hellmut Posted February 9, 2003 Report Posted February 9, 2003 alla eller många gnäller ju på att det är ont om div. matr. i HV. jag besöker en soptipp i mälardalen i mellan åt vad finner jag kastat på tippen för förbränning??!! tält utan fel maskeringsnät isokärl m-59 skjortor maskeringspapper? bälten handukar raggsocker strumpor mm.mm har en kompis som hälsa på en skrot där dom skrota i princip nya 11 bilar å andra fordon allt utan tillstymmelse till fel! så matr.brist är det inte i FM det behövs bara på ett annat ställe men man ska ju inte gnälla det är väll behovsanpassat kan redan säga jag tar inte reda på nå matr. för vidare sändnig!! :( Quote
Bravo One Posted February 9, 2003 Report Posted February 9, 2003 Man kanske ska börja rota runt på soptipparna då =) Hittade en del grejer på en 10:- butik för ett tag sen, snödräkt, bälten,strumpor m.m. Allt kom direkt från något mobförråd...man kan göra riktiga fynd nu för tiden =) Quote
mjukis Posted February 10, 2003 Report Posted February 10, 2003 Det är rätt ut sagt makalöst att se vilka mängder kronmärkt materiel som hamnat här i USA. Jag tror inte jag besökt en endaste frilufts- eller överskottsbutik utan att hitta minst tre artiklar med FM's stämplar. Det vanligaste är fältspadarna och snuskburkarna, som dessutom säljer som smör. Ingen välsorterad militärbutik här är heller komplett utan några ex av vår gamla stålhjälm (oftast komplett med både klistermärke och manual). Dessutom får man betala hutlösa mängder för grejorna. Jag har även hittat meningslösare saker såsom 20l jeepdunkar osv. Roligast kanske var på Crossroads Gun Show i Ventura, då inte mindre än 3 försäljare hade exemplar av vår gamla karbin. Nästan alla hade givetvis 96an, och jag hittade även ett gammalt (Husqvarna?) automatgevär. De flesta var oerhört förälskade i sina svenska bössor, och var jätteglada över någon som kunde översätta lappar, skyltar och inskriptioner Quote
Swed65 Posted February 10, 2003 Report Posted February 10, 2003 Ibland funderar man på om FM kör material till tippen bara för att "jävlas".. Inte f*n ska HV ha det inte.... Iofs så har vårt förband haft turen att få ut bra grejor i rikliga mängder.. Var i kungsängen o kollade deras förråd.. jisses vad HV hade grejor där... undrar om det kommer ut till plutoner osv... Quote
Recon Posted February 10, 2003 Report Posted February 10, 2003 Varför inte skicka ut tex 11-bilar till HV kompanierna? Quote
Guest Lt. payne Posted February 10, 2003 Report Posted February 10, 2003 Varför inte skicka ut tex 11-bilar till HV kompanierna? Haha,Recon det är för enkelt! Vi Hemvärnsmän/kvinnor är ju totalt odugliga till att handskas med Försvarets material! Konsten att använda avancerad teknik är endast förbehållen Fmlog! Vet väl alla att civilister inte kan nånting... Obs! Inlägget är kryddat med ironi! Quote
Bravo One Posted February 10, 2003 Report Posted February 10, 2003 Anledningen till att HV inte får fler fordon är visst att det blir för dyrt med försäkringen. Enlig min Kompanichef iaf Quote
Recon Posted February 10, 2003 Report Posted February 10, 2003 Om dom ändå ska skrota fullt fungerande fordon så kan man väl köra utan hel/halv försäkring och bara ha trafik? Kan inte kosta mycket på dom gamla fordonen. Quote
The_mistaken Posted February 10, 2003 Report Posted February 10, 2003 Synd att man hittar sådant på tippen :( Quote
GC1 Posted February 10, 2003 Report Posted February 10, 2003 Anledningen till att HV inte får fler fordon är visst att det blir för dyrt med försäkringen. Enlig min Kompanichef iaf försvarets fordon är ju inte försäkrade av någon annan än just försvaret så det kan väl inte bli så dyrt? Quote
Raffsec Posted February 10, 2003 Report Posted February 10, 2003 Dom flesta fordon som skrotas i FM gör det för att dom inte är miljövänliga bland annat 11 bilarna tillhör denna kategori :( Quote
Guest Lt. payne Posted February 10, 2003 Report Posted February 10, 2003 Anledningen till att HV inte får fler fordon är visst att det blir för dyrt med försäkringen. Enlig min Kompanichef iaf Host, Host,Bullshit,Host! Fm försäkrar sin fordon själv,om ingen kör på/sönder nåt så kostar det endast drivmedel. Quote
Swed65 Posted February 11, 2003 Report Posted February 11, 2003 Bara drivmedel? Nja sen kommer kostnad till för underhåll, besikting mm mm. Vår lastbil kostade 80.000 kr om året i "hyra" som MD-gruppen fick betala till FM Typ pengar från vänster till höger ficka.... Quote
Malaj Posted February 23, 2003 Report Posted February 23, 2003 alla eller många gnäller ju på att det är ont om div. matr. i HV.jag besöker en soptipp i mälardalen i mellan åt vad finner jag kastat på tippen för förbränning??!! tält utan fel maskeringsnät isokärl m-59 skjortor maskeringspapper? bälten handukar raggsocker strumpor mm.mm har en kompis som hälsa på en skrot där dom skrota i princip nya 11 bilar å andra fordon allt utan tillstymmelse till fel! så matr.brist är det inte i FM det behövs bara på ett annat ställe men man ska ju inte gnälla det är väll behovsanpassat kan redan säga jag tar inte reda på nå matr. för vidare sändnig!! :( Jasså, du bor i Köping, hemmavid? Det finns annnars - tyvärr - flera platser. Visst är det för jävligt och inte bara för hemvärnet. Det är en kapitalförstöring utan dess like. Om vi nu bortser från att vi vissa år håller på att frysa arslet av oss i Mellansverige - hur ska det då se ut i andra länder? Kalsonger och annat som fraktas från Arboga till Köping blir ju ändå värme och el år oss... Allt detta för att spara hyreskostnader för FMLog. Och vem får betala tomhyrorna för dessa förråd? Jo, Fortifikationen, dvs vi skattebetalare. Ett stor svindel är det. Som inte spar en enda krona i slutändan. Man har gjort undersökningar som visar att hemmen inte har samma beredskap som under WW2. Varför då inte dela ut kalsingar och andra förstärkningsplagg? Varför elda upp dem - oanvända? Bedrövligt!! Eller skicka dem till Baltikum eller Balkan? Våra ungdomar vill ha skjorta m/59 att ha på sommaren. Tror fan, det. Vi gamlingar har den och mår bra. Varför, varför? Hemvärnet får inte heller ut m/59 längre. Varför i himlens namn inte? Jag svarar alltid ungdomarna, som kräver raka svar: Det måste vara något militärt! De köper snart inte det längre, och ingen annan hellre... Quote
Knighthawk Posted February 23, 2003 Report Posted February 23, 2003 Har hört att det kostar för mycket att ta vara på saker från ex. mob.förråd = det är billigare att kasta allt eller sälja det i en klump till "storköpare" som den där engelsmannen som köpte ett jätteparti med bilar m.m. Så det bästa vore ju om HV fick tömma förråden på vad som de ville ha först, men det går ju inte med tanke på att vi enbart ska ha listat matrl. = ska inte ha ett överflöd av saker som inte används. *hmmmmmmmmmmm* många tankar o många idee'r Quote
Maverick Posted February 23, 2003 Report Posted February 23, 2003 Så det bästa vore ju om HV fick tömma förråden på vad som de ville ha först, men det går ju inte med tanke på att vi enbart ska ha listat matrl. = ska inte ha ett överflöd av saker som inte används. Det är kanske så att HV i visa delar redan tömemr mobförråden innan...... *DUBBELBOTTNAT MESS SOM INTE KANM FÖRKLARAS* Skänmt och sido... Disskutterade detta med en Kompanichef i Hv... Han menade på at just nu har vil det vi behöver och i vissa fall mer än vi behöver (Har gott om understödsvapen med emra) Det han meande vi saknade nu var: * Bättre mörkerutrustning * Mer fordon för att kunna lösa ställda uppgifter * Eventuellt bättre stöd i ytövervakningen med hjälp av marksensorer * Bättre personligt skydd (Splitterskydd 90) * Bättre samband (även om detta klomp har löst det med civil materiel så de har 3 repeater stationer och 10-30 handapparater som kan räcka upp till 15-20 mil (testad på 10 mil med 10-10 i hörbarhet) för en kostnad motsvarande 1/10-1/100 av en RA 180. Men när det gällde korv och bröd materialen som tält maskeringsnät och liknande menade han på att hv i dag HAR bra materiel status och kvaliten p det so låg i batförråden var BRA (med undantag av någon 20 bil som var mindre bra).. Ge försvarsmakten tid..... HV ÄR prioriterat... Tror det komer bbli bra i slutändan.... Quote
Knighthawk Posted February 24, 2003 Report Posted February 24, 2003 Ja, det är väl bara att vänta och se.....men som sagt, man ska aldrig lova något man inte kan hålla!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! B) Quote
Bubba Posted March 4, 2003 Report Posted March 4, 2003 varför ger man inte ut allt matrial som annars skulle slängas till frivilligorganisationerna jag vet ett ställe där man lade betong i en bunker med allt matial kvar t.ex. nya spisar osv osv Dumt att slänga nytt matrial byt istället ut gammalt i föråden Quote
Fu Fredda Posted March 4, 2003 Report Posted March 4, 2003 Det värsta jag hörde angående detta ämna var om en ledare i HV-kiruna. Han fick reda på att det skulle köra alla guldburkar, efter att det la ned regementet i Kiruna, till soptippen. Han tog kontakt med berörda och bad att få ta reda på maten åt hemvärnet. Men han fick blankt nej, och det slutade med att han stod och väntade på lastbilen på soptippen och tog hand om det där istället. Det fick han minsann göra. Är det logiskt??? Quote
KP2 Posted March 4, 2003 Report Posted March 4, 2003 Nej men sen finns det något som heter markanadskrafter också... om vi skulle ge bort all mtrl så skulle den som ex tillverkar jeepdunkar bli ganska ledsen så därför slår vi hål i dom och säljer som skrot... Sen gick det ut skrivelse till alla förband, friv.org m.m innan destrueringen började men ytterst få förband och organisationer hörde av sig (!!!) Ang föråden så töms de och säls vilket (i slutändan) blir billigare dock kostar destrueringen massor med pengar just nu... Quote
Fk Fjellman Posted March 4, 2003 Report Posted March 4, 2003 Hörde en historia om ett föråd där dom skulle avyttra lite guld burkar som gått ut. Förs föreslogs det att dom skulle säljas... men det blev blankt nej efter som det var föda och om människorna blev sjuka så skulle det bli ett djävla liv. Då kläckt någon iden att sälja det som djur/hundmat. Men det blev återigen blankt nej efter som om hundarna/djuren blev sjuka så skulle det bli ett djävla liv. Och skulle man kasta dom så var det en massa miljö dravel. Så där stod dom med x antal pallar med guldburkar som dom hade svårt att göra sig av med. Vad gjorde dom då?.. Jo.. dom ställde ut pallarna utanför ett annat föråd som inte var på kasernen. Och efter några dagar var allt borta. Civila kan vara bra ibland oxå //Fjellman Quote
KP2 Posted March 4, 2003 Report Posted March 4, 2003 klockrent... hoppas (?) det är sant! Fast glöm aldrig: Varför förstöra en bra historia med sanningen... Quote
EO4 Posted March 4, 2003 Report Posted March 4, 2003 Hörde en historia om ett föråd där dom skulle avyttra lite guld burkar som gått ut. Förs föreslogs det att dom skulle säljas... men det blev blankt nej efter som det var föda och om människorna blev sjuka så skulle det bli ett djävla liv. Där har du lite av pudelns kärna i det här fallet. Om FMLOG "ger" bort överflödig mtrl till HV och andra hugade frivilligorganisationer så följer med detta ett ansvar för FMLOG. Om grejorna inte fungerar, om någon skadas, om någon blir sjuk, om krav på säkerhet och miljö (såväl FM:s egna som lagkrav) inte efterlevs (vilket sannolikt är fallet med det mesta av den gamla mobmatrielen) så riskerar det helt enkelt att bli "ett j-vla liv". Konsekvenserna kan bli stämningar, stora ekonomiska krav och negativ publicitet. Förutom detta måste matrielen registerföras, kontrolleras, underhållas m.m. Vi vet ju alla vilken administrativ apparat som omger exempelvis ett fordon i FM... Bara några exempel: Fordon som har stått i mobförråd sedan sent 70-tal behöver förmodligen moddas tiotusentals kronor innan de upfyller säkerhets- och miljökrav för dagens verksamhet i fred. Många prylar innehåller säkert ämnen som idag är förbjudna (asbest, PCB etc). Quote
Recommended Posts