dalmas Posted August 3, 2007 Report Share Posted August 3, 2007 Dök på den här: http://www.fas.org/man/dod-101/sys/land/m249-3.jpg vän av ordning (som jag är) undrar hur gör man ett pipbyte? Nån som vet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted August 3, 2007 Report Share Posted August 3, 2007 Tja, med tanke på att alla andra bilder på den sidan visar bärhandtaget och den bild du länkat till ser lite konstig ut så är min teori att den bilden är retuscherad på något sätt. Mitt svar är alltså att man gör som på alla andra FN Minimi. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dalmas Posted August 3, 2007 Author Report Share Posted August 3, 2007 (edited) Jo, så tänkte jag också, så jag letade lite till, och hittade den här bilden/ sidan. http://www.fnhusa.com/products/firearms/mo...amp;mid=FNM0039 Där det dessutom konstateras att de plockat av bärhandtaget och att det finns en extra pipa med. Eller kan det vara så att de använder den som en AK fast med ett j-kla stort mag? Edited August 3, 2007 by dalmas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adam Wilhelm Posted August 3, 2007 Report Share Posted August 3, 2007 På FN MINIMI SPW och FN Mk 46 mod 0 så kunde man inte byta pipa under eldgivning då de modellerna saknar handtag men på Mk 46 mod 1 så är handtaget tillbaka. Uppenbarligen så upptäckte SOCOM att det var användbart. FN Minimi/ M249 SAW FN Mk 46 mod 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dalmas Posted August 3, 2007 Author Report Share Posted August 3, 2007 Tack, då har jag lärt mig nåt nytt idag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pajohansson Posted August 3, 2007 Report Share Posted August 3, 2007 Men hur mycket nytta har man av en extrapipa om man ändå inte kan byta under strid? Räknar de med att man ska brassa på så mycket att man förstör pipan, och sedan kunna byta ut den när man satt sig i säkerhet och låtit den gamla pipan svalna? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dalmas Posted August 3, 2007 Author Report Share Posted August 3, 2007 Antar att de: tänkte om tänkte rätt och vips så var handtaget tillbaka. Konstigt att man skjuter åt sidan en sisådär 100 års ksp-erfarenhet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harald Posted August 4, 2007 Report Share Posted August 4, 2007 Nja, dagens moderna pipor är betydligt värmetåligare och det minskar behovet av pipbyten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tinhead Posted August 4, 2007 Report Share Posted August 4, 2007 Nja, dagens moderna pipor är betydligt värmetåligare och det minskar behovet av pipbyten. Ett exempel M60 med 850 skotts pipa.. http://www.metacafe.com/watch/52637/m60_machine_gun/ Dom har väl räknat på att deras "lösnäsor" inte ska behöva dra av mer än nåra hundra utan att flytta på sig och ge pipan lite vila.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
toord Posted August 4, 2007 Report Share Posted August 4, 2007 (edited) På pappret som ligger i lådan med Ksp90 från Fnherstal så REKOMMENDERAR dom att man byter pipa efter 800 skott.. Edited August 4, 2007 by toord Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harald Posted August 4, 2007 Report Share Posted August 4, 2007 Ja, men där anges också en tidsparameter. 15 minuter om jag inte minns fel. Sen är det väl 400 skott på 4 minuter? Med HK21:an garanterar tillverkaren att du kan skjuta 800 skott i rak följd (1 minut) utan att självantända patronerna i patronläget. Sen hur pipan mår är en annan sak. /Harald Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dalmas Posted August 4, 2007 Author Report Share Posted August 4, 2007 400 skott på 4 min är väl obetydligt fler än de 85/ min i korta eldskurar som anges som max för std-M249an utan pipbyte? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted August 4, 2007 Report Share Posted August 4, 2007 Ja, men där anges också en tidsparameter. 15 minuter om jag inte minns fel. Sen är det väl 400 skott på 4 minuter?Med HK21:an garanterar tillverkaren att du kan skjuta 800 skott i rak följd (1 minut) utan att självantända patronerna i patronläget. Sen hur pipan mår är en annan sak. /Harald Uh. Står det så i någon manual eller var har du hittat det? Och .. hur kom just HK21 in i diskussionen? Hur fungerar mekanismen i den sprutan, den är förvirrande lik en gammal G3 som ju skjuter med stängt slutstycke. Ska till duktigt med kylning eller enormt tung pipa för att den inte ska bli väldans varm efter 800 skott. Använder den inte stängt slutstycke ser jag ingen anledning till att ens nämna "problemet" med självantända patroner i patronläget. Så länge man inte råkar ut för felfunktion på vapnet vill säga... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harald Posted August 4, 2007 Report Share Posted August 4, 2007 Med HK21:an garanterar tillverkaren att du kan skjuta 800 skott i rak följd (1 minut) utan att självantända patronerna i patronläget. Sen hur pipan mår är en annan sak. /Harald Uh. Står det så i någon manual eller var har du hittat det? Och .. hur kom just HK21 in i diskussionen? Hur fungerar mekanismen i den sprutan, den är förvirrande lik en gammal G3 som ju skjuter med stängt slutstycke. Ska till duktigt med kylning eller enormt tung pipa för att den inte ska bli väldans varm efter 800 skott. Använder den inte stängt slutstycke ser jag ingen anledning till att ens nämna "problemet" med självantända patroner i patronläget. Så länge man inte råkar ut för felfunktion på vapnet vill säga... Ursäkta mig. Minnet svek. Borde dubbelkollat innan jag skrev. Det skall vara över 1000 skott i rak följd och källan är 1998 års utgåva av small arms reveiw. Jag tog upp HK21 just för att påvisa vad moderna pipor klarar av. HK21 fungerar mycket riktigt likt en G3:a. Slutstycket stängs efter varje avlossat skott. Jag vet inte vad pipan väger men vapen i sin helhet väger mer än 2kg mindre än ksp58, så så fasansfullt tung kan den inte vara. Anledningen till pipans förmåga är kvalitén på råvarorna, konstruktion och tillverkningsprocess. Källa: small arms review. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Renown Posted August 4, 2007 Report Share Posted August 4, 2007 Såg på bilderna av den modifierade M249 att den hade "flutad" pipa, vilket torde medföra en effektivare avkylning, då ytan på pipan (den cylindriska ytan) har blivigt något större (rätta mig om jag har fel). En fråga som jag har grunnat på är om det kan löna sig att ha en tjockare pipa som är "flutad" för längre eldskurar och färre pipbyten?....huruvida detta vore takitisk riktigt överlämnar jag åt de vuxna... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts