Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag sa att det va skitsnack att säga att styrketräning inte bättrar chanserna på mönstringen. Det Du säger kan jag inte säga emot eftersom Du en då påpekar att det är viktigt att träna gym för styrka i rygg ben (framför allt), lite det jag pekade på också. Nu är det så att jag kört mycket gym allmänt, men tränar också mycket kondition just nu.

Så Du har också självklart rätt i det du säger, det jag stör mig på är att folk säger det är onödigt att träna gym och att man inte tjänar något på det, det är skitsnack!

Styrka behöver man i lumpen (väl?!)

Jag kör 4 pass gym i veckan, ben, bröst, rygg+axlar, biceps sen joggar jag nu som fan med och går med packning. Har inte känt mig bättre tränad någonsin och tack vare gymmet klarar jag av min egen kroppsvikt i armhävningar etc. lätt.

Men alla kör på sitt sätt och det är viktigt att man hittar en träning som passar en själv och som man tycker är rolig, är allt tråkigt når man inte lika lätt bra resultat, även om mycket BÖR för stunden kkännas för*ävligt ;)

MVH

• Replies 574
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
Jag sa att det va skitsnack att säga att styrketräning inte bättrar chanserna på mönstringen. Det Du säger kan jag inte säga emot eftersom Du en då påpekar att det är viktigt att träna gym för styrka i rygg ben (framför allt), lite det jag pekade på också. Nu är det så att jag kört mycket gym allmänt, men tränar också mycket kondition just nu.

Så Du har också självklart rätt i det du säger, det jag stör mig på är att folk säger det är onödigt att träna gym och att man inte tjänar något på det, det är skitsnack!

Styrka behöver man i lumpen (väl?!)

Jag kör 4 pass gym i veckan, ben, bröst, rygg+axlar, biceps sen joggar jag nu som fan med och går med packning. Har inte känt mig bättre tränad någonsin och tack vare gymmet klarar jag av min egen kroppsvikt i armhävningar etc. lätt.

Men alla kör på sitt sätt och det är viktigt att man hittar en träning som passar en själv och som man tycker är rolig, är allt tråkigt når man inte lika lätt bra resultat, även om mycket BÖR för stunden kkännas för*ävligt ;)

MVH

Ni har båda rätt. Som svenskar har vi alla nog hört talas om uttrycket "lagom". Det är inte någonting som är påhittat för nöjets skull, utan det kan faktiskt appliceras på det mesta, och kanske t.o.m allt i livet. Om man kör samma program med kropp i sex,sju mån avtar ju utvecklingskurvan såsmåningom. Samma sak gäller om man kör 3x 12ggr på gymmet. Att köra ett varierat träningsprogram med båda aerobisk och anarobisk stil är vägen ut, även om fokus självklart ska ligga på uthållighet. Kör lagom och gå inte till övedrift, vi ska ju hålla i 50 - 60 år till. :-P

Ha det fint gubbar

/ T

Posted

Precis, där kom det slutgiltiga svaret som vi båda mumlat på men inte riktigt fått fram ;-)

Kör den träning som ni gillar mest och som ni tycker ger bäst resultat för det mål ni siktar på, att vara allround är... pricken över i;et, grädden på moset och en stjärna i kanten :-P

MVH

Posted
Precis, där kom det slutgiltiga svaret som vi båda mumlat på men inte riktigt fått fram :-P

Kör den träning som ni gillar mest och som ni tycker ger bäst resultat för det mål ni siktar på, att vara allround är... pricken över i;et, grädden på moset och en stjärna i kanten :rolleyes:

MVH

Kör du på dina bicepspass så kör jag på mitt sätt :) Alla är olika.

Posted
Precis, där kom det slutgiltiga svaret som vi båda mumlat på men inte riktigt fått fram :)

Kör den träning som ni gillar mest och som ni tycker ger bäst resultat för det mål ni siktar på, att vara allround är... pricken över i;et, grädden på moset och en stjärna i kanten :rolleyes:

MVH

Det gäller att prioritera... :-P

Posted
Precis, där kom det slutgiltiga svaret som vi båda mumlat på men inte riktigt fått fram :)

Kör den träning som ni gillar mest och som ni tycker ger bäst resultat för det mål ni siktar på, att vara allround är... pricken över i;et, grädden på moset och en stjärna i kanten :uuh:

MVH

Det gäller att prioritera... :)

Blod, svett och biceps :uzi

• 2 weeks later...
Posted

Fan! då har man blivit förkyld, körde intervallen idag dock men nu måste jag nog satsa på enbart styrka tills jag blir frisk..

Hur går det med er träning? :D

Posted
Fan! då har man blivit förkyld, körde intervallen idag dock men nu måste jag nog satsa på enbart styrka tills jag blir frisk..

Hur går det med er träning? :mellow:

Oy

Tuffa tider, många på jobbet och i skolan som mått bättre, har dock lyckats hålla mig borta från sjukdomar än sålänge, förhoppningsvis håller det i sig! Jovars träningen köttar på, vet inte riktigt om vi kommer att löpa de första fem tillsammans eller hela milen själva, men målet är att ta 10 km på 38 min tills då, på grusväg. Blev 38:45 förra veckan. Styrkan går bra, satsar mest på böjsträcken och pullupsen.

Någon som avlagt något nyårslöfte? Själv lovade man sig själv 3 nyktra månader :)

Träna på.

Posted

Hur går det med er träning? :o

Någon som avlagt något nyårslöfte? Själv lovade man sig själv 3 nyktra månader :rockon:

Haha, då är vi två. Fast blir nog svårt att hålla med mina polare iaf :)

Men vafan kör du milen på 39 min? Det är ju hur bra som helst, jag liggger ju på typ 45 min nu känner att jag behöver deffa ner mig till en bättre löparvikt :D

Posted
Hur går det med er träning? :rockon:

har redan varit i berga, men svarar ändå =)

Det rullar på bra, har några veckor med fokus på styrka nu, även om man håller igång konditionen. Har äntligen börjat gå upp lite i vikt också, vid mönstringen vägde jag 70 och nu närmar jag mig 75. Målet till inryck är nog runt 80...

Fick en fin liten (100liter) ryggsäck i julklapp att gå med också. Riktigt gött nu när det har kommit snö också, riktigt fint ute.

Posted
Haha, då är vi två. Fast blir nog svårt att hålla med mina polare iaf :o

Heh, sitter i samma sits där, ska ut och fira en polare som fyller år, så det sket sig rätt fort, men en kväll kan man bjuda på! :) Men bara en hah

Men vafan kör du milen på 39 min? Det är ju hur bra som helst, jag liggger ju på typ 45 min nu känner att jag behöver deffa ner mig till en bättre löparvikt :D

Det är bara att kötta på. Blanda distanslopp med "hejkomochhjälpmig" intervallpass. Ja nu är det ingen mer julmat, utan stenhård fys som väntar!:P Lade själv på mig 2,5 pannor under juluppehållet :rockon:

Posted
Fick en fin liten (100liter) ryggsäck i julklapp att gå med också. Riktigt gött nu när det har kommit snö också, riktigt fint ute.

Smart julklapp. Vad blev det då? Bergaus vulcan? Själv har jag en 75-liters säck, men slänger man i lite vikter är ju saken biff!

Posted

Här är ett tips om du vill gaina lite Eaglet, direkt efter styrketräning käka tills du är helt mätt och sen häller du i dig en gainer. Upprepa detta i 2-3 månader och du går garanterat upp typ 6-7 kilo :P

Själv väger jag runt 80 nu, vägde 77 innan lovet XD

Min strategi för att undvika att festa (har funkat i en vecka hittils:P) är att bränna alla pengar man håvar in på träningsredskap till mitt hemmagym och nya löpdojor etc. Sen tänker jag: Vafan har jag ändå köpt skiten kan jag ju lika gärna använda den:) Imorgon ska jag fixa lite mera kreatin, löparkläder för det här iskalla skitvädret.

Hörde av en polare som kör triatlon att man kan köpa nån grej som man har när man springer i käften så man andas in varm luft eller något, nån som har hört talas om något liknande? :rockon:

Posted
Här är ett tips om du vill gaina lite Eaglet, direkt efter styrketräning käka tills du är helt mätt och sen häller du i dig en gainer. Upprepa detta i 2-3 månader och du går garanterat upp typ 6-7 kilo :P

Min strategi för att undvika att festa (har funkat i en vecka hittils:P) är att bränna alla pengar man håvar in på träningsredskap till mitt hemmagym och nya löpdojor etc. Sen tänker jag: Vafan har jag ändå köpt skiten kan jag ju lika gärna använda den:) Imorgon ska jag fixa lite mera kreatin, löparkläder för det här iskalla skitvädret.

Hörde av en polare som kör triatlon att man kan köpa nån grej som man har när man springer i käften så man andas in varm luft eller något, nån som har hört talas om något liknande? :rockon:

Haha, överkomsumtion?:)

Jepp. Kolla länken under för andningen.

http://www.loplabbet.se/system/search/product.asp?id=1117

Voila.

Posted

Smart julklapp. Vad blev det då? Bergaus vulcan? Själv har jag en 75-liters säck, men slänger man i lite vikter är ju saken biff!

En Norröna, givetvis militärgrön. Man kan hänga på två 10 liters fickor också.

Posted

Hörde av en polare som kör triatlon att man kan köpa nån grej som man har när man springer i käften så man andas in varm luft eller något, nån som har hört talas om något liknande? :o

Tack för tipset, ungefär så jag gör nu också. Har en gainer, men undviker att dricka den så långt jag kan. Min filosofi är mer grönsaker, kött, nötter etc. Så länge man ligger på kcal plus.

När det gäller din strategi för att motivera sig själv för träning fungerar jag likadant =)

Den där grejen som värmer inandningsluften verkar intressant, nån som har erfarenhet av den?

Posted (edited)

Hörde av en polare som kör triatlon att man kan köpa nån grej som man har när man springer i käften så man andas in varm luft eller något, nån som har hört talas om något liknande? :o

Tack för tipset, ungefär så jag gör nu också. Har en gainer, men undviker att dricka den så långt jag kan. Min filosofi är mer grönsaker, kött, nötter etc. Så länge man ligger på kcal plus.

När det gäller din strategi för att motivera sig själv för träning fungerar jag likadant =)

Den där grejen som värmer inandningsluften verkar intressant, nån som har erfarenhet av den?

Jag körde på gainers ett tag, men uppskattar "konkreta" saker, riktig mat. SLänger alltid ner en näve nötter och för mkt russin i flingorna och använder alldeles för mkt ketchup. Ist. för pulver och annat efter löppas och de hårdare fyspassen slänger jag i mig 2 st snickers och dricker ett glas juice. Det är över 700 kcal på 3 min, och billigt också!

Jepp, jag har provat inandningsmanicken, och den fungerar underbart. Sen är det en annan femma att man ser ut som en idiot med den..

Edited by Taureau
Posted (edited)

Voila.

Man tackar, man undrar ju om det ingår en darth vader mask vid inköp? :lol:

Bättre överkonsumtion av träningsredskap än av en massa krognoter iaf :o

Dags att käka lite och sen slagga så man äntligen lyckas vända tebax dygnet.

Edited by sjodinare
Posted

Voila.

Man tackar, jag undrar om det ingår en darth vader mask vid inköp? :lol:

Bättre överkonsumtion av träningsredskap än av en massa krognoter iaf :lol:

Hehe ja då ser man ju hur het ut som helst i spåret. Hoppas de lagt till Vaders röst så man kan höja rösten lite när tanterna med stavarna blockat hela vägen :o

Nej det är hur lugnt som helst med träningsgrejerna jag är på samma bana, menade att det blir en j*vla massa mat om mna ska käka sig mätt och sedan trycka i sig en gainer hah.

Posted

Härligt med seriösa aspiranter!

Här är lite info om Amfbat.

Annars tänk på att träna bålen MKT. Kör inte bara situps och rygglyft. Det är ju annars lätt att lägga åt sidan, då man grejar 40situps väldigt lätt.

Posted

Annars tänk på att träna bålen MKT. Kör inte bara situps och rygglyft. Det är ju annars lätt att lägga åt sidan, då man grejar 40situps väldigt lätt.

Trevligt med filmer, ska se nu!

Några speciella tips på bra bålövningar invent? Ska du tillbaks till Berga och jobba?

Posted

Några speciella tips på bra bålövningar invent? Ska du tillbaks till Berga och jobba?

Pilatesboll (stor mjuk boll) körde vi lite med under lumpen. ger bra stabilitet i bålen. brukar finnas på gym. vill bara påpeka att inte lägga det åt sidan, vilket jag gjorde lite innan inryck.

Nej, den civila deckadensen har tagit ett ett stadigt grepp om mig! :S

Posted

Pilatesboll (stor mjuk boll) körde vi lite med under lumpen. ger bra stabilitet i bålen. brukar finnas på gym. vill bara påpeka att inte lägga det åt sidan, vilket jag gjorde lite innan inryck.

Nej, den civila deckadensen har tagit ett ett stadigt grepp om mig! :S

Jag använder en sån där boll själv, tycker att övningar som plankan, armhävningar dylikt blir mycket mer givande. Min boll har dock numera blivit oval som en amerikansk fotboll :S

Var på löplabbet idag och luftvärmarna var tydligen slut och riktigt efterfrågade! :-P

Jag gled istället till gymgrossisten och köpte en massa kreatin och jag fråga snubben i kassan efter det bästa kreatinet, han frågade varför jag behövde just det bästa så nämnde jag extramönstringen varpå snubben i kassan hala upp en neptunigaffel som han hade runt halsen "Åfan, jag har själv varit kustjägare" sen sa han att det inte hjälper att träna styrka utan det är bara och marchera för att fixa valkar samt fixa en grym kondition :)

Posted

Voila.

Man tackar, jag undrar om det ingår en darth vader mask vid inköp? :lol:

Bättre överkonsumtion av träningsredskap än av en massa krognoter iaf :lala:

Hehe ja då ser man ju hur het ut som helst i spåret. Hoppas de lagt till Vaders röst så man kan höja rösten lite när tanterna med stavarna blockat hela vägen :-P

Nej det är hur lugnt som helst med träningsgrejerna jag är på samma bana, menade att det blir en j*vla massa mat om mna ska käka sig mätt och sedan trycka i sig en gainer hah.

Hahah den här tråden är inte bara väldigt givande, den är underhållande också!

Posted (edited)

Fiint då!

Hur går det med din träning? Flyter det på? Ganska spännande att springa i spåret nuförtiden eftersom hela vägen är täckt av is :baskerFN:

Bjuder på en länk ifall ingen har sett den, rätt rolig :uuh::clap:

Edit: Glömde klistra in länken....

Edited by Taureau
Posted (edited)

Fiint då!

Hur går det med din träning? Flyter det på? Ganska spännande att springa i spåret nuförtiden eftersom hela vägen är täckt av is :rockon:

Bjuder på en länk ifall ingen har sett den, rätt rolig :-P:Malaj:

Edit: Glömde klistra in länken....

Jarå det flyter! Det var jävligt kallt här ett tag, var ute i 20 minus och sprang långdistans :P Nu ligger det dock runt nollan så det är förmodligen ganska halt här med ^^ ... test på milen idag, ska slå 45.07 vilket var min ingångstid till programmet. Kämpar på med styrkan samtidigt, försöker anpassa mig och köra långsamma armhävningar vilket blir ganska segt (ni som mönstrat, går det att uttala sig om tempot under övningen?).

Sätter igång med nån simkurs sen vecka 4 för att komplettera lite, blir kul :)

Edited by antonlindström
Posted
[test på milen idag, ska slå 45.07 vilket var min ingångstid till programmet. Kämpar på med styrkan samtidigt, försöker anpassa mig och köra långsamma armhävningar vilket blir ganska segt (ni som mönstrat, går det att uttala sig om tempot under övningen?).

Jag taggar ut och springer nu 2 grader här, hoppas komma under 47 minuter. Rapporterar in min tid senare.

Posted
[test på milen idag, ska slå 45.07 vilket var min ingångstid till programmet. Kämpar på med styrkan samtidigt, försöker anpassa mig och köra långsamma armhävningar vilket blir ganska segt (ni som mönstrat, går det att uttala sig om tempot under övningen?).

Jag taggar ut och springer nu 2 grader här, hoppas komma under 47 minuter. Rapporterar in min tid senare.

Härligt att träningen går bra! Ang. böjsträcken så har jag för mig att tempot är 30 bpm, dvs 30 st per min vilket är segt heh. Ska ut och springa fartlek senare när alla söndagsvandrare gått hem. Tror att det blir 15 sek allt jag orkar el. ngt liknande. Får la se!

Posted

Det var alldeless för halt för att köra milen idag för min del. Så jag körde ännu ett intervallpass på grusväg kombinerat med armhävningar i pauserna.

Det blir till att köra milen lite senare i veckan.

Imorgon blir det ett styrkepass inriktat på bröst och axlar :baskerPa:

Posted
Det var alldeless för halt för att köra milen idag för min del. Så jag körde ännu ett intervallpass på grusväg kombinerat med armhävningar i pauserna.

Det blir till att köra milen lite senare i veckan.

Imorgon blir det ett styrkepass inriktat på bröst och axlar :baskerPa:

Okej :) Jag ska dra ut nu jag... får se hur väglaget är.