Guest Jumsy Posted September 8, 2007 Report Share Posted September 8, 2007 Jag undrar om någon vet var det ligger någon 200 båt? Gärna så långt söder ut som möjligt. Har fått upp ett stort intresse för båten och skulle vilja titta på en närmare för att se om det passar mig. Har letat en hel del på nätet efter bilder och info men skulle uppskatta mer info om båt typen och eventuellt bilder om någon av er har det. Tack på förhand. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stocken Posted September 8, 2007 Report Share Posted September 8, 2007 Exakt var de båtarna finns har jag inte hittat uppgift om (hemligt?) men en liten ledtråd... "Tpbs 200 (Transportbåt Större 200) eller "200-båten" som den kallas, används främst till att transportera mat, materiel och personal. Båten är stryktålig och har ett skrov av stål. Innan den "nya" Stridsbåt 90H fanns användes den flitigt av Kustjägare, Markstridsförband, mfl vid landstigningar ("våldsamma landstigningar"). De flesta 200-båtar är i dag överförda till Hemvärnsområden med marina uppgifter." (Min fetmarkering) Källa: http://www.soldf.com/tpbs200.html Av Stocken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Swed65 Posted September 8, 2007 Report Share Posted September 8, 2007 Ditt sökande är tyvärr till ingen nytta (eller väldigt liten). Försvarsmakten har bestämt att 200-båten ska utgå ur org och avvecklas senast 2008. De flesta 200-båtar är redan sålda eller skrotade. Det Marina Hemvärnet har gått över till Stridsbåt 90H eller civila inhyrda båtar, det finns även andra typer av båtar inom det Marina Hemvärnet. Personligen deltog jag i avtackning av 200-båts personal redan 2006. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Jumsy Posted September 8, 2007 Report Share Posted September 8, 2007 Jag har märkt att det inte är så lätt att hitta något. Har endast hittat ett fåtal till salu i dåligt skick. Jag hade tänkt använda den som arbetsbåt. Ingen som vet var det finns ritningar på båten? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Beafer Posted September 9, 2007 Report Share Posted September 9, 2007 Sjövärnskåren i Göteborg har en egen 200-båt. Den ligger i hamnen i Göteborgs garnison. Du kanske kan kontakta dem och fråga om du kan få titta på den? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Jumsy Posted September 9, 2007 Report Share Posted September 9, 2007 Sjövärnskåren i Göteborg har en egen 200-båt. Den ligger i hamnen i Göteborgs garnison. Du kanske kan kontakta dem och fråga om du kan få titta på den? Jag tackar. Alla tips är bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Buddha Posted September 11, 2007 Report Share Posted September 11, 2007 Även sjövärnskåren i Karlskrona har en 200 båt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dr. T-68 Posted September 11, 2007 Report Share Posted September 11, 2007 (edited) Det finns ett företag i Danmark (Danmark ligger långt söder ut) som köpte loss ett par och nu säljer 200-båtar (och andra båtar). http://www.staaling.dk/default.asp?pageloa...ng=dk&pkt=8 Kikar du på FMVs hemsida och vilka andra som de sålt till så kan det vara en vägledning till de som finns på den civila marknaden. Edited September 11, 2007 by Dr. T-68 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
033 Posted October 1, 2007 Report Share Posted October 1, 2007 Det finns ett företag i Danmark (Danmark ligger långt söder ut) som köpte loss ett par och nu säljer 200-båtar (och andra båtar).http://www.staaling.dk/default.asp?pageloa...ng=dk&pkt=8 Kikar du på FMVs hemsida och vilka andra som de sålt till så kan det vara en vägledning till de som finns på den civila marknaden. Tittar man under suprlus sales på FMV's hemsida så verkar även de fortfarande sälja dylika, och tillhandahåller visningar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hasse-57 Posted October 4, 2007 Report Share Posted October 4, 2007 Jag undrar om någon vet var det ligger någon 200 båt?Gärna så långt söder ut som möjligt. Har fått upp ett stort intresse för båten och skulle vilja titta på en närmare för att se om det passar mig. Har letat en hel del på nätet efter bilder och info men skulle uppskatta mer info om båt typen och eventuellt bilder om någon av er har det. Tack på förhand. Det ligger 3 eller 4 200 båtar och en 70 båt i marinhamnen Härnösand som skall säljas. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hasse-57 Posted October 14, 2007 Report Share Posted October 14, 2007 Jag undrar om någon vet var det ligger någon 200 båt?Gärna så långt söder ut som möjligt. Har fått upp ett stort intresse för båten och skulle vilja titta på en närmare för att se om det passar mig. Har letat en hel del på nätet efter bilder och info men skulle uppskatta mer info om båt typen och eventuellt bilder om någon av er har det. Tack på förhand. De kvarvarande 200 båtarna är nu till salu tillsammans med en del andra båtar. Se dem på denna adress http://www.fmv.se/WmTemplates/Page.aspx?id=850 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts