knotas Posted February 9, 2003 Report Posted February 9, 2003 Tänkte köpa mig ett par sommarkängor av någon typ. Att använda både i skogen, på vandring och fritid. Om ingen vet något om just Haix modeller kan ni väl komma med andra förslag Quote
Doyle Posted February 9, 2003 Report Posted February 9, 2003 Meindl Performance Bra känga som kostar lite under 3000:- Vibramsula, Gore-tex och allt sånt där lull-lull Livstidsgaranti, går dom sönder skickar man den till tillverkaren så lagar dom eller ersättar med en ny känga Bild från Recon.se Quote
2Sharp Posted February 9, 2003 Report Posted February 9, 2003 Ursäkta att jag kapar din tråd lite, finns det någon som vet vem som är generalagent för Meindl? Jag har hört gott om Haix, men aldrig använt den själv, dock är jag nyfiken då mina Meindl är i skick att bytas ut... De verkar ju lika i designen som Meindl och de har varit ohyggligt bra, de har grym komfort. Quote
Capt Posted February 10, 2003 Report Posted February 10, 2003 Kan starkt rekommendera Chiruka Husky high (Gore-tex) som allround känga. Ca. 2000:- En bra sommarkänga är Magnum Stealth Zip (med dragkedja). Ca 900:- Quote
Johan ES Posted February 10, 2003 Report Posted February 10, 2003 Ska ni köpa Meindl ska ni absolut INTE köpa inom Sverige, det är bara onödigt dyrt. Prova ut rätt stl i din lokala affär och beställ sedan från Tyskland, det blir oftast halva priset INKL frakt. Jag köpte t ex mina Meindl Taiga för ca 1700 SEK från Tyskland och vid samma tillfälle kostade de inte under 3000 SEK i Sverige. Jag kan starkt rekommendera www.globetrotter.de som har otroligt stort urval på friluftsprylar mm. Det går alldeles utmärkt att maila på engelska ska väl tilläggas. /Johan ES Quote
113JOR Posted February 10, 2003 Report Posted February 10, 2003 Jag har ett par Haix Ranger GSG-9 och är grymt nöjd...min kompis har "storebror" Tibet och han säger samma sak Att tillägga är att min polare var på vandring i spanien ("pilgrimsfärd") 700km tillsammans med en annan kompis som hade Meindl... Haix höll perfekt medan Meindl gick i sönder på mer än ett ställe...men det kan ju varit ett "söndagsex" /JOR Quote
2Sharp Posted February 10, 2003 Report Posted February 10, 2003 Haix höll perfekt medan Meindl gick i sönder på mer än ett ställe...men det kan ju varit ett "söndagsex" Vet du vart de gick sönder? Quote
JBP Posted February 10, 2003 Report Posted February 10, 2003 Tänkte köpa mig ett par sommarkängor av någon typ. Att använda både i skogen, på vandring och fritid. Om ingen vet något om just Haix modeller kan ni väl komma med andra förslag jag inhandlade ett par Haix special forces ´för ca två månader sen och jag måste säga att jag är väldigt nöjd med dom, det enda jag tyckte lite illa om var att sulan i hälen är lite hård för när man går på asfalt så låter det nästan som om man gick med lågskor typ. Jag testade magnumkängorna innan jag köpte dom här och magnum passade inte mina fötter på något sätt vilket Haixen gjorde perfekt.. Jag kan inget annat än rekomendera dom.. Quote
113JOR Posted February 10, 2003 Report Posted February 10, 2003 Haix höll perfekt medan Meindl gick i sönder på mer än ett ställe...men det kan ju varit ett "söndagsex" Vet du vart de gick sönder? Nope...ska ta o kolla med min polare ...men han fick iaf ett par nya från Meindl I´ll be back! /JOR Quote
2Sharp Posted February 10, 2003 Report Posted February 10, 2003 JBP, har du breda eller smala fötter? jag har rätt breda fötter, jag måste nog ta och prova runt lite... 113JOR, tack, jag vill se om de gått sönder på samma sätt som mina, jag har hört fler rapporter om att de går sönder just där.. Quote
knotas Posted February 10, 2003 Author Report Posted February 10, 2003 Tack allihop och kom gärna med mer förslag! Har själv också breda fötter så 2Sharps fråga vill jag gärna ha svar på. Quote
2Sharp Posted February 10, 2003 Report Posted February 10, 2003 ett tips kan vara att kika runt på utsidan.se jag letade efter erfarenheter om just Haix där i går men hittade inget. Dock finns det metervis med andra trådar om kängor. Quote
psi0n Posted February 10, 2003 Report Posted February 10, 2003 Hej Jag har Haix Tibet kängorna och jag är mkt nöjd med dom. Jag hade dom under min lumpar tid och där fungerade dom jättebra, sköna och stabila. Men däremot köpte jag fel storlek, alltså 43 som är min vanliga storlek och inte 44 som jag borde köpt. Inte tänkte jag på det när jag köpte (dumt) utan jag var så ivrig och sedan blev det försent att byta. Men iaf trots att jag inte fick plats med dubbla lager strumpor så körde jag med ett lager ull strumpor (jägarstrumpor) på den kalla årstiden och jag hade inga problem med att hålla värmen. Men trots allt så föredrar jag när man kan ha dubbla lager strumpor så att jag planera att köpa ett par nya kängor. Striden står mellan Meindl Performance, Haix Ranger GSG-9 eller Haix Tibet. Mina nuvarande Haix Tibet försöker jag antingen byta eller sälja. Kanske någon här som är intresserad? /Danne Quote
bravebat Posted February 10, 2003 Report Posted February 10, 2003 (edited) Kan starkt rekommendera Chiruka Husky high (Gore-tex) som allround känga. Ca. 2000:-En bra sommarkänga är Magnum Stealth Zip (med dragkedja). Ca 900:- Jag behöver åxå nya kängor till uteliv, var införskaffar man dessa modeller??? *dödade smajlisar* Edited July 1, 2004 by Ing Quote
Tompa Posted February 10, 2003 Report Posted February 10, 2003 (edited) på Militaryshop köpte jag mina Chiruca och jag vet att de säljer Magnum kängorna med så prova där Militaryshop Edited February 10, 2003 by Tompa Quote
Guest Old No.7 Posted February 10, 2003 Report Posted February 10, 2003 Har ett par Tibet. killen i affären (militaryshop i gbg) sa att de var bra för folk med breda fötter, jag har breda fötter och de passar bra, jag håller dock på att gå in dem så hoppas de bir skönare o skönare. Om man skulle anmärka på något så var är det, det någon ovan nämna om "hård" häldel så det känns lite stumt när man går på assfallt, fast det släpper efter några minuter av knatande.... så testa. jag testade Meindl och de stämde inte riktigt med bred fot tyckte jag, jag tyckte nästa att den modellen jag provade var för bred, jag provade en som satt ok på bredden men då vart den för kort... den stämde itne riktigt för mig men åter igen testa. Jeje en hel j***a vetenskap men jag tror på Tibet testa MYCKET Quote
2Sharp Posted February 10, 2003 Report Posted February 10, 2003 Tack för infon Hill, mina Meindl fick jag gå in just för att de var lite smala, bara på håret, lite som du säger, tillräckligt breda - för långa, lagom långa - för smala. Mot Militaryshop Quote
Capt Posted February 11, 2003 Report Posted February 11, 2003 (edited) bravebat; Precis som Tompa skriver, Chiruca finns på Militaryshop. Ringde och kollade Magnum kängorna, och dom har precis fått in Magnum Stealth med dragkedja också! Edited February 11, 2003 by Capt Quote
113JOR Posted February 11, 2003 Report Posted February 11, 2003 (edited) JBP, har du breda eller smala fötter? jag har rätt breda fötter, jag måste nog ta och prova runt lite... 113JOR, tack, jag vill se om de gått sönder på samma sätt som mina, jag har hört fler rapporter om att de går sönder just där.. Nu fick jag tag i min polare, han sa: "Mina kängor pajade efter 5 månader i Kosovo, vilket var synd eftersom de var sköna... Det var sulan som lossnade på båda sidor om foten, längst framme där foten är som bredast. Sedan så fick jag ett nytt par som jag hade i spanien. Dessa gick sönder på samma ställe. Nu har jag nya med mockaskinn istället och de håller, men jag har ju inte gått så mycket med dem. Sammanfattningsvis: Meindl är både bra och dåliga samtidigt." /JOR Edited February 11, 2003 by 113JOR Quote
Razvedka Posted February 11, 2003 Report Posted February 11, 2003 2Sharp: Meindl Generalagent: Sporthaus Moxter i Östersund. Har tyvärr ej telenummer frmaför ögonen... Påminn mig om dina kängor så kanske jag kan hjälpa dig att reklamera dem! Vad gäller Meindl så finns det ingen livstids garanti på dem. Däremot en garanti på Gore-tex materialet i skon. Men läcker skon OCH det finns mekaniskt slitage så vill de inte godkänna reklammation...Har själv det problemet som jag skall föra vidare - Gore har om inte annat sitt Nordenkontor i Mölndal... Haix saknar enligt mitt tycke den sidstabilitet som jag köper Meindl för. Viktigt i hård trg med tung packning!!! Det man får med Meindl är väl annars ett bättre skinn i skon - Gore-tex är ju samma.... Tyvärr så har man lyckats konstruera många Gore-tex skor med en sömnad och tape i fotens böjled dvs strax bakaom lilltå - strax bakam stortå...Inte så smart med tanke på att detta område får störst belastning i skon - Följdaktligen har jag haft flera kängor (meindl) som jag fått ersatt pga juste detta problem... Quote
2Sharp Posted February 12, 2003 Report Posted February 12, 2003 Ahh, tack broder, du får vidareutveckla detta med sidstabilitet över kaffe! 113JOR, tack för det, uppskattat Har Magnum side-zip, gillar dem mycket bra men tycker de är disco/city kängor främst, inget jag skulle seriöst marscha i med tung packning och längre sträckor. Quote
GRK-apan Posted July 1, 2004 Report Posted July 1, 2004 Lyfter upp denna tråd då jag avser att köpa nya kängor i det närmaste. Står väl å väger mellan Haix Tibet/GSG9 och Meindl Performance. Vad är det för garanti på HAIX? Kan ju löna sig att köpa Meindl om det som någon sa medföljer livstids garanti. Någon som har någon bra länk till en tysk sida där man kan beställa Meindl-kängor? Kollade www.globetrotter.de men de hade inga Performance. Angående Magnum side-zip så hade jag ett par såna i Kosovo. Mycket behagliga vid varmt klimat men dom är värdelösa mot väta. Efter en mycket blöt skjutövning på Sör-Mauken med framryckning i ett vattenfyllt dike så vittrade helt enkelt kängans innehåll sönder ... Förklaringen från PX:et var att dom inte tålde fukt. En fråga till. MÅSTE man använda specialskokräm till sina Meindl/HAIX? Är det extremt obra att använda ex. Juchtenpolish eller Kiwi? Quote
I22 Vargen Posted July 1, 2004 Report Posted July 1, 2004 Har ett par HAIX-Tibet, och det är den bästa kängan hitills för mig. Fötter är så olika att ett par som passar mig inte är ett dugg bra för dig. Felköp av känga kan man kanske räkna med om man inte har god marschvana. Tänk på att köpa en storlek större än normalt så du inte får problem med för trånga dojor när du använder dubbla strumpor (Fötter sväller i värme och tunga marschpass ex under Roslagsmarschen). Efter ha bytt mina Altberg kängor mot HAIX har en hel del skavanker och problem med senor och dylikt försvunnit..... men som sagt Kängor är väldigt individuella. Quote
Sir Vival Posted July 1, 2004 Report Posted July 1, 2004 Någon som har någon bra länk till en tysk sida där man kan beställa Meindl-kängor? Kollade www.globetrotter.de men de hade inga Performance. Du kan i alla fall få en dansk: http://www.fjeld-fritid.dk I butik finns Performance (även Army Pro), men det verkar inte vara så i webshopen, men skicka ett mail så får du svar. (http://www.fjeld-fritid.dk/newsite/katalog/90.pdf) Torsbo Handel är billiga på Meindl, även i jämförelse med utlandet /Ulf Quote
Speedster Posted July 1, 2004 Report Posted July 1, 2004 Mina hälar verkar vara väldigt konstigt "konstruerade" för jag har en knöl som sticker ut på varje häl, och närjag går så är det bara knölen som ligger emot i bakkant vilket gör att ca kvadrat cm stor yta får ta upp trycket som hela hälen skulle ta emot. Detta resulterar i att jag får nån tryckskada på den punkten och blir öm så att varje steg blir ett helvete till slut. Jag har bara marscherfarenhet av 90 kängan som är väldigt hård i bakkant där plastbakkappan sitter. Min lilla undran är nu om någon annan har samma problem som jag och kan rekommendera någon känga som eliminerar detta. Haix kängorna ska enligt M-Shop vara vadderade i bakkant vilket gör att dom är intressanta kandidater men om jag ändå skulle få problem med dom är det ju 2 lax i sjön liksom. Smärtan kommer efter ett antal timmars marschande så att bara prova dom i affärn är tyvärr inte tillräckligt för att jag ska veta om dom duger eller inte! Jag-> <-Mina hälar Quote
Forumsledning Kimster Posted July 1, 2004 Forumsledning Report Posted July 1, 2004 Har HAIX GSG9 och Meindl Performance, och av dem är Meindl-kängan överlägsen för mig. GSG9 kändes mer som en sko än en känga, okej men inte riktigt så bra jag hade önskat. Det sämsta jag upplevt med GSG9 var sulan på kallt/halt underlag, sulan fick samma friktion som en ishockeypuck. Unden en patrull i Kosovo drog jag dit 8 gånger (jag räknade dem) Sen dess har de fått stå. Tibet kängan vet jag att min vän använder och det är den bästa han haft. Han har slitit ut 2par snart, och kommer fortsätta köpa den nästa säkert. Jag skulle tippa på att Tibet är mycket bättre än GSG9-"kängan" som är mer en Urban-sko i mitt tycke. Beroende på vilken aktivitet så väljer man sitt val. Meindl är för mig för varm på sommaren och för kall på vintern, men underbar i blask/regn/blötsnö etc vår o höst typ. Quote
Sir Vival Posted July 1, 2004 Report Posted July 1, 2004 Meindl är för mig för varm på sommaren och för kall på vintern, men underbar i blask/regn/blötsnö etc vår o höst typ. Använder du Performance på vintern med strumpa + socka? Quote
I22 Vargen Posted July 1, 2004 Report Posted July 1, 2004 Mina hälar verkar vara väldigt konstigt "konstruerade" för jag har en knöl som sticker ut på varje häl, och närjag går så är det bara knölen som ligger emot i bakkant vilket gör att ca kvadrat cm stor yta får ta upp trycket som hela hälen skulle ta emot. Detta resulterar i att jag får nån tryckskada på den punkten och blir öm så att varje steg blir ett helvete till slut. Jag har bara marscherfarenhet av 90 kängan som är väldigt hård i bakkant där plastbakkappan sitter. Min lilla undran är nu om någon annan har samma problem som jag och kan rekommendera någon känga som eliminerar detta. Haix kängorna ska enligt M-Shop vara vadderade i bakkant vilket gör att dom är intressanta kandidater men om jag ändå skulle få problem med dom är det ju 2 lax i sjön liksom. Smärtan kommer efter ett antal timmars marschande så att bara prova dom i affärn är tyvärr inte tillräckligt för att jag ska veta om dom duger eller inte! Jag-> <-Mina hälar Undrar om det du har är det som kallas för "Sporre" på hälarna? Det enda jag kan tänka mig är Fotbad, filning, aco fotsalva, dubbla sockor, ett par lite schysstare inläggssulor (typ Sorbathane). kanske mildrar detta. Quote
Sir Vival Posted July 1, 2004 Report Posted July 1, 2004 (edited) Undrar om det du har är det som kallas för "Sporre" på hälarna? Nix, hälsporre är en inflammation i hälsenefästet och uppträder under hälen. edit: layout Edited July 1, 2004 by Sir Vival Quote
Recommended Posts