cougar Posted October 13, 2007 Report Share Posted October 13, 2007 Äntligen är snart tre års väntan på uppföljaren till Framom främsta linjen över! ---> www.tali-ihantala.fi -finns en teaser och massa text på finska nu för dem som förstår. En rejält tilltagen budget och målet att skildra ett av nordens största fältslag drar i alla fall upp mina förhoppningar rejält. Något som imponerade på mig i första filmen var ljudet och av hemsidan att döma verkar inte tali ihantala vara sämre på den punkten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
u.o. Posted October 14, 2007 Report Share Posted October 14, 2007 Historiska krigsfilmer verkar vara något som Åke Lindman vill ägna sin tid åt. Lindman var ju en av skådespelarna i Den okända soldaten från 1955. Framom främsta linjen var kanske lite för lång och en aning för dokumentarisk till min smak, men den hedrade de svenska frivilligas minne på ett fint sätt. De kanske inte var många, men det är ingen orsak att glömma bort dem. Jag ser också fram mot att få se filmen Tali-Ihantala. Den är inte heller någon snabbproduction, utan har planerats länge och man har använt mycket pengar och personal för att tillverka den. Så har man kanske rätt att tro att den är av hög kvalitet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Koskela Posted October 15, 2007 Report Share Posted October 15, 2007 @u.o. Framom främsta linjen handlade dock om finlandsvenskar, inte svenska frivilliga. /K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
u.o. Posted October 15, 2007 Report Share Posted October 15, 2007 @u.o.Framom främsta linjen handlade dock om finlandsvenskar, inte svenska frivilliga. /K Visst. Jag råkade läsa överstelöjtnant Orvar Nilssons bok "När Finlands sak blev min - Minnen från krig och fred" strax före eller efter att ha sett filmen. Måste ha blandat händelserna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hannes Posted October 15, 2007 Report Share Posted October 15, 2007 Nog ska jag ta och se den alltid, men förhoppningarna ligger inte riktigt på topp. Framom främsta linjen lider ju av en hel del problem och man får väl hoppas att de inte följer med hit. Ljudet verkar dock vara på topp. Någon som har siffror på budgetens storlek för denna respektive Framom främsta linjen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cougar Posted October 18, 2007 Author Report Share Posted October 18, 2007 Nog ska jag ta och se den alltid, men förhoppningarna ligger inte riktigt på topp. Framom främsta linjen lider ju av en hel del problem och man får väl hoppas att de inte följer med hit. Ljudet verkar dock vara på topp. Någon som har siffror på budgetens storlek för denna respektive Framom främsta linjen? Hmm kanske överdrev lite när jag skrev "rejält tilltagen". Lösryckta siffror jag hittade: Framom främsta linjen: 3,2 milj € Tali Ihantala: 4,5 milj € Men jag hoppas den känns lite mer påkostad ändå. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Spartacus Posted October 26, 2007 Report Share Posted October 26, 2007 Blir nog att ta en titt på den, hoppas bara dom har tänkt på allt som gick fel i FFL. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
UAV Posted November 27, 2007 Report Share Posted November 27, 2007 Det där artilleribombardemanget är bland de verkligaste jag sett. Annars brukar det vara bensinbomber som bildar jätteeldklot med tillhörande svampmoln. Att se spårljus från stridsvagnseld var nytt för mig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DaRaven Posted November 27, 2007 Report Share Posted November 27, 2007 Wow... Jag fåt ju lite sköna Band of Brothers-vibbar från den där trailern Någon som sett om den ska gå upp i Sverige? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Berg Posted November 27, 2007 Report Share Posted November 27, 2007 Hoppas att den hamnar på bio. Det måste vara det ultimata att vara mitt i ett artilleribombardemang med såpass bra ljud som på lokaka biografen. Helt klart en måste se. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
u.o. Posted December 10, 2007 Report Share Posted December 10, 2007 Tali-Ihantala visas nu i Finland (från och med fredags). Har tyvärr inte haft tillfälle att gå på bio under helgen. Har filmen hunnit till Sverige än? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
herman30 Posted December 10, 2007 Report Share Posted December 10, 2007 Tänker se den nån dag denna vecka. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LeadHead Posted December 10, 2007 Report Share Posted December 10, 2007 Något svenskt namn? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skuggan Posted December 10, 2007 Report Share Posted December 10, 2007 Något svenskt namn? eftersom Tali och Ihantala är två finska orts/plats namn så lär den heta samma på svenska, dvs Tali-Ihantala Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LeadHead Posted December 10, 2007 Report Share Posted December 10, 2007 (edited) Jo, jag upptäckte det... http://en.wikipedia.org/wiki/Tali-Ihantala http://en.wikipedia.org/wiki/Tali-Ihantala_1944 Visst är det något speciellt med granris som gungar av tryckvågor...? Edited December 10, 2007 by LeadHead Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Koskela Posted December 10, 2007 Report Share Posted December 10, 2007 Filmen kommer att heta "Slaget om Finland" och ha svensk premiär 18 januari. /K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
u.o. Posted December 15, 2007 Report Share Posted December 15, 2007 Jag har just sett filmen. Det är inte några enstaka soldater som har huvudrollen, utan synvinkeln bytas ofta. Officerarna fyller dock rutan nästan hela tiden, det verkar som manskapet skulle ha varit någon slags minoritet. Men tanken är kanske visa hur besluten fattas och granska de viktiga händelserna ur historisk synvinkel, datumen och ortnamnen samt kartan dyker upp regelbundet. Då kan man kanske i viss grad fatta alla stjärnfyllda kragspeglarna. Undrar dock vad som manuskrivarna egentligen har tänkt på, så mycket "tomma" repliker finns med. (Ok, jag jämför alla krigsfilmer med "Den Okända Soldaten" - det borde man visst inte göra). Då får det räcka med kritiken. Filmen lyckades trots allt fånga intresset hela tiden. Man hade satsat mycket för att interiörerna, klädseln, vapen och utrustningen skulle se äkta ut. Pansarmän hade större roll än vanligen - välkommen omväxling. Även svenskar och tyskar var synliga, och det var bara bra. Några stycken ensamma hjältar finns med, men de är bara en del av helheten. Jag tyckte att slagscenerna såg bra ut - men det behövs en expert för att bedöma om de verkade äkta alls. Positivt var också att tittarna uppdaterades ofta vilket slag - och var - det var fråga om. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cougar Posted December 15, 2007 Author Report Share Posted December 15, 2007 Undrar dock vad som manuskrivarna egentligen har tänkt på, så mycket "tomma" repliker finns med. Låter som om filmen ärvt lite problem från Framom främsta linjen. Men jag är ändå hoppfull inför Tali Ihantala då jag tror det verbalt omöjligt att övertrumfa de mest krystade replikväxlingarna i FFL. :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vildmannen Posted May 11, 2008 Report Share Posted May 11, 2008 Släpps på DVD i augusti http://www.discshop.se/shop/ds_produkt.php...p;utm_campaign= Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lt.Beavis Posted May 19, 2008 Report Share Posted May 19, 2008 Jag har haft förmånen att före filmen hade premiär få höra en svensk krigsveteran från fortsättningskriget berätta om vad han fick uppleva där. Såg filmen på bio den 23/4 och innan filmen startade var ovan nämnda veteran närvarande och berättade lite kortfattat om kriget för oss i biopubliken. Detta gjorde att filmen gav ett djupare intryck när man tidigare fått höra honom berätta om kriget och nu ha honom med i publiken samtidigt som den är intressant krigshistoriskt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
u.o. Posted July 4, 2008 Report Share Posted July 4, 2008 Jag har haft förmånen att före filmen hade premiär få höra en svensk krigsveteran från fortsättningskriget berätta om vad han fick uppleva där.Såg filmen på bio den 23/4 och innan filmen startade var ovan nämnda veteran närvarande och berättade lite kortfattat om kriget för oss i biopubliken. Detta gjorde att filmen gav ett djupare intryck när man tidigare fått höra honom berätta om kriget och nu ha honom med i publiken samtidigt som den är intressant krigshistoriskt. Tali-Ihantala 1944 säljs redan nu på dvd i Finland. Behöver man översättning så finns texten på finska, svenska, engelska och finlandsvenska. Jag tyckte inte så väldigt mycket om filmen när jag såg den för första gången, men andra gången var bättre. Fortfarande tycker jag att dialogerna är lite klumpiga, speciellt när t.o.m. officerare titulerar varandra. Och det finns alltför många officerare jämfört med manskapet. Man skulle nog behöva något sånt som ovan för att kunna hålla intresset hela tiden. Synd bara att det inte finns så många svenska krigsveteraner kvar, när veteranernas antal är inte längre så stort i Finland heller. Förresten, någon från filmteamet berättar i intervjun att nästan var och en i filmen har någon verklig förebild. Det är en intressant detalj, en av dom som gör filmen sevärd i varje fall. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Darkwand Posted July 6, 2008 Report Share Posted July 6, 2008 Väldigt mycket en parad av intressanta ögonblock man har läst om i den här filmen. Tyvärr så tyckte jag att den inte knöts ihop på något bra sätt eller var särskilt medryckande. För ovanlighetens skull blir det inte några klagomål på utrustningen i filmen den verkade historisk, tyvär var filmen mer lik en dramadokumentär än en film. Det är särskillt sorgligt då det historiska materialet ger möjlighet till en betydligt mer medryckande film. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Spartacus Posted July 18, 2008 Report Share Posted July 18, 2008 För den historiskt intresserade är den här filmen perfekt. En redogörelse över slaget. Det är lite som en Anthony Beevor-bok fast som film. Men, för den som bara vill se en krigsfilm så kan det bli svårt. Tali Ihantala lägger inte mycket fokus på karaktärerna utan hoppar i stället friskt mellan olika delar av slaget och bland olika avdelningar inom den Finska krigsmakten. Som sagt, för den historiskt intresserade är detta en fullpott som verkligen inte går i samma fälla som "Främsta linjen" men som inte häller går fullt ut som Talvisota. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vildmannen Posted March 4, 2009 Report Share Posted March 4, 2009 Filmens regissör, Åke Lindman, finns inte mer. http://www.svd.se/kulturnoje/nyheter/artikel_2544981.svd http://svenska.yle.fi/nyheter/artikel.php?id=152508 Vet någon om han hade planer på att producera fler filmer om kriget? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ahlberg4122 Posted March 12, 2009 Report Share Posted March 12, 2009 R.I.P. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lfskbat Posted March 24, 2009 Report Share Posted March 24, 2009 Jag såg filmen nere i Malmö och köpte den på DVD strax därefter. Ni har kanske rätt när ni säger att din har dålig handling och att den hoppar hit och dit i handlingen. Det beror på att den inte är uppbyggd som en "vanlig" film med 1-3 "hjältar". Detta är, vad jag förstår efter läst den, en ren filmatisering av boken "Lagus Stormkanoner". Läs denna och se gärna filmen igen så ska allt uppdagas som ett stort A-HAAAA!!! Super bra bok och superbra filmatisering av boken. En utav de bästa krigshistoriska dramer på många, många år. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
möp-man Posted April 23, 2009 Report Share Posted April 23, 2009 Jag såg den sjuk bra den måste ses nordens lätt bästa krigsfilm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simon Posted April 24, 2009 Report Share Posted April 24, 2009 Jag vet inte jag. Den är snygg och bra gjord, men som spelfilm vetifan. Hattig, ryckig och osammanhängande. Detta gör att jag inte känner något direkt känslomässigt band varken till filmens karaktärer eller handling. Tali-Ihantala vill så hemskt mycket, men faller tyvärr på eget grepp. Snygg? Ja. Ståtlig? Ja. Rättvisande? Troligtvis. Engagerande? Nej. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts