Patbono Posted July 16, 2007 Report Share Posted July 16, 2007 (edited) Någon som vet av och ev har böcker reglementen för Eskort och Transport skydd. Skulle gärna vilja komma över böcker och instruktioner i detta ämnet. Edited July 16, 2007 by Patbono Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Satan Posted July 16, 2007 Report Share Posted July 16, 2007 Eftersom soldf ej är en plats för spridning av upphovsrättsskyddat mtrl så kan vi enbart förmedla titlar till dig samt hänvisa dig till lokal utbildningsgrupp eller bokförråd. Fk Satan Blågul Ett tips är att tala med utbildningshandläggarna på din utbildningsgrupp de har bra koll på var du kan finna detta och vilka reglementen som finns. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patbono Posted July 17, 2007 Author Report Share Posted July 17, 2007 Eftersom soldf ej är en plats för spridning av upphovsrättsskyddat mtrl så kan vi enbart förmedla titlar till dig samt hänvisa dig till lokal utbildningsgrupp eller bokförråd. Fk Satan Blågul Ett tips är att tala med utbildningshandläggarna på din utbildningsgrupp de har bra koll på var du kan finna detta och vilka reglementen som finns. Det är inte det att jag vill köpa eller dyligt utan snarare få tips om böcker och ev vart man kan införskaffa sådana. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ukko Lode Posted July 17, 2007 Report Share Posted July 17, 2007 KavR MP-komp säger lite om transportskydd/eskort. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fk.johnsson Posted July 26, 2007 Report Share Posted July 26, 2007 Var på utb inom detta ämne v28. falsterbo kursgård. Enl dess lärarna fanns det inget vedertaget reglemente på detta, utan det var på uppbyggnad och kommer att finnas i bokform innom något år eller nästa år. praxis fransk formering. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Satan Posted July 27, 2007 Report Share Posted July 27, 2007 Var på utb inom detta ämne v28. falsterbo kursgård. Enl dess lärarna fanns det inget vedertaget reglemente på detta, utan det var på uppbyggnad och kommer att finnas i bokform innom något år eller nästa år. praxis fransk formering. Jasså? Då hade ni inge instr från LG... För det finns "röd-markerade" reglementen på detta. eller kanske anvisningar... jmf med SIB där finns det inte heller ngt fastslaget reglemente.... Dock så finns det två grunder inom eskort. 1, 3 fordon (plutons ram) 2, 2 fordon (Grupps ram) plus 0 -> många "manöverfordon". som får i uppgift att ta avlämingsplatser eller genomsöka känslig tg etc Dock har Hv en total oförmåga att "tempoväxla" mellan grupp, pluton eller kompani.... Vilket är en grym svaghet. Eskort är inte enkelt och kommer aldrig att bli det, och det beror tyvärr på de regler och lagar som Hv måste hålla sig till vid "strid i fred".... Finns bara ett läge...gör även marktransporter till skyddsobjekt och skapa motsvrande SBP inom FM men SBMP (Säskilda Beredskaps Militär Polis) men med Grpchef (roffare/yoff med MP) som ansvarig gruppchef samt plutchef.... Då först kan insatsplutonerna bli slagkraftiga. Med dagens pajaser från de egna leden... Som med 3mån (Vpl)+ 2veckor (Grpch kurs) + 2 Veckor (Plutchefs kurs) kan stiga in som insatsplutinchef i hemvärnet.... (Okej, ev 4veckor till då.... på HvSS) Jmf med en 10mån GB med FOK + 6 mån på MSS.... det är en viss skillnad i utbildningstid... från 4 (okej 5) månader till minst 18månader för en roffare... Ska vi ha en KB som roffare så är det plus 5mån till... Kommer man sedan via avtalsorg så är det ännu mer skrämmande.... Men det är en annan story. Det jag vill säga är att eskort är inget man lär sig på 1vecka på FU-kurs... eller 6mån i kosovo... För eskort är enkelt det är bara några få grundprinciper plus lite lagar... Dock är det lagar som är bökiga att lära sig och vilken förmåga har en svensk Hv soldat att hindra trafik på ett eller annat sätt idag? jmf med en soldat i kosovo? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
joppe Posted July 27, 2007 Report Share Posted July 27, 2007 Det jag vill säga är att eskort är inget man lär sig på 1vecka på FU-kurs... eller 6mån i kosovo... För eskort är enkelt det är bara några få grundprinciper plus lite lagar... Dock är det lagar som är bökiga att lära sig och vilken förmåga har en svensk Hv soldat att hindra trafik på ett eller annat sätt idag? jmf med en soldat i kosovo? dock är det ej så avancerat som vissa vill få det till, har man bara koll vilket lagstöd man kan luta sig imot så förenklas det mycket och den informationen kan man få att högre chef i ordern tar upp under vilket lagstöd som det det ska arbetas. Eskort drillas in för att få det att funka hyffsat Vilken förmåga en HV soldat har att stoppa trafik beror på vilket läge det är om det är fred, skymmningsläge eller krig Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fk.johnsson Posted August 29, 2007 Report Share Posted August 29, 2007 jag syftade närmast på "close protection" vad kosovo innebär vet jag inte, däremot så vet jag SA 01. Oja en veckokurs är naturligtvis för lite men en försmak. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sisuchef Posted August 29, 2007 Report Share Posted August 29, 2007 Var på utb inom detta ämne v28. falsterbo kursgård. Enl dess lärarna fanns det inget vedertaget reglemente på detta, utan det var på uppbyggnad och kommer att finnas i bokform innom något år eller nästa år. praxis fransk formering. Jasså? Då hade ni inge instr från LG... För det finns "röd-markerade" reglementen på detta. eller kanske anvisningar... jmf med SIB där finns det inte heller ngt fastslaget reglemente.... Dock så finns det två grunder inom eskort. 1, 3 fordon (plutons ram) 2, 2 fordon (Grupps ram) plus 0 -> många "manöverfordon". som får i uppgift att ta avlämingsplatser eller genomsöka känslig tg etc Dock har Hv en total oförmåga att "tempoväxla" mellan grupp, pluton eller kompani.... Vilket är en grym svaghet. Eskort är inte enkelt och kommer aldrig att bli det, och det beror tyvärr på de regler och lagar som Hv måste hålla sig till vid "strid i fred".... Finns bara ett läge...gör även marktransporter till skyddsobjekt och skapa motsvrande SBP inom FM men SBMP (Säskilda Beredskaps Militär Polis) men med Grpchef (roffare/yoff med MP) som ansvarig gruppchef samt plutchef.... Då först kan insatsplutonerna bli slagkraftiga. Med dagens pajaser från de egna leden... Som med 3mån (Vpl)+ 2veckor (Grpch kurs) + 2 Veckor (Plutchefs kurs) kan stiga in som insatsplutinchef i hemvärnet.... (Okej, ev 4veckor till då.... på HvSS) Jmf med en 10mån GB med FOK + 6 mån på MSS.... det är en viss skillnad i utbildningstid... från 4 (okej 5) månader till minst 18månader för en roffare... Ska vi ha en KB som roffare så är det plus 5mån till... Kommer man sedan via avtalsorg så är det ännu mer skrämmande.... Men det är en annan story. Det jag vill säga är att eskort är inget man lär sig på 1vecka på FU-kurs... eller 6mån i kosovo... För eskort är enkelt det är bara några få grundprinciper plus lite lagar... Dock är det lagar som är bökiga att lära sig och vilken förmåga har en svensk Hv soldat att hindra trafik på ett eller annat sätt idag? jmf med en soldat i kosovo? Det mesta av ditt inlägg handlade om din åsikt om hemvärnet, hur dåliga vi är etc Hur dina lösningar ska vara för att HV ska fungera. Lite väl OT, jag tycker detta ska diskuteras i för ämnet angivna trådar! Att Fk Johnson ville ha lite ledtrådar till vart han ska leta vidare etc har han bara fått från en person (KavR från Wedin) Vad har du tillfört? Var, tex kan Fk Johson få tag på dessa rödmarkerade anvisningarna du skriver om? Hälsningar från Sisuchef som stuckit ut huvudet lite men är inte rädd att lufta mina