Sir Vival Posted December 8, 2007 Report Posted December 8, 2007 För rätt många år sedan så fanns det i någon postorderkatalog något som enklast beskrivs som larmmina för/med lyssstav - en fjäderbelastad historia som vid utlösning "startade" lysstaven. Någon som sett en dylik på sista tiden? Quote
Lt Bomber Posted December 8, 2007 Report Posted December 8, 2007 Jo men visst. En slik apparat befinner sig i mitt förråd. Köptes över disk hos en tämligen välkänd aktör inom den skånska surplusmiljön för pass 15 år sedan. Quote
Fu Kjellberg Posted December 8, 2007 Report Posted December 8, 2007 (edited) Du menar denna. Edited September 4, 2018 by henke URL leder till fel site numera, bytt till fungerande bild Quote
coolhand Posted December 8, 2007 Report Posted December 8, 2007 Hur manga lankar har du egentligen i din dator Kjellberg?!?!? Quote
Vildmannen Posted December 8, 2007 Report Posted December 8, 2007 Nog borde det gå att knåpa ihop en egen budgetlarmmina med prylar man har i hobyrummet? En lampa, ståltråd, ett 9v batteri, 2 metallplattor, elsladd och en platta med icke ledande material som sätts mellan metallplattorna. När den plattan dras bort sluts kretsen och lampan tänds. Kanske någon redan har experimenterat? Quote
Jimbo Posted December 8, 2007 Report Posted December 8, 2007 klädnypa, glasspinne, 9v batteri, lampa, ledning och snubbeltråd. 9v batteri fästs i varje käft på klädnypan. när glasspinnen dras bort sluts kontakten och lampan lyser. Quote
Fu Kjellberg Posted December 8, 2007 Report Posted December 8, 2007 Sir vival: Är det just denna mina du är på jakt efter eller är huvudsyftet en larmmina som inte varnar inkräktaren/fi ? Finns ju ett antal sätt att bygga larmminor. Coolhand: Finns allt i min dator. Har ju internet. Quote
Koskela Posted December 8, 2007 Report Posted December 8, 2007 (edited) Sen fanns ju den sedan länge avvecklade Truppmina 9. Personmina, larmmina, signalpistol och rörladdning, allt i ett!!! Antigen kunde man ladda den med sprängdegspatron m/46 eller lyspatron7. Valde man den förra kunde de även skruvas ihop i önskad längd. Valde man den senare kunde man skjuta av den hållandes i handen eller uppspikad på ett träd såsom larmmina... Truppmina 9 rocks! /K Edited December 8, 2007 by Koskela Quote
capio Posted December 8, 2007 Report Posted December 8, 2007 Snubbeltråd till slagtändare med sprängpatron. Pentyl från sprängpatron till nergrävd stridsvagnsmina under snubbeltråden. Där har ni en larmmina! Quote
DaRaven Posted December 8, 2007 Report Posted December 8, 2007 Behöver det bara lysa i tältet om man går över en snubbeltråd så finns ju CIM-satsen redan off-the-shelf om inte annat... Quote
bushman Posted December 10, 2007 Report Posted December 10, 2007 vad är det för fel på gamla hederliga HV-larmet? förutom att det går på batteri så är det driftsäkert och bra. funkar ungefär som cim fast äldre årgång bara. hittas säkert hos en möglig HV-kvm nära dig.... Quote
LeadHead Posted December 10, 2007 Report Posted December 10, 2007 funkar ungefär som cim fast äldre årgång bara. Närmare beskrivning av utförande och funktion? Quote
Sir Vival Posted December 10, 2007 Author Report Posted December 10, 2007 Perfekt Kjellberg, tack! Quote
sgt Odh Posted December 11, 2007 Report Posted December 11, 2007 (edited) Om jag inte minns helt fel så ser väl det gamla HV-larmet ut som en gammal Lampa 3 (borde ju heta Lampa 2 då) men istället för strömbrytaren finns en liten snörstump. Man kan välja om man vill ha summer eller blink. Väldigt basic men funkar säkert jättebra om man har 4,5 voltsbatterier Klädnypa med två häftstift är ju en gammal klassiker. Den användes ju i Vietnam och funkade uppenbarligen där. Det finns någon sorts vinterfiskemanick som laddas med knallkork och vinkar om det blir napp. Den borde ju också fungera bra. Magnetgivare till inbrottslarm gör ju samma sak. En krets som sluts om magneten försvinner. Precis som KIM men mycket billigare eftersom de inte är gröna. Man kan bygga många roliga saker. Med IR dioder och annat skoj kan man ''styra'' fienden åt ett visst håll. De ser strålen med NVG och går runt. Om man vill så kan man ju använda batteri, klädnypa, IR-diod och då få fienden upplyst utan att de märker det. Om du har NVG så ser du direkt var det lyser. En variant är att ha en lysdiod i ett plaströr som lyser åt ditt håll om den löser ut eller ett bilbatteri, ett extraljus och klädnypa som lyser upp som bara F-N. Jag har en sådan där larmlysgrej liggande i en låda jag också. Köpt på USCAW.com för säkert tio år sedan. Jag läste i HV-nytt för säkert tio år sedan om några som satte två extraljus på en trefot och kopplade allt till ett batteri med strömknappen i värnet. Mobil sol är alltid kul när det är tokmörkt. Edited December 11, 2007 by sgt Odh Quote
bushman Posted December 11, 2007 Report Posted December 11, 2007 som den gode sergeanten skriver, det fanns/finns ett HV-larm som såg ut som en box med röd lampa och summer, och som jag hade förträngt, drev med 4,5 volts batterier. dessa borde gå att bygga om dock för annan drivning, ser dem som helt utmärkta markeringar för försåtsmineringar i sib bla. det finns även en annan variant som drivs på en d-cell, har en riktad lampa som man kunde se på ca en km avstånd och som hade klädnypa som "trigger". till nypan kopplade man en mindre pinne ur skogens vegetation eller GB´s sortiment och satte fast en sytråd/björntråd. denna spred man ut i terränglådan och hoppdes på lede fi skulle gå på den. oftas var det dock skogens alla djur som trasslade in sig i trådarna. det fiffiga med lampvarianten förutom att den var tyst, var att den hade en borranordning fast satt på kroppen. det var bara att ta lampdelen, slå in borret i ett träd och snurra på, och sedan rikta upp lampan mot ditt värn. Quote
Recommended Posts