Jump to content

Recommended Posts

Posted
LK 35 är en bra ryggsäck men den börjar bli lite till åren , även de i förråden.

Ser inga problem att dela ut Stridssäck 2000. Sett massa av sånna på FMLOG, nybeställda

Är det pga få antal i förråden eller att den kallas för STRIDSsäck?

Den LK 35 jag fick ut när jag gick med i HV 2006 var flong ny :D

Posted
Personligen är jag emot att ungdomar får ut och/eller använder stridsväst och stridssäck.

1. Vissa soldater har inte fått dem

2. LK35 duger utmärkt för den aktivitet ungdomar sysslar med.

3. Stridsvästen är ett utvecklat system för att göra soldaten mer effektiv i strid och det finns möjligheter att ställa in för bästa personliga effektivitet. Ett stridsbälte däremot är något som tillverkades för att soldaterna skulle ha någonstans att stoppa magasinen. Jag tycker inte att det varken ser eller är lika farligt som en stridsväst.

Men med tanke på vad som händer inom verksamheten så kanske det är en dålig idé att ens ge vissa stridsbälten. Trist, men så kan det vara.

Även i detta fallet instämmer jag med Munken_swe. Jag tycker att ungdomarna klarar sig bra med LK35.an, och som han sa här ovanför så tycker jag att det ordinarie HV ska ha ut sin utrustning i form av 2000 systemet innan det börjar delas ut till olika ungdomsavdelningar. Vid de extremt få tillfällen som man bedriver strisdutb så lånar man den utr man behöver på kortlån och inget annat. Jag ser ju på mina egna ungdomar att de hellre vill ha ut all ny "tuff" utr i form av hjälm 90, SS2K etc. Visst att man kan göra undantag vad beträffar skor, visst att det är FM vinterkänga 90 som gäller, men är det så att en person har problem med att använda känga 90 pga fotproblem så ser jag inget hinder om han/hon använder en annan modell känga - Dock ska då kängan godkännas av mig som ansv instr eller annat ansv befäl.

Posted (edited)

Så ni menar att man ska specialbeställa hem saker bara för ungdomar?

Här i Hudik har vi inget större materiellförråd, vi får våra saker ifrån Gävle. Det är inte ens säkert att dom har LK35'an.

Edit: För övrigt så tycker jag om LK35an mer, jag har SS200MKI, inte II.

(Stridssäcken utan bottenöppning, längre remmar, osv.)

Edited by Lilla Sebbe
Posted
Visst att man kan göra undantag vad beträffar skor, visst att det är FM vinterkänga 90 som gäller, men är det så att en person har problem med att använda känga 90 pga fotproblem så ser jag inget hinder om han/hon använder en annan modell känga - Dock ska då kängan godkännas av mig som ansv instr eller annat ansv befäl.

Ursäkta?

Har du läst och förstått UniR FM 2003?

Kängor är en av de saker där man får använda egna och alltså inte behöver använda de tilldelade marsch-eller vinterkänga 90.

Läs UniR FM sidan 45 och 236-237

@Lilla Sebbe

I de fall det inte finns ryggsäck 35LK utan bara SS2K så får väl den delas ut men om alternativet finns så ser jag inte varför ungdomarna inte ska tilldelas 35LK.

The Swede :D

Posted

@ The Swede och Lilla Sebbe:

Jag har som sagt fått ut SS2K ich tycker den är über.. Lite bekvämare och funktionellare än LK35:an, så ungdomar kan ju som sagt få ut den i den utsträckningen som går.. Dock att ungdomar får ut SV2K är till överdrift.. OM de nu ska ha något så passar 304K bättre..

Alltså borde inte ungdomar få ut SV2K alls, eftersom när de fyller 18 så tillhör de inte längre HvU, untan får då gå med i Hv.. Där kan de sedan få ut den "krigsmateriel" såsom SV2K och Hjälm 90.. SS2K Har de med fördel redan fått ut..

För övrigt så tycker jag om LK35an mer, jag har SS200MKI, inte II.

(Stridssäcken utan bottenöppning, längre remmar, osv.)

Huh, En SS2K med bottenöppning? Årsmodell frågas m.m.

(PMa gärna bilder)

Posted
@ The Swede och Lilla Sebbe:

Jag har som sagt fått ut SS2K ich tycker den är über.. Lite bekvämare och funktionellare än LK35:an, så ungdomar kan ju som sagt få ut den i den utsträckningen som går

Min följdfråga:

Är ungd-verksamheten prioiterad över Hemvärnets egen personal så att de skall ha utr som HV-soldaten inte ens fått ut??

Är det inte bättre att man ser till att HV-komp kan få som i detta fallet SS2k istället för ungd?

Min tanke å fundering.....

(kommer bli tokhängd av samtliga ungd som fått ut den. Men jag har med varit ungd och då fick vi inte ens ut ryggsäck utan man fick hålla sig med egen vilket jag tyckte fungerade alldeles utmärkt.)

Posted

@alla som är kritiska för att hvu/fuu har SS2k:

Som jag sade, jag har SS2k för att HV i mitt område har det ochså, men om det är en HV avdelning som inte har fått SS2k så tror jag inte att HVU i det området har fått ut dom heller. Eller har jag fel?

@schmutte, jag skulle inte säga nej till 304k för som sagt så har man ibland fickorna fulla med saker. Det blir förbannat bökigt.

Posted
@schmutte, jag skulle inte säga nej till 304k för som sagt så har man ibland fickorna fulla med saker. Det blir förbannat bökigt.
Alla ni som vill "ha fler fickor att stoppa saker i":

Vad tror ni att "vuxna" har i stridsbältesfickorna? Apelsiner och choklad, eller stridsutrustning såsom magasin, handgranater och vapenvårdsutrustning?

BEHÖVER ni någonting av sakerna i kategori 2? Nä...

Posted
Alla ni som vill "ha fler fickor att stoppa saker i":

Vad tror ni att "vuxna" har i stridsbältesfickorna? Apelsiner och choklad, eller stridsutrustning såsom magasin, handgranater och vapenvårdsutrustning?

BEHÖVER ni någonting av sakerna i kategori 2? Nä...

Nej, men eftersom att målet är att hela HV ska ha SV2k så kan väl vi få 304k. Magasinfickorna fungerar bra för mycket.

Posted

Om nu målet är att HV ska ha Stridsäck 2000 så kan väl ungdomarna få ut 304K för att använda som extra fickor, som ett kompliment till LK35s brist på topplock?

Posted

En hv-ungdom/FU-ungdom har inget som helst behov vare sig SS2K/SV2K. Som jag sagt i mina tidigare inlägg i denna fråga så kan detta lånas ut av närmsta TSF, vid utbildning som kräver sådan här utrustning. Sen att en del av ungdoms avd fått ut detta och inte HV, tycker jag är konstigt - Men kan ha fattat fel på denna punkt. Vem har störst behov av SS2K/SV2K? Jo de förband som har en stridande befattning och det har inte ngn av de ungdomsorganisationer som är knutna till FM. Och om det finns ungdomsledare/instruktörer som bortser från barnkonventionen ang barnsoldat, då är de ute på verkligt tunn is.

Posted

Att dela ut 304K strider väl inte mot den lagen?Eller Stridsäck 2000. Det ska ju naturligtvis ut först dit där de behövs men sen ser jag inget hinder?

Posted
Allt möjligt mattson, det är det som vi menar.

aaaa så att ni kan lära in er ett felaktigt beetende! nämligen att ha med er mängder med onödiga prylar ut i skogen! f*n det tycker jag låter riktigt vettigt och smart!

Posted
Allt möjligt mattson, det är det som vi menar.

Men vad är det du har så stort behov av att bära med dig?

Jag har klarat en hel vpl utan att behöva ha något annat än vapenmateriel i stridsvästen, samma sak med mängder av folk. Menar du alltså att ni bär med er så mycket mer "småprylar"?

Jag tycker det känns som om ni bara tycker det är häftigt med mer utrustning, så jag vill gärna veta vad ni bär i ert stridsbälte.

Posted
Okej, då säger jag inget mer, man blir bara kritiserad som vanligt.

Ger man sig in i en debatt får man vara beredd att försvara sina åsikter och synpunkter.

Att gömma sig under en sten när det börjar blåsa snålt ger inget.

Åter till frågan alltså, vad är det ni bär med er som ni böver lägga i stridsbältet?

Märk väl att värnpliktiga och soldater i utlansstyrkan har tjänstgjort med stridsbältet och då användes det till att förvara magasin, vapenvårdsutrustning och handgranater.

Vad har ni som inte soldaterna har?

Är det kanske så att ni behöver lära er bättre hur ni ska packa er utrustning för att kunna få med den på bästa sätt?

The Swede :baskerPa:

Posted

Swede, där sade du faktiskt en sann sak, jag har aldrig varit med om en övning där folk har packat rätt. (inte ens jag) alla får gräva i flera minuter för att hita sina prylar...

Men ibland så har man inte SS2k, LK35 eller vilken ryggsäck man nu har med sig. (Hände på en vinterövning jag var på då fick vi plocka ihop käk för både lunch och middag, och det var bokstavligen jävligt bökigt att traska runt med 10 konserver i fickorna i jackan och byxan.)

Det var bara ett exempel, om jag måste förtydliga det.

Posted
Swede, där sade du faktiskt en sann sak, jag har aldrig varit med om en övning där folk har packat rätt. (inte ens jag) alla får gräva i flera minuter för att hita sina prylar...

Men ibland så har man inte SS2k, LK35 eller vilken ryggsäck man nu har med sig. (Hände på en vinterövning jag var på då fick vi plocka ihop käk för både lunch och middag, och det var bokstavligen jävligt bökigt att traska runt med 10 konserver i fickorna i jackan och byxan.)

Varför lär då inte era instruktörer er att packa på ett korrekt sätt? Och hur ni inte klarar av att packa ned 2mål mat i ryggsäcken är för mig en gåta... för i stridspackningen skall man bära med sig mat för 24timmar... Men genom att då tillföra stridsbältet och ni packar ned maten där. Vad har ni då lärt er?

1, Att inte packa ryggsäcken "korrekt"

2, Att utnyttja utrustning som är avsedd för AMMUNITION, HANDGRANATER osv för att bära mat.

Tror du att när du gör vpl att befälen kommer att tycka att det är okej att du lämnar 4st magasin hemma för att bära mat i magasinsfickan istället? Vad tror du befälen kommer att tycka om dig om det visar sig att du är FBU-u men inte klarar av att packa ryggsäcken?

Detta är inte något problem som du har skapat, utan problemet sitter i att ni har dåliga ungdomsledare som inte lär er korrekt uppträdande. Att ni sedan försöker rädda situationen med annan utrustning skrämmer mig ännu mera.

Posted

Varför lär då inte era instruktörer er att packa på ett korrekt sätt? Och hur ni inte klarar av att packa ned 2mål mat i ryggsäcken är för mig en gåta... för i stridspackningen skall man bära med sig mat för 24timmar... Men genom att då tillföra stridsbältet och ni packar ned maten där. Vad har ni då lärt er?

Läs fetstilade texten

Posted

Vi har blivigt lädra att packa på ett speciellt sätt. det funkar utmärkt, och jag har aldrig känt behovet för extrafickor. Har själv ganska mycket mtrl i fickorna, och det får plats, och finns plats för mer. så varför ska vi ha fler fickor?

Ta upp med era instruktörer att ni vill/behöver lära er ett bra sätt att packa, då funkar allt mycket bättre.

Posted (edited)

Jag äter det vi får ut på övningarna.

Edited by Lilla Sebbe
Posted

Läs fetstilade texten

jag skrev det nyss...

Posted

Varför hade ni inte packningen med er?

Speciellt på en vinterövning är det viktigt att man har med sig förstärkningsplagg etc.

Stridspackningen skall man alltid sträva efter att ha med sig.

The Swede :baskerPa: