Taureau Posted January 11, 2009 Report Posted January 11, 2009 Jahaja... Det där gick ju sådär.. Blev 12 väldigt intressanta kilometer. Där det var torrt höll jag en bra hastighet och intervallerna gick bra, dvs asjobbigt. De ställen där det var is, vilket var ca 40 % av spåret fick man inget fäste på alls, vilket resulterade i att jag ramlade 2 ggr, varav den andra riktigt fint på arslet.. Jag tar inte risken att skada mig, utan tillsvidare blir det löpning på grusväg. Backträningen som annars är väldigt givande kan man ju också glömma för tillfället. Quote
b1rd Posted January 11, 2009 Report Posted January 11, 2009 [test på milen idag, ska slå 45.07 vilket var min ingångstid till programmet. Kämpar på med styrkan samtidigt, försöker anpassa mig och köra långsamma armhävningar vilket blir ganska segt (ni som mönstrat, går det att uttala sig om tempot under övningen?). Har för mig att jag har läst någonstans att man inom försvaret brukar utföra fysövningar till en metronom med hastigheten 50 slag / minut. Alltså drygt 1 sekund på uppvägen och drygt 1 sekund på nedvägen. Detta tempot kör jag själv och tycker att det funkar bra. Lycka till och hoppas att vi ses i augusti Quote
antonlindström Posted January 11, 2009 Report Posted January 11, 2009 (edited) Jahaja... Det där gick ju sådär.. Blev 12 väldigt intressanta kilometer.Där det var torrt höll jag en bra hastighet och intervallerna gick bra, dvs asjobbigt. De ställen där det var is, vilket var ca 40 % av spåret fick man inget fäste på alls, vilket resulterade i att jag ramlade 2 ggr, varav den andra riktigt fint på arslet.. Jag tar inte risken att skada mig, utan tillsvidare blir det löpning på grusväg. Backträningen som annars är väldigt givande kan man ju också glömma för tillfället. Intervaller i 12km? Hur långa är intervallerna då och hur många gör du? Själv sprang jag milen, landade på 44.05. Sänkte mig med 1 min dvs. vilket kändes bra. Blåsigt och isigt på många ställen, höll på att ramla i en kurva med typ 200m kvar då jag började sprinta för att sänka mig :P Inte jättesmart kanske... Edit: Kom på att du skrev fartlek 15 sek tidigare.. ;P Edited January 11, 2009 by antonlindström Quote
Taureau Posted January 11, 2009 Report Posted January 11, 2009 Intervaller i 12km? Hur långa är intervallerna då och hur många gör du? Själv sprang jag milen, landade på 44.05. Sänkte mig med 1 min dvs. vilket kändes bra. Blåsigt och isigt på många ställen, höll på att ramla i en kurva med typ 200m kvar då jag började sprinta för att sänka mig :P Inte jättesmart kanske... Edit: Kom på att du skrev fartlek 15 sek tidigare.. ;P Jepp, sen där det var is så gick det ju ganska lugnt. Jag brukar blanda ganska friskt. Banan är 3 km lång så jag har en bit på 1 km jag kör allt jag orkar, sen blir det 2 x 300 m och en backe på 100 m. Emellan intervallerna försöker ja alltid pressa mig så att "pausen" aldrig blir ett vilomoment. Fungerar riktigt gött! -------------------------------------------------------------- @Sjodinare Tror att hälften har em 23 och den andra halvan 25 mars. Jo, men man tycker ju att fler borde hitta hit, bara grabbar som ska dit den 25! Quote
sjodinare Posted January 11, 2009 Report Posted January 11, 2009 Någon som kan tala om för mig vad man ska skriva i resultat rutan på konditionsschemat, ska man skriva in om man gjorde allt eller vilken tid man fick på tex snabbdistansen? Jag har kommit fram till att mina valkar på fötterna är tillräckliga nu, så jag trappar ner mycket på marschträningen. Sen är det ju sjukt tråkigt att marchera själv också. Har därför full fokus på konditionen nu då det jag vill jobba ner milen cirkus 6 minuter tills extramönstringen PS: Tror ni vi får köra lite kinesisk båge på mönstringen? :P Quote
Taureau Posted January 12, 2009 Report Posted January 12, 2009 Någon som kan tala om för mig vad man ska skriva i resultat rutan på konditionsschemat, ska man skriva in om man gjorde allt eller vilken tid man fick på tex snabbdistansen? Jag har kommit fram till att mina valkar på fötterna är tillräckliga nu, så jag trappar ner mycket på marschträningen. Sen är det ju sjukt tråkigt att marchera själv också. Har därför full fokus på konditionen nu då det jag vill jobba ner milen cirkus 6 minuter tills extramönstringen PS: Tror ni vi får köra lite kinesisk båge på mönstringen? :P Det står ju överst på sidan att man ska sätta ett kryss i rutan om man gjort passet och skriva i tiden på testerna på milen Marschera är lite småtråkigt, sjukt bra med mp3 dock! Jag har ingen aning om det blir "på panna ställ" på em, men det blir med största sannolikhet det under GU, om man kommer dit. Jag började lite smått för två veckor sedan, känns ungefär som: Quote
antonlindström Posted January 12, 2009 Report Posted January 12, 2009 Någon som kan tala om för mig vad man ska skriva i resultat rutan på konditionsschemat, ska man skriva in om man gjorde allt eller vilken tid man fick på tex snabbdistansen? Jag har kommit fram till att mina valkar på fötterna är tillräckliga nu, så jag trappar ner mycket på marschträningen. Sen är det ju sjukt tråkigt att marchera själv också. Har därför full fokus på konditionen nu då det jag vill jobba ner milen cirkus 6 minuter tills extramönstringen PS: Tror ni vi får köra lite kinesisk båge på mönstringen? :P Det står ju överst på sidan att man ska sätta ett kryss i rutan om man gjort passet och skriva i tiden på testerna på milen Marschera är lite småtråkigt, sjukt bra med mp3 dock! Jag har ingen aning om det blir "på panna ställ" på em, men det blir med största sannolikhet det under GU, om man kommer dit. Jag började lite smått för två veckor sedan, känns ungefär som: Det finns rutor till höger om själva schemat också, det står söndag, tisdag, torsdag sen är det en resultatruta. Tror det är dem sjodinare syftar på. Har inte riktigt heller förstått vad det ska stå i dem... har skrivit miltiden bara i rutan som har ett understräck ^^ Quote
sjodinare Posted January 12, 2009 Report Posted January 12, 2009 Någon som kan tala om för mig vad man ska skriva i resultat rutan på konditionsschemat, ska man skriva in om man gjorde allt eller vilken tid man fick på tex snabbdistansen? Jag har kommit fram till att mina valkar på fötterna är tillräckliga nu, så jag trappar ner mycket på marschträningen. Sen är det ju sjukt tråkigt att marchera själv också. Har därför full fokus på konditionen nu då det jag vill jobba ner milen cirkus 6 minuter tills extramönstringen PS: Tror ni vi får köra lite kinesisk båge på mönstringen? :P Det står ju överst på sidan att man ska sätta ett kryss i rutan om man gjort passet och skriva i tiden på testerna på milen Marschera är lite småtråkigt, sjukt bra med mp3 dock! Jag har ingen aning om det blir "på panna ställ" på em, men det blir med största sannolikhet det under GU, om man kommer dit. Jag började lite smått för två veckor sedan, känns ungefär som: Det finns rutor till höger om själva schemat också, det står söndag, tisdag, torsdag sen är det en resultatruta. Tror det är dem sjodinare syftar på. Har inte riktigt heller förstått vad det ska stå i dem... har skrivit miltiden bara i rutan som har ett understräck ^^ Helt rätt, samma här. Jag menar dom där övriga rutorna. Även fast jag fick en 4a på inskrivningen är jag inte helt pantad Fixade ledigheten mellan 24-27 tydligen kan man begära ledighet för mönstring hur länge som helst eftersom det klassas som skolarbete enligt min biträdande rektor. Quote
Taureau Posted January 12, 2009 Report Posted January 12, 2009 Det finns rutor till höger om själva schemat också, det står söndag, tisdag, torsdag sen är det en resultatruta. Tror det är dem sjodinare syftar på. Har inte riktigt heller förstått vad det ska stå i dem... har skrivit miltiden bara i rutan som har ett understräck ^^ Helt rätt, samma här. Jag menar dom där övriga rutorna. Även fast jag fick en 4a på inskrivningen är jag inte helt pantad Fixade ledigheten mellan 24-27 tydligen kan man begära ledighet för mönstring hur länge som helst eftersom det klassas som skolarbete enligt min biträdande rektor. Jaha, ok nu hänger jag med. Den enda lösningen som jag ser det, är att man ska skriva in tiden för löpningen där, eftersom det finns ett löppass i varje rad, och de rutor som är understrukna gäller det sk. miltestet. Hahah skolarbete . Ganska långsökt om man frågar mig Psykologi, idrott? Quote
Taureau Posted January 12, 2009 Report Posted January 12, 2009 Religon B? Nu får du förklara, är lite seg i huvudet efter dykningen . Förväntar sig rektorn att du ska göra arbetet där? Quote
sjodinare Posted January 12, 2009 Report Posted January 12, 2009 Religon B? Nu får du förklara, är lite seg i huvudet efter dykningen . Förväntar sig rektorn att du ska göra arbetet där? Det var menat som ett skämt xD, gick inte vägen dock. Ska passa på att springa lite idag också innan det blir för kallt igen. Kommer bli kallt senare i veckan men nu är det ju 6+ så då ere bara att kötta på Quote
Taureau Posted January 12, 2009 Report Posted January 12, 2009 Religon B? Nu får du förklara, är lite seg i huvudet efter dykningen . Förväntar sig rektorn att du ska göra arbetet där? Det var menat som ett skämt xD, gick inte vägen dock. Ska passa på att springa lite idag också innan det blir för kallt igen. Kommer bli kallt senare i veckan men nu är det ju 6+ så då ere bara att kötta på Heh, jaha ok, fattar vad du menar, men det var långsökt hah Ja just det, vädret skiftar ju lite hur som just nu, kanske drar ut på en kortare löptur sedan, men det blir segt när varje lärare tror att deras ämne är det enda och öser på med läxor och hemskrivningar.. Quote
antonlindström Posted January 12, 2009 Report Posted January 12, 2009 Religon B? Ja det skulle vara om man ber mycket under mönstringen kanske... Quote
sjodinare Posted January 12, 2009 Report Posted January 12, 2009 Religon B? Ja det skulle vara om man ber mycket under mönstringen kanske... haha, "Prayer, how to do nothing and still think your helping" Quote
Taureau Posted January 12, 2009 Report Posted January 12, 2009 (edited) Religon B? Ja det skulle vara om man ber mycket under mönstringen kanske... haha, "Prayer, how to do nothing and still think your helping" Inga böner här inte. Vi tillhör inte flottan Vi tillhör inte flyget Vi tillhör inte kungens här Vi tillhör KJ Hårdast i KA (idag Amf1) Hårdast i Sverige Hårdast i världen Hårdast utav alla Edit: Citerat från "Jag ska bli Kustjägare" Edited January 12, 2009 by Taureau Quote
sjodinare Posted January 12, 2009 Report Posted January 12, 2009 Inga böner här inte. Vi tillhör inte flottan Vi tillhör inte flyget Vi tillhör inte kungens här Vi tillhör KJ Hårdast i KA (idag Amf1) Hårdast i Sverige Hårdast i världen Hårdast utav alla Edit: Citerat från "Jag ska bli Kustjägare" Farsan gav mig ett gott råd: Raka skallen och bli hård! Quote
Taureau Posted January 14, 2009 Report Posted January 14, 2009 Dagens styrkepass gick inte direkt som jag hade planerat. De moment som brukar gå tämligen lätt kändes hur jobbiga som helst, och det som jag slog personbästa på för en vecka sen blev plötsligt hur segt som helst. Jag tror bestämt att jag får börja prioritera lite och sluta lägga mig så sent! Vätskenivån under dagen skiftar även, blir nog att ta med sig flaska till skolan. Det nya målet blir därav att sträva mot 9 timmar sömn per 24 timmar. Man får inte glömma bort hur viktig vilan är! Annars flyter det på.. Quote
sjodinare Posted January 14, 2009 Report Posted January 14, 2009 Dagens styrkepass gick inte direkt som jag hade planerat. De moment som brukar gå tämligen lätt kändes hur jobbiga som helst, och det som jag slog personbästa på för en vecka sen blev plötsligt hur segt som helst. Jag tror bestämt att jag får börja prioritera lite och sluta lägga mig så sent! Vätskenivån under dagen skiftar även, blir nog att ta med sig flaska till skolan. Det nya målet blir därav att sträva mot 9 timmar sömn per 24 timmar. Man får inte glömma bort hur viktig vilan är! Annars flyter det på.. Hehe, själv har jag fortfarande inte lyckats vända tebax dygnet från vinterlovet. Igår la jag mig vid halv 4 :P Måste sluta sova på eftermiddagarna, lyckas jag med det så kan jag nog sova vid 12 Quote
Taureau Posted January 14, 2009 Report Posted January 14, 2009 Hehe, själv har jag fortfarande inte lyckats vända tebax dygnet från vinterlovet. Igår la jag mig vid halv 4 :PMåste sluta sova på eftermiddagarna, lyckas jag med det så kan jag nog sova vid 12 Det är lite samma sak här! Tar ofta en tupplur på eftermiddagen innan jag drar och tränar, men nu får det vara nog. Skärpning på mig själv. Quote
sjodinare Posted January 17, 2009 Report Posted January 17, 2009 Hehe, själv har jag fortfarande inte lyckats vända tebax dygnet från vinterlovet. Igår la jag mig vid halv 4 :PMåste sluta sova på eftermiddagarna, lyckas jag med det så kan jag nog sova vid 12 Det är lite samma sak här! Tar ofta en tupplur på eftermiddagen innan jag drar och tränar, men nu får det vara nog. Skärpning på mig själv. Nyårslöfte brytet Får bestraffa mig med lite kinesisk båge. Quote
Taureau Posted January 17, 2009 Report Posted January 17, 2009 Nyårslöfte brytet Får bestraffa mig med lite kinesisk båge. Hahaaha, jag håller mig i skinnet, blir bara en gång på alla hjärtans dag, punkt slut Det gäller att hålla sig sysselsatt med ngt annat, helst i kvinnligt sällskap, som exempelvis filmkväll! Quote
sjodinare Posted January 24, 2009 Report Posted January 24, 2009 Hahaaha, jag håller mig i skinnet, blir bara en gång på alla hjärtans dag, punkt slut Det gäller att hålla sig sysselsatt med ngt annat, helst i kvinnligt sällskap, som exempelvis filmkväll! Det var en isolerad händelse, ja det är ju alltid trevligt lägger till den här, känns som om våra tester kommer se ungefär likadana ut, lite jobbigare kanske :P Disclaimer: THIS CONTENT IS HOSTED BY YOUTUBE, NOT SoldF.com SoldF.com can not be held responsible for content published on Youtube and linked by our members. SoldF.com only provides code making it possible to view the links posted by the member in the post. Quote
Taureau Posted January 24, 2009 Report Posted January 24, 2009 Det var en isolerad händelse, ja det är ju alltid trevligt lägger till den här, känns som om våra tester kommer se ungefär likadana ut, lite jobbigare kanske :P Tack för videon, verkligen informativ. Även om de inte visade allt man testar på, så verkar KJ uttagningen vara hårdare utifrån de krav som Navy school hade satt på tex böjsträck i tempo. Sen så ska väl vi utföra våra pullups/armhäv med handflatorna mot oss? Två månader kvar gubbar! Har hittat två till som ska dit. En den 23, och den andra 25. Träna på nu! "Gotta keep runnin´, don´t mind the pain" Quote
sjodinare Posted January 24, 2009 Report Posted January 24, 2009 Tack för videon, verkligen informativ. Även om de inte visade allt man testar på, så verkar KJ uttagningen vara hårdare utifrån de krav som Navy school hade satt på tex böjsträck i tempo. Sen så ska väl vi utföra våra pullups/armhäv med handflatorna mot oss? Två månader kvar gubbar! Har hittat två till som ska dit. En den 23, och den andra 25. Träna på nu! "Gotta keep runnin´, don´t mind the pain" Ja, jag tror att allt kommer vara på tid, armhävningar, situps och så vidare. jag trodde också att man ska göra pullups vilket jag kan riktigt bra och har tränat på. Chins är jag inte lika bra på så ska köra lite med det nu också ut i fall att :P Nu gäller det bara att hålla sig frisk i två månader och träna ordentligt så ska det nog ordna sig Quote
Stella-Polaris Posted January 24, 2009 Report Posted January 24, 2009 Det var en isolerad händelse, ja det är ju alltid trevligt lägger till den här, känns som om våra tester kommer se ungefär likadana ut, lite jobbigare kanske :P Tack för videon, verkligen informativ. Även om de inte visade allt man testar på, så verkar KJ uttagningen vara hårdare utifrån de krav som Navy school hade satt på tex böjsträck i tempo. Sen så ska väl vi utföra våra pullups/armhäv med handflatorna mot oss? Två månader kvar gubbar! Har hittat två till som ska dit. En den 23, och den andra 25. Träna på nu! "Gotta keep runnin´, don´t mind the pain" Ett litet tips Ni skall inte in på Navy school eller något annart utländskt förband för den delen. Att använda sig av dessa som jämförelse är helt missvisande. Ni har fått all info ni behöver från KJS. KJ har ett större urval i och med Värnplikten än vad många utländska yrkesarmer har. Detta innebär att KJ kan sätta kraven högre än dessa. Att då jämföra med Navy School, eller andra förband, där man skall klara 2,5 km på 12 minuter blir ju en hel del fel så att säga. Håll er till den info ni fått.. Quote
sjodinare Posted January 24, 2009 Report Posted January 24, 2009 Ett litet tips Ni skall inte in på Navy school eller något annart utländskt förband för den delen. Att använda sig av dessa som jämförelse är helt missvisande. Ni har fått all info ni behöver från KJS. KJ har ett större urval i och med Värnplikten än vad många utländska yrkesarmer har. Detta innebär att KJ kan sätta kraven högre än dessa. Att då jämföra med Navy School, eller andra förband, där man skall klara 2,5 km på 12 minuter blir ju en hel del fel så att säga. Håll er till den info ni fått.. Ja det hajar ju jag med, jag nämnde det också. Men tyckte att filmen hade en del bra tips att ge, som att man blir diskad om man sträcker på nacken när man gör chins kan vara bra att ha i åtanke tex. Jag postade den för jag tyckte det var en kul grej svagt relaterad till tråden men med lite tips om hur man inte ska göra tex chins. Sen tycker jag att det verkar konstigt att folk som har extramönstrat skriver att man enbart gör chins när vi ska göra (räckhäv) som beskrivs som pullups på pappret. Förutom kraven på styrka, har vi ju ej fått ett schema för styrka utan endast för kondition. Quote
Taureau Posted January 24, 2009 Report Posted January 24, 2009 Ett litet tips Ni skall inte in på Navy school eller något annart utländskt förband för den delen. Att använda sig av dessa som jämförelse är helt missvisande. Ni har fått all info ni behöver från KJS. Men tyckte att filmen hade en del bra tips att ge, som att man blir diskad om man sträcker på nacken när man gör chins kan vara bra att ha i åtanke tex. Jag postade den för jag tyckte det var en kul grej svagt relaterad till tråden men med lite tips om hur man inte ska göra tex chins. Jo, absolut. Jag håller med om att både kraven och urvalet av rekryter skiljer sig, men precis som föregående talare (sjodinare) sa, är många saker såsom att inte dra upp knäna eller hakan vid chins etc etc mkt bra tips som man själv kan tänka på och använda i sina förberedelser. Nåväl. För att återgå till trådens grundsyfte: Idag blev det ett styrkepass mitt på dagen, och ett ganska lugnt 9 km pass på kvällen. Fokus i gymmet var att göra så många böjsträck som jag orkade under hela passet. Sista repetitionen gick ju förjäääävligt långsamt, men kändes gött att vara helt slut efteråt! Imorgon bär det av till simhallen någon gång mitt på dagen ,och därefter ett till lugnt 9 km pass. Får se om jag klämmer in ett kort marschpass på kvällen eller pluggar. Beror lite på hur mycket jag får gjort mellan passen. Måndag blir vilodag Quote
sjodinare Posted January 25, 2009 Report Posted January 25, 2009 Nåväl. För att återgå till trådens grundsyfte:Idag blev det ett styrkepass mitt på dagen, och ett ganska lugnt 9 km pass på kvällen. Fokus i gymmet var att göra så många böjsträck som jag orkade under hela passet. Sista repetitionen gick ju förjäääävligt långsamt, men kändes gött att vara helt slut efteråt! Imorgon bär det av till simhallen någon gång mitt på dagen ,och därefter ett till lugnt 9 km pass. Får se om jag klämmer in ett kort marschpass på kvällen eller pluggar. Beror lite på hur mycket jag får gjort mellan passen. Måndag blir vilodag Pumping iron Själv så körde jag styrketräning a lá cirkeln, plus ett backpass (Som jag körde i en massa trappor pga enorm halka) Men man klarade sig helskinnad från isen iaf. Förhoppningsvis torkar allt bort och vi slipper detta nästa vecka, kan bara tänka mig hur svårt det är för folk som ska springa nu ute i norrland: Herr ober, Eis bitte. Quote
Taureau Posted January 25, 2009 Report Posted January 25, 2009 (edited) Själv så körde jag styrketräning a lá cirkeln, plus ett backpass (Som jag körde i en massa trappor pga enorm halka)Men man klarade sig helskinnad från isen iaf. Förhoppningsvis torkar allt bort och vi slipper detta nästa vecka, kan bara tänka mig hur svårt det är för folk som ska springa nu ute i norrland Herr ober, Eis bitte. Härligt att styrkan flyter på! Halkan har ju varit helt sjuk de senaste dagarna, näst intill dödsfarligt haha. Smart det där med trapplöpningen, det är ju asbra för mjölksyran. Ja förhoppningsvis försvinner fanskapet och låter solen komma fram! Är det från sällskapsresan, må tro? Edited January 25, 2009 by Taureau Quote
Recommended Posts