Jump to content

Recommended Posts

Posted

Om du hade varit hemvärnssoldat under Fältjägargruppen som vi står under så hade du förmodligen fått ut stridssäcken då alla andra redan fått det. Vi har fått det bekräftat att det finns ryggsäckar över och vi tycker då att det är rimligt att vi ska kunna plocka ut dem också. Det problem vi har är inte brist på materiel utan det är snarare en fråga om vilja hos vissa personer. Om det hade varit så att hemvärnsoldater i Jämland fortfarande inte fått ut SS2000 så hade vi självklart förstått att vi ungdomar inte heller ska det.

I övrigt så hänvisar jag till det längre inlägg jag tidigare skrev i den här tråden.

Posted
Jag vet mycket väl hur en LK35 funkar, men det gör den fan inte bekvämare när det ligger typ 25-30kg sammanlagt i/på den, i alla fall inte på min konstiga rygg. Men den inser jag ju att det är omöjligt att byta ut, tyvär. Först ska Hv ha ss2k.

Och har man skjutit ett riktigt kulvapen(jakt) så vet man varför 22lr prickskytte suger... Det jag sköt med var helt omöjligt att justera om kolven på vilket gjorde att jag knappt såg in i siktet samt att sikten av den typen inte faller mig i smaken, men vapen är som alla vet en jävligt personlig fråga vilka man gillar. Men jag föredrar tex. en jakt 22lr framför prickskytte. Men jag är ju upplärd med sådana så... Sedan att skjuta ett vapen med rekyl, ja, det är ju mycket roligare :-P Återinför Mausern!

25 - 30kg i/på en LK35a? Du måste lära mig hur man packar! Är själv van vid SS2000 och har nog inte fått den tyngre än 10-15kg, detta trots att jag ALLTID släpar med mig för mkt saker.

Mauser istället för .22 long bara för att det är roligare? AG90 är också roligare... och GRG med för den delen... Bara en liten reflektion.

Jag tror också att det kan bli en kul överraskning för er som inte gjort lumpen att upptäcka att:

Man får inte direkt ut sprillans ny mtrl under värnplikten.

Stridsvästen är kul att bära en dryg timme, men sen bara tråkig, tung och ivägen.

Den berömda stridssäcken inte är särskilt fantastisk.

För övrigt vill jag tacka för underhållningen! Bitvis var det nästan i klass med den berömda tråden "pansarvagnarna i bosnien" på ett annat forum.

Jag har haft packning på 28kg som mest. Tänk dig all personlig utrustning(ger cirka 12kg med ombyte och allt) sedan en Ra145/146(12kg), extra acc, vatten, knäppetält. Har man tur så kan det bli ett patrulltält också, några kilo till. Eller kanske någon spade/såg/annan materiell. Det kan bli mycket till slut :lala: Visst kan man banta den personliga utrsutning till kanske 8-10kg men en Ra145/146 löser alla din problem med en för lätt packning ;)

Jag menade inte att vi enbart skulle ha Mauser för att det är kul utanför att det är lite "verkligare" att skjuta med. Med en 22lr så får man ingen rekyl eller något alls. Jag tycker det är värdelöst att öva med.

Hmm är du ensam i din grupp efter som du får bära allt?

eller en uHV får inte lära sig idag att grpmrtl delas på hela gruppen.... :baskerPa:

Sen finns det individer som inte orkar bära speciellt mycket, och då får man ta deras mtrl.

Sen undrar jag varför vissa är emot ss2k för ungdomar, bortsett från att Hv inte har fått ut den. Min högst personliga åsikt är att LK35:an är betydligt sämmre än ss2k.

Posted

Måste säga jag håller med Danielsson till 100%!

SS2000 är en mycket bättre ryggsäck än LK35 och jag ser ingen anledning till att förbjuda ungdomar att bära den. Oavsett om man har fått ut den eller köpt den själv :rolleyes:

Posted

LK35 är ibland bättre än ss2000. Ibland är ss2000 bättre än LK35 Har man jobbat mycket och länge med de båda ryggsäckarna vet man att de båda har sina för och nackdelar.

Det är upp till resp UG alt ungdomsledare att bestämma vilken utrustning som skall nyttjas. Hade jag varit ungdomsledare hade det varit enkelt... Den utrustning som förrådet har lämnat ut.

Posted

Jag har haft båda, och är minst sagt kluven.

Lk35 är exeptionell med sin ram, man kan ha en rdaio där OCH säcken över. i en ss2k blir det trångt med allt...

Dock så har ss2k lite fästmöjligheter för externa fickor och helikopterband mm.

Det är som fkSatan säger: ibland passar dit bättre, ibland dat bättre. För ungdomar duger lk35 gott och väl för ni ska inte fästa fickor på er säck och all matriell får plats i säcken. Nästan iaf, ibland får man använda en persedelpåse också, men ungdomar som får lk23 ska vara nöjda, och de som får ss2k mindre nöjda.

Posted

Jag kan hålla med båda föregående inläggsförfattarna att båda ryggsäckarna egentligen fungerar i alla fall någorlunda för ungdomsverksamhet. Att bära med sig materiel i en persedelpåse i handen en längre sträcka är dock direkt dåligt. Får man inte med all materiel i eller på ryggsäcken så har man för mycket utrustning eller för liten ryggsäck. Visst finns det alternativa lösningar som att spänna fast persedelpåse på lk35-ram med ordinarie säck över men det bästa vore en större ryggsäck eller mindre materiel.

Jag har varit med på flertalet ungdomsövningar då ingen av dessa säckar har haft tillräckig lastkapacitet. Detta har vi löst med att vi som har använder egna större ryggsäckar. Även om man packar sin lk35:a med all personlig materiel och en radio så tillkommer det ibland patrulltält som tar upp ganska precis en ryggsäck, extra vatten, verktyg samt annan gruppmateriel. Då kommer dessa ryggsäckar inte räcka till. Ska man dessutom kunna fördela packningen så att de som orkar mer bär en del av packningen åt de som orkar mindre så sätter ryggsäcken stopp även där.

Jag anser inte att ungdomar ska tilldelas andra ryggsäckar än de två nämnda men att påstå att dessa räcker är en klar överdrift.

Och är man då hänvisad till endast dessa två ryggsäckar och de inte räcker till så är det som jag ser det det enda alternativet att skära ner på materielen som används och man går då miste om en hel del möjligheter i övningsväg.

Posted
Även om man packar sin lk35:a med all personlig materiel och en radio så tillkommer det ibland patrulltält som tar upp ganska precis en ryggsäck, extra vatten, verktyg samt annan gruppmateriel. Då kommer dessa ryggsäckar inte räcka till. Ska man dessutom kunna fördela packningen så att de som orkar mer bär en del av packningen åt de som orkar mindre så sätter ryggsäcken stopp även där.

Ehh egentligen hur mycket bär ni och hur långt? :rolleyes:

Posted

Man packar med den utrustningen som är NÖDVÄNDIG och packa ordentligt. En Lk 35 är då att föredra enligt mig, har båda ryggsäckarna.

Fryser gör bara lata människor :rockon:

Posted
Man packar med den utrustningen som är NÖDVÄNDIG och packa ordentligt. En Lk 35 är då att föredra enligt mig, har båda ryggsäckarna.

Fryser gör bara lata människor :rockon:

Smaken är delad, vissa föredrar ss2k andra LK35, och diskusitionen om vilken som är bästa hn hålla på i de oändliga

Precis som att du föredrar LK35 föredrar jag ss2k.

Posted
Ehh egentligen hur mycket bär ni och hur långt? :rockon:

Det är väldigt olika. Sträckorna varierar mellan allt från grusväg till skogsstigar till fjällterräng och från 5 km men egentligen aldrig över milen som sammanhängande sträcka. Vikten på packningen varierar stort. De som endast bär sin personliga utrustning och kanske inte ens det kommer nog aldrig över 15 kg medan de som bär mer ofta kan komma upp i 35 kg och mer. För er som gjort värnplikten så låter detta inte särskilt mycket kan jag tänka men nu är det ju ungdomar det gäller. Observera att dessa förhållanden inte gäller under alla övningar utan endast under ett fåtal per år.

Angående val av ryggsäck så anser jag att lk35 är bra om man vill kunna överpacka och klämma ner så mycket som möjligt med sämre konfort som nackdel. Stridssäck 2000 får man ner färre grejor i men det finns avbärarbälte och fästen för packremmar. Den senare har jag kort erfarenhet av medan jag använt den första under ca två år innan jag bytte ut den mot någon av de civila säckar som jag köpt för att använda i samband med mitt civila friluftsliv.

För att bryta av från ryggsäckssnacket en stund: Till hur stor del är ni i de andra ungdomsavdelningarna hänvisad till privat utrustning i någon form under övningarna? Detta gäller all utrustning som används.

Posted (edited)

LÄngsta vi gick var enligt chefen 12km, då hade jag 27-28kg. Det var dock med en egen ryggsäck, med en LK35 hade min rygg gått under, den skaver nått överdjävligt hur mkt man än spänner åt "fodret"

Vi är hänvisade till egen sovsäck, handskar, sockor, underkläder, långkalsonger, ficklampa, anteckningsmtrl, hygienprylar(såklart) toarulle och fyskläder. I princip alla småprylar också, som typ kompass.

Edited by Cesium
Posted (edited)

Det finns ett inlägg av Henrik Svensk som behandlar packning av en 35 L, K. Hans beskrivning av packningen tar ryggsäcken till oanade höjder. Visst, härket väger som fan och gillas säkert inte av sjukgymnaster men det är imponerande hur mycket han får ner i säcken. Han avslutar inlägget med att han skulle vilja se SS2000 göra om samma prestation. /Gusten :rockon:

Edit: Länk till tråden (inlägg #13): http://forum.soldf.com/index.php?showtopic...st&p=136304. Synd att fotot på säcken inte finns kvar längre.

Edited by Fk Satan
Fixade länken
Posted

Absolut men folk verkar inte förstå att man måste lära sig packa smart samt inte ha med onödiga prylar. Själv bär jag som instruktör dock med mig lite extra saker. Folk gnäller ändå över att utrustningen är fel då de oftast är de som är problemet

Posted
Vi är hänvisade till egen sovsäck, handskar, sockor, underkläder, långkalsonger, ficklampa, anteckningsmtrl, hygienprylar(såklart) toarulle och fyskläder. I princip alla småprylar också, som typ kompass.

För oss är det en liknande situation. Sovsäck behövs i och för sig oftast inte men de flesta tar med ändå. Kläder får vi så vi klarar oss i stort sett. Ficklampa, kniv, tång för ståltråd och sådana småprylar får man stå för själv om man vill ha med. Sådan utrustning som direkt behövs för att lösa en del uppgifter såsom kompass får vi låna. Jag personligen ser det inte som en stor uppoffring att "tvingas" använda egen utrustning under övningar då jag ändå skulle ha införskaffat den för civil verksamhet men det jag anser att man kan ifrågasätta är hurvida det ska vara så att egen utrustning måste användas för att man ska kunna vara med fullt ut.

En fråga till: Har någon av er i de andra förbunden helt eller delvis löst det problem jag beskriver och i såfall hur? Detta kan vara intressant att veta om man själv vill ta tag i detta.

Absolut men folk verkar inte förstå att man måste lära sig packa smart samt inte ha med onödiga prylar. Själv bär jag som instruktör dock med mig lite extra saker. Folk gnäller ändå över att utrustningen är fel då de oftast är de som är problemet

Är du instruktör fastän du ännu inte gjort värnplikt? För övrigt, ibland räcker faktiskt utrustningen inte till. Du kanske inte har upplevt det men det finns andra som har det. Försök att packa en LK35 med ett patrulltält, personlig utrustning och mat för tre dagar så förstår du nog vad jag menar. Jag kan och håller gärna med om att vissa ungdomar gnäller i onödan och utan belägg över utrustning men ibland så finns det substans i vad som sägs. Och för att förtydliga än en gång: Jag anser fortfarande inte att ryggsäcken skall bytas ut men ibland måste privat materiel användas för att vissa övningar ska kunna genomföras. Det jag vill få fram är inte hur dåliga de ryggsäckar som står till förfogande är, utan hur smal verksamheten blir på vissa områden om man endast använder tilldelad utrustning.

Både LK35 och stridssäck 2000 är utmärkta ryggsäckar om man använder dem till det de är till för. Men det är långt ifrån alltid de används så.

Posted

Sant men sen är frågan vad som skall packas i ryggsäcken, finns tross fortfarande eller bör finnas. Ja jag är instruktör, HV man, rycker inte in förens nästa år.

Frågor på detta?

Posted

Ja. Nu är det så att även fast vi till viss del får avgöra själva vad övningarna ska bestå av så kan vi inte hela tiden styra över vilken materiel som ska användas. Och även om vi skulle det så skulle i varje fall inte jag vilja välja bort de delar i utbildningen som kräver att man tar med sig allt man vill använda i den egna packningen. Packningen jag beskrev var såklart bara ett exempel och det finns fler situationer då jag stött på samma problem. Problemet är inte enbart att allt inte ryms i ryggsäcken utan som jag skrev tidigare så orkar man olika och det blir problem att omfördela packning om alla redan går med fulla ryggsäckar.

Ett tillägg till frågan i mitt förra inlägg: Hur stor tillgång finns det på ryggsäcken LK70 för korttidslån hos andra förbund? Det vore ju ett bra alternativ att ha under de övningar då man inte känner att de mindre ryggsäckarna räcker till. Denna möjlighet fanns förr hos oss men den den försvann i takt med och jag gissar på grund av att I5 lades ner och serviceförrådet omorganiserades. Men någonstans bör ju materielen ha hamnat.

Angående det andra så reagerade jag bara på att en ungdom kallar sig instruktör. I min lilla värld så är det någon mer erfaren individ som har gjort värnplikt och som sedan gått tillbaka till ungdomsverksamheten för att utbilda utifrån sin erfarenhet. Naturligtvis så tycker jag att ungdomar ändå kan utbilda varandra och det är något som också tillämpas under våra övningar men att det dussin ungdomar som höll i utbildningsmoment under vår senaste övning skulle kalla sig instruktörer tycker jag verkar konstigt. Att man kan bli hemvärnsman innan man gjort lumpen visste jag inte, såvida man inte gjort tremånadersutbildning och det ska man ju inte göra om man är inskriven för värnplikt. Men det hör inte hit.

Posted (edited)

Förstår inte riktigt vad man behöver egentligen som tar så mycket plats! Altt man behöver under en vecka i skogen får plats i stridssäcken!

Det gäller bara att prioritera och ta hand om utrustningen. Man behöver tex inte 5par sockar när det räcker med två. Ett par på fötterna och ett par man torkar under uniformen eller utan på stridssäcken.

En vecka i skogen och 9mil senare så inser man vad klarar av med minimal utrustning och mat.

det är visserligen inte så kul när allting är genomblöt och det skaver över allt men det funkar.

Tilldelad materiel är tillräcklig materiel om man vet hur man ska göra för att få ut så mycket som möjligt ur den.

// NordicFear

Edited by NordicFear
Posted

Du läser uppenbarligen inte vad jag skriver. Jag hänvisar till första stycket i mitt senaste inlägg till att börja med.

Angående klyschan "tilldelad materiel är tillräcklig materiel": Om man hela tiden konstaterar att den materiel man blivit tilldelad duger fint och att man inte behöver något nytt så sker ingen utveckling på den fronten. Tilldelad materiel är tillräcklig materiel först då den tilldelade materielen ÄR tillräcklig, så enkelt är det.

Posted (edited)

Jag måste säga att jag anser tilldelad mtrl vara tillräcklig mtrl i stort när det gäller ungdomar. Den verksamhet som de ska bedriva behöver inte mycket mer än det de fått. Förutom småsaker som kalsonger, sockar o dyl. Att köpa stora ryggsäckar och extra fancy grejer leder bara till felaktigt inlärande. När du lyckats packa ner 50 liter med saker du inte kan vara utan, hur blir det då när du under vpl bara har 30 liters kapacitet?

Vad för uppgifter är det tänkt att ungdomar ska lösa, som kräver att man ligger på och kräver utveckling och bättre mtrl?

Om ungdomarna inte kan bära sina egna packningar så är kanske övningsmomentet borde bantas lite, istället för att man ska vara jägarwannabe?

Tillägg: Jag tycker att vi ungdomar ska vara riktigt tacksamma för det vi får.

Edited by Munken_swe
Posted

Jag håller med dig till viss del men inte helt. Oftast så beror problemet med "för små ryggsäckar" på att man inte lägger ner tillräckligt med tid på att packa rätt, vika, rulla, dra åt och så vidare. Men sedan finns det vissa större volymer som inte kan komprimeras på samma sätt. I dessa mer eller mindre sällsynta fall så vore en större ryggsäck bra.

Jag tycker dessutom att min strävan efter att ha möjlighet till korttidslån på exempelvis LK70 vore en bra lösning som för övrigt tillämpas på flera veckokurser för ungdomar. I dessa fall verkar det motiverat med större ryggsäckar, eller ska ambitionerna dras ned även där?

Jag är nöjd med det mesta jag har fått ut i materielväg, men jag ser inga hinder för att man ska förbättra det lite till i den mån det går.

För övrigt så tillhör jag inte kategorin "jägarwannabes". Min erfarenhet är att det påstådda pannben de har som hindrar att de exempelvis tejpar fötterna räcker lika långt som den första uppförsbacken. Sedan värker fötter och annat och de får skjuts resten av vägen.

Posted

Som sagt, felaktigt inlärande. Satsa på att lära ungdomarna packa rätt. Och veckokurserna är lite annorlunda än vanliga ungdomsavdelningar enligt mig. Kurserna man kan gå är lite längre än de två dygn en vanlig HVU-övning pågår, och då kan eventuellt mer mtrl och större packningar vara nödvändiga.

Vad är det som bör förbättras? Vad behövs ytterligare? Var går gränsen?

Det är inte mycket mtrl som skiljer mig och en 20-timmars HV-soldat åt i utrustningsväg, om än något. Det är i så fall stridsutrustning såsom hjälm o dyl (tillhör sista kullen som fick stridsbälte). Och de ska lösa skarpa uppgifter.

Posted

Om man går långt så spelar det enligt mig ingen roll hur man har packat i sin ryggscäk etc. utan att ryggsäcken sitter skönt, vilket enligt mig en LK35 inte gör. Jag har gått ngra mil med en sådab ryggsäck och den skav som bara den. Jag köpte då en SS2K och den var rena drömmen att ha på ryggen, axlarna värkte inte eftersom midjebandet avlastade och ingen metallram skav mot ryggen. Jag håller heller helt med dig om att man ska vara nöjd med utrustningen man får. Många civila motsvarigheter är bättre än de som vi ungdomar får ut, eller inte får alls. Jag har inte fått ut några handskar och skulle jag inte köpt egna skulle jag föfrusit händerna v.4. :baskerFN:

Om egen materiel kan förbätra din situation eller förenkla en upgift varför ine då använda det!? Och det där om att lära sig fel till Lumpen, om man nu gör det så lär man få lära om sig allt där, man måste ha i åtanke att de flesta som gör lumpen inte har gjort någon ungdomskurs inom FM!

Posted
Om man går långt så spelar det enligt mig ingen roll hur man har packat i sin ryggscäk etc. utan att ryggsäcken sitter skönt, vilket enligt mig en LK35 inte gör. Jag har gått ngra mil med en sådab ryggsäck och den skav som bara den. Jag köpte då en SS2K och den var rena drömmen att ha på ryggen, axlarna värkte inte eftersom midjebandet avlastade och ingen metallram skav mot ryggen. Jag håller heller helt med dig om att man ska vara nöjd med utrustningen man får. Många civila motsvarigheter är bättre än de som vi ungdomar får ut, eller inte får alls. Jag har inte fått ut några handskar och skulle jag inte köpt egna skulle jag föfrusit händerna v.4. :baskerFN:

Om egen materiel kan förbätra din situation eller förenkla en upgift varför ine då använda det!? Och det där om att lära sig fel till Lumpen, om man nu gör det så lär man få lära om sig allt där, man måste ha i åtanke att de flesta som gör lumpen inte har gjort någon ungdomskurs inom FM!

Jag har hängt med i snart 3 år, jag har genomfört 2 soldatprov, två övriga långmarcher, fystest, fälttävlan och vanlig marschering med LK35. Den har funkat prima för mig under all verksamhet under dessa år. Ingen i vår avdelning har heller haft fysiska problem med ryggan,och tro mig, vi är i alla storlekar. Jag misstänker att din packning hade kunnat fixas till, om man bara hade tänkt till. Dessutom går det att fixa en schysst avlastningsrem till LK35 om man vill. Men om du, trots allt inte kunde bära ryggan så tycker jag att du borde få köpa något eget, eftersom du har fysiska problem. Där gäller ju inte materielens användande.

Visst finns det civila alternativ att välja, som kanske funkar "bättre" för saker du tänkt dig. Men ungdomsverksamheten är ju till för att upplysa om FM och dess verksamhet, samt att man får prova på lite, och i FM är det tilldelad mtrl som gäller, förutom i vissa fall. När du gör värnplikten så är det inte säkert att du får ta med vad du vill och fixa grejer hur du vill för att du tycker det blir lättare.

Att du inte fått handskar är ju synd. Vi fick alla ett par tjocka arbetshandskar när vi gick med som gick på avdelningens budget. Det jag är emot är att många ungdomar vill byta grejer för att de tycker de inte kan "lösa sina uppgifter" ordentligt och "materielen är dålig". Inte att man tar med handskar för att man inte fått några. Samma sak gäller givetvis kalsonger och frottéstrumpor och dyl, som våra nyaste ungdomar inte fått.

Om vi säger så här. Jag kan tycka (men det gör jag inte) att en sydafrikansk stridsväst vore bättre för mig än ett stridsbälte för att lösa mina uppgifter. Ska jag köpa ett sådant och springa runt med?

Posted

vilket vissa gör kan jag tillägga. Poängen är väl att utrustning är funktionelig vilket den överlag är. Jag bär själv med mig lite extra ,har lite extra utrustning, kevlarhandksar bla och sjukvårdsmatriel men om man ej genomför nått särskildt duger en vanlig ryggsäck gott som Lk35 eller stridsryggsäck 2000.

Ont i ryggen = träna mer.!

Posted (edited)

Klart det kommer alltid finnas utrustning som är bättre och finare än den man får ut! När jag gjorde lumpen 03/04 och fick ut stridsssäcken så var den redan omodern gällande hur en ryggsäck ska vara utformad för bästa komfort m.m.

Vill man förenkla alla de uppgifter man kan tänkas ställas för kommer du behöva ett tiotal lastbilar med utrustning och ett strisflyg , vilket du kan ha råd med om du råkar vara miljonär men det finns ingen statsmakt som har råd med att utrusta varje soldat med saker för miljontals kroner utrustning. Men då har du missat en stor del av utbildningen, närmligen överleva när ingenting fungerar som det ska ex Recon produktion av super duper ryggsäcken som gör alla soldaters ryggproblem till ett minne glömt!

Ju mer primitiva förhållnaden man klarar av desto större möjlighet har du att effektivt att verka mot fienden. Det var bland annat en av anledningar till att amerikanarna åkte på rejält med stryk i vietnamn. De vietnamesiska soldaterna behövde inte en massa fräck utrustning som gjorde livet lika bra i fält som hemma.

Klart kan man göra saker för att höja stridsvärdet så ska man göra det men det är inte ofta det krävs mer än torra sockar och tillräckligt med vatten för att behålla tillräckligt högt stridsvärde för att överleva en längre tid utan övriga fönödenheter så som ammuntion.

Det handlar snarare om att anpassa sig till rådande förhållanden än att springa till närmsta överskottslager och handla det som kan göra det lättare och bekvämare.

Rådet är ju att göra övningar som gör att ungdomarna behöver tänka i andra banor som de inte brukar göra och inte behöva ändra på sin personliga utrustning bara för att. sen kan man ju behöva tillföra en yxa om man ska va ute länge eller en kompass om det handlar om orientering, chansen att den personliga gps:en som visar var allt och alla befinner sig kommer att fungera i kriga är tämligen liten då det från grunden är ett system utvecklat för och styrs av amerikanska försvaret och kan med lätthet störas.

Förbred dig på det värsta och du kommer att överleva det värsta? kanske ligger nån sanning i det? är det inte det värnplikten syftar till? att försvara Svergie?

Det finns ju en gedigen anledning till varför försvaret förser ungdomar med utrustning och den är troligen inte för att dom ska kunna leka krig?

Första när man kan handskas med det primitiva kan man lära sig det avancerade

Edited by NordicFear
Posted (edited)
Om man går långt så spelar det enligt mig ingen roll hur man har packat i sin ryggscäk etc. utan att ryggsäcken sitter skönt, vilket enligt mig en LK35 inte gör. Jag har gått ngra mil med en sådab ryggsäck och den skav som bara den. Jag köpte då en SS2K och den var rena drömmen att ha på ryggen, axlarna värkte inte eftersom midjebandet avlastade och ingen metallram skav mot ryggen. Jag håller heller helt med dig om att man ska vara nöjd med utrustningen man får. Många civila motsvarigheter är bättre än de som vi ungdomar får ut, eller inte får alls. Jag har inte fått ut några handskar och skulle jag inte köpt egna skulle jag föfrusit händerna v.4. :D

Jag har hängt med i snart 3 år, jag har genomfört 2 soldatprov, två övriga långmarcher, fystest, fälttävlan och vanlig marschering med LK35. Den har funkat prima för mig under all verksamhet under dessa år. Ingen i vår avdelning har heller haft fysiska problem med ryggan,och tro mig, vi är i alla storlekar. Jag misstänker att din packning hade kunnat fixas till, om man bara hade tänkt till. Dessutom går det att fixa en schysst avlastningsrem till LK35 om man vill. Men om du, trots allt inte kunde bära ryggan så tycker jag att du borde få köpa något eget, eftersom du har fysiska problem. Där gäller ju inte materielens användande.

Visst finns det civila alternativ att välja, som kanske funkar "bättre" för saker du tänkt dig. Men ungdomsverksamheten är ju till för att upplysa om FM och dess verksamhet, samt att man får prova på lite, och i FM är det tilldelad mtrl som gäller, förutom i vissa fall. När du gör värnplikten så är det inte säkert att du får ta med vad du vill och fixa grejer hur du vill för att du tycker det blir lättare.

Att du inte fått handskar är ju synd. Vi fick alla ett par tjocka arbetshandskar när vi gick med som gick på avdelningens budget. Det jag är emot är att många ungdomar vill byta grejer för att de tycker de inte kan "lösa sina uppgifter" ordentligt och "materielen är dålig". Inte att man tar med handskar för att man inte fått några. Samma sak gäller givetvis kalsonger och frottéstrumpor och dyl, som våra nyaste ungdomar inte fått.

Om vi säger så här. Jag kan tycka (men det gör jag inte) att en sydafrikansk stridsväst vore bättre för mig än ett stridsbälte för att lösa mina uppgifter. Ska jag köpa ett sådant och springa runt med?

1: Jag har inga fysiska problem , har aldrig haft och inte tänkt att skaffa mig heller.

2: Jag var inte ensam om att få ont i axlarna av LK35. Flera av de som hade LK35 fick ont, vi kommer också i olika storlekar. Har även jag varit med ett tag 2 år i HVU, genomfört 2 sommarkurser och 1 vinterkurs, samt är med som ungdom i ett "vuxen"kompani och har gått rätt lång också, tycker att SS2K är skönare att ha på ryggen men sämre att packa i.

3: Jag menade inte att man skulle ta med vagnlaster av egen eller dyr utrustning utan jag pratade om enkel materiel där det finns militära alternativ som kan underlätta vissa saker, ex Stridssäcken gör att jag inte får ont i axlarna vilket höjer mitt stridsvärde. Eller om man får ont i fötterna av M90-kängan då kan man ha på sig civila kängor som man inte får ont av istället för att uner en marsch behöva sabba sina fötter för att man måste ha en viss känga (till och med i lumpen kan man få ha egna kängor).

Slutligen: så är vår verksam,het frivillig och då bör man inte ställa samma krav på oss som man gör på värnpliktiga soldater, man skall ha kul också, det alltför jobbiga och tunga kommer ändå i lumpen sedan.

Edited by ViktorL
Posted (edited)

"bit ihop" som Gunde Svan skulle ha sagt :D Nej men allvarligt jag ställer höga krav på folk i skogen eftersom jag utbildar för skarpa saker, sjukvård tex. När vi marsherar så tränar vi pannben också, sen är det skilland på ont o ont såklart, har själv inte känga m90 eller Lk35 etc, utankör med egenköpt men detär inte för att utrustningen är kass utan för att jag har behov av det i andra syften också. men får jag en Hjälm 37, Stridsele 304K, Lk35 så funkar det, Att köra med stridsväst 2000, hjäm 90, etc som jag gör nu är inte ett måste . Jag är tex missnöjd med hjälminredning 02 men jag gillar läget o anpassar mig .

Edited by Vinceres
Posted

Jo, du radar ju upp en hel del ovidkommande här:

Vill man förenkla alla de uppgifter man kan tänkas ställas för kommer du behöva ett tiotal lastbilar med utrustning och ett strisflyg , vilket du kan ha råd med om du råkar vara miljonär men det finns ingen statsmakt som har råd med att utrusta varje soldat med saker för miljontals kroner utrustning. Men då har du missat en stor del av utbildningen, närmligen överleva när ingenting fungerar som det ska ex Recon produktion av super duper ryggsäcken som gör alla soldaters ryggproblem till ett minne glömt!

Det finns ingen som helst anledning att jämföra mitt önskemål om kortlån av LK70 med någon sorts lyx-makeover. Det är bara löjligt med ett sådant resonemang. Även LK70 har fått en ersättare i form av ryggsäck 2000 och det är mycket få om ens några förband som fortfarande använder LK70 längre.

Ju mer primitiva förhållnaden man klarar av desto större möjlighet har du att effektivt att verka mot fienden. Det var bland annat en av anledningar till att amerikanarna åkte på rejält med stryk i vietnamn. De vietnamesiska soldaterna behövde inte en massa fräck utrustning som gjorde livet lika bra i fält som hemma.

Ungdomar ska inte verka mot någon fiende. Dessutom vore det helt meningslöst att utbilda dem på samma sätt som Vietcong. Jag vet inte hur du tänkte då du skrev det där.

Klart kan man göra saker för att höja stridsvärdet så ska man göra det men det är inte ofta det krävs mer än torra sockar och tillräckligt med vatten för att behålla tillräckligt högt stridsvärde för att överleva en längre tid utan övriga fönödenheter så som ammuntion.

Det är frågan om ungdomarna bara ska utbildas i att överleva eller om de ska få någon sorts glädje av verksamheten också.

Det handlar snarare om att anpassa sig till rådande förhållanden än att springa till närmsta överskottslager och handla det som kan göra det lättare och bekvämare.

Det är inte frågan om att köpa egen materiel utan om att få ut redan befintlig utrustning från serviceförråd. Men att ersätta den materielen med samma saker från överskottsbolag är ingen dum idé då de nästan alltid har ny materiel där och i betydligt bättre skick.

Rådet är ju att göra övningar som gör att ungdomarna behöver tänka i andra banor som de inte brukar göra och inte behöva ändra på sin personliga utrustning bara för att. sen kan man ju behöva tillföra en yxa om man ska va ute länge eller en kompass om det handlar om orientering, chansen att den personliga gps:en som visar var allt och alla befinner sig kommer att fungera i kriga är tämligen liten då det från grunden är ett system utvecklat för och styrs av amerikanska försvaret och kan med lätthet störas.

Ja, ungdomarna ska lära sig att tänka i andra banor än de brukar. Men det innefattar även att de både ska kunna verka med liten och lätt packning och stor och tung som till exempel under fjällmarscher och sådant då tross inte finns tillgänglig. Angående GPS-systemet så används det i ett flertal lednings- och styrsystem inom försvarsmakten till exempel TCCS på Strv 122. Även handhållna GPS-mottagare av civil modell används inom både armén och hemvärnet.

Förbred dig på det värsta och du kommer att överleva det värsta? kanske ligger nån sanning i det? är det inte det värnplikten syftar till? att försvara Svergie?

Det finns ju en gedigen anledning till varför försvaret förser ungdomar med utrustning och den är troligen inte för att dom ska kunna leka krig?

Vad menar du egentligen att ungdomar ska förbereda sig på? Syftet var väl främst att väcka intresse för försvarsmakten och hemvärnet?

Första när man kan handskas med det primitiva kan man lära sig det avancerade

Jag förstår inte riktigt, är det LK70:n du kallar avancerad?

"bit ihop" som Gunde Svan skulle ha sagt :banghead: Nej men allvarligt jag ställer höga krav på folk i skogen eftersom jag utbildar för skarpa saker, sjukvård tex. När vi marsherar så tränar vi pannben också, sen är det skilland på ont o ont såklart, har själv inte känga m90 eller Lk35 etc, utankör med egenköpt men detär inte för att utrustningen är kass utan för att jag har behov av det i andra syften också. men får jag en Hjälm 37, Stridsele 304K, Lk35 så funkar det, Att köra med stridsväst 2000, hjäm 90, etc som jag gör nu är inte ett måste . Jag är tex missnöjd med hjälminredning 02 men jag gillar läget o anpassar mig .

Som jag skrev tidigare så brukar ordet pannben rätt ofta missbrukas i ungdomsverksamheten. De som faktiskt klarar alla strapatser galant kallar det erfarenhet. Varför använder du inte den "tillräckliga" materiel du fått ut såsom marschkänga 90 och LK35? Och varför har du stridsutrustning tilldelad?

Posted

En av orsakerna till varför han inte använder en lk35 (som är en ypperlig ryggsäck) kan ju vara att han är instruktör (antar jag, då han sa att han utbildar), och då lär behöva saker så som plåsterburk modell stor och liknande.

Posted

Problemet många gör är att göra problem av saker som inte behöver vara problem, och folk måste lära sig tålalite "tuffa" förhållanden, finns förmånga bekväma människor! Sen så ska kanske inte ungdomar tränas à la Vietcong men de ska få en REALISTISK bild hur det skall vara, dvs samma krav eller liknande, jag tränar alltid folk för skarpa lägen , om det så fall må vara en bortsprungen hund , stukad fot eller om det är Ivan med en Ak103 och BMP 3.

Jag använder ej m90 kängor för att jag fått i present av en kollega andr akängor som jag dessutom gått in betydligt mer. Dock så är m90 kängor helt stridsdugliga i fält. Funkar bra för de uppgifter som skall lösas. Kängor är en smaksak. Lk 35 använder jag ej för att jag bär med mig extra utrustning som sjukvårdsmatriel och utbildningsmatriel bla.

Precis som Herr Träder sa :banghead:

Jag har stridsutrustning för jag är HV soldat bla och det ingår för mig att lösa dessa uppgifter.