Jump to content

Recommended Posts

Posted
Träna spinningcykel och marklyft om ni vill göra bra ifrån er på mönstringen och inte siktar på direkt jägartjänst.

Ja, men då ser man rolig ut om man tränar det i ett år.

Jag har inget behov av att spänna mig på stranden. Jag har behov av att klara av mönstringen med goda resultat. Vem bryr sig om utseende före funktion? Du.

• Replies 682
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted (edited)
Träna spinningcykel och marklyft om ni vill göra bra ifrån er på mönstringen och inte siktar på direkt jägartjänst.

Ja, men då ser man rolig ut om man tränar det i ett år.

Förklara detta inlägg? Bara undrar varför man skulle se rolig ut?

För att det blir ojämn fördelning av musklerna. Typ mycket ryggmuskler men taniga armar.

Edited by Agentorange67
Posted

Låt oss säga såhär.. det finns människor som utövar idrotten fotboll. Nu använder man ju armarna en del där (tröjslitning, hands, inkast) men det är i liten skala. Trots att man nästan uteslutande använder benen är det sällan som man ser fotbollsspelare med fullständigt deformerade och oproportionerliga kroppar. Tilläggas kan; att långt ifrån alla fotbollsspelare kör bänkpress och bicepcurls efter bollpassen. Så alla ni som räds marklyft och cykel p.g.a eventuell deformerad kropp - tänk om, mata på med viktskivor, dra in ordentligt med luft i lungorna, rak i ryggen, blicken uppåt och kötta! :-(

Posted
Skitsamma. Vi låter alla göra som de vill. Tillbaka till topic tycker jag.

Japp det tycker jag också.

Någon som vet om det går att få reda på EXAKT när man ska mönstra? Jag gillar inte deras hemlighetsmakeri :-(

Posted
Skitsamma. Vi låter alla göra som de vill. Tillbaka till topic tycker jag.

Japp det tycker jag också.

Någon som vet om det går att få reda på EXAKT när man ska mönstra? Jag gillar inte deras hemlighetsmakeri :rodna:

Maila namn och personnummer till pliktverket.

Så utövar de lite magi medest databas.

Posted (edited)

Ingen verkar särskillt ambitiös enligt mej om man "satsar" på en 7. jag själv så vill jag hamna på FJS så jag satsar så klart på 9 i allt :baskerFN: alla tränar som dem vill låt folk klara sig själva med förberedelserna så får man se vem som klarar vad.

/Zeto :/

BTW så ska jag också mönstra nästa år nån gång dem sa ju att man skulle bli kallad tidigast oktober så man får se vilket datum.

Edited by Zeto
Posted
Det är ju statisk styrka på fotbollen. Det andra är mer pumpande på gym, vilket ger starkare muskler om du frågar mej.

Föresten, berätta hur det gick på mönstringen, resultat och tjänst :D säg allt :)

Posted
Det är ju statisk styrka på fotbollen. Det andra är mer pumpande på gym, vilket ger starkare muskler om du frågar mej.

Föresten, berätta hur det gick på mönstringen, resultat och tjänst :D säg allt :)

kolla in mönstring 2007 tråden så finner du vad du letar efter.

Guest Calle90
Posted

Tjena, mitt första inlägg på forumet...

Jag är också kallad till mönstring 2008 :surprise:

mitt mål är att bli placerad som stridsfordon 90 förare/skytt, så nu gäller det att satsa på attt ta körkort så fort som möjligt innan mönstring så man får bi förare :D

Jag har kört enligt lumpen.nu's träningsschema i cirka 8 månader, tror det heter "träningsprogram Bertil" eller något liknanade. Enligt mig är det ett bra program, då det fokuserar jämt på styrka och kondition.

Mitt mål på mönstringen är väl att få en 9:a på cyklen och stången, inte för att jag satsar på kustjägare eller nåt liknanade, men med tanke på den tuffa konkurrensen så är det väl bäst att satsa högt för att vara höja sina chanser till en utbildningsplats.

Det var någon som skrev att pliktverket skulle kalla dom första 90:orna till mönstring senast oktober 2008, stämmer detta, vilken källa kommer det ifrån? Känns drygt att vänta i ett helt år till, har det inte lite med att göra vilken månad man fyller år i som väger in när man ska bli kallad?

tacksam för svar

Posted
Det är väl inget jag är direkt stolt över.

läste det. var inte direkt bra resultat du fick

men huvudsaken är att du får rycka in och tycker du ska vara glad över det :)

Guest Calle90
Posted

Hur vet du att dom ska kalla oss 90:or tidigast i oktober?

Eller kan någon annan svara på det?

/calle

Ingen verkar särskillt ambitiös enligt mej om man "satsar" på en 7. jag själv så vill jag hamna på FJS så jag satsar så klart på 9 i allt :mellow: alla tränar som dem vill låt folk klara sig själva med förberedelserna så får man se vem som klarar vad.

/Zeto B-)

BTW så ska jag också mönstra nästa år nån gång dem sa ju att man skulle bli kallad tidigast oktober så man får se vilket datum.

Guest Calle90
Posted

Är det verkligen ingen som har någon information om när de första 90:orna ska mönstra?

Stämmer ryktet om "tidigast i oktober 2008"?

Eller är det någon som vet hur man kan få reda på detta?

Posted
Är det verkligen ingen som har någon information om när de första 90:orna ska mönstra?

Stämmer ryktet om "tidigast i oktober 2008"?

Eller är det någon som vet hur man kan få reda på detta?

sorry för missförståndet :)

Guest Calle90
Posted

Spelar det överhuvudtaget någon roll NÄR på året man mönstrar?

Väger Pliktverket även in NÄR på året man är född när dom bestämmer när på året man ska kallas till mönstring?

Är det en fördel att mönstra tidigare på året eller senare? Jag tänker på antalet platser som finns kvar och så...

tacksam för svar!

/calle

Posted
Spelar det överhuvudtaget någon roll NÄR på året man mönstrar?

Väger Pliktverket även in NÄR på året man är född när dom bestämmer när på året man ska kallas till mönstring?

Är det en fördel att mönstra tidigare på året eller senare? Jag tänker på antalet platser som finns kvar och så...

tacksam för svar!

/calle

tror jag nog inte, är det många som söker en tjänst oavsätt när på året så tar dom dem bästa ifrån dem.

dom som inte kvalar in får ta nått annat eller heltenkelt slipper att göra lumpen

• 2 weeks later...
Posted

Jepp, även jag blev då inkallad till mönstring efter att ha fått det fina kuveret hem i brevlådan.

Hursomhelst så har jag planerat när kylan försvinner och det blir lite varmare köra mina springpass uppe i skogen, avkopplande och bra träning. Prövade milen en gång, pressade in mig på liite dryht 52 minuter vilket jag tycker var helt okej eftersom det var fösta gången jag sprang så långt :)

Sen så blir det väl gym ett par gånger men kommer nog satsa på springa.

Nån som har några riktvärden på hur vältränade ni var när ni mönstrade? Javet, luddig fråga men lite info hade inte suttit fel ;-)

Lycka till alla andra 90'or, så syns vi kanske ute på fältet :clap:

Posted (edited)
Jepp, även jag blev då inkallad till mönstring efter att ha fått det fina kuveret hem i brevlådan.

Hursomhelst så har jag planerat när kylan försvinner och det blir lite varmare köra mina springpass uppe i skogen, avkopplande och bra träning. Prövade milen en gång, pressade in mig på liite dryht 52 minuter vilket jag tycker var helt okej eftersom det var fösta gången jag sprang så långt :rolleyes:

Sen så blir det väl gym ett par gånger men kommer nog satsa på springa.

Nån som har några riktvärden på hur vältränade ni var när ni mönstrade? Javet, luddig fråga men lite info hade inte suttit fel ;-)

Lycka till alla andra 90'or, så syns vi kanske ute på fältet :banghead:

haha jag hade inte tränat nått alls på två år.. spelat lite fotboll ibland bara innanjag mönstrade

fick handplocka den befattningen jag ville ha iallafall :happy:

nu dock innan inryck så gör jag 24x2 situps och en del armhävningar varge morgon (dock inte så mycket med det räcker för mig för tillfället)och springer 2-4km varrannan/varge dag beror på hur pigg jag är

bestämm innan vad du vill va satt inte författaren sätter dig på nått som du absolut inte hade tänkt dig

och ja.. lycka till ;-):baskerPa:

Edited by probic
Posted (edited)

@probic: Ok så du fick välja jägare mm. helt utan att ha tränat på två år?

@Polisbil: Du kanske ska börja med lite kortare sträckor och jobba dig uppåt, skulle iaf jag göra. Eller rättare sagt, det gör jag :rolleyes:

Edited by Cesium
Posted

Jag fick även jag välja bland jägartjänsterna utan att ha tränat på minst två år, men jag tackade nej. Man behöver inte träna för att vara i god form, finns massor av andra fritidsintressen som man kan ägna sig åt :D

Posted (edited)

-----------------------

Med träning menade jag mer typ fysiskt aktiv =)

ville inte göra jägare, fick ändå handplocka den tjänst jag hade bestämmt mig för ca ett halvår innan mönstrig :P

fysisk aktiv är ju alla människor, gjorde inte mycket mer än vad man brukar göra en vardag

Edited by probic
Posted
@Polisbil: Du kanske ska börja med lite kortare sträckor och jobba dig uppåt, skulle iaf jag göra. Eller rättare sagt, det gör jag :clap:

Jo det har jag gjort faktiskt, började smått att löpträna för cirka ett år sen, var inte så regelbunden träning då men började på 5,4 och springer nu minst 7,4 varje gång jag springer. Dock tycker jag inte om att springa i kyla och har istället tänkt köra lite spinning under vintern.

När det gäller styrke funderar jag på att börja köra "madeinlumpen" passet alternativt gym. Tror att madeinlumpen är bättre när det gäller att få uthålligare muskler.