Nifelhel Posted February 2, 2003 Report Share Posted February 2, 2003 Jag söker efter en plats där man kan införskaffa vattenreningstabletter. Har fått tips på apoteket, men har inget produktnamn. Är det någon som vet vad dem heter eller vet nåt annat ställe? \ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EOD Posted February 2, 2003 Report Share Posted February 2, 2003 FM heter Puritabs, vad den civila heter vet jag inte men jag har också fått info om att det ska finnas på apoteket. EOD Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slackern Posted February 2, 2003 Report Share Posted February 2, 2003 Är lite intresserad över hur dem funkar.... Kan någon förklara? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EO4 Posted February 2, 2003 Report Share Posted February 2, 2003 Puritabs (FM:s vattenreningstabletter) fanns i alla fall på apoteket förut. Finns även ett märke som heter Micropur som bl a kan köpas på www.globetrotter.de Micropur har fördelen att det inte smakar klor-anus och att det inte blir någon odrickbar bottensats som med Puritabs. Är du ute efter mer seriös vattenrening rekommenderar jag något reningsfilter som finns. Har själv erfarenhet av Katadyns "pocket filter". Renar ca 1 liter per minut medelst handpumpning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nifelhel Posted February 2, 2003 Author Report Share Posted February 2, 2003 Tackar för svaren. Anledningen till att jag letar efter tabletter är att dem skall få plats i ett litet ö-kit. Fick ut klortabletter (inte puritabs) ifrån förrådet i höstas till plutonen. Men dem går inte att använda pga att dem hade en bäst före datum 1981 :( Och jag vet att dem inte går att använda då... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unicorn Posted February 2, 2003 Report Share Posted February 2, 2003 Heta tips för vattenrening: För kemisk vattenrening rekommenderar jag svensktillverkade Aquacare i droppflaska (www.aquacare.se). Bästa reningspreparatet med minst bismak - dock kort hållbarhetstid (ca 6 mån). I de flesta fall räcker det dock med en filterflaska som tar bort e-colibakterier, tungmetaller, alger, kemikalier m m. Den bästa är i mitt tycke "SafeWater" med "personal filter" (www.safewateranywhere.com). De går att få tag i via välsorterade fritidsbutiker. Kostar fem-sexhundra kr, men är det smidigaste filtreringssystem som finns -utan pumpar och jox . Med AquaCare och filterflaskan i kombination blir ebolasmittad bensin rena hälsodrinken (nåja;-)). Skall du ha ditt "ö-kit" ute till havs finns "omvända osmospumpar" för avsaltning. Spetsteknik - och troligen för dyrt för oss vanliga dödliga... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slackern Posted February 2, 2003 Report Share Posted February 2, 2003 Ingen som vet hur dessa tabletter funker Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerle Posted February 2, 2003 Report Share Posted February 2, 2003 Slacker: En del fungerar genom att använda jod, andra klor. Båda dödar bakterier. Drick inte den grumliga bottensatsen som blir kvar, tar en stund innan du kan dricka vattnet. Tar inte bort ev gifter etc från vattnet, dödar bara ev liv som finns i vattnet. Inte heller kokning tar bort gifter. Filter kanske klarar detta? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mimesis Posted February 3, 2003 Report Share Posted February 3, 2003 Puritabs har den nackdelen att den inte fungerar på protozoer och andra organismer som tex giardia. Du kan med andra ord inte ens rena vattnet på flyplatsen i Moskva med försvarets vattenreningstekniketter. Vill du inte kosta på dig ett dyrt reningskit så är jod bra. Ett par droppar/liter och det dödar alla ovälkomna organismer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Dahlberg Posted February 3, 2003 Report Share Posted February 3, 2003 (edited) När vi gjorde våran överlevnda fock vi XiniX aquacare-10, en flytande vattenrenare. Har fortfarande en flaska kvar . Enligt flaskan är det Klordioxid (CIO2) och är tillverkat av XiniX ab, i Upplands väsby... Jag skall göra lite reserch (ringa min kära mor ;) ) om vilka civila vattenrenare det finns på apotek... Jag åtekommer med resultat, förmodligen ikväll... Edited February 3, 2003 by Fu Dahlberg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Malaj Posted February 23, 2003 Report Share Posted February 23, 2003 Jag hoppas fu Dahlbergs morsa haft överlevt. Puritabs finns på Apoteket och smakar tillräckligt j-vligt för ändamälet. Ta dubbel dos (=grumligt vattten; så kroknar eleverna). Hypoklorit (klor) ska man vara j-vligt försigt med. Blir det fel blandning... Men låt aldrig vatten stå över tolv timmar utan klorering. Truppens byxor vid fotknölarna = stridsvärde -5, minst. Förra sommaren var en rysare!! Colibakterier är som kaniner! Läs handböcker och föreskifter! Alla är inte skrivna av skrivbordskrigare. Dessutom är det svår att sitta still på engångslatriner om pappen är fuktig... Tacka vet jag pinne! Vad sa jag: det viktiga är inte att äta; det viktigaste är att skita regelbundet! El Capitan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Dahlberg Posted February 23, 2003 Report Share Posted February 23, 2003 Just jävlar.... *skriver memo...