mdn Posted October 23, 2008 Report Posted October 23, 2008 Slog ihop tråden "Granatkastarsoldat" med denna, eftersom frågan hör hemma här. /mdn, Blågul Quote
Echo-89 Posted October 27, 2008 Report Posted October 27, 2008 Roligt att läsa att det finns unga människor som vill göra lumpen! Själv så gick det halvt bra för mig :( Vad jag minns så fick jag mycket bra på hörseln och synen var godkänd (har glasögon). Också till vad som gick fel... Jag blev utkastad när jag kom till psykologen, anledning: Det var bra att du valde media. Vad ska man svara till det? Men eftersom jag inte kom in och hamnade på P4 som jag ville så kan jag nu börja träna och kanske mönstra om till statsskytte soldat. Men jag ska nu gå ned i vikt och försöka att kunna göra 4 veckors GK-HV i sommaren! Quote
Kaliber600 Posted October 28, 2008 Report Posted October 28, 2008 Jag blev utkastad när jag kom till psykologen, anledning: Det var bra att du valde media. Vänta, va? Quote
skinner Posted October 29, 2008 Report Posted October 29, 2008 (edited) Var och mönstrade i september och det gick väll sådär, grymt besviken på styrkan då jag inte upplever mig själv som svag. På cykelprovet slutade jag trampa då jag hade fått en 7:a då jag hoppades kunna hinna till mönstringsförrättaren innan de gick hem för dagen, klantigt då jag senare fick veta att ett högre värde ger en störra chans att komma in på det man vill, men jag hade fått uppfattningen att så länge man hade en 7a så var det lugnt då man då kunde få alla tjänster. Korkat hur som helst speciellt då jag hade som mål att bli Spaningssoldat vilket jag vet är krävande och kraven är höga. BMI: Acceptabelt Cykeln: 7 Styrka: 5 Pliktförmåga: 8 Befälslämplighet: 8 Inskrivningsprov: 8 Syn 1,2 och 0,9 (så jävla ruttet alltså med den där tiondelen, blev därför syn B) Färgseende: 0 fel Hörsel: Inga fel Tjänstbarhet: A 1a FK800 Spaningsgruppbefäl (är dock rätt säker på att jag kan glömma den tjänsten, 13 sökande på 3 platser) 2a GA800 Skyttegruppbefäl 3a PA805 MP/Säk-gruppbefäl (är till häst och inte insats) Antar att man får vara nöjd om man ens får göra lumpen med tanke på Syn B och ganska dåliga muskelstyrkevärden. Eller någon som tror något annat? Edited October 29, 2008 by skinner Quote
DaRaven Posted October 29, 2008 Report Posted October 29, 2008 Var och mönstrade i september och det gick väll sådär, grymt besviken på styrkan då jag inte upplever mig själv som svag. På cykelprovet slutade jag trampa då jag hade fått en 7:a då jag hoppades kunna hinna till mönstringsförrättaren innan de gick hem för dagen, klantigt då jag senare fick veta att ett högre värde ger en störra chans att komma in på det man vill, men jag hade fått uppfattningen att så länge man hade en 7a så var det lugnt då man då kunde få alla tjänster. Korkat hur som helst speciellt då jag hade som mål att bli Spaningssoldat vilket jag vet är krävande och kraven är höga. Förut var det i alla fall så att styrkan hur som helst var gränssättande, d.v.s. hade du en 5:a i styrka spelade det ingen roll om du hade 7 eller 9 på cykeln. Quote
skinner Posted October 29, 2008 Report Posted October 29, 2008 Var och mönstrade i september och det gick väll sådär, grymt besviken på styrkan då jag inte upplever mig själv som svag. På cykelprovet slutade jag trampa då jag hade fått en 7:a då jag hoppades kunna hinna till mönstringsförrättaren innan de gick hem för dagen, klantigt då jag senare fick veta att ett högre värde ger en störra chans att komma in på det man vill, men jag hade fått uppfattningen att så länge man hade en 7a så var det lugnt då man då kunde få alla tjänster. Korkat hur som helst speciellt då jag hade som mål att bli Spaningssoldat vilket jag vet är krävande och kraven är höga. Förut var det i alla fall så att styrkan hur som helst var gränssättande, d.v.s. hade du en 5:a i styrka spelade det ingen roll om du hade 7 eller 9 på cykeln. Ok så då jag uppfyller kravet för Spaningssoldat både styrke och konditionsmässigt så spelar det ingen roll om jag har en 7a eller en 9a på cykeln? Eller har jag missuppfattat det hela? Men hur gallrar de då bland soldaterna? Vi är ju trotts allt 13 sökande på 3 platser. Går de efter närhet till förbandet, intelligens, pliktförmåga, om man har godkänt jägarprov eller inte, i vilken hand man hade valet osv eller vad går de då efter? Jag menar på något sätt måste de ju gallra. Quote
DaRaven Posted October 29, 2008 Report Posted October 29, 2008 Men hur gallrar de då bland soldaterna? Vi är ju trotts allt 13 sökande på 3 platser. Går de efter närhet till förbandet, intelligens, pliktförmåga, om man har godkänt jägarprov eller inte, i vilken hand man hade valet osv eller vad går de då efter? Jag menar på något sätt måste de ju gallra. Rent kravmässigt ska det inte spela någon roll. Gallringen sedan skulle jag sedan anta sker på en avvägning av alla resultatmässigt, så ur det hänseendet kan det så klart spela roll. Quote
skinner Posted October 29, 2008 Report Posted October 29, 2008 Men hur gallrar de då bland soldaterna? Vi är ju trotts allt 13 sökande på 3 platser. Går de efter närhet till förbandet, intelligens, pliktförmåga, om man har godkänt jägarprov eller inte, i vilken hand man hade valet osv eller vad går de då efter? Jag menar på något sätt måste de ju gallra. Rent kravmässigt ska det inte spela någon roll. Gallringen sedan skulle jag sedan anta sker på en avvägning av alla resultatmässigt, så ur det hänseendet kan det så klart spela roll. Det var det jag gissade. Då med Syn B och styrka 5 känns det ju avlägset även om de andra värdena var riktigt bra. Riktigt jävla bittert med styrkan då jag som sagt är relativt stark och är väldigt van med att bära tungt långa sträckor (minst en lång fjällvandring varje år har det blivit de senaste åren och då med mycket packning), har skidåkning och jakt som största intressen osv. Plan B om jag inte får platsen är att ringa till I19 och snacka med de. Har hört att avhoppen har varit uppåt 50 % från spaning, så de kanske är villiga att ge mig ett försök ändå på den vägen? Eller att jag får rycka in som t.ex. Skyttesoldat på I19 men får ta platsen från den första personen som hoppar av Spaningsplutonen. Brukar de kunna gå med på sådant? Quote
Larsleo Posted October 29, 2008 Report Posted October 29, 2008 Plan B om jag inte får platsen är att ringa till I19 och snacka med de. Har hört att avhoppen har varit uppåt 50 % från spaning, så de kanske är villiga att ge mig ett försök ändå på den vägen? Eller att jag får rycka in som t.ex. Skyttesoldat på I19 men får ta platsen från den första personen som hoppar av Spaningsplutonen. Brukar de kunna gå med på sådant? Avhoppen har inte varit uppåt 50%.. 10-15% ligger närmare sanningen sen så byta befattning under utbildningen.. det är tveksamt såvida inte det sker direkt i början av GSU'n... Sen brukar avhoppen från spaning inte vara under dom första veckorna på spaning utan snarare under befattningsutb då folk börjar gå sönder... Men ring till vplhandläggaren på I19 och fråga.. Quote
skinner Posted October 30, 2008 Report Posted October 30, 2008 Plan B om jag inte får platsen är att ringa till I19 och snacka med de. Har hört att avhoppen har varit uppåt 50 % från spaning, så de kanske är villiga att ge mig ett försök ändå på den vägen? Eller att jag får rycka in som t.ex. Skyttesoldat på I19 men får ta platsen från den första personen som hoppar av Spaningsplutonen. Brukar de kunna gå med på sådant? Avhoppen har inte varit uppåt 50%.. 10-15% ligger närmare sanningen sen så byta befattning under utbildningen.. det är tveksamt såvida inte det sker direkt i början av GSU'n... Sen brukar avhoppen från spaning inte vara under dom första veckorna på spaning utan snarare under befattningsutb då folk börjar gå sönder... Men ring till vplhandläggaren på I19 och fråga.. 55 ryckte in 2007 på spaningsplutonen på I19 och 28 muckade, you do the math. Ska ringa imorgon och höra vad som gäller i alla fall. Quote
Larsleo Posted October 30, 2008 Report Posted October 30, 2008 Jag pratade om årets kull... den som muckar om några veckor.. 2007 var ett extremår.. Quote
viktor_vbg Posted November 1, 2008 Report Posted November 1, 2008 (edited) Var uppe i göteborg och mönstrade i onsdags, började datorntestet redan vid åtta så slapp all kö och var klar vid 1300 BMI: acceptabelt Muskelstyrka: 6 Fysisk arbetsförmåga: 6 Syn högeröga: 0,1/1,0(ingen aning om vad siffrorna står för, har dock -2,25 på båda ögonen enligt optiker) Syn vänsteröga: 0,1/1,0 Färgseende: 0 fel Hörsel:Godkänd Testresultat: 7 Befälslämplighet: 4 Plikttjänstförmåga: 5 Tjänstbarhet: A Valde dessa 3 utbildningar 1. KO902 Sambandssoldat, förare 2. NF801 Elmekaniker 3. GA947 Insatssoldat/Förare Stog inte så överdrivet mycketpå lumpen.se om dessa utbildningar men fick de förklarat hyfsat av mönstringsförrätarn, Vad tycker folket på forumet om dessa utbildningar som gjort dem? mvh/Viktor Edited November 1, 2008 by viktor_vbg Quote
Exittor Posted November 9, 2008 Report Posted November 9, 2008 (edited) Mönstrade i september och kom väl till mönstringen att jag inte vill göra lumpen under infon man fick i början så ångrade jag mig. Ville verkligen göra lumpen. Går nu sista året på elprogrammet och har MVG i alla Elämnen, samt alal andra ämnen utom Idrott och Levnadslära. Jag gjorde det bästa under mönstring och fick väl godkända resultat. Fick: Styrka: 8 Inskrivning: 8 Plikttjänsförmåga:7 Befälslämplighet: 5 Kondition: 4 Upskattad Syn 0,7/1,0 Hörsel: Godkänd Tjänstbarhet: A Har körkort Vart inskriven som 1. Signalekaniker/Gruppchef på LedR 2. Signalekaniker/Gruppchef på SkyddsC 3 .Drivmedelssoldat på LG Det jag skulle vilja vet är lite mer info om Signalekaniker/Gruppchef. Infon op lumpen.se är bristfällig. Vill vet vad man gör, vilka vapen man få använda, köra något fordon? Sen så skulle jag vilja vet hur stor chans jag har att komma in, fick lite dåligt i Befälslämplighet. Men kan jag komma in som vanlig signalmekaniker istället ifall det finns personer som söker och fick bättre än mig? Var detta de bästa valet? För jag vill verkligen göra lumpen eller finns det något annat som jag skall byta till för att ha större chans? Tack på förhand Edited November 9, 2008 by Exittor Quote
simon Posted November 9, 2008 Report Posted November 9, 2008 GÖR OM, GÖR RÄTT! Trådens ämne går mycket väl in under "Mönstring 2008-tråden"! Därför slås den ihop med densamme. Skärpning! *meckel* /simon, BlåGul Quote
PBV902 Posted November 11, 2008 Report Posted November 11, 2008 (edited) Ursäkta men sånna där frågor som "hur stor chans har jag att komma in på den och den befattningen?", är väl omöjliga för någon här att svara på. Ingen lär väl skutta fram och säga "du har 59.56% chans att komma in på ditt förstahandsval..." Den frågan är mer lämplig att ställa till sin inskrivningsförrättare, som också säkert har statistisk fakta. Edited November 11, 2008 by PBV902 Quote
Andersson... Posted November 12, 2008 Report Posted November 12, 2008 Lånar denna tråd då jag inte hittade någon som jag kunde ta upp ämnet i och här måste ju ändå många kunniga inom ämnet hänga. Kom hem från mönstringen idag och har befattningen Stridsfordonsförare på TrängR som första hands val. Jag undrar då således vilka Stridsfordon som körs på TrängR? Vad jag har förstått så är alla splitterskyddade fordon stridsfordon och då finns det ju en del att välja bland... Quote
simon Posted November 13, 2008 Report Posted November 13, 2008 Se till att kamma dig, borde inte mönstringstråden duga för din mönstringsfråga? *Flyttar* För att svara på din fråga: Pansarterrängbil 203 (Patria), Pansarterrängbil 6 (Galten) eller Piranha. Quote
Jakke Posted November 16, 2008 Report Posted November 16, 2008 (edited) Hej detta är mitt första inlägg på soldf, jag var och mönstrade förra veckan och har endel frågor. Mina resultat var följande: Längd 185 cm Vikt 71 kg BMI 20,7 Muskelstyrka 6 (nästan sju ) Fysisk Arbetsförmåga 4,5 watt/kg =8 Syn 1,0 och fullt färgseende Hörsel Godkänd Iprov 6 Befälslämplighet 7 Pliktthänstförmåga 7 Sammanvägd tjänstbarhet A Stridande befattning med stor rörlighet Jag sa också att jag gärna ville göra lumpen och var positiv till utlandstjänst och blev preliminärt inskriven på: 1. PA805 MP/SÄK-gruppbefäl aug 2009 2. GP720 Amfibieplutonsbefäl Amf 1 Maj 2010 3. GC700 Stridsfordonsplutonsbefäl P4 aug 2009 Inskrivningsförätaren sa att det var nästan säkert att jag skulle komma in på antingen mitt första eller andra hands val, tror ni att det stämmer? Vidare så sa han att MP/SÄK-gruppbefäl stod som gruppbefäl men att man inte ledde någon grupp, efter lite googlande när jag kommit hem så fattade jag iallafall hur han menade, men i de två andra befattningarn så sade han att man faktisk kan leda ändå upp till en hel pluton, Stämmer det verkligen? Amfibieplutonsbefäl verkar riktigt roligt men jag ska nog ändå byta bort den eftersom att den inte är förrens 2010 vilket gör att man missar ett år på högskolan. Är det antingen Strf 90 eller Strv 90 som man får använda på P4? Edited November 16, 2008 by Jakke Quote
Eaglet Posted November 16, 2008 Report Posted November 16, 2008 Hej detta är mitt första inlägg på soldf, jag var och mönstrade förra veckan och har endel frågor.Mina resultat var följande: Längd 185 cm Vikt 71 kg BMI 20,7 Muskelstyrka 6 (nästan sju ) Fysisk Arbetsförmåga 4,5 watt/kg =8 Syn 1,0 och fullt färgseende Hörsel Godkänd Iprov 6 Befälslämplighet 7 Pliktthänstförmåga 7 Sammanvägd tjänstbarhet A Stridande befattning med stor rörlighet Jag sa också att jag gärna ville göra lumpen och var positiv till utlandstjänst och blev preliminärt inskriven på: 1. PA805 MP/SÄK-gruppbefäl aug 2009 2. GP720 Amfibieplutonsbefäl Amf 1 Maj 2010 3. GC700 Stridsfordonsplutonsbefäl P4 aug 2009 Inskrivningsförätaren sa att det var nästan säkert att jag skulle komma in på antingen mitt första eller andra hands val, tror ni att det stämmer? Vidare så sa han att MP/SÄK-gruppbefäl stod som gruppbefäl men att man inte ledde någon grupp, efter lite googlande när jag kommit hem så fattade jag iallafall hur han menade, men i de två andra befattningarn så sade han att man faktisk kan leda ändå upp till en hel pluton, Stämmer det verkligen? Amfibieplutonsbefäl verkar riktigt roligt men jag ska nog ändå byta bort den eftersom att den inte är förrens 2010 vilket gör att man missar ett år på högskolan. Är det antingen Strf 90 eller Strv 90 som man får använda på P4? Först och främst grattis till fina mönstringsresultat och de befattningar du fick söka. Nu jag inte helt säker, men att det står plutonsbefäl på tjänsten betyder inte att du automatiskt blir plutonchef där du gör lumpen. Sen missar du inte ett år på högskolan, du kan ju faktiskt studera fram tills du rycker in. Själv pluggar jag ett år på högskola nu och rycker in nästa sommar. Quote
simon Posted November 16, 2008 Report Posted November 16, 2008 Jag rekommenderar en genomläsning av: FAQ - Vad innebär PB, GB, E, F?, - Gruppbefäl / Plutonbefäl Quote
PBV902 Posted November 16, 2008 Report Posted November 16, 2008 Inskrivningsförätaren sa att det var nästan säkert att jag skulle komma in på antingen mitt första eller andra hands val, tror ni att det stämmer? Nej, han ljög säkert... Quote
Nyllet Posted November 16, 2008 Report Posted November 16, 2008 (edited) Inskrivningsförätaren sa att det var nästan säkert att jag skulle komma in på antingen mitt första eller andra hands val, tror ni att det stämmer? Nej, han ljög säkert... Njuter du av att driva med människor som vill ha svar på frågor? Har du inget vettigt att komma med så skit i att skriva. On Topic: Du har fina mönstringsresultat. Men det är väldigt svårt att säga om du kommer in eller inte. Allt beror på konkurrensen, och det är ju omöjligt att veta vad de andra får för resultat. Men jag känner till en person som har fått tjänsten stridsfordonsplutonbefäl med något "sämre" resultat än vad du fick. Så chansen är god, lycka till /Nyllet Edited November 16, 2008 by Nyllet Quote
blackshift Posted November 17, 2008 Report Posted November 17, 2008 (edited) Hej! Jag har en fråga, ska jag välja MP/SÄK-gruppbefäl eller fältarbetsgruppbefäl? Det är för mig ett riktigt svårt val, skulle vilja ha lite synpunkter då jag är helt lost bland alla befattningskoder och försvarsnedskärningar. Jag har läst på så mycket jag kan om båda men hittar inget direkt konkret, vilket hade ni valt och varför? Positivt/Negativt med respektive utbildningar? Hur stor chans är det att jag kommer in på någon av dem? (Jag vet att denna är oerhört svår, men någon kanske sitter inne på ett hum om hur många som har sökt osv.) Jag har dessa två utbildningar för närvarande som första och andrahandsval, men kan tänka mig att ringa till pliktverket och byta. Mina mönstringsresultat är: Styrka: 7 Kondition: 6 Inskrivningsprov: 6 Syn: B Hörsel: Alla rätt (Godkänd) BMI: 24.5 Befälslämplighet: 7 Plikttjänstförmåga: 7 Tjänstbarhet: A (Jag mönstrade förra veckan) Tack så jättemycket på förhand! / Blackshift Edited November 17, 2008 by blackshift Quote
PBV902 Posted November 17, 2008 Report Posted November 17, 2008 Inskrivningsförätaren sa att det var nästan säkert att jag skulle komma in på antingen mitt första eller andra hands val, tror ni att det stämmer? Nej, han ljög säkert... Njuter du av att driva med människor som vill ha svar på frågor? Har du inget vettigt att komma med så skit i att skriva. nej, men du måste väl erkänna att det var en rätt dum fråga. Skulle någon här bättre kunna svara på frågor om han kan eller inte kan komma in på sina val, än hans egen mönstringsförrättare? rätt onödig diskussion så vi lägger ner tkr jag no offense jakke Quote
jenstheaviator Posted November 17, 2008 Report Posted November 17, 2008 är det någon som vet exakt när de sista i den nuvarande perioden mönstat klart? och även när vi då får vårat slutgiltiga besked? har hört både dec samt jan. tacksam för svar Quote
blackshift Posted November 17, 2008 Report Posted November 17, 2008 är det någon som vet exakt när de sista i den nuvarande perioden mönstat klart?och även när vi då får vårat slutgiltiga besked? har hört både dec samt jan. tacksam för svar Min förrättare sa att jag skulle få mitt absoluta besked i mitten på december. (Jag mönstrade förra veckan) Quote
Nyllet Posted November 19, 2008 Report Posted November 19, 2008 Tjenare! Jag ska lumpa som fältarbetsgruppbefäl, men va innan min mönstring mest inne på MP/säk. Jag är dock glad nu för att jag fick min nuvarande tjänst. Bygga bro, lägga minor, men framförallt spränga känns mer intressant än att leka polis. Men det är ett val du måste göra själv. Läs på om tjänsterna, du blir nog itne missnöjd vad du än väljer, båda verkar grymt bra. Quote
blackshift Posted November 20, 2008 Report Posted November 20, 2008 Nyllet, vad hade du för resultat på mönstringen? Skulle vara schysst att jämföra då fältarbetsgruppbefäl var mitt förstaval också! Quote
QQQQ Posted December 4, 2008 Report Posted December 4, 2008 Känns som det blir utbildningsreserven för mig... Fysisk arbetsförmåga: 8 Muskelstyrka: 3 Syn: A Hörsel: A Inskrivningsprovet: 5 Plikttjänstförmåga: 5 Befälslämplighet: 4 Tjänstbarhet: D Mitt förstaval är Radiolänkman, är nog ingen stor efterfrågan på den befattningen men känns ändå osäkert när jag bara hade 3 i styrka. De två andra valen var Insatssoldat. Men vad tror ni, kommer det gå vägen? Finns det någon som har ungefär samma resultat som fått reda på att man ska göra lumpen? Quote
Kaliber600 Posted December 6, 2008 Report Posted December 6, 2008 (edited) Om du är motiverad kommer det nog väga rätt tungt. Har hört folk som kommit in som bevakning/insats och andra befattningar med 3/4 i muskelstyrka och i övrigt liknande värden innan. Edited December 6, 2008 by Kaliber600 Quote
Recommended Posts