sjodinare Posted February 2, 2009 Report Posted February 2, 2009 Härligt att styrkan flyter på! Halkan har ju varit helt sjuk de senaste dagarna, näst intill dödsfarligt haha. Smart det där med trapplöpningen, det är ju asbra för mjölksyran. Ja förhoppningsvis försvinner fanskapet och låter solen komma fram! Missade distansen igår så jag lira den idag istället var ute och kubba i cirka 90 min med fartlek:), de kändes lite i vadera efter, ganska fruset nu igen . Backträningen består nu för tiden helt av sandade trappor, vet inte hur mycket sämre det är men jag vågar inte ta halkrisken Jag ska börja köra hantlar och skivstång lite nu då har tröttnat på att använda mig själv som vikt och känner suget av att lyfta skrot Quote
Taureau Posted February 2, 2009 Report Posted February 2, 2009 Missade distansen igår så jag lira den idag istället var ute och kubba i cirka 90 min med fartlek:), de kändes lite i vadera efter, ganska fruset nu igen . Backträningen består nu för tiden helt av sandade trappor, vet inte hur mycket sämre det är men jag vågar inte ta halkrisken Jag ska börja köra hantlar och skivstång lite nu då har tröttnat på att använda mig själv som vikt och känner suget av att lyfta skrot Jag får nog ta tag i de anaerobiska passen också, har lagt all fokus på marsch och dykning senaste tiden. Någonstans har jag hört att variation är nyckelt till framgång.. Tycker att den här tråden börjar se lite småkomisk ut, med tanke på att du och jag i princip är de enda aktiva sedan en tid tillbaka. Nåvål, i slutet av veckan drar jag och köper min biljett! Quote
sjodinare Posted February 3, 2009 Report Posted February 3, 2009 Missade distansen igår så jag lira den idag istället var ute och kubba i cirka 90 min med fartlek:), de kändes lite i vadera efter, ganska fruset nu igen . Backträningen består nu för tiden helt av sandade trappor, vet inte hur mycket sämre det är men jag vågar inte ta halkrisken Jag ska börja köra hantlar och skivstång lite nu då har tröttnat på att använda mig själv som vikt och känner suget av att lyfta skrot Jag får nog ta tag i de anaerobiska passen också, har lagt all fokus på marsch och dykning senaste tiden. Någonstans har jag hört att variation är nyckelt till framgång.. Tycker att den här tråden börjar se lite småkomisk ut, med tanke på att du och jag i princip är de enda aktiva sedan en tid tillbaka. Nåvål, i slutet av veckan drar jag och köper min biljett! Haha alla har gått och lagt sig under en sten. Härligt:D fixar min lite senare asså Quote
Eaglet Posted February 3, 2009 Report Posted February 3, 2009 Kan väl passa på att skriva ett inlägg... Har varit sjuk sen typ en och en halv vecka tillbaks vilket är riktigt störande. Igår kändes det nästan helt ok, men idag är det lite sämre igen... Är nästan övertaggad på att få börja träna, måste nog tvinga mig själv att börja lugnt om jag inte ska skada mig. Har i alla fall inhandlat en viktväst som totalt kan väga mellan 9-18 kg.... och ska snart skaffa en kettlebell (bra för bl a ben, rumpa och bål). Så fort det blir lite bättre underlag ute ska jag ut och springa distans, på löpbandet blir det sällan mer än några km... som med all träning måste jag ha ett mål och det blir Lidingöloppet 50km nu i vår. Quote
sjodinare Posted February 3, 2009 Report Posted February 3, 2009 Kan väl passa på att skriva ett inlägg... Har i alla fall inhandlat en viktväst som totalt kan väga mellan 9-18 kg.... och ska snart skaffa en kettlebell (bra för bl a ben, rumpa och bål). Viktväst? vad använder man den till, det brukar väl mest vara till rehab man kör med sånt eller? För i övrigt så gäller bröst, armar, rygg idag Quote
Eaglet Posted February 3, 2009 Report Posted February 3, 2009 Kan väl passa på att skriva ett inlägg... Har i alla fall inhandlat en viktväst som totalt kan väga mellan 9-18 kg.... och ska snart skaffa en kettlebell (bra för bl a ben, rumpa och bål). Viktväst? vad använder man den till, det brukar väl mest vara till rehab man kör med sånt eller? För i övrigt så gäller bröst, armar, rygg idag Viktvästen är till för extra belastning när man springer... Quote
Kolind Posted February 3, 2009 Report Posted February 3, 2009 Kan väl passa på att skriva ett inlägg... Har i alla fall inhandlat en viktväst som totalt kan väga mellan 9-18 kg.... och ska snart skaffa en kettlebell (bra för bl a ben, rumpa och bål). Viktväst? vad använder man den till, det brukar väl mest vara till rehab man kör med sånt eller? För i övrigt så gäller bröst, armar, rygg idag Viktvästen är till för extra belastning när man springer... Får man fråga vad en sådan kostade dig och var du köpte den? Quote
Eaglet Posted February 3, 2009 Report Posted February 3, 2009 Den var lite för dyr egentligen men den sitter svinskönt, vikterna är "mjuka". Reebok är märket, köpte den i en vanlig fitness/tränings-butik. Quote
Taureau Posted February 3, 2009 Report Posted February 3, 2009 Har varit sjuk sen typ en och en halv vecka tillbaks vilket är riktigt störande. Igår kändes det nästan helt ok, men idag är det lite sämre igen... Är nästan övertaggad på att få börja träna Jag har faktiskt också lyckats att bli sjuk. Känner mig lite rastlös pga att ingen påfrestande fysiskt aktivitet får bedrivas, men det tar lite "på panna ställ" hand om, samt att det rensar upp luftvägarna relativt bra. Quote
rnc Posted February 5, 2009 Report Posted February 5, 2009 (edited) Kan väl passa på att skriva ett inlägg... Har varit sjuk sen typ en och en halv vecka tillbaks vilket är riktigt störande. Igår kändes det nästan helt ok, men idag är det lite sämre igen... Är nästan övertaggad på att få börja träna, måste nog tvinga mig själv att börja lugnt om jag inte ska skada mig. Har i alla fall inhandlat en viktväst som totalt kan väga mellan 9-18 kg.... och ska snart skaffa en kettlebell (bra för bl a ben, rumpa och bål). Så fort det blir lite bättre underlag ute ska jag ut och springa distans, på löpbandet blir det sällan mer än några km... som med all träning måste jag ha ett mål och det blir Lidingöloppet 50km nu i vår. Gediget! /KB-nörd & ultralöpare Edited February 5, 2009 by rnc Quote
KeSSeLL Posted February 8, 2009 Report Posted February 8, 2009 (edited) Hello! Här har ni ännu en KJ EM (den 25) aspirant... Ska väll också börja bli lite seriös på detta forum ;) Återkommer! Edited February 8, 2009 by KeSSeLL Quote
macki-s Posted February 8, 2009 Report Posted February 8, 2009 Eaglet: Grymt att du ultra-löper! Det är fan inte dåligt. Men Lidingö-loppet är väl inte 50km? Det är väl 4.2 eller nått? Quote
Skalman Posted February 8, 2009 Report Posted February 8, 2009 Lidingöloppet är 30 km, däremot verkar det som att arrangörerna bakom Lidingöloppet även har hand om Ultra 50K, som är 50 km långt. Quote
Eaglet Posted February 9, 2009 Report Posted February 9, 2009 Eaglet: Grymt att du ultra-löper! Det är fan inte dåligt. Men Lidingö-loppet är väl inte 50km? Det är väl 4.2 eller nått? Tack, dock inget jag gjort förut. Tänkte att det kan vara en bra övning i självdiciplin =) Som ovan skrev, Lidingöloppet är 30 km, Lidingöloppet Ultra50 är 50 km =) Quote
Taureau Posted February 9, 2009 Report Posted February 9, 2009 Hello! Här har ni ännu en KJ EM (den 25) aspirant... Ska väll också börja bli lite seriös på detta forum ;)Återkommer! Välkommen! Ska själv upp till Berga den 23. Bli inte för seriös bara Vi syns i höst! Quote
b1rd Posted February 11, 2009 Report Posted February 11, 2009 Tjoho där damp kallelsen ner i brevlådan, var först lite orolig att det skulle vara något om indragningar på Amf1, men icke Quote
Taureau Posted February 11, 2009 Report Posted February 11, 2009 Har KJ någon högvakt förresten? /T Quote
macki-s Posted February 11, 2009 Report Posted February 11, 2009 (edited) Har KJ någon högvakt förresten? /T Intressant fråga! Jag undrar detsamma, ALLA förband kan ju rimligen inte gå högvakt. Jag vet till exempel att bas/strilsäk på LSS går 25 dagar per soldat, vilket omöjliggör att alla förband ska gå högvakt, rent matematiskt. Min teori är att Armén, Flottan (amfibiekåren, räknas den till flottan numer?) och Flygvapnet har två-tre förband styck som ska gå högvakt. Samtidigt finns det väl tjänster där utbildningstempot är högt (som KJ) och 25 dagars högvakt borde sinka dom/er?! Eller? Edited February 11, 2009 by macki-s Quote
Taureau Posted February 11, 2009 Report Posted February 11, 2009 Har KJ någon högvakt förresten? /T Intressant fråga! Jag undrar detsamma, ALLA förband kan ju rimligen inte gå högvakt. Jag vet till exempel att bas/strilsäk på LSS går 25 dagar per soldat, vilket omöjliggör att alla förband ska gå högvakt, rent matematiskt. Min teori är att Armén, Flottan (amfibiekåren, räknas den till flottan numer?) och Flygvapnet har två-tre förband styck som ska gå högvakt. Samtidigt finns det väl tjänster där utbildningstempot är högt (som KJ) och 25 dagars högvakt borde sinka dom/er?! Eller? Jo, exakt. Dock tycker jag att frågan är "X-jägare" relaterad, då jag har för mig att FBJS går högvakt, och deras utbildningstempo är säkert lika högt som KJK och/eller FJS. Quote
b1rd Posted February 11, 2009 Report Posted February 11, 2009 Får man inte se i "Blod, svett och bajs" när KJ går högvakt? Quote
Eaglet Posted February 11, 2009 Report Posted February 11, 2009 Jag är ganska säker på att KJ inte gör högvakt, kommer dock inte ihåg var/om jag fick den informationen. FJS 08 hade ej högvakt. Quote
KeSSeLL Posted February 11, 2009 Report Posted February 11, 2009 (edited) Jag är ganska säker på att KJ inte gör högvakt, kommer dock inte ihåg var/om jag fick den informationen. FJS 08 hade ej högvakt. Jag vet att kustjägarna har gjort högvakten och hade det som standard, men en hel del av KJ på 90:talet gick inte högvakt. Blir dock osäker nu om de allra senaste årskullarna har gjort det eller inte... Edited February 11, 2009 by KeSSeLL Quote
Eaglet Posted February 11, 2009 Report Posted February 11, 2009 Jag är ganska säker på att KJ inte gör högvakt, kommer dock inte ihåg var/om jag fick den informationen. FJS 08 hade ej högvakt. Jag vet att kustjägarna har gjort högvakten och hade det som standard, men en hel del av KJ på 90:talet gick inte högvakt. Blir dock osäker nu om de allra senaste årskullarna har gjort det eller inte... Kollade upp det nu med en vän, de gör inte högvakt längre. Quote
Machmutt Posted February 13, 2009 Report Posted February 13, 2009 Just nu är det i alla fall anställda som går högvakt, inga värnpliktiga under utbildning. Trevlig lön verkar de ha också Quote
Taureau Posted February 13, 2009 Report Posted February 13, 2009 Haha det var precis lika för mig! Fast ingen sa att det var större chans att bli kallad till KJ, det var det där med intresset om man säger så. Jag fick också bara en 6a på konditionen (var sjuk före mönstringen), så jag fick komma tillbaka och göra om cyklingen för att kunna söka FJ, men passade då på att ändra till KJ när jag ändå var hos inskrivningsförrättaren, helt spontant:) Jag hade faktiskt en ganska intressant diskussion med min inskrivningsförrätare angående SANS tjänster. Med "större chans att bli kallad" menar jag citat inskrivningsförrättare; "Få grabbar söker KJ för att de helt enkelt inte klarar av den mentala pressen som de utsätts för på extramönstringen, men sök så får du se" Det är inte på något sätt lättare att klara KJ EM än FJS EM, tydligen svårare om man hör med den mannen jag pratade med. Du verkar ju vara ny här, vilket datum ska du till Berga? Surt med 6:an på konditionen, men det är bara att komma igen! Quote
macki-s Posted February 14, 2009 Report Posted February 14, 2009 Just nu är det i alla fall anställda som går högvakt, inga värnpliktiga under utbildning. Trevlig lön verkar de ha också Hmm... Värnpliktiga bemannar visst högvakten? Detta är saxat från LSS befattningsbeskrivning angående Bas/strilsäk: Det andra skedet, befattnings utbildningen till troppchef/gruppchef/soldat varar i cirka 4 månader. Du utbildas i hur man hanterar och använder gruppens vapen, fordon och övrig materiel. Det är under detta skede som kompaniet genomför ett antal högvakter vid Stockholms och Drottningholms slott i dagsläget cirka 80 dygn fördelade på de 4 plutonerna, vilket betyder omkring 25 dygn för var och en av soldaterna. Eller det är kanske från och med i höst, men det tvivlar jag på.. T: Jag har också hört att KJ-EM ska vara lite jobbigare, så det ska bli roligt att höra lite om det sen, vi kan jämföra "skitgörat" på respektive EM! ;) Quote
Donmalle Posted February 14, 2009 Report Posted February 14, 2009 Enligt våra befäl så ska LG och Amf1 dela på större delen av alla högvaktsdygn i år, så det är väl möjligt att KJ ska gå ett antal högvaktsdygn vad vet ja... Quote
Taureau Posted February 14, 2009 Report Posted February 14, 2009 Enligt våra befäl så ska LG och Amf1 dela på större delen av alla högvaktsdygn i år, så det är väl möjligt att KJ ska gå ett antal högvaktsdygn vad vet ja... Amf1 kommer ha mest värnpliktiga i hela FM under 2009 - 2010. Det behöver inte finnas något samband mellan att regementet har högvakt och KJs verksamhet, och dessutom fick vi saken "bekräftad" för ett antal poster sedan. Det finns en officiell lista/utb. plan på vad KJ gör under året, och där finns det ingen punkt som tar upp högvakten, men den som lever få ju se... Quote
Skalman Posted February 14, 2009 Report Posted February 14, 2009 Ibland går värnplikta högvakten, ibland går HV högvakten och ibland går anställda högvaktssoldater (som just nu) högvakten. Om man får göra högvakt eller inte, och hur många dygn högvakt det blir, kan ändras under den tid man ligger inne, så det är bara att vänta och se om eller hur mycket man får gå. Den trend som verkar komma nu är att högvakten koncentreras på ett fåtal förband, men det kan ju också ändras. Quote
KeSSeLL Posted February 14, 2009 Report Posted February 14, 2009 Högvakt eller inte, hur som helst så måste man träna inför EM, så dagens träningspass bestod av: 2000 m simning + vattenfys, dagliga styrke träningen med kroppen som vikt och avslutade dagen med marchträning i 1 h (5 min vila) med 36 kg ryggsäck. Quote
Recommended Posts