* Kom lite grejor emmelan den dagen och så fölll det bort.... Se vad jag kan göra.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mimesis Posted February 23, 2003 Report Share Posted February 23, 2003 Jag hoppas fu Dahlbergs morsa haft överlevt. Puritabs finns på Apoteket och smakar tillräckligt j-vligt för ändamälet. Ta dubbel dos (=grumligt vattten; så kroknar eleverna). Hypoklorit (klor) ska man vara j-vligt försigt med. Blir det fel blandning... Men låt aldrig vatten stå över tolv timmar utan klorering. Truppens byxor vid fotknölarna = stridsvärde -5, minst. Förra sommaren var en rysare!! Colibakterier är som kaniner! Läs handböcker och föreskifter! Alla är inte skrivna av skrivbordskrigare. Dessutom är det svår att sitta still på engångslatriner om pappen är fuktig... Tacka vet jag pinne! Vad sa jag: det viktiga är inte att äta; det viktigaste är att skita regelbundet! El Capitan Nog kroknar eleven men ändå klarar puritabsen inte av giardia och olika typer av protozoer. Du blir fortfarande sjuk av vattnet på flygplatsen i Moskva. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Liljestrand Posted February 23, 2003 Report Share Posted February 23, 2003 Vi har fått ut vattenreningspump. Vet ej m-nummret. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Dahlberg Posted February 23, 2003 Report Share Posted February 23, 2003 Dom enda reningstabletter som finns på apoteket är Puritabs. Källa: Min Mor, som är receptarie på Apoteket Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted February 26, 2003 Report Share Posted February 26, 2003 Vattenreningsfilter stridspar (tror den heter så) är helt klockren. En liten pump med ett kolfilter och en jodpatron. Man får pumpa en hel del för att fylla fältflaskan men å andra sidan går vattnet att dricka, till skillnad från puritabs. Kommer i litet smidigt fodral att bära på stridsbältet/västen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nifelhel Posted February 26, 2003 Author Report Share Posted February 26, 2003 Vattenreningsfilter stridspar (tror den heter så) är helt klockren. En liten pump med ett kolfilter och en jodpatron. Man får pumpa en hel del för att fylla fältflaskan men å andra sidan går vattnet att dricka, till skillnad från puritabs. Kommer i litet smidigt fodral att bära på stridsbältet/västen. Man skulle inte kunna få en bätttre beskrivning på vattenreningsfiltret?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kvartermästar´n Posted February 27, 2003 Report Share Posted February 27, 2003 Man kan köpa puritabstabletter på apoteket, ligger 20 st i en liten ask. Ett annat tips är att köpa "Jodopax mun och svalg" där också. Det är en liten grön flaska och effekten motsvarar puritabstabletterna. Man tar 4-5 droppar i en liter "ebolasmittad bensinvatten" och vips får man en underbar dryck med lätt smak av mint. Finns även utan mint smak. Vid användning av dessa prylar: * tänk på att skaka om och låta det sedan stå en stund innan du dricker det * Och att ALDRIG dricka "bottensatsen". B) Inget att rekomendera till helggroggen! Hälsningar QM Gaz Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
coolhand Posted November 19, 2011 Report Share Posted November 19, 2011 Vacker liv i en gammal trad... De klortabletter som ar med i gronpasarna, galler det 1 eller 2 tabletter/L? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Halldén Posted November 19, 2011 Report Share Posted November 19, 2011 Vacker liv i en gammal trad... De klortabletter som ar med i gronpasarna, galler det 1 eller 2 tabletter/L? Står inge vidare utförligt på dem; "Add 1 liter water, wait 30 min", de ytterst få gånger vi kände att man behövde använda dem uppe i norr så droppade vi bara ner en tablett i fältflaskan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
coolhand Posted November 28, 2011 Report Share Posted November 28, 2011 Finns det ingen som fatt utbildning pa dessa, eller atminstonde direktiv om hur de ska anvandas? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts