Andreas_901 Posted October 1, 2007 Report Share Posted October 1, 2007 Hejsan. har nyss fått brev om att jag ska mönstra nästa år 2008. Min fråga är om jag kan bli flygbasjägare med Syn B ? jag har -1,5 och -2,5 och vill jätte gärna göra lumpen. Kan man använda glasögon som FBJ ? Om min syn ligger under snittet, kan jag kanske få en chans att rycka in om jag ligger lite högre än snittet i dom andra delarna ? Andy Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
K3_07 Posted October 1, 2007 Report Share Posted October 1, 2007 Hejsan.har nyss fått brev om att jag ska mönstra nästa år 2008. Min fråga är om jag kan bli flygbasjägare med Syn B ? jag har -1,5 och -2,5 och vill jätte gärna göra lumpen. Kan man använda glasögon som FBJ ? Om min syn ligger under snittet, kan jag kanske få en chans att rycka in om jag ligger lite högre än snittet i dom andra delarna ? Andy Så vitt jag vet är det bara KJ och FJS av jägartjänsterna som kräver syn A. Har för mig att de sa de när ja mönstrade, men de va ju iofs ett tag sen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zippan Posted October 1, 2007 Report Share Posted October 1, 2007 Tråkigt nog tror jag inte att din syn uppfyller kravet B heller. Jag har mindre nedsatt syn än så och fick C. Har nu i efterhand insett att det är tur att man är en av de som ens får göra lumpen, så jag har mycket att vara glad över. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredas Posted October 2, 2007 Report Share Posted October 2, 2007 Läste igår på lumpen.nu's forum att det är tillåtet att ha syn B som flygbasjägare och det är därför tillåtet att ha glasögon under sin utbildning till detta. Men som Zippan säger är din syn nog tyvärr inte tillräckligt bra för att räknas som B, så det kanske är en bra idé att du börjar titta på alternativa utbildningar du kan tänka dig, ifall dina andra resultat på mönstringen visar att du passar för att göra lumpen, och du fortfarande känner för att göra det trots att du inte fick den utbildning du från början ville ha. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas_901 Posted October 2, 2007 Author Report Share Posted October 2, 2007 Saken är den, var inne på Lumpen.nu och skickade ett mail till systerlump. Hon sa att utefter mina synvärden skulle jag uppfylla kraven för syn B. Men hon kanske såg fel eller så. Grymt synd att jag inte får chansen att visa det då. Har dom aldrig gjort undantag om man ligger över dom andra i snittet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredas Posted October 2, 2007 Report Share Posted October 2, 2007 Saken är den, var inne på Lumpen.nu och skickade ett mail till systerlump. Hon sa att utefter mina synvärden skulle jag uppfylla kraven för syn B. Men hon kanske såg fel eller så. Grymt synd att jag inte får chansen att visa det då. Har dom aldrig gjort undantag om man ligger över dom andra i snittet? Det var intressant. Vad jag har förstått får man endast ha 1,50 på vardera öga som max för att kunna räknas som B, men om systerlump säger att du ändå är B så är det nog bättre idé att tro på henne då hon nog antagligen vet vad hon sysslar med Angående undantag så tror jag inte att det är så troligt. När jag ställde en liknande fråga fick jag svaret att försvaret endast hade ett begränsat antal platser för varje tjänst och att det ändå var så många i dagläget som ville göra lumpen att de inte behövdeändra sina krav, samt att dessa krav var till för vår egen säkerhet osv osv. Men du kan ju alltid kolla upp det med pliktverket. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas_901 Posted October 2, 2007 Author Report Share Posted October 2, 2007 jo det har blivit lite blandade svar. Systerlump sa att jag har Syn B. Dock kanske det blir syn C tack vare mitt kassa öga. får se hur det går. Men pliktverket säger att det antagligen inte kommer gå för mig. Om jag nu skulle få syn C. har ni några tips på roliga befattningar? har inte hittils hittat en rolig än... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roccan Posted October 2, 2007 Report Share Posted October 2, 2007 Underhållsgruppbefäl kanske ^^ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas_901 Posted October 2, 2007 Author Report Share Posted October 2, 2007 asså seriöst. Visst alla tjänster är viktiga för att det ska funka i ett krig. Men jag vet att jag är av det rätta virket för tuffa tjänster. Och OM synen förstör allt kommer det blir skit drygt för mig. Det förslaget låter jätte tråkigt. Ge ammo och förnödenheter till andra. USCH ! Det är som att vara någon bitch (ursäkta ordvalet) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marmoth Posted October 2, 2007 Report Share Posted October 2, 2007 asså seriöst. Visst alla tjänster är viktiga för att det ska funka i ett krig. Men jag vet att jag är av det rätta virket för tuffa tjänster. Och OM synen förstör allt kommer det blir skit drygt för mig. Det förslaget låter jätte tråkigt. Ge ammo och förnödenheter till andra. USCH ! Det är som att vara någon bitch (ursäkta ordvalet) En stridande befattning kan du nog glömma med Syn C. Men med Syn B så har jag för mig att man kan bli placerad som diverse skyttesoldat. Annars vad jag har hört så är Radiolänk en tjänst där man är ute mycket i fält och där gruppen jobbar väldigt självstandigt. Reser master, ser till så att de fungerar, gör egen mat och försvarar sin egen grupperingsplats. Antagligen inte så mycket strid men en del självständigt arbete. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas_901 Posted October 2, 2007 Author Report Share Posted October 2, 2007 självklart ska jag köra som fan på jägare på mönstringen. Om psykologen väl frågar och så. Men sen när jag kuggar på synen så blir de skit. Sedan har jag inget intresse för radio lr teknik tror jag. Lite svårt att säga på rak arm. Är det 9 rader eller och man ska klara 7 av dem för syn B eller hur är det ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marmoth Posted October 2, 2007 Report Share Posted October 2, 2007 självklart ska jag köra som fan på jägare på mönstringen. Om psykologen väl frågar och så. Men sen när jag kuggar på synen så blir de skit. Sedan har jag inget intresse för radio lr teknik tror jag. Lite svårt att säga på rak arm. Är det 9 rader eller och man ska klara 7 av dem för syn B eller hur är det ? Alltså.. nu är läget ju så att konkuransen är stenhård. Har du en felande syn och verkligen vill göra lumpen så får du nog ta de tjänster som erbjuds och inte ställa för höga krav. Jag är inte direkt intresserad av motorer vanligtvis.. men om 4 månader rycker jag in som stridsfordonsförare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roccan Posted October 2, 2007 Report Share Posted October 2, 2007 självklart ska jag köra som fan på jägare på mönstringen. Om psykologen väl frågar och så. Men sen när jag kuggar på synen så blir de skit. Sedan har jag inget intresse för radio lr teknik tror jag. Lite svårt att säga på rak arm. Är det 9 rader eller och man ska klara 7 av dem för syn B eller hur är det ? Kan ju be han inskrivningsförrätaren om den "tuffaste" tjänsten för C syn i värsta fall. Vill mig förövrigt minnas att just syntestet gick väldigt fort, tror inte jag läste alls många rader. Kollar kanske först om man klarar kriteriet för "A" klarar man inte de kollar de om man klarar "B" och klarar man inte de heller så får man "C". Detta är dock bara mina tankar och inte fakta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest BBQ Posted October 2, 2007 Report Share Posted October 2, 2007 Jag ser -1.25 på båda ögonen och det räckte för att hamna precis på gränsen till ett B. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas_901 Posted October 2, 2007 Author Report Share Posted October 2, 2007 okej. då har jag nog med fakta. Men om man får precis syn C. kan det stå då på pappret typ Syn C- så dom ser att jag var jättenära syn B ? för 1,25 är inte långt ifrån mitt ena. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zippan Posted October 2, 2007 Report Share Posted October 2, 2007 Jag ser -1.25 på båda ögonen och det räckte för att hamna precis på gränsen till ett B. Du skojar? jag ligger ju precis där omkring, men det gick ovanligt dåligt just den gången... bittert. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sandstedt Posted October 2, 2007 Report Share Posted October 2, 2007 Jag känner en som "fuskade" på mönstringen. Han drog dit med linser, presterade bra och fick en jägartjänst, för att sedan operera ögonen men nån typ av laseroperation. Vet inte hur allvarligt försvarsmakten ser på sånt med det är ju ett alternativ för de som har fysiken/intelligensen för att bli jägare, men som har för dålig syn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Sandström Posted October 2, 2007 Report Share Posted October 2, 2007 Tycker som så många andra här att man ska vara j*vligt nöjd med att få göra lumpen överhuvudtaget. Så ha inte inställningen att "Uuuh, jag pallar inte vara underhållssoldat" eller "Bevakning suger ju fett, jag vill inte sitta i kuren". Det finns hundratals av killar som inte ens får chansen pågrund av allvarligare anledningar. Vad gäller utmaning så blir lumpen i regel vad du själv gör den till... Hör dig för om vilka regementen som folk rekommenderar, men håll inte på med en massa fusk och sånt, då kan det mynna ut i att du inte får göra det alls. Och det är INTE värt det... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredas Posted October 2, 2007 Report Share Posted October 2, 2007 okej. då har jag nog med fakta. Men om man får precis syn C. kan det stå då på pappret typ Syn C- så dom ser att jag var jättenära syn B ? för 1,25 är inte långt ifrån mitt ena. Tror inte det finns någon sådan möjlighet. Antingen så är du B eller så är du C, dessvärre. Själv var det ganska klart när jag gjorde syntestet. "Ta av dig linserna. Kan du läsa den här raden?" "Öh...vilken rad?" "Syn C alltså." Typ :P Jag känner en som "fuskade" på mönstringen. Han drog dit med linser, presterade bra och fick en jägartjänst, för att sedan operera ögonen men nån typ av laseroperation. Vet inte hur allvarligt försvarsmakten ser på sånt med det är ju ett alternativ för de som har fysiken/intelligensen för att bli jägare, men som har för dålig syn. Tja det var ju smart antar jag. Funderade själv på att göra något sånt, men jag fyller lite för sent på året för att det skulle ha gått obemärkt förbi. Sen tror jag inte direkt att försvarsmakten blir jätteglada när de får reda på det heller. Är väl bara att hoppas att det inte kommer och biter honom i arslet i slutändan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Liquid Posted October 2, 2007 Report Share Posted October 2, 2007 Låt inte inskrivningsförättaren bestämma åt dig, då kommer du bli bevakningssoldat. Inget ont om tjänsten, bara att det är ganska låga krav och det finns många platser. Fuska inte, det skadar bara dig och dina eventuellt blivande kamrater i lumpen. Sanningen kommer alltid fram tillslut. Jag skulle rekommendera dig att göra det bästa av din situation och välja till exempel en befälstjänst (om den möjligheten ges till dig), då högre krav ställs på befäl, kanske inte alltid fysiska, men psykiska. Du kan också testa att skicka in lite specialansökningar till t ex Tolk/Förhörsledare. Lycka till, och berätta gärna hur det gick för dig på din kommande mönstring! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas_901 Posted October 3, 2007 Author Report Share Posted October 3, 2007 (edited) jag kommer mönstra nästa år så det är antagligen en bra bit bort. Men visst är jag nöjd om jag får göra lumpen. Men om jag inte ska låta inskrivningsförfattaren bestämma, dvs att jag ska ha egna mål får jag börja letar runt tjänster med låga synkrav. Verkar som att granatkastarsoldat inte kräver bra syn heller. Hur är den tjänsten ? Edited October 3, 2007 by Andreas_901 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattsson Posted October 3, 2007 Report Share Posted October 3, 2007 (edited) jag kommer mönstra nästa år så det är antagligen en bra bit bort.Men visst är jag nöjd om jag får göra lumpen. Men om jag inte ska låta inskrivningsförfattaren bestämma, dvs att jag ska ha egna mål får jag börja letar runt tjänster med låga synkrav. Verkar som att handgranatssoldat inte kräver bra syn heller. Hur är den tjänsten ? Om du menar grenadjär så las I3 ner för en herrans massa år sedan. Eller menar du en Artillerist? Edited October 3, 2007 by Mattsson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas_901 Posted October 3, 2007 Author Report Share Posted October 3, 2007 jag kommer mönstra nästa år så det är antagligen en bra bit bort.Men visst är jag nöjd om jag får göra lumpen. Men om jag inte ska låta inskrivningsförfattaren bestämma, dvs att jag ska ha egna mål får jag börja letar runt tjänster med låga synkrav. Verkar som att handgranatssoldat inte kräver bra syn heller. Hur är den tjänsten ? Om du menar grenadjär så las I3 ner för en herrans massa år sedan. Eller menar du en Artillerist? På lumpen.nu står det att tjänsten heter så. Utbildas dels på livgardet. Se själv: http://www.lumpen.nu/Lumpen/Utbildningar/E...E900&fsgr=2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattsson Posted October 3, 2007 Report Share Posted October 3, 2007 jag kommer mönstra nästa år så det är antagligen en bra bit bort.Men visst är jag nöjd om jag får göra lumpen. Men om jag inte ska låta inskrivningsförfattaren bestämma, dvs att jag ska ha egna mål får jag börja letar runt tjänster med låga synkrav. Verkar som att handgranatssoldat inte kräver bra syn heller. Hur är den tjänsten ? Om du menar grenadjär så las I3 ner för en herrans massa år sedan. Eller menar du en Artillerist? På lumpen.nu står det att tjänsten heter så. Utbildas dels på livgardet. Se själv: http://www.lumpen.nu/Lumpen/Utbildningar/E...E900&fsgr=2 Okej, då när jag svarade så stod det "handgranatsoldat" inte grksoldat. Notera gärna vad som står i citat rutan. Ang tjänsten så har jag iaf uppfattningen att det kan vara en ganska tung tjänst med tunga lyft. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas_901 Posted October 3, 2007 Author Report Share Posted October 3, 2007 jag kommer mönstra nästa år så det är antagligen en bra bit bort.Men visst är jag nöjd om jag får göra lumpen. Men om jag inte ska låta inskrivningsförfattaren bestämma, dvs att jag ska ha egna mål får jag börja letar runt tjänster med låga synkrav. Verkar som att handgranatssoldat inte kräver bra syn heller. Hur är den tjänsten ? Om du menar grenadjär så las I3 ner för en herrans massa år sedan. Eller menar du en Artillerist? På lumpen.nu står det att tjänsten heter så. Utbildas dels på livgardet. Se själv: http://www.lumpen.nu/Lumpen/Utbildningar/E...E900&fsgr=2 Okej, då när jag svarade så stod det "handgranatsoldat" inte grksoldat. Notera gärna vad som står i citat rutan. Ang tjänsten så har jag iaf uppfattningen att det kan vara en ganska tung tjänst med tunga lyft. Låter som ett härligt val. Hur är det när det gäller aktiv i strid ? Är dom det över huvudtaget? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredas Posted October 3, 2007 Report Share Posted October 3, 2007 jag kommer mönstra nästa år så det är antagligen en bra bit bort.Men visst är jag nöjd om jag får göra lumpen. Men om jag inte ska låta inskrivningsförfattaren bestämma, dvs att jag ska ha egna mål får jag börja letar runt tjänster med låga synkrav. Verkar som att handgranatssoldat inte kräver bra syn heller. Hur är den tjänsten ? Om du menar grenadjär så las I3 ner för en herrans massa år sedan. Eller menar du en Artillerist? På lumpen.nu står det att tjänsten heter så. Utbildas dels på livgardet. Se själv: http://www.lumpen.nu/Lumpen/Utbildningar/E...E900&fsgr=2 Okej, då när jag svarade så stod det "handgranatsoldat" inte grksoldat. Notera gärna vad som står i citat rutan. Ang tjänsten så har jag iaf uppfattningen att det kan vara en ganska tung tjänst med tunga lyft. Låter som ett härligt val. Hur är det när det gäller aktiv i strid ? Är dom det över huvudtaget? Det beror på vilken inriktning du har som granatkastarsoldat. Jag ska själv in som det i januari så jag har försökt ta reda på en del i förväg. Själva tjänsten är indelad i tre olika delar som det står på lumpen.nu Först och främst kan du komma att bli placerad i en granatkastargrupp. De är dessa som sköter granatkastaren, så att säga, och langar iväg de trevliga granaterna på fienden. Annars kan du komma att placeras i en rekognoceringsgrupp. Deras uppgift är, vad jag har förstått, att ta reda på bra platser för granatkastargruppen att placera sin granatkastare. Dessa, har jag hört, tillhör ofta en vanlig skyttepluton när de är ute och letar efter sådana platser. Tillslut kan du komma att bli placerad i en ammunitionsgrupp. Deras uppgift är att förse granatkastargruppen med granater m.m. och använder sig av någon form av bandvagnar tror jag, då ammunitionen är ganska så tung. Någon med bättre kunskap är alltid välkommen att rätta mig om jag har fel, eller tillägga saker som jag kanske har missat. Vill själv försöka lära mig så mycket som möjligt innan jag rycker in... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas_901 Posted October 3, 2007 Author Report Share Posted October 3, 2007 (edited) Det var en mycket bra beskrivning och jag uppskattar om fler kommer in och skriver. Om man tillhör skytteplutonen, då kan man säga att det blir lite strid? Som en "wannabe-skyttesoldat" Hur vet man vilken av domhär inriktningarna man får? är det utefter hur bra man presterar före GSU:n eller så? Edited October 3, 2007 by Andreas_901 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skuggan Posted October 3, 2007 Report Share Posted October 3, 2007 på min tid (dvs för 4 år sedan ungefär) delades tjänsterna ut dels efter eget val (dvs du får rangordna tjänsterna i den ordning du helst vill ha dem) och sedan beslutar befälen baserat på vad de tycker du passar som och dels beroende på hur du rangortnat (de flesta fick sina 1a hands val när jag gjorde lumpen) detta sker ju då några veckor (2-3) innan befattningsutbildningen startar (dvs då du lär dig det du skall göra) notera också att reksoldaterna (rekognoseringsgruppen) oftast har högre fyskrav och att de oftast arbetar mer självständigt.. hos oss var det våran "insatsstyrka" förutom att de rekognoserade nya grupperingsplatser (så för deras del var det ganska mycket strid jämfört med oss andra) så för den tjänsten är det bra om du är lite mer uthållig isf ren råstyrka. för pjässoldaterna däremot är det viktigare att vara stark än uthållig, deras utrustning väger nämligen mer men de åker oftare fordon.. samma bör gälla för ammunitionssoldaterna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas_901 Posted October 3, 2007 Author Report Share Posted October 3, 2007 på min tid (dvs för 4 år sedan ungefär) delades tjänsterna ut dels efter eget val (dvs du får rangordna tjänsterna i den ordning du helst vill ha dem) och sedan beslutar befälen baserat på vad de tycker du passar som och dels beroende på hur du rangortnat (de flesta fick sina 1a hands val när jag gjorde lumpen) detta sker ju då några veckor (2-3) innan befattningsutbildningen startar (dvs då du lär dig det du skall göra) notera också att reksoldaterna (rekognoseringsgruppen) oftast har högre fyskrav och att de oftast arbetar mer självständigt.. hos oss var det våran "insatsstyrka" förutom att de rekognoserade nya grupperingsplatser (så för deras del var det ganska mycket strid jämfört med oss andra) så för den tjänsten är det bra om du är lite mer uthållig isf ren råstyrka. för pjässoldaterna däremot är det viktigare att vara stark än uthållig, deras utrustning väger nämligen mer men de åker oftare fordon.. samma bör gälla för ammunitionssoldaterna. Reksoldaterna, hur självständigt arbetar dom? Är det bara några stycken, enskild person eller lite större? Sedan att dom kräver högre fyskrav, hur tufft är det om man kan jämföra med andra tjänster ? Är det tung packning och långa marscher eller mer intensivt påfrestnming om du förstår vad jag menar. En annan fråga, om man ska bli Reksoldat, då spelar det ingen roll vad man har för syn va ? (nu börjar jag tjata om det igen) Så att dom med sämre syn får skjuta och dom med bra syn och bra fysik får vara Reksoldater? Eller bara man har fått tjänsten kan man söka till alla inriktningar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredas Posted October 3, 2007 Report Share Posted October 3, 2007 En annan fråga, om man ska bli Reksoldat, då spelar det ingen roll vad man har för syn va ? (nu börjar jag tjata om det igen) Så att dom med sämre syn får skjuta och dom med bra syn och bra fysik får vara Reksoldater? Eller bara man har fått tjänsten kan man söka till alla inriktningar? Eftersom reksoldaten är en del av granatkastarsoldatutbildningen som inte har några synkrav så antar jag att du kan ha syn C för det också. Skulle f.ö. också vilja ha svar på de andra frågorna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts