wolfie666 Posted February 7, 2003 Report Share Posted February 7, 2003 Tjenixen! Är det någon som vet vad HV och Hv.insats/beredskap har för mörkerutrustning typ bildförstärkare odyl.? Är det någon som fått ut något och vad? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adam Wilhelm Posted February 7, 2003 Report Share Posted February 7, 2003 Den enda modell som vi har fått ut är Bildförstärkare HV ( en rysk modell). Insatsplutonen har en (1) av den mycket utmärkta Bildförstärkaren (hehe). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Dedicated Posted February 7, 2003 Report Share Posted February 7, 2003 Äntligen lite rättvisa! Alla har lika lite och lika dåligt....... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knekt Posted February 7, 2003 Report Share Posted February 7, 2003 Den enda modell som vi har fått ut är Bildförstärkare HV ( en rysk modell).Insatsplutonen har en (1) av den mycket utmärkta Bildförstärkaren (hehe). Mao; nej, Hv har ingen mörkerkapacitet. Det ryska härket är verkligen uselt. Man får bättre prylar från Hobbex för ett par tusenlappar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
StfC Posted February 7, 2003 Report Share Posted February 7, 2003 Vi har tre eller fyra st på mitt HV-kompani. De fungerar väldigt bra. Inget man kanske släpar på vid patrullering, men utmärk att använda vid fasta posteringar och vid fast spaning..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ERI Posted February 7, 2003 Report Share Posted February 7, 2003 Vi ha fått ut 2 st GN 1:or per grupp... :( Skämtade bara... Önsketänkande! Vi har EN Bildförstärkare HV på plutonen. Det faktiska behovet är åtmistone en/grupp. /ERI Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted February 7, 2003 Forumsledning Report Share Posted February 7, 2003 Vi har 8st GN1 3st Bildförstärkare AK5 och 3st HV Detta har vi fått pga av den skarpa bevakning vi bedriver. Men som vi då givetvis använder under vanliga övningar också Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JBP Posted February 7, 2003 Report Share Posted February 7, 2003 Vi har 8st GN1 3st Bildförstärkare AK5 och 3st HV Detta har vi fått pga av den skarpa bevakning vi bedriver. Men som vi då givetvis använder under vanliga övningar också VA!!!! Vai i helv....... Vilket HVO är du med i??? Skall genast skicka en ansökan om förflyttning.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wolfie666 Posted February 9, 2003 Author Report Share Posted February 9, 2003 Vi har 8st GN1 3st Bildförstärkare AK5 och 3st HV Detta har vi fått pga av den skarpa bevakning vi bedriver. Men som vi då givetvis använder under vanliga övningar också Fan det var det jävligaste jag har hört utrustas inte alla lika?!! Vi får böna och be om att få ut våra prylar och andra får ut hur mycket som helst. Vi vill oxå ha. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted February 9, 2003 Forumsledning Report Share Posted February 9, 2003 Vi har 8st GN1 3st Bildförstärkare AK5 och 3st HV Detta har vi fått pga av den skarpa bevakning vi bedriver. Men som vi då givetvis använder under vanliga övningar också Fan det var det jävligaste jag har hört utrustas inte alla lika?!! Vi får böna och be om att få ut våra prylar och andra får ut hur mycket som helst. Vi vill oxå ha. Om du tar och läser mitt inlägg en gång till så ser du VARFÖR vi har dessa grejor. Behovsanpassat alltså. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wolfie666 Posted February 10, 2003 Author Report Share Posted February 10, 2003 Vi har 8st GN1 3st Bildförstärkare AK5 och 3st HV Detta har vi fått pga av den skarpa bevakning vi bedriver. Men som vi då givetvis använder under vanliga övningar också Fan det var det jävligaste jag har hört utrustas inte alla lika?!! Vi får böna och be om att få ut våra prylar och andra får ut hur mycket som helst. Vi vill oxå ha. Om du tar och läser mitt inlägg en gång till så ser du VARFÖR vi har dessa grejor. Behovsanpassat alltså. Jo och storstadsområdena har ju naturligtvis större behov ,Ok men vi övriga ska inte behöva nöja oss med second hand, rysk "skit". Det är ju helt förkastligt att man inte har modern mörkerutrustning i mindre behövande plutoner. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Swed65 Posted February 11, 2003 Report Share Posted February 11, 2003 Jepp vi mindre "behövande" får väl glimma med ögonen o använda ficklampa 3.. IRONI B) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted February 11, 2003 Forumsledning Report Share Posted February 11, 2003 Jo och storstadsområdena har ju naturligtvis större behov ,Ok men vi övriga ska inte behöva nöja oss med second hand, rysk "skit". Det är ju helt förkastligt att man inte har modern mörkerutrustning i mindre behövande plutoner. Alltså vi har fått en skarp uppgift som vi jobbar med varje dag. Den har inte med hemvärnet mtrl-mässigt att göra. Storstadsområde ? mja kan inte påstå att jag bor i en storstad. Ganska liten fakiskt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wolfie666 Posted February 12, 2003 Author Report Share Posted February 12, 2003 Jo och storstadsområdena har ju naturligtvis större behov ,Ok men vi övriga ska inte behöva nöja oss med second hand, rysk "skit". Det är ju helt förkastligt att man inte har modern mörkerutrustning i mindre behövande plutoner. Alltså vi har fått en skarp uppgift som vi jobbar med varje dag. Den har inte med hemvärnet mtrl-mässigt att göra. Storstadsområde ? mja kan inte påstå att jag bor i en storstad. Ganska liten fakiskt. vad jag menar är att vid tillfällen när det finns behov tex på en batövning med en massa folk så skulle det ju vara bra om vi lär oss att använda och verka med "avancerad" mörkerutrustning. Med tanke på att de flesta krigsmakter och terrororganisationer har resurserna att skaffa riktig mörkerutrustning. Tråkigt då om vi bra har lärt oss famla runt i mörkret medan lede fi smyger fram och skär halsen av en. Jag förstår att det inte är billigt att utrusta med så pass dyr mtrl men det skulle i allafall finnas typ 10 GN1 per bataljon som man kan "låna" vid behov. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted February 12, 2003 Forumsledning Report Share Posted February 12, 2003 Jag ser det så här, på en bataljonsövning bör man bara använda den mtrl man e tilldelad. Det är på de stora övningarna man kan se vad som funkar och inte funkar. Då är det kanske dumt att öva med mtrl som inte kommer att användas i skarpt läge motsv. Det ska då kanske utbildas och provas och värdefull övningstid försvinner bara för att titta på nått man inte har. Använde istället då en vanlig övning där ni kan få prova på och utbilda er på ny mtrl. Så kan ni koncentrera er på det viktiga under de stora övningarna. Problemet som kan dyka upp är ni tydligen då inte får tag på utrustningen. Vi har alltid lånat av hemmaförbandet, ofta då ett krigsplacerat förband som har sin mtrl här. Ibland kan det kanske vara då att de vill inte låna ut till hemvärnet, och då är det knepigt. 10 GN1´or är mycket för en HV-bataljon. Tro inte nått förband skulle lämna ut de där huxflux bara... Jag vet inte hur det ser ut runtom i landet, hurvida utlåning fungerar osv.. . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knekt Posted February 12, 2003 Report Share Posted February 12, 2003 Nu är det ju inte så att Hv behöver känna sig speciellt förfördelade. I en utredning från FFV (har jag för mig) för inte så länge sedan slås det fast att Försvarsmakten i dag saknar mörkerförmåga. Visst finns det lite bildförstörkare och liknande prylar, men i stort är det mycket lång väg kvar till något som kan kallar modernt spjutspetsförsvar. Ta våra vanligaste förläggningstält som ett litet exempel. De läcker ljus som ett såll och ser genom bildförstärkare ut som storá ljusglober! Mörkerförmåga innebär ju inte bara att se i mörker, utan också att inte upptäckas i mörker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recon Posted February 12, 2003 Report Share Posted February 12, 2003 Nu är det ju inte så att Hv behöver känna sig speciellt förfördelade. I en utredning från FFV (har jag för mig) för inte så länge sedan slås det fast att Försvarsmakten i dag saknar mörkerförmåga. Visst finns det lite bildförstörkare och liknande prylar, men i stort är det mycket lång väg kvar till något som kan kallar modernt spjutspetsförsvar. Ta våra vanligaste förläggningstält som ett litet exempel. De läcker ljus som ett såll och ser genom bildförstärkare ut som storá ljusglober! Mörkerförmåga innebär ju inte bara att se i mörker, utan också att inte upptäckas i mörker. Hur många förband har tält i krigsorganisationen? Vi hade tält när jag gjorde lumpen men vi kommer inte ha det vid mob och jag vet att flera förband har det så. Dock är det som du säger väldigt dåligt att dom som måste ha tält använder gamla tält som ser ut som vulkaner genom bildförstärkare. Var du på mörkersymposiumet för ett tag sen? Har också för mig att dom fastställde att vi inte har har mörkerkapacitet på operativ nivå. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MP Loke Posted February 12, 2003 Report Share Posted February 12, 2003 Ja vi har fått ut en hel del på Insats. 6st körning och 3-4st span 6. Har ofta mycket övningar i mörker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wolfie666 Posted February 12, 2003 Author Report Share Posted February 12, 2003 Nu är det ju inte så att Hv behöver känna sig speciellt förfördelade. I en utredning från FFV (har jag för mig) för inte så länge sedan slås det fast att Försvarsmakten i dag saknar mörkerförmåga. Visst finns det lite bildförstörkare och liknande prylar, men i stort är det mycket lång väg kvar till något som kan kallar modernt spjutspetsförsvar. Ta våra vanligaste förläggningstält som ett litet exempel. De läcker ljus som ett såll och ser genom bildförstärkare ut som storá ljusglober! Mörkerförmåga innebär ju inte bara att se i mörker, utan också att inte upptäckas i mörker. Äntligen någon som förstår. Det är ju det som är det stora problemet hur ska vi lära oss agera "dolt" i mörker också Svårt om vi inte har och utbildas på mörkermtrl. Det är ju oxå viktigt anser jag att vi bör ha tillgång till sådan utrustning så att vi är steget före. Bara för att vi inte har mörkerutrustning som ska användas i skarpt läge nu så kan vi ju få. Smidigt då om vi kan använda den. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts