kaiser soze Posted October 31, 2007 Report Share Posted October 31, 2007 Sverige skall (enligt envisa rykten) dra sig ur LMT-konceptet i Kosovo fran och med KS17. Aven andra efterfragade formagor skall plockas hem. Detta tvart emot COM KFOR's (och SHAPE's) vilja att satsa mer pa monitorering och underrattelsedrivna operationer och darmed pa sikt kunna minska antalet soldater i KFOR (ersatta dessa med ORF motsv). Ar det nagon fler an jag som funderat pa motivet bakom detta? /Soze Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted October 31, 2007 Report Share Posted October 31, 2007 Officersbrist är en förmodad anledning. Nu är det väl inte bara LMT som dras ner utan även andra befattningar? *Ändrar trådens namn för att det ska passa med frågeställningen* /K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kaiser soze Posted October 31, 2007 Author Report Share Posted October 31, 2007 Ok, tack. Kan kanske vara en anledning, aven om B-coy och Log-coy ocksa har en hel del officersbefattningar... Verkar vara en svensk trend att dra ner pa samverkans- och monitoreringsteam, jmf LOT i Bosnien, nagot som som sagt gar stick i stav med andra landers truppbidrag. Horde att italienarna skall dubbla antalet team i sin TF, och bade slovaker och ungrare vill in pa banan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jända Posted November 1, 2007 Report Share Posted November 1, 2007 Svenska Log Coy försvinner väl också från KS17 vad jag förstår? Däremot så växer NSE, iaf vad man kan läsa av befattningslistan till KS18. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Racoon Pioneer Posted November 6, 2007 Report Share Posted November 6, 2007 Logcoy beffatningarna övergår delvis till NSE:t. Kan i övrigt tycka att LMT, und- och krimvht gör mer nytta i Kosovo idag än stridsförband. /RP Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jända Posted November 7, 2007 Report Share Posted November 7, 2007 Logcoy beffatningarna övergår delvis till NSE:t. Kan i övrigt tycka att LMT, und- och krimvht gör mer nytta i Kosovo idag än stridsförband. /RP Håller med om att det antagligen gör mer nytta än skytteförband. Men nämnts tidigare så är det väl officersbrist på hemmaplan och det är väl ett sätt att lätta på trycket genom att ta bort de mer officerstäta enheterna. Man kan väl gissa att det här är ett första led i en gradvis nerdragning i kosovo till förmån för andra missionsområden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JTS Posted November 8, 2007 Report Share Posted November 8, 2007 Kan i övrigt tycka att LMT, und- och krimvht gör mer nytta i Kosovo idag än stridsförband. Det är svårt att samverka bort gatstenar och molotovcocktails när de väl börjar hagla mot de serbiska enklaverna. Dock är ju Krimvht bra att ha om man skall ta fingeravtryck på gatstenarna efteråt eller dokumentera liken. Vem har sagt att det är lugnt i Kosovo? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Racoon Pioneer Posted November 8, 2007 Report Share Posted November 8, 2007 Tack jake för att du kastar lite ljus över saken. Gatstenar och molotovcocktails (läs spänningar) samverkas bort av LMT INNAN de kastas. Krimvht ser till att det inte händer igen om det ändå skulle hända (griper uppviglarna). Blir det ändå bråk så måste man givetvis gå emellan med en lämplig styrka. Då har förmodligen undvht redan gett vid handen storlek, stund, ställe m.m. så man kan göra en snabb o effektiv insats. På det sättet behöver kfor inte vara lika personaltätt. Strävan är ju att kosovos egen polis ska klara av de här situationerna och i takt med deras eget uppbyggande är det naturligt att kfor drar ner på sina gigantiska armeförband i provinsen. Det är "lugnt men spänt" i Kosovo har varit FM:s stående devis de senaste åren. /RP Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kn Glock Posted November 8, 2007 Report Share Posted November 8, 2007 Tack jake för att du kastar lite ljus över saken. Gatstenar och molotovcocktails (läs spänningar) samverkas bort av LMT INNAN de kastas. Krimvht ser till att det inte händer igen om det ändå skulle hända (griper uppviglarna). Blir det ändå bråk så måste man givetvis gå emellan med en lämplig styrka. Då har förmodligen undvht redan gett vid handen storlek, stund, ställe m.m. så man kan göra en snabb o effektiv insats. På det sättet behöver kfor inte vara lika personaltätt. Strävan är ju att kosovos egen polis ska klara av de här situationerna och i takt med deras eget uppbyggande är det naturligt att kfor drar ner på sina gigantiska armeförband i provinsen. Det är "lugnt men spänt" i Kosovo har varit FM:s stående devis de senaste åren. /RP Nja ibland är det ju "spänt men lungt". Skillnaden kan tyckas hårfin men det krävs veckor av arbete på G2 för göra sådane omvälvande justeringar i bedömningen av läget. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FMV Posted November 12, 2007 Report Share Posted November 12, 2007 Kokgruppen försvinner och nu pågår upphandling av "Restaurant services at Camp Victoria". Från 1/4 2008! http://webus.opic.com/tjanster/speglingar/...Gruppsys_dtb=40 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan Posted November 15, 2007 Report Share Posted November 15, 2007 äntligen kommer urdragningen ur Kosovo. tyvär lär det väll dröjja ca 3-4 år innan det är klart men en början iaf... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted November 15, 2007 Report Share Posted November 15, 2007 äntligen kommer urdragningen ur Kosovo. tyvär lär det väll dröjja ca 3-4 år innan det är klart men en början iaf... Det inlägget ska du vidareutveckla. Vad menar du? /K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan Posted November 16, 2007 Report Share Posted November 16, 2007 äntligen kommer urdragningen ur Kosovo. tyvär lär det väll dröjja ca 3-4 år innan det är klart men en början iaf... Det inlägget ska du vidareutveckla. Vad menar du? /K Stort resursslöseri i Kosovo. den personalen som är där hade gjort mycket större nytta någon annanstans. vet inte exakt hur många tusen soldater det är som är stationerade i kosovo men väldigt många iaf på en yta som är väldigt liten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JTS Posted November 16, 2007 Report Share Posted November 16, 2007 Ja serbenklaverna hade säkerligen levt länge om KFOR hade dragit sisg ur imorgon, likaså hade säkerligen Serbien hållt sig kolugna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted November 16, 2007 Report Share Posted November 16, 2007 äntligen kommer urdragningen ur Kosovo. tyvär lär det väll dröjja ca 3-4 år innan det är klart men en början iaf... Det inlägget ska du vidareutveckla. Vad menar du? /K Stort resursslöseri i Kosovo. den personalen som är där hade gjort mycket större nytta någon annanstans. vet inte exakt hur många tusen soldater det är som är stationerade i kosovo men väldigt många iaf på en yta som är väldigt liten. Vad har du för inputs i ärendet? Studerat Balkan och Kosovo? Jag håller med om att neddragningar av KFOR är görliga men är inte helt övertygad om att kapa det svenska bidraget är bra för världen och Sverige. Och LMT vore bland det sista jag skulle ta bort. Ja serbenklaverna hade säkerligen levt länge om KFOR hade dragit sisg ur imorgon, likaså hade säkerligen Serbien hållt sig kolugna. Och för er som inte förstår sånt så är JTS ironisk. Eller hur? /K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JTS Posted November 16, 2007 Report Share Posted November 16, 2007 Obs: Ironi! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Racoon Pioneer Posted November 16, 2007 Report Share Posted November 16, 2007 Ett borttagande av alla internationella säkerhetsstyrkor idag skulle garanterat eskalera läget då befolkningen fortfarande ser under lugg på varandra och det finns tusen och åter tusen hämnder och oförrätter som skall återgäldas samtidigt som ett antal drivna folkkämpar äntligen ska göra "det rätta" för Kosovo/Serbien/Albanien/Muslimerna etc. med de medel de själva anser sig ha rätt till. Ett svenskt tillbakadragande skulle motiveras om det gick in en styrka istället för oss. Föreslagsvis lokal polis eller polis från en civil kosovoadministration (eufor?). Dock omöjligt idag pga FN top tio tävling i bananrepublikpolislallon som matas med kandidater i strid ström. DET STORA PROBLEMET med Kosovos framtid är att om de ska kunna lära sig att leva som en fungerande civilisation måste FN-administrationen vara ett föredöme -och det är den INTE! Sämre hopkok av korrupta karriärister, lata byråkrater och överbetalda lallon får man leta efter. DN-artikel /RP Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan Posted November 17, 2007 Report Share Posted November 17, 2007 äntligen kommer urdragningen ur Kosovo. tyvär lär det väll dröjja ca 3-4 år innan det är klart men en början iaf... Det inlägget ska du vidareutveckla. Vad menar du? /K Stort resursslöseri i Kosovo. den personalen som är där hade gjort mycket större nytta någon annanstans. vet inte exakt hur många tusen soldater det är som är stationerade i kosovo men väldigt många iaf på en yta som är väldigt liten. Vad har du för inputs i ärendet? Studerat Balkan och Kosovo? Jag håller med om att neddragningar av KFOR är görliga men är inte helt övertygad om att kapa det svenska bidraget är bra för världen och Sverige. Och LMT vore bland det sista jag skulle ta bort. Ja serbenklaverna hade säkerligen levt länge om KFOR hade dragit sisg ur imorgon, likaså hade säkerligen Serbien hållt sig kolugna. Och för er som inte förstår sånt så är JTS ironisk. Eller hur? /K Jag menade inte att man skulle skicka hem alla soldater därifrån, några tusen kan behövs för att visa närvaro. Hur vet du att det svenska bidraget på ca 200 soldater av många tusen från många andra nationer är bra för världen? på vilket sätt? Sen att Sveriges bidrag är bra för Sverige fattar en apa med en mjukglass i handen också. men frågan är ju vem vi vill hjälpa? sysselsätta sveriges FM eller hjälpa civilbefolkningen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders Posted November 17, 2007 Report Share Posted November 17, 2007 Jag menade inte att man skulle skicka hem alla soldater därifrån, några tusen kan behövs för att visa närvaro.Hur vet du att det svenska bidraget på ca 200 soldater av många tusen från många andra nationer är bra för världen? på vilket sätt? Sen att Sveriges bidrag är bra för Sverige fattar en apa med en mjukglass i handen också. men frågan är ju vem vi vill hjälpa? sysselsätta sveriges FM eller hjälpa civilbefolkningen? Hörrödu grabben, antingen börjar du komma med nån substans och hänvisning/bakgrund till dina påståenden, eller så kanske du ska ta och uppleva saken själv innan du snattrar hejvilt omkring? [Nu har jag räknat till 10] Jag vet, och många med mig, att det svenska bidraget i Kosovo håller hög klass och gör mycket nytta (även om man räknar per capita). Detta har jag fått bekräftat gång på gång från IOs, NGOs och andra nationer inom KFOR. Men mest från locals! De vill ha oss där. De litar på att vi gör vårt jobb, utan att ha knytningar till endera part i konflikten. LMT-funktionen är enligt förutvarande COMKFOR LtGen Giuseppe Valotto (ITA Army) det viktigaste instrumentet för tidig förvarning och att känna stämningar bland lokalbefolkningen. Att Sverige sedan väljer att inte bidra till den funktionen är beklagligt, då jag vet med säkerhet att de svenska LMT har gjort ett enastående jobb. /Anders - med viss insyn i ämnet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kingecho1 Posted November 17, 2007 Report Share Posted November 17, 2007 Hörrödu grabben, antingen börjar du komma med nån substans och hänvisning/bakgrund till dina påståenden, eller så kanske du ska ta och uppleva saken själv innan du snattrar hejvilt omkring? Nu låter det nästan som du själv tar illa upp personligen? Några sådana tolkningar/påhopp gjorde inte jag av inlägget därför tycker jag inte du heller ska ta ner det på en personlig nivå. Vad Ivan har för insikt i Kosovo har jag inte en aning om men han får väl likväl tycka att Sverige gör mer nytta någon annanstans. Dock kan jag också vilja ha lite fakta bakom påståenden om att Sverige kanske inte gör ett bra jobb i Kosovo? Är det egna tankar eller något Ivan kan verifiera på något sätt? Handlar det om att Ivan anser, eller vet??, att behovet är större annanvars eller att vi inte gör ett bra jobb i Kosovo? Jag anser att Kosovo inte ännu är redo för att bli helt truppfritt och många av problemen kommer ta minst 50-100 år innan de försvinner. Det handlar ju om att få folk att ändra sina grundläggande värderingar och det kan tidigast göras med nästa generation (förhoppningsvis). Dessutom var det inte alltför längesedan som kravaller uppstod! Om sedan Sverige ska vara där eller inte är mig egalt, men uppenbarligen behövs personalen där och varför ska då inte Sverige vara där? Kosovo är dessutom en alldeles ypperlig internationell plats att utbilda personal, under skarpa förhållanden, i verksamheten. Kosovo är ju som vi alla vet lugnt men spänt. Jag anser att Sverige gör ett bra jobb i Kosovo men har ingen som helst fakta att backa upp det med utom mina egna erfarenheter från 2001, som dock var ett tag sen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted November 17, 2007 Report Share Posted November 17, 2007 Jag menade inte att man skulle skicka hem alla soldater därifrån, några tusen kan behövs för att visa närvaro.Hur vet du att det svenska bidraget på ca 200 soldater av många tusen från många andra nationer är bra för världen? på vilket sätt? Sen att Sveriges bidrag är bra för Sverige fattar en apa med en mjukglass i handen också. men frågan är ju vem vi vill hjälpa? sysselsätta sveriges FM eller hjälpa civilbefolkningen? Hur jag vet att det svenska bidraget är bra för världen? Sveriges bidrag har högt anseende och SWECON löser uppgifterna på ett mycket bra sätt, bättre än många andra länder i Kosovo. Genom att bidra till stabilitetet och säkerhet (SASE) i provinsen så bidrar man till minskad belastning på Europa i gemen iom att man minskar antalet flyktingar och spridning av orosbetingad verksamhet. Just nu pågår val i Kosovo och vem vet vad som kommer att följa? Media är övertygade om att provinsen kommer att förklara sig självständig men vad händer med serberna som har bojkottat valet? Osäkerheten ligger och pyr. Sysselsättningen för FM är FM:s största (eller minsta beroende på hur man ser det) problem just nu och en anledning till nedskärningarna; man har helt enkelt inte folk nog att bemanna alla uppgifter just nu. /K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts