Jump to content

Kadettuniform?

John.H

Recommended Posts

Har kollat runt i UniR FM efter vad kadetter har för dagligdräkt, med andra ord finkläder.

Dock inte hittat någon information om vad just Kadetter har för personlig utrustning!

Är det samma som Officerare har?

Eller är det samma som VPL har?

mvh

Edited by John.H

@Angelica H

Du ska till FMTS om jag fattat rätt. Där råder idag stor spridning på vad som används, flottisterna har gått i m/87 över tiden, medan Mark och Luft haft M/90 större delen av året. Luft tacklade dock av när det blev varmt ute och bytte till m/87. ;-)

Förövrigt får yoff och kd använda basker till m/87 vid enskilt uppträdande och på order. Basker eller båt/flygmössa är det överlägset vanligaste till vardags, då den är tusentals gånger bekvämare.

Vad gäller 90/P eller F så är det bara på mark jag sett till P och det har inte varit uppstyrt att alla ska ha P eller F under normal lektionstid. Under våren dök det även upp en del 90/L, men framförallt bland UH-kadetterna och UHS har flyttat nu så dom ser vi inte så mycket mer efter att vi är färdiga på MHSH.

flottisterna gått i m/87 :D:surprise:

antingen så lär de väl gått i m93(sjöstridsdräkten) eller m48 dvs daglig dräkt.

Den enda variant av m/87 jag kan tänka mig att de bar var vit skjorta + ylletröja m/87, är det den varianter du syftar på?

Vad är fältuniform 90F? Mig veterligen finns bara 90, 90P och 90H? Och står inte F för Försök vanligtvis?

90F är en informell beteckning för fältuniform 90. Används för att markera att det är just den ursprungliga versionen som avses och inte någon av alla varianter.

Vad är skillnaden mellan M/87A och M/87? Är det vapenrocken som avses?

m/87A är den stålgrå versionen som används av armén, m/87 den mörkblå som används av de övriga försvarsgrenarna.

m/87 den mörkblå som används av de övriga försvarsgrenarna.
Vad är då marinen, om inte en försvarsgren?

/mdn

Avbön: Jag hade fel. Dieseltrollet hade rätt. Förlåt mig.

m/87 den mörkblå som används av de övriga försvarsgrenarna.
Vad är då marinen, om inte en försvarsgren?

/mdn

Jag förstår inte riktigt vart du vill komma. Marinen är en av de försvarsgrenar som använder m/87. Att de dessutom använder uniform m/48 som daglig dräkt är en annan sak.

Edited by dieseltrollet

M/87A med skärmmössa

Samma som under lumpen, fast ny huvudbonad :rolleyes:

Fast med den skillnaden att du kommer att ha ditt förbands knappar på uniformen istället för de vanliga "värnpliktsknapparna" (de med tre kronor på) samt givetvis kadettkronorna (fästs på kavajärmarna).

För flottans kadetter, gå gärna i sjöjacka m/87 (aka taxijacka) till vardags, det retar folk nått ohyggligt.

PÅ MHS K bäres skoluniform dvs vardagsdräkt m/87 med tröja alt taxijacka (enl dagelev) för samtliga. Vid nedsmutsande tjänst bäres lämplig fältuniform (sjöstridsdräkt) Spänsen har tyvärr utgått i och med den förhatliga sjörocken.

Förtydligande

Flottan och amfibiekåren bär innerkavaj M/48 som dagligdräkt. Skjortor och byxor kommer från M/87 systemet. M/87 systemet ersatte m/30 i flyget och m/60 i armén, skärningen är likadan men färgen skiljer för vapenslagen. Jag vill minnas att det var flyget som var drivande i m/87 eftersom de tyckte det var för dyrt och klumpigt att ha gradbeteckningarna på armarna som m/30.

Tyvärr förlorar vapenslagen lite av sin identitet av M/87 efter som den ser ut som nått från kulturrevolutionen i Kina. Flygets m/30 var mycket stilren och armén borde haft m/ä som fin och paradkläder. Som stabs/ skoluniform funkar dock m/87. Marinen har ju sin karaktäristiska skepparkavaj som man inte rör ostraffat trots försök vid M/87s införande, tyvärr är paraduniformerna borta annat än på Wasaorden

Grattis Marinen, för ni fick tillbaka de sydda kadettkronorna på ärmarna!! NU kommer ni inte få lika mycket guld förrän ni blir amiraler

Edited by Psilander

Fast med den skillnaden att du kommer att ha ditt förbands knappar på uniformen istället för de vanliga "värnpliktsknapparna" (de med tre kronor på) samt givetvis kadettkronorna (fästs på kavajärmarna).

Jasså, där lärde jag mig något nytt, jag kollade upp det i UniRFM med.

Jag trodde att alla bar förbandsknappar i armén.

kommer kommande kull att tillhöra ett förband? Det snackades tidigare om att så det eventuellt inte skulle vara så.

Om dom inte kommer tillhöra ett förband, vad bär man då för uniform?

Edit: Vad är späns?

Edited by Tikkanen

Flottan och amfibiekåren bär innerkavaj M/48 som dagligdräkt. Skjortor och byxor kommer från M/87 systemet.

...

Grattis Marinen, för ni fick tillbaka de sydda kadettkronorna på ärmarna!!

Skjortorna heter m/78.

Sedan förstod jag aldrig varför man flyttade kadettkronan till ärmarna, förr satt den ju på höger bröstficka och fanns dessutom i brons, silver och guld (FOK, ROP och YOP).

Flottan och amfibiekåren bär innerkavaj M/48 som dagligdräkt. Skjortor och byxor kommer från M/87 systemet.

...

Grattis Marinen, för ni fick tillbaka de sydda kadettkronorna på ärmarna!!

Skjortorna heter m/78.

Sedan förstod jag aldrig varför man flyttade kadettkronan till ärmarna, förr satt den ju på höger bröstficka och fanns dessutom i brons, silver och guld (FOK, ROP och YOP).

Därför att det är på ärmarna den hör hemma.

Att bära den på bröstfickan infördes iom UniR FM 1999.

Innan dess bars den på ärmarna.

Se UniR A 1993 sidan 85, UniR A 1987 sidan 12:4

The Swede :rolleyes:

The Swede :rockon:

I UniR FV 1990 skulle den sitta på höger bröstficka, så tydligen har FV och armén haft olika bestämmelser på den punkten.

kommer kommande kull att tillhöra ett förband? Det snackades tidigare om att så det eventuellt inte skulle vara så.

Om dom inte kommer tillhöra ett förband, vad bär man då för uniform?

Senaste nytt var att antagningen är förbandsoberoende men att man efter antagningen kommer att tilldelas ett förband. Detta innebär dock inget löfte om anställning vid detta förband.

En speciell vapenrock eller vad man ska säga som bars på Karlberg "när morfar var ung".

The Swede :rockon:

I UniR FV 1990 skulle den sitta på höger bröstficka, så tydligen har FV och armén haft olika bestämmelser på den punkten.

Se där ja, tänkte inte på att du var propellerkrigare. :rockon:

Det måste varit någon från flygvapnet som skrev det kapitlet i UniR FM 1999, vilken tur att man rättat till det nu. :rockon::D

Senaste nytt var att antagningen är förbandsoberoende men att man efter antagningen kommer att tilldelas ett förband. Detta innebär dock inget löfte om anställning vid detta förband.

En speciell vapenrock eller vad man ska säga som bars på Karlberg "när morfar var ung".

Modellåret är m/1805-1937. En bild finns i UniR FM 1999 på sidan 209, så den verkar ju hängt med ett bra tag.

Någon som vet historien bakom kadettkronorna och varför de infördes? Var det innan man hade särskilda gradbeteckningar för kadetter och behövde något sätt att skilja dem från övriga? Har de funnits i alla tre valörerna fram till UniR FM 2003 eller endast guld?

Just nu ser jag faktiskt inte poängen med dem, när man ändå ser på vinklarna att någon är kadett. På samma sätt verkar det lite onödigt när vissa kategorier bär facktecken både på kragarna och axelklaffarna, plus fackknapp.

Kadettkronan är mycket gammal, har hängt med sedan 1800-talet och sett ungefär likadan ut hela tiden för armén i allafall.

Flottans är lite större och sydda (även om man försökte flytta få bort dem och flytta upp dem på bröstet i uniRfm 1999) så fick flottan tillbaka dem och flaggkadetten bär återigen ca 1cm högre guld på armen än amiralen.

Du ska till FMTS om jag fattat rätt. Där råder idag stor spridning på vad som används, flottisterna har gått i m/87 över tiden, medan Mark och Luft haft M/90 större delen av året. Luft tacklade dock av när det blev varmt ute och bytte till m/87. :banghead:

Ja, det stämmer. En gissning då att det är inte mycket praktiskt övningar, om man kan gå i "finuniform" hela dagarna?

Vad gäller 90/P eller F så är det bara på mark jag sett till P och det har inte varit uppstyrt att alla ska ha P eller F under normal lektionstid.

Vet du om några på den tekniska inriktningen har fått P? Eller är det bara mark -strf

Vet du om några på den tekniska inriktningen har fått P? Eller är det bara mark -strf

Som det var förr så fick samtliga kadetter samma utrustning oavsett inriktning, i alla fall vad det gäller P4´s kadetter, hur det är nu när ni inte tillhör något förband har jag ingen aning om...Får Kadetterna sin utrustning på respektive MHS?

Som det var förr så fick samtliga kadetter samma utrustning oavsett inriktning, i alla fall vad det gäller P4´s kadetter, hur det är nu när ni inte tillhör något förband har jag ingen aning om...Får Kadetterna sin utrustning på respektive MHS?

I mitt brev från FMTS så står det att vi: "kommer att utrustas under den första veckan men i de fall ni har utrustning ute skall denna medtagas i samband med inställelse (...)" Så jag antar att vi får allt där. En fundering, ska man ta med sin basker då? Det är ju det enda man har "ute" eller?