åsikter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Satan Posted September 5, 2007 Report Share Posted September 5, 2007 Var på utb inom detta ämne v28. falsterbo kursgård. Enl dess lärarna fanns det inget vedertaget reglemente på detta, utan det var på uppbyggnad och kommer att finnas i bokform innom något år eller nästa år. praxis fransk formering. Jasså? Då hade ni inge instr från LG... För det finns "röd-markerade" reglementen på detta. eller kanske anvisningar... jmf med SIB där finns det inte heller ngt fastslaget reglemente.... Dock så finns det två grunder inom eskort. 1, 3 fordon (plutons ram) 2, 2 fordon (Grupps ram) plus 0 -> många "manöverfordon". som får i uppgift att ta avlämingsplatser eller genomsöka känslig tg etc Dock har Hv en total oförmåga att "tempoväxla" mellan grupp, pluton eller kompani.... Vilket är en grym svaghet. Eskort är inte enkelt och kommer aldrig att bli det, och det beror tyvärr på de regler och lagar som Hv måste hålla sig till vid "strid i fred".... Finns bara ett läge...gör även marktransporter till skyddsobjekt och skapa motsvrande SBP inom FM men SBMP (Säskilda Beredskaps Militär Polis) men med Grpchef (roffare/yoff med MP) som ansvarig gruppchef samt plutchef.... Då först kan insatsplutonerna bli slagkraftiga. Med dagens pajaser från de egna leden... Som med 3mån (Vpl)+ 2veckor (Grpch kurs) + 2 Veckor (Plutchefs kurs) kan stiga in som insatsplutinchef i hemvärnet.... (Okej, ev 4veckor till då.... på HvSS) Jmf med en 10mån GB med FOK + 6 mån på MSS.... det är en viss skillnad i utbildningstid... från 4 (okej 5) månader till minst 18månader för en roffare... Ska vi ha en KB som roffare så är det plus 5mån till... Kommer man sedan via avtalsorg så är det ännu mer skrämmande.... Men det är en annan story. Det jag vill säga är att eskort är inget man lär sig på 1vecka på FU-kurs... eller 6mån i kosovo... För eskort är enkelt det är bara några få grundprinciper plus lite lagar... Dock är det lagar som är bökiga att lära sig och vilken förmåga har en svensk Hv soldat att hindra trafik på ett eller annat sätt idag? jmf med en soldat i kosovo? Det mesta av ditt inlägg handlade om din åsikt om hemvärnet, hur dåliga vi är etc Hur dina lösningar ska vara för att HV ska fungera. Lite väl OT, jag tycker detta ska diskuteras i för ämnet angivna trådar! Att Fk Johnson ville ha lite ledtrådar till vart han ska leta vidare etc har han bara fått från en person (KavR från Wedin) Vad har du tillfört? Var, tex kan Fk Johson få tag på dessa rödmarkerade anvisningarna du skriver om? Hälsningar från Sisuchef som stuckit ut huvudet lite men är inte rädd att lufta mina åsikter mao så räknas inte mitt första inlägg i denna tråd? Jag tycker att utbildningsgruppen är ett mycket bra ställe att börja ställa dessa frågor om vilket utbildningsmtrl som de har för de uppgifter som de anser att hemvärnet skall övas på. För de kan inte ställa kravet att öva på en uppgift och själva helt sakna förmåga eller tillgång till förmågan för av utbildningsgruppen anbefalld utbildning. De reglementen jag har tillgång till rörande bl.a. eskort är tyvärr hemligstämplade. Och vad jag vet har jag inte fått någon uppgift om att dessa reglementens hemligstämpel är borttagen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sir Vival Posted September 5, 2007 Report Share Posted September 5, 2007 Ang FM publ i digital form och upphovsrätt, så har i alla fall jag fått klartecken på att det är ok att fritt distribuera dessa under förutsättning att det är i icke vinstdrivande syfte (dvs att man får inte ta betalt för PDF'er) och att det är en öppen publikation. @Fk Satan Bara för att de ev publikationer/reglementen du nu har tillgång till inte är öppna, så innebär ju inte det att du inte kan hjälpa frågeställaren med ett m-nummer... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.