JTS Posted April 11, 2008 Report Posted April 11, 2008 Jag är inte på KS 17, men jag kan säga att det är Danish Camp Supply som har tagit över och maten skall ha blivit markant sämre. Quote
Eldståhl Posted April 22, 2008 Report Posted April 22, 2008 M21 ofan vakans de behövde fylla eller ? och vilken tjänst ? Det verkar som om det finns viss chans att komma med ändå då det verkar vara en hel del inom NBG som tackar nej till erbjudna platser. Det varierar förmodligen beroende på vad för slags tjänst det gäller. Men utifrån den tjänst jag själv blivit vakansrekryterad till så borde det finnas fler liknande tjänster som man tackat nej till. Quote
1618 Posted May 17, 2008 Report Posted May 17, 2008 Hej! Ny här på forumet och har en liten fråga. Jag undrar helt enkelt hur vardagen ser ut nere i Kosovo nuförtiden. Jag var nere på KS02/amröj och skulle vilja veta vad som skiljer då mot nu. Vilka fasta uppgifter finns kvar och hur ser dagarna ut på förbandet i allmänhet och på amröj i synnerhet. Anledningen till att jag undrar är att jag nyligen tackat nej till en tjänst där nere men börjar ångra mig lite smått... Får se om ni lyckas övertala mig till att ringa upp och kolla om tjänsten finns kvar! Quote
alfie Posted May 17, 2008 Report Posted May 17, 2008 Hej! Ny här på forumet och har en liten fråga. Jag undrar helt enkelt hur vardagen ser ut nere i Kosovo nuförtiden. Jag var nere på KS02/amröj och skulle vilja veta vad som skiljer då mot nu. Vilka fasta uppgifter finns kvar och hur ser dagarna ut på förbandet i allmänhet och på amröj i synnerhet. Anledningen till att jag undrar är att jag nyligen tackat nej till en tjänst där nere men börjar ångra mig lite smått... Får se om ni lyckas övertala mig till att ringa upp och kolla om tjänsten finns kvar! Väldigt mycket har förändrats sedan den goda bataljonstiden, det enda troophouse som är kvar är C2, allt annat nedlagt. Fasta uppgifter som fanns ks16 (tror inte det ändrat sig på en månad) var klostret i graccanacca och C2. Maingate roteras på skytteplutonerna med viss understöd av övriga enheter vid behov. Vad det gäller amröj så är det mestadels beredskap mot brigaden/swecon. 2 team som turas om med finnarna att ha beredskap för amröjning. Larmmässigt ligger det ganska bra anser jag även om jag aldrig legat på EOD utan bara som medföljande ST. Med tanke på att de flesta larm kommer från brigaden kan det vara allt möjligt inom hela brigadområdet även om de försöker styra det till att de som är närmast tar det. Därmed blir det ju en del i Pristina med omnejd. Sen finns ju alltid möjligheten att fulröja, ks16 höll på med amsiten på zlatare/razorback och naturlugtvis inbringar cluster Kalle fortfarande sina fynd då och då... Quote
1618 Posted May 17, 2008 Report Posted May 17, 2008 Hej! Ny här på forumet och har en liten fråga. Jag undrar helt enkelt hur vardagen ser ut nere i Kosovo nuförtiden. Jag var nere på KS02/amröj och skulle vilja veta vad som skiljer då mot nu. Vilka fasta uppgifter finns kvar och hur ser dagarna ut på förbandet i allmänhet och på amröj i synnerhet. Anledningen till att jag undrar är att jag nyligen tackat nej till en tjänst där nere men börjar ångra mig lite smått... Får se om ni lyckas övertala mig till att ringa upp och kolla om tjänsten finns kvar! Väldigt mycket har förändrats sedan den goda bataljonstiden, det enda troophouse som är kvar är C2, allt annat nedlagt. Fasta uppgifter som fanns ks16 (tror inte det ändrat sig på en månad) var klostret i graccanacca och C2. Maingate roteras på skytteplutonerna med viss understöd av övriga enheter vid behov. Vad det gäller amröj så är det mestadels beredskap mot brigaden/swecon. 2 team som turas om med finnarna att ha beredskap för amröjning. Larmmässigt ligger det ganska bra anser jag även om jag aldrig legat på EOD utan bara som medföljande ST. Med tanke på att de flesta larm kommer från brigaden kan det vara allt möjligt inom hela brigadområdet även om de försöker styra det till att de som är närmast tar det. Därmed blir det ju en del i Pristina med omnejd. Sen finns ju alltid möjligheten att fulröja, ks16 höll på med amsiten på zlatare/razorback och naturlugtvis inbringar cluster Kalle fortfarande sina fynd då och då... Tackar för snabb info! Är det någon som vill fylla på med lite mer så är det såklart välkommet. Quote
Kn Glock Posted May 19, 2008 Author Report Posted May 19, 2008 (edited) "Brigaden" MNB © Bytte namn till Task Force MNTF © för några år sedan Edited May 19, 2008 by Kn Glock Quote
blackchevy Posted May 28, 2008 Report Posted May 28, 2008 Hej ! Jag har blivit erbjuden en vakans på ks18. Har inte bestämt mig än, men lutar på att jag åker Har en liten fundering dock. Dom NBG soldater som ska åka iväg på ks18, rycker dom in samtidigt som mig ? Eller är dom "klara" med sin utbildning och bara kommer när det är dags att åka iväg ? Och hur blir det med utrustning, vapen och sånt ? Har dom med sig sina vapen sen NBG tiden så dom är inskjutna och klara ? Frågar därför det känns inte riktigt bra att åka då alla i min blivande pluton är "färdigutbildade" då jag rycker in, och är aningens rädd att jag hamnar utanför och på efterkälken under utbildningen... Tacksam för svar ! Quote
jockster Posted May 29, 2008 Report Posted May 29, 2008 Hej ! Jag har blivit erbjuden en vakans på ks18. Har inte bestämt mig än, men lutar på att jag åker Har en liten fundering dock. Dom NBG soldater som ska åka iväg på ks18, rycker dom in samtidigt som mig ? Eller är dom "klara" med sin utbildning och bara kommer när det är dags att åka iväg ? Och hur blir det med utrustning, vapen och sånt ? Har dom med sig sina vapen sen NBG tiden så dom är inskjutna och klara ? Frågar därför det känns inte riktigt bra att åka då alla i min blivande pluton är "färdigutbildade" då jag rycker in, och är aningens rädd att jag hamnar utanför och på efterkälken under utbildningen... Tacksam för svar ! Dom som är uttagen till KS 18 är NBG personal som till stora delar har övat ihop i ca 1 års tid. Dom tar med sig sin utrustning som dom använt under NBG tiden. Alla som ska iväg på en mission måste gå en särskild missionsutb & i KS 18 fall så är den ca 4-8 veckor beroende på befattning osv. Quote
Kingecho1 Posted May 29, 2008 Report Posted May 29, 2008 Dom tar med sig sin utrustning som dom använt under NBG tiden. Oj imponerande om det fungerar så. Annars kunde man ju ha varit rätt säker på att NBG sakerna måste lämnas in på NBG kvittot och sen nya saker plockas ut på KS18 kvitto. Men smidigt och bra förstås om systemet är så flexibelt. Quote
Psk-jevel Posted May 30, 2008 Report Posted May 30, 2008 @Kingecho1: Även FMLOG kan överraska positivt ibland! Quote
Matti Posted July 17, 2008 Report Posted July 17, 2008 @Kingecho1: Även FMLOG kan överraska positivt ibland! Hehe, var inte så säker på det. Har dom tur så får dom med sig de flesta grejorna men en hel del av det tekniska måste dom lämna in. det får ju inte gå för fort i utvecklingen av fmlog. Quote
[MPJ]Sgt.Ratchak Posted September 7, 2008 Report Posted September 7, 2008 Tja! Åker som C sjuktransportgrupp på KS18 efter att ha blivit uppringd och förfrågad av Pc. Vi får se hur det blir, verkar som ingen har riktigt koll på hur denna missionen ska bli med alla förändringar. Quote
Conny Posted September 17, 2008 Report Posted September 17, 2008 Hej! Ny här på forumet och har en liten fråga. Jag undrar helt enkelt hur vardagen ser ut nere i Kosovo nuförtiden. Jag var nere på KS02/amröj och skulle vilja veta vad som skiljer då mot nu. Vilka fasta uppgifter finns kvar och hur ser dagarna ut på förbandet i allmänhet och på amröj i synnerhet. Anledningen till att jag undrar är att jag nyligen tackat nej till en tjänst där nere men börjar ångra mig lite smått... Får se om ni lyckas övertala mig till att ringa upp och kolla om tjänsten finns kvar! Väldigt mycket har förändrats sedan den goda bataljonstiden, det enda troophouse som är kvar är C2, allt annat nedlagt. Fasta uppgifter som fanns ks16 (tror inte det ändrat sig på en månad) var klostret i graccanacca och C2. Maingate roteras på skytteplutonerna med viss understöd av övriga enheter vid behov. Vad det gäller amröj så är det mestadels beredskap mot brigaden/swecon. 2 team som turas om med finnarna att ha beredskap för amröjning. Larmmässigt ligger det ganska bra anser jag även om jag aldrig legat på EOD utan bara som medföljande ST. Med tanke på att de flesta larm kommer från brigaden kan det vara allt möjligt inom hela brigadområdet även om de försöker styra det till att de som är närmast tar det. Därmed blir det ju en del i Pristina med omnejd. Sen finns ju alltid möjligheten att fulröja, ks16 höll på med amsiten på zlatare/razorback och naturlugtvis inbringar cluster Kalle fortfarande sina fynd då och då... Gällande C2 så är C2 nerlagd nu http://www.mil.se/sv/Nyheter/Nyheter-fran-...rjd-och-saknad/ Quote
lebos Posted September 17, 2008 Report Posted September 17, 2008 Rycker in på Gardet på Måndag! (halkade in på en vakans) Någon annan från forumet? Quote
alfie Posted September 17, 2008 Report Posted September 17, 2008 Rycker in på Gardet på Måndag! (halkade in på en vakans) Någon annan från forumet? Rockande banan är fel symbol att använda när vi pratar inryck på gardet //Affe som inte är avundsjuk... inte mycket i alla fall Quote
lebos Posted September 17, 2008 Report Posted September 17, 2008 (edited) Rycker in på Gardet på Måndag! (halkade in på en vakans) Någon annan från forumet? Rockande banan är fel symbol att använda när vi pratar inryck på gardet //Affe som inte är avundsjuk... inte mycket i alla fall Sant, gardet fick kanske lite högt betyg.... Men JAG är glad att äntligen få åka igen. Jag hoppas att BG inte ser följande som en annons: Om en polare till mig inte kan fixa en Mörkblå basker innan Söndag så skulle jag vilja be om hjälp! Rycker du in på måndag, gör vpl eller jobbar på gardet, kanske du kan hjälpa mig? Om du kan tänka dig att gå förbi Terräng-butiken i Stockholm el. likn och fixa en sådan åt mig. PMa mig ert telefonnr namn och vad ni begär för besväret, så ringer jag upp ang mitt namn och storlek på basker. Edited September 17, 2008 by Lethal_Impact Quote
Recommended Posts