Harald Posted July 31, 2007 Report Share Posted July 31, 2007 Hej! Är intresserad av måtten på släpen som används till bandvagnarna. Är det boogie? Fjädring? Max hastighet? Max lastvikt? Bilder? Övrigt? Mvh Harald Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Valpen Posted July 31, 2007 Report Share Posted July 31, 2007 Tjena Harald! Mackan här...bra idé om du försöker fixa Bv-släp till oss. Måtten och sånt har jag ingen aning om men lite kommer jag nog ihåg sen lumpen... Släpet heter Bandvagnssläp 1922 om jag minns rätt. Det är boggie och har nedfällbara medar som används vid körning i snö. Oftast har de en plastkåpa som "tak". Eftersom jag bara dragit det efter (och framför) bandvagn så har jag max kört det i 55km/h men de borde klara högre hastigheter utan problem. Maxlast vet jag inte. Jag vet dock att de rymmer en hel del...Tillräckligt iaf. Hur som helst är det mycket bra släpvagnar. Hittade en bild. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harald Posted July 31, 2007 Author Report Share Posted July 31, 2007 Tjabba! Ja, jag funderar på det. Kan vara bra med tanke på att andrahandsvärdet på våra kära galtar sjunker om hårbollarna skall åka med Eller om man skall vara mer seriös vid sjuktransport, undsättning, utplacering av concertina, humprojekt osv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Valpen Posted July 31, 2007 Report Share Posted July 31, 2007 Precis, en bra att ha grej. Skulle inte tacka nej till en Bv309 heller. Kom på att den heter Bandvagnskärra 1922 och inte släp. Jag har för mig att de har använts med Tgb 11/13 så det borde gå med Galtar också. Annars får man väl bara modda dem lite... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Satan Posted July 31, 2007 Report Share Posted July 31, 2007 Precis, en bra att ha grej. Skulle inte tacka nej till en Bv309 heller. Kom på att den heter Bandvagnskärra 1922 och inte släp. Jag har för mig att de har använts med Tgb 11/13 så det borde gå med Galtar också. Annars får man väl bara modda dem lite... "Kärrran" har ävan används till GW Här är det CBRN-Und grupp under omgruppering. Jag har kört släpet till Bv206 och det är helt okej. Fördelen är att när man fäller ned skidorna går det även attt köra på väg eftersom själva hjulen är sticker ned lite ändå. Dock får man ta ut svängarna lite mer eftersom släpet har en förmåga att gena lite i kurvorna. Inte mycket men lite. Sedan bromsar släpet en del vilket man känner i uppförsbackar och snö. Samt att TG förmågan begränsas lite eftersom man lättare fastnar med vagnen på nedfallna träd etc. Men kortfattat... Man får planera sin körning lite bättre. Planerar man inte körningen så sitter man tillslut fast. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harald Posted August 1, 2007 Author Report Share Posted August 1, 2007 Kom på att den heter Bandvagnskärra 1922 och inte släp. Tack lite lättare att googla nu. Hittade lite. "M5041-192211 - BVKÄRRA 1922A MT" "MOELVENS MEKANISKA INDUSTRI AS MB59A/ 1987, MED PLASTKÅPA OCH MEDAR MAXLAST 1100 KG, TJ-VIKT 900 KG" "LÄNGD 420 BREDD 184 HÖJD 189 CM" "BE eller CE körkort" " 2 tons totalvikt" Jag tror dock inte på att den skulle vara 4,20m lång. Skall även finnas en bvkärra 191A om man tittar i SäkI 2007. Kan dock inte hitta någon info om den. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Sjöstedt Posted August 7, 2007 Report Share Posted August 7, 2007 Snokade lite på nätet och hittade kanske lite matnyttigt kring kombinationen Galten + bvkärra? En tråd på Terrangbil.net om Galten där det finns två bilder på kombinationen. Jag tror dock inte på att den skulle vara 4,20m lång. Kolla bild 2 i tråden ovan med synvinkel och ögonmått. Enligt I19's inforuta om Galten på Ett fordon för internationella insatser är Galten 5,32 m lång. Tråden på Terrangbil.net anger längden till 5,05 m lång. Måttat från släpets/kärrans bakkant till dragstångens koppling och från Galtens reservhjul hamnar jag i trakterna av strax framför framrutan, med andra ord en bit kvar till främre kofångare, vilket tyder på en viss rimlighet i måttangivelsen 4,20 m för kärran. (Denna fantastiska beräkning gjord med hjälp av en penna mot en datorskärm mitt i natten på jobbet.. ) Hoppas det var till någon nytta. Nä, nu skall jag jobba lite, mot kaffebryggaren! Mvh Fu Sjöstedt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Beazt Posted August 11, 2007 Report Share Posted August 11, 2007 Måtten på I19 hemsida stämmer angående galten. och Bandvagnskärrnas längd stämmer också.. kan upplysa om att kärran går att köra i 80km/h efter en galt. kom inte upp i mer eftersom vägen svängde. Angående framkomligheten med galt och kärra är det INGA problem bara att stoppa på kättingarna på galten så kommer kärran efter. eftersom den är smalare än Galten så följer den bara i spåren och kör man ner i nåt rejält lerhål så glider kärran bara på skidorna. sånt man fram till när man åkte ett spår på LedR som va gort och tänkt för Bandvagnar. vi kom även fram där med 30 bilar efter lite modifikationer på träden runt omkring. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harald Posted August 12, 2007 Author Report Share Posted August 12, 2007 Självklart! Det var jag som hade fått hjärnsläp angående längden. Var egenligen intresserad av måtten på själva flak delen. Ibland läser jag vad jag vill och inte vad som står. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ize-Q Posted August 15, 2007 Report Share Posted August 15, 2007 det ingår 2 olika draghanskar till kärran så att man kan koppla den efter både TGB-11 och Bv motsv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gislemark Posted August 15, 2007 Report Share Posted August 15, 2007 Kan tänka mig att det är ett rel HE**TE för en ovan förare att backa en BV med ett släp efter. Är det svårt?? (Om jag får säga det själv så är jag rent jävulsk på att baxa runt en kärra med bil ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ize-Q Posted August 16, 2007 Report Share Posted August 16, 2007 det är inte så mycket svårare än att backa med bil, men visst krävs det en hel del övning för att bli duktig, det som är stark begränsande är dom dåliga sidospeglarna på BV. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Engström Posted August 16, 2007 Report Share Posted August 16, 2007 det är inte så mycket svårare än att backa med bil, men visst krävs det en hel del övning för att bli duktig, det som är stark begränsande är dom dåliga sidospeglarna på BV. Fast man ska inte backa utan backledare överhuvudtaget (i min värld). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gislemark Posted August 16, 2007 Report Share Posted August 16, 2007 det är inte så mycket svårare än att backa med bil, men visst krävs det en hel del övning för att bli duktig, det som är stark begränsande är dom dåliga sidospeglarna på BV. Fast man ska inte backa utan backledare överhuvudtaget (i min värld). Håller med dig. Använder du backledare även civilt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Engström Posted August 16, 2007 Report Share Posted August 16, 2007 Om jag inte har bakåtsikt i fordonet så försöker jag faktiskt. Antagligen det jag lärde mig i FM som jag haft mest nytta av. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gislemark Posted August 16, 2007 Report Share Posted August 16, 2007 Om jag inte har bakåtsikt i fordonet så försöker jag faktiskt. Antagligen det jag lärde mig i FM som jag haft mest nytta av. Tycker oxå att FM:s teknik med tecken är helt guld. Men försök få en person som inte har gjort lumepn att förstå vad man menar när man försöker visa på rattrörelse. Har försökt lära min fru, men hon blir antingen förbannad eller så garvar hon bara *suck*. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ize-Q Posted August 16, 2007 Report Share Posted August 16, 2007 visst backledare är nice to have, men det finns situationer då man inte har/kan använda backledare så man gör nog bäst i att lära sig att backa utan ledning också. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ize-Q Posted August 16, 2007 Report Share Posted August 16, 2007 För att återgå till ämnet. Maxlast:1100kg totalvikt:2000kg Lastutrymme innermått: Längd:2380mm Bredd:1670mm Höjd:1100mm Maxhastighet avgörs av dragfordonets förmåga/ tillåten hastighet BV206:55km/h BV208:40 km/h RG32M:80 km/h nice to know är att släpet även är amfibisk, dvs flyter vid fullast Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattsson Posted August 16, 2007 Report Share Posted August 16, 2007 Varför är det lägre topphastighet på 208 än 206? Det är väl bara motorena som skiljer dom åt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ize-Q Posted August 16, 2007 Report Share Posted August 16, 2007 dieseln är betydligt tröttar(även fast det är mer vrid) samt att man har vidtagit div åtgärder på fordonen(bla sänkt högsta tillåtna hastigheten) för att minska på slitaget. det råder stor brist på utbytesaggregat så om motorn går sönder så skrotas i princip fordonet. därför kör man segare med Dieslarna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vikström Posted August 17, 2007 Report Share Posted August 17, 2007 visst backledare är nice to have, men det finns situationer då man inte har/kan använda backledare så man gör nog bäst i att lära sig att backa utan ledning också.OT: När jag hade förarbevisutbildning på bv206/208 så fungerade backledaren endast som säkerhet under backningsövningar med och utan släp. Enda tecknet dom fick visa var halt och hjälpa till om man försatt sig i en mycket krånglig situation där man riskerade skada vagn eller släp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest samarvid Posted September 12, 2007 Report Share Posted September 12, 2007 Hej på er! Jag har en förfrågan: Är det någon av er som vet någon som säljer Bvkärra 1922. Helst i norra delen av landet. Det är nämligen som så att den kärra som vår räddningstjänst fram till nu har lånat av FM ska tillbaka för NBG. Vi behöver alltså köpa en kärra privat istället. Hoppas på att någon kan hjälpa mig, tack på förhand! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Defender Posted September 12, 2007 Report Share Posted September 12, 2007 Jag vet att Bärebergs järn och maskin (www.bjm.se) har haft kärror till salu. Tyvär är ju inte detta i norra Sverige. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.