Stocken Posted October 18, 2007 Report Posted October 18, 2007 Vad för utrustning/material skulle ni välja för personlig maskering och maskering av vapnet i en situation som den på bilden? Bakgrunden som utgörs av både avbrutna grenar, ris och en berghäll gör det ju väldigt svårt att maskera mot visuell upptäckt (inte minst vapnet). Soldaten kan ju ha blivit tilldelad platsen som mer eller mindre tillfälligt postställe (låt vara att det inte erbjuder något som helst skydd mot beskjutning). /Stocken Quote
joppe Posted October 18, 2007 Report Posted October 18, 2007 Soldaten kan ju ha blivit tilldelad platsen som mer eller mindre tillfälligt postställe (låt vara att det inte erbjuder något som helst skydd mot beskjutning). /Stocken tror du inte stenarna skyddar mot beskjutning Quote
Stocken Posted October 18, 2007 Author Report Posted October 18, 2007 (edited) Jo självklart gör de ju det. Men hur mycket av kroppen har soldaten dold bakom sten? Vänster underarm... resten av kroppen är ju helt exponerad. Klart obra. Edited October 18, 2007 by Stocken Quote
Doggydriver Posted October 18, 2007 Report Posted October 18, 2007 Toksvårt att bedömma från en bild jag inte vet något om. Ska man ligga kvar en stund kan man ju använda lite av bräsket precis bakom som skyl. Skyddet? Jadu, är väl beroende på. Att ha sidan oskyddad går nog rätt bra om man t ex är grupperad på linje. Det svåra tycker jag är skydd/skyl i kombination med att ha överblick, om det är en ganska tillfällig eldställnig. Men alltså - fan, borde sova istället... Quote
Stocken Posted October 18, 2007 Author Report Posted October 18, 2007 I den situationen skulle jag sätta stort värde på en stridsparskamrat med eldområde i riktning klockan tre... Quote
johanp Posted October 18, 2007 Report Posted October 18, 2007 I den situationen skulle jag sätta stort värde på en stridsparskamrat med eldområde i riktning klockan tre... En soldat agerar aldrig ensam... Vad får dig att tro att det skulle vara fallet just på denna bild?? Personligen tror jag att det är en ytterst tillfällig eldställning och att maskeringen isf duger gott. Quote
Rickard N Posted October 18, 2007 Report Posted October 18, 2007 (edited) Det är inte risk att fi dyker upp i pipans riktning då? Därifrån ser skyddet skapligt ut. Nästa sanning är att eld ofta går före skydd. Edited October 18, 2007 by Rickard N Quote
Sytare Posted October 18, 2007 Report Posted October 18, 2007 @Stocken Detta är en hård nöt att knäcka, mycket p.g.a. att jag inte kan förstå den taktiska situationen. SoldF'arna här har försökt kartlägga den, men den känns ändå oklar, men det kan ha att göra med lite olika utbildnignsståndpunkter. Så, jag tänker något i stil med försvar av tagen terräng. Vid besättande av eldställningar så är boken SoldF's EOBUSARE en mycket lämplig utgångspunkt. Jag är lärd att det sista man säger är "Observatören observerar, övriga skydd". Det finns säkert varianter på detta, men då övriga är i skydd så kan man tänkas utgå ifrån att observatören är den som är i den mest skylda eldställningen med bäst kamouflage. Då skall övriga ha frontalt skydd och skyl. De skall inte vara lätta att upptäcka från sida, och inte ens STRV/STRF's IRV-sikten ser igenom sten. Fjelldukens olika kammon är bra grejor när man skall gömma sig vid foten av ett berg, men följer man dessa vettiga riktlinjer så skall lede fi i bästa fall inte kunna upptäcka det egna förbandet förens i en mycket snäv vinkel i framåtsektorn. Då kan pipa och hjälm lika gärna vara en mossbevuxen sten. Från detta perspektiv så ligger din skytt på bilden förbannat illa till, och enda anledningen till att han ligger så är för att det skall bli en bra bild! Ett "riktigt" pricskyttepar skulle i min värld gruppera med hotet från IRV i åtanke de också, och deras förmåga till kamouflage är ju också betydligt lättare att tillämpa på ett repetervapen. I någon tråd har man tagit upp hur man skulle kunna förbereda PSG'ts kamouflage genom att ta en vanliga stålgrå och sy fast tygband på. Men de hade fortfarande inte lagt sig på detta viset. Ur denna synvinkel tycker jag att den här tråden i bästa fall kan resultera i prylonani med Barracuda hit och Fjellduken dit, när mitt högst personliga svar är: Han är på fel ställe! Quote
pappa6116 Posted October 19, 2007 Report Posted October 19, 2007 Iom att man inte vet exakt hur terrängen ser ut i anslutning till fotot, eller hur resten av Grp är grupperad, eller om det är 2:a grp i plutons tagande av anfallsmål, så blir det bara spekulationer... Men instinktivt så dra tillbaka EST ca 1 meter så att han ligger i skydd från flankerna, då kan han fortfarande observera, målange och ge verkanseld ( knästående) i anfallsmålet, men hans egenskydd/EST är förbättrad. Quote
Stella-Polaris Posted October 19, 2007 Report Posted October 19, 2007 Om han nu blivit tilldelad eldställningen och skjutriktning så handlar det ju bara om läge och tid tillförfogande. Om han måste hålla uttsikt, och ej kan flytta sig, kan han jobba lite runtom kring sig samtidigt. Han kan då bygga bygga upp ett litet skyl framför sig. Han kan trycka väck markmaterialet med benen och på så sätt komma ner några cm och få mossa/förna tillskylet. Skyl är effektivt mot upptäckt även om det inte är så mycket/tätt. Skottgluggar i skylet underlättar observation och skytte. Han kan även förbättra sin personliga kamoflage. Mossa och annat material på platsen i hjälmdoket, på stridsvästern mm. ( för att vi har kammouniform betyder det inte att man ej behöver förbättra sitt personliga kammoflage) Har han lite tid på sig kan han, som Toll säger, använda det döda materialet till vänster om honom till skyl samt han kan lägga lite tid på att komma ner djupare och samtidigt få mer mosskakor/förna till skylet. Mossan underst och dött material överst. Mosskakor kan lutas upp och på så sätt ge mer yta. Skulle han senare kunna flytta på sig kan han gräva djupare med bajonett, grävpinne, snuskburk eller vad han nu har tillhands. Han kan samla sten och lägga bakom skylet och kanske rent av kunna fåtag på några massapinnar så han kan påbörja en splitter täckning. Han kan även sätta upp skyl så man kan ta sig osett till och från eldställningen. Kort sagt har han bara tid kan han skapa en splitter säker eldställning som är helt dold. Bara brist på fantasi och tidstillgång sätter gränser... Quote
Proto Posted October 19, 2007 Report Posted October 19, 2007 De verkar befinna sig i en granskog, mer grankvistar, mossa och annat på hjälm och kropp. Detta innan verksamheten startar (om tid finns). Vapnet är svårmaskerat om man vill bibehålla bra funktion/hanterande på vapnet. Personlign hade jag nog använt den gröna sprayburken jag har på vapnet, haft med lite gröna trasor och en grå knästrumpa. Trasorna går att fästa på vapnet på lite olika ställen och den grå strumpan trär jag runt handskyddet. Av bilden att dömma, verkar han delta i verksamheten som understöd, post eller nåt annat. Lite svårt då att börja maskera eldställningen. han får använda det som finns inom en armlängs avstånd. Men tänk också på att även en mindre bra maskerad soldat syns dårligt med blotta ögat om han ligger still. Quote
ugly Posted October 19, 2007 Report Posted October 19, 2007 (edited) Som många skriver. Det är svårt att bilda sig en uppfattning om varför soldaten ligger som han ligger. I detta fall har han blivit tilldelad en alternativ eldställning. Resten av plutonen ligger bakom och vid sidan av honom. Grupperingen är högt belägen. Terrängen framför honom är småbruten och han har fritt skottfält ca 40 -50 meter innan skogen tätnar. Vinkel där bilden är tagen ifrån är snäv och ger en missvisande bild av hur mycket han syns framifrån. Edited October 19, 2007 by ugly Quote
Sir Vival Posted October 19, 2007 Report Posted October 19, 2007 Bilden kommer härifrån om det har någon betydelse i sammanhanget... http://hemvarnet.se/hvbat_syd/svartlosa/?a...mp;nyhetid=1989 Quote
Recommended Posts