Hans Engström Posted October 19, 2007 Report Share Posted October 19, 2007 Sitter just och tragglar med en, vilket leder mig osäkt till en fråga. Det verkar ibland som om mitt kompani är det enda som genomför sådana här inför varje övning (fogas till övningsplanen). Är det så illa, eller är det bara så att man inte delger? Hur gör ni, skriver ni korrekta analyser? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GC1 Posted October 19, 2007 Report Share Posted October 19, 2007 Hemvärnssverige är lite större än din bataljon..... Hur många kompletta kompövningsplaner läser du utöver ditt eget kompani? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted October 19, 2007 Report Share Posted October 19, 2007 Varje liten övning kanske inte kräver en skriftlig och bifogad utbildningssäkerhetsanalys? När det gäller större övningar och övningar som innefattar mer riskmoment så ska det göras men då är det oftast någon utbildad instruktör (i många fall från utbgrp) som gör jobbet och det är långt ifrån alltid som arbetet delges gemene man. Dessutom kan det vara svårt att få folk som fuskar med det att öppet erkänna det på forum som här, eller? /K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Engström Posted October 19, 2007 Author Report Share Posted October 19, 2007 (edited) Nja, ibland när jag frågar kollegor om man kan få se deras inför övningar så blir det lite hemmande och hummande. Jag vill lära mig mera om det här (när man inte gör det daglig dags så är det lätt att missa saker), vilket är varför jag brukar fråga. Är det så att det är bra med den saken ute i landet, då är det ju bara att gratulera. Jag ställer mig tveksam till hur väl inhyrda instruktörer kan skriva när de inte känner truppen. Edited October 19, 2007 by Hans Engström Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FCR2 Posted October 20, 2007 Report Share Posted October 20, 2007 Här nere i södern upplever jag att det är ojämnt. Men det blir bättre, alla instruktörer som jag träffat på och som är ny utbildade skriver säkerhetsanalys. Dock är det en officer som utbildar hemvärnet så brukar det blir "hummande" motsv. Verkar vara en inställning i stil med att "hemvärnet vet inte vad det är så jag slipper". Håller/höll på med ungdomsverksamhet och kravet internt är att det skall till allla övningar finns riskanalys på papper. Dock inget sagt om hur omfattande. Uppfattar som att det till stor del hänger på hur intresserad Bat instruktören är av säkerhet. Känner man inte truppen från man som vanligt ställa frågor eller kontrollera handgrepp, föröva. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bamse Posted October 20, 2007 Report Share Posted October 20, 2007 Jag ställer mig tveksam till hur väl inhyrda instruktörer kan skriva när de inte känner truppen. Att inte känna till den övade truppens bakgrund är väl en sak som ska beaktas i utb.säk.analys, eller det gör jag åtminstone. Dock kan väl erkännas att vid vissa övn. slarvar jag med att skriva ner den. Andra gör jag mycket utförligt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
elisson Posted October 20, 2007 Report Share Posted October 20, 2007 En Utbildningssäkerhetsanalys måste inte vara nerkladdat på papper. Den krävs bara att man tänkt igenom alla riskmoment.. Dock så skriver de flesta officerare ner analysen på papper eftersom att det blir svårt att bevisa att man tänkt på alla risker om det skulle ske en olycka under övningen. Detta fick vi iaf berättat för oss under utbildningen för skyddsassistenter. vet dock inte hur det är i HV men det borde vara dessamma. Fast det är klart, på storövningar kanske det krävs ett nerkladdat ex Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Axial Posted October 20, 2007 Report Share Posted October 20, 2007 En Utbildningssäkerhetsanalys måste inte vara nerkladdat på papper. Den krävs bara att man tänkt igenom alla riskmoment.. Dock så skriver de flesta officerare ner analysen på papper eftersom att det blir svårt att bevisa att man tänkt på alla risker om det skulle ske en olycka under övningen. (---) Men med tanke på att analysen ska genomföras före övning, vid övningens början, fortlöpande under övningens genomförande samt utvärderas efter genomförandet så vill det nog i praktiken till att man har det hela på papper. Inte just för bevisning i efterhand men för att kunna göra vettiga bedömningar och uppgraderingar efterhand. För egen del så föredrar jag att ha min analys nedskriven, just för att kunna revidera den efterhand utan att behöva riskera att ha glömt någon del i det hela. Sedan ska man naturligtvis inte gå till överdrift. Jag såg en gång en analys före en fjällvandring där man mycket noggrannt och punktvis hade spec:at tänkbara risker: 1) deltagare kan halka på en sten och stuka foten... 2) deltagare kan halka på en sten och bryta foten... 3) deltagare kan halka på en sten och skada sig... På det sättet blir det ganska tungjobbat även om det, formellt sett, inte var fel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
23:e komp. Posted October 22, 2007 Report Share Posted October 22, 2007 Hej! När jag var engagerad i ungdomsverksamheten skulle det fram en analys innan övningen tillstyrktes. Tid, plats, aktivitet,övningsledning och säkerhetsanalys(på papper) Skåne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pappa6116 Posted October 23, 2007 Report Share Posted October 23, 2007 Lite halvt OT... Var det inte prat om en Instr. Kurs Del 2 ( inom Lgg) med inriktning Utb mot Plut. Komp där Utbildningssäkerhetsanalys skulle vara en stor del av utb? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Munin Posted October 23, 2007 Report Share Posted October 23, 2007 Lite halvt OT... Var det inte prat om en Instr. Kurs Del 2 ( inom Lgg) med inriktning Utb mot Plut. Komp där Utbildningssäkerhetsanalys skulle vara en stor del av utb? Har ingen aning om vad som händer i LGG, dock vet jag att utbildningssäkerhetsanalys är ett relativt stort block i u/v-gruppens lokala instruktörskurs(grupp-troppnivå) och att det rekommenderas att man gör en ny dylik för varje enskild övning. Detta då man bör undvika slentrian och p g a att alla utbildningstillfällen skiljer sig åt. Inte för att det blivit så ofta men själv skriver jag en ny utbildningssäkerhetsanalys inför varje övning jag planerar, om inte annat för egen skull: Vad har jag glömt? o s v. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pappa6116 Posted October 24, 2007 Report Share Posted October 24, 2007 Lite halvt OT... Var det inte prat om en Instr. Kurs Del 2 ( inom Lgg) med inriktning Utb mot Plut. Komp där Utbildningssäkerhetsanalys skulle vara en stor del av utb? Har ingen aning om vad som händer i LGG, dock vet jag att utbildningssäkerhetsanalys är ett relativt stort block i u/v-gruppens lokala instruktörskurs(grupp-troppnivå) och att det rekommenderas att man gör en ny dylik för varje enskild övning. Detta då man bör undvika slentrian och p g a att alla utbildningstillfällen skiljer sig åt. Inte för att det blivit så ofta men själv skriver jag en ny utbildningssäkerhetsanalys inför varje övning jag planerar, om inte annat för egen skull: Vad har jag glömt? o s v. Det är en stor del av utb även på Instr. Grp-Tropp nivå inom LGG, men när jag gick den senast -05 så pratade Kurs C om att det även skulle bli en del 2, med inriktning Plut/Komp, där ytterligare fokus skulle läggas på Utbildningssäkerhetsanalys, (iofs ett naturligt steg iom att det blir fler aktörer/elever) . Men efter "Höger vänster om" så har jag inte hört ett pip om denna kurs.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
skyttesoldat78 Posted November 2, 2007 Report Share Posted November 2, 2007 en fråga vet inte om det är rätt tråd. vet någon om SÄKI serien fins som PDF på nätet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted November 2, 2007 Report Share Posted November 2, 2007 en fråga vet inte om det är rätt tråd. vet någon om SÄKI serien fins som PDF på nätet? Du är inte helt ute och cyklar men du borde ha sökt innan. Det finns en hel tråd om SäkI Men för den late: SäkI Online Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts