Jump to content

Pipbyte?

dalmas

Recommended Posts

Tja, med tanke på att alla andra bilder på den sidan visar bärhandtaget och den bild du länkat till ser lite konstig ut så är min teori att den bilden är retuscherad på något sätt.

Mitt svar är alltså att man gör som på alla andra FN Minimi.

The Swede :baskerPa:

Jo, så tänkte jag också, så jag letade lite till, och hittade den här bilden/ sidan.

http://www.fnhusa.com/products/firearms/mo...amp;mid=FNM0039

Där det dessutom konstateras att de plockat av bärhandtaget och att det finns en extra pipa med.

Eller kan det vara så att de använder den som en AK fast med ett j-kla stort mag?

Edited by dalmas

Nja, dagens moderna pipor är betydligt värmetåligare och det minskar behovet av pipbyten.

Ett exempel

M60 med 850 skotts pipa..

http://www.metacafe.com/watch/52637/m60_machine_gun/

Dom har väl räknat på att deras "lösnäsor" :baskerPa: inte ska behöva dra av mer än nåra hundra utan att flytta på sig och ge pipan lite vila..

Ja, men där anges också en tidsparameter. 15 minuter om jag inte minns fel. Sen är det väl 400 skott på 4 minuter?

Med HK21:an garanterar tillverkaren att du kan skjuta 800 skott i rak följd (1 minut) utan att självantända patronerna i patronläget. Sen hur pipan mår är en annan sak.

/Harald

Ja, men där anges också en tidsparameter. 15 minuter om jag inte minns fel. Sen är det väl 400 skott på 4 minuter?

Med HK21:an garanterar tillverkaren att du kan skjuta 800 skott i rak följd (1 minut) utan att självantända patronerna i patronläget. Sen hur pipan mår är en annan sak.

/Harald

Uh.

Står det så i någon manual eller var har du hittat det?

Och .. hur kom just HK21 in i diskussionen? Hur fungerar mekanismen i den sprutan, den är förvirrande lik en gammal G3 som ju skjuter med stängt slutstycke. Ska till duktigt med kylning eller enormt tung pipa för att den inte ska bli väldans varm efter 800 skott.

Använder den inte stängt slutstycke ser jag ingen anledning till att ens nämna "problemet" med självantända patroner i patronläget.

Så länge man inte råkar ut för felfunktion på vapnet vill säga...

/Harald

Uh.

Står det så i någon manual eller var har du hittat det?

Och .. hur kom just HK21 in i diskussionen? Hur fungerar mekanismen i den sprutan, den är förvirrande lik en gammal G3 som ju skjuter med stängt slutstycke. Ska till duktigt med kylning eller enormt tung pipa för att den inte ska bli väldans varm efter 800 skott.

Använder den inte stängt slutstycke ser jag ingen anledning till att ens nämna "problemet" med självantända patroner i patronläget.

Så länge man inte råkar ut för felfunktion på vapnet vill säga...

Ursäkta mig. Minnet svek. Borde dubbelkollat innan jag skrev.

Det skall vara över 1000 skott i rak följd och källan är 1998 års utgåva av small arms reveiw.

Jag tog upp HK21 just för att påvisa vad moderna pipor klarar av. HK21 fungerar mycket riktigt likt en G3:a. Slutstycket stängs efter varje avlossat skott.

Jag vet inte vad pipan väger men vapen i sin helhet väger mer än 2kg mindre än ksp58, så så fasansfullt tung kan den inte vara.

Anledningen till pipans förmåga är kvalitén på råvarorna, konstruktion och tillverkningsprocess.

Källa: small arms review.

Såg på bilderna av den modifierade M249 att den hade "flutad" pipa, vilket torde medföra en effektivare avkylning, då ytan på pipan (den cylindriska ytan) har blivigt något större (rätta mig om jag har fel). En fråga som jag har grunnat på är om det kan löna sig att ha en tjockare pipa som är "flutad" för längre eldskurar och färre pipbyten?....huruvida detta vore takitisk riktigt överlämnar jag åt de vuxna... :rockon: