Jump to content

RAF Tornado Gr 4 olycka, 14/11

Danne

Recommended Posts

För några timmar sedan inträffade en olycka med en brittisk Tornado Gr 4 vid Sandringham, Norfolk.

Maskinen, "Tarnish 20", flögs av en civil besättning från BAE Systems.

Initialt spreds att WSOn/Navigatören skjutit ut sig, men att föraren inte sett någon skärm före han gick mot RAF Marham(en senare version är att stolen gick genom huven och separerade från maskinen under inverterad flygning). En rote, "Roar 51", med F-15E från Lakenheath som var i området tillkallades för att med sina LDP försöka lokalisera WSOn samtidigt som en Pave Hawk samt två Sea Kings (Rescue 125 och 128) gick mot platsen.

WSOn återfanns död.

Vad som hänt är upp till haverikommisioner att reda ut men Tornadoflottan står nu på marken.

Nu är det väl varken hjälpsamt eller hälsosamt att spekulera, men med tanke på att en Gripen-pilot lämnat planet lite överraskande: Är Tornado försett med utlösnignshandtag mellan benen?

Glodde runt lite på nätet.

Ja, de använder en stol med ejection handle placerat mellan benen. Dock är det bara väsentligt om de använder ett handtag tillverkat i ett fast material (såsom hård gummi) eller i ett fjädrande material (som i tyg).

I Gripens fall så vandrade handtaget uppåt (tack vare att G-dräkten tryckte upp det icke-fjädrande, hårda, handtaget och bidrog tll en ofrivillig urstigning.

------------------

Ack, alltid lika olyckligt när sånt händer under oklara omständigheter. Tankarna går till de som berörs.

Edited by Honken

Nu är det väl varken hjälpsamt eller hälsosamt att spekulera, men med tanke på att en Gripen-pilot lämnat planet lite överraskande: Är Tornado försett med utlösnignshandtag mellan benen?

Det är en variant på samma stol (Martin Baker Mk 10) så ja.

Den först primära frågan här är nog om det var en utskjutning eller om stolen föll genom huven på grund av att stoen inte var låst. Detta är väldigt enkelt att se:

1) Brännmärken eller ej i kabinen

2) Trasig versus bortsprängd huvdel

3) Styrskenorna till stolen i infället eller utdraget läge (sticker upp utanför kabinen)

Det lär visa sig tids nog, bara att hoppas att han slogs medvetslös när han mötte luftströmmen och slapp resan ner. :rolleyes:

Nu vet jag att en del ogärna ser att man spekulerar här på forumet, men jag tänker bara högt, så får de som vill läsa, läsa..

Vid utskjutning så finns det ju normalt automatik som ser till att stol och passagerare separerar och att fallskärmen vecklar ut sig. Men om en stol pga otillräcklig fastsättning skulle falla ut genom huven, så borde ju stolens dator vara omedveten om att den lämnat flygplanet, och därför inte aktivera separation och fallskärmsutveckling. Fast å andra sidan kanske det finns förlopp som kan aktivera stolkanonen som skjuter ut stolen ur flygplanet, utan att tala om för stolen att den lämnat flygplanet.

Hur som helst, skulle det röra sig om en oavsiktlig aktiveering, som i fallet med senaste gripenkraschen borde ju WSO's fallskärm vecklats ut, med ett betydligt lyckligare slut på historien som följd.

/E

Nu vet jag att en del ogärna ser att man spekulerar här på forumet, men jag tänker bara högt, så får de som vill läsa, läsa..

Vid utskjutning så finns det ju normalt automatik som ser till att stol och passagerare separerar och att fallskärmen vecklar ut sig. Men om en stol pga otillräcklig fastsättning skulle falla ut genom huven, så borde ju stolens dator vara omedveten om att den lämnat flygplanet, och därför inte aktivera separation och fallskärmsutveckling. Fast å andra sidan kanske det finns förlopp som kan aktivera stolkanonen som skjuter ut stolen ur flygplanet, utan att tala om för stolen att den lämnat flygplanet.

Besserwisser on

Om vi nu antar att stolen är relativt lik Gripens stol med tanke på funktioner:

Det vore obra att låta datorn styra utskjutningsförloppet om utifall att all elkraft skulle försvinna. Då kan man inte skjuta ut sig. Alltså, utskjutningsförloppet är helt mekaniskt och krutgasbaserat. Det enda elektroniken gör är att registrera om utskjutning förekommit och om (vissa) handtag är säkrade.

Raketmotorn borde också ha tänt (men inte kanonröret) då raketmotorn initieras av en vajer som sträcks då stolen har skjutits upp en bit av stolkanonen.

Besserwisser off

(Brasklapp: om Tornado har ett datoriserat utskjutningssystem så tar jag på mig att jag hade fel).

Spekulation från min sida: Stolen har inte varit tillräckligt låst till stolkanonen. Senare har den glidit ut på rälsen i det inverterade läget och initierad raketmotorn och gått genom huven och på så sätt slagit WSO´n medvetslös.

Då stolkanonen inte skjutits och WSO`n inte kunnat dra i sitt Manual Seperation Handle så har inte resten av utskjutningssekvensen kunnat gå igång. (dvs skärmutfällning och seperation från stolen). Med tragisk utgång som följd.

/Honken

Hur som helst, skulle det röra sig om en oavsiktlig aktiveering, som i fallet med senaste gripenkraschen borde ju WSO's fallskärm vecklats ut, med ett betydligt lyckligare slut på historien som följd.

/E

:banghead:

T.o.m. jag inser att det ligger en hel del i det ni säger och jag tackar för infon och de kvalificerade gissningarna. Det går inte att sticka under stol med att det är ett d-vla sätt att gå åt på också.

Danne, keep us posted please!

Besserwisser on

Det vore obra att låta datorn styra utskjutningsförloppet om utifall att all elkraft skulle försvinna....Besserwisser off

(Brasklapp: om Tornado har ett datoriserat utskjutningssystem så tar jag på mig att jag hade fel).

/Honken

Jag utgick från att stolen har någon egen form av elektronik- eller mekanikenhet som styr händelseförloppet vid utskjutning, det är det jag menar med "stolens dator". Trodde det var elektroniskt styrt på moderna stolar, men det kanske fortfarande är mekaniskt?

Skulle stolen helt enkelt falla ur planet, är min fråga/teori alltså, precis som du också skriver, att resten av utskjutningssekvensen inte kommer i gång, eftersom automatiken är designad att bara gå igång på användarkommando (utlösningshantaget, eller handtaget för manuell separation dras).

Jag menar alltså inte att Tornado skulle ha någon central dator som styr utskjutning. Däremot finns det kanske ett reglage i cockpit som bestämmer vem som skjuter ut vem (var och en för sig, eller båda om piloten drar eller liknande, finns på andra kärror)

Här finns lite bilder på MB Mk 10A, dvs stolen i en Tornado:

http://www.ejectionsite.com/mk10a.htm

/E

Jag utgick från att stolen har någon egen form av elektronik- eller mekanikenhet som styr händelseförloppet vid utskjutning, det är det jag menar med "stolens dator". Trodde det var elektroniskt styrt på moderna stolar, men det kanske fortfarande är mekaniskt?

Ärligt talat så vet jag inte hur det går till på moderna stolar då jag bara har koll på äldre stolar, som i Gripen. Och i Gripen finns ingen elektronik alls förutom de brytare som ger info om när man dragit i handtaget eller ger info om man (inte) dragit i säkringshandtaget.

Skulle stolen helt enkelt falla ur planet, är min fråga/teori alltså, precis som du också skriver, att resten av utskjutningssekvensen inte kommer i gång, eftersom automatiken är designad att bara gå igång på användarkommando (utlösningshantaget, eller handtaget för manuell separation dras).

Korrekt, utskjutningen kommer bara igång när den som sitter i stolen själv vill att den ska komma igång.

edit

Mina svar gäller i första hand stolen på Gripen. Dock borde de kunna appliceras på Tornados stol då Danne påtalat att grundversionen av stolen är densamma.

Edited by Honken

Ärligt talat så vet jag inte hur det går till på moderna stolar då jag bara har koll på äldre stolar, som i Gripen. Och i Gripen finns ingen elektronik alls förutom de brytare som ger info om när man dragit i handtaget eller ger info om man (inte) dragit i säkringshandtaget.

Tja, är stolen helmekanisk i sitt utförande på Gripen borde samma sak gälla för Tornado, eftersom de stolarna är äldre.

Korrekt, utskjutningen kommer bara igång när den som sitter i stolen själv vill att den ska komma igång.

Jo, fast nu är det ju stolseparering och utlösande av fallskärm vi snackar om. Men men..

/E

Jo, fast nu är det ju stolseparering och utlösande av fallskärm vi snackar om. Men men..

/E

Javisst, dock vill jag påstå att allt hänger ihop. Stolsseparering och och utlösning av fallskärm kan inte initieras förrän man dragit i utskjutningshandtaget (vilket också skickar iväg stolen). Och manuella separeringshandtaget i nödläge.

Så som jag ser det så är vi helt inne på samma linje med hur det fungerar, tänkandes på olika sätt var det startar.

Javisst, dock vill jag påstå att allt hänger ihop. Stolsseparering och och utlösning av fallskärm kan inte initieras förrän man dragit i utskjutningshandtaget (vilket också skickar iväg stolen). Och manuella separeringshandtaget i nödläge.

Det var vad jag trodde..

Fast om nu stolsraketerna initieras automatiskt av att stolen lämnar flygplanet, borde det kanske gå att bygga in en funktion som startar stolsepareringsautomatiken även om inte FF dragit i något av handtagen. För även om FF lämnar flygplanet ofrivilligt är det säkert hans önskan att HELA utskjutningsförloppet fullföljs, inte bara valda delar..

/E

Fast om nu stolsraketerna initieras automatiskt av att stolen lämnar flygplanet, borde det kanske gå att bygga in en funktion som startar stolsepareringsautomatiken även om inte FF dragit i något av handtagen. För även om FF lämnar flygplanet ofrivilligt är det säkert hans önskan att HELA utskjutningsförloppet fullföljs, inte bara valda delar..

/E

Klart det borde gå, dock så finns det säkerligen en orsak till varför man inte har byggt in den sortens redundans med att raketmotorn även skall kunna initiera separeringsförloppet (och vidare sekvenser) på denna stolen.