Adam Wilhelm Posted January 31, 2003 Report Share Posted January 31, 2003 Hittade några bilder på de gamla klassikerna. Ni som gnäller över dagens utrustning, pröva att springa omkring i dom här. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lt. payne Posted January 31, 2003 Report Share Posted January 31, 2003 Hittade några bilder på de gamla klassikerna. Ni som gnäller över dagens utrustning, pröva att springa omkring i dom här. Been there,done that! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Dedicated Posted January 31, 2003 Report Share Posted January 31, 2003 Saknar en bild på M59, läderlivrem, skyddsmaskväska m/39 samt grön tygväska, lämplig för termos. Bruna kängor. Så såg jag ut i början av min Hv-karriär! Glömde Gevär M96, samma som min farfar en gång haft! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Doyle Posted January 31, 2003 Report Share Posted January 31, 2003 (edited) Det här har ju inget med gamla tider utrustning att göra men jag bara måste: Hittade på Beredskapstid.org Edited January 31, 2003 by Doyle Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted January 31, 2003 Report Share Posted January 31, 2003 När jag ryckte in 1986 så fick vi ut sprillans nya stridsbälten 304K. Jösses va glada vi var som slapp dom gamla stridsselarna. Tänk vad det kan ändra sig, nu gnäller alla över stridsbältet och vill ha västen. Förövrigt så är uniform m/58 helt underbar på vintern. Man kan lägga sig att sova i en snödriva utan att frysa. The Swede *Som hade uniform m/58 och bruna kängor under GU* Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lynx_39 Posted January 31, 2003 Report Share Posted January 31, 2003 ..nåja pojkar, det finns inget bättre än m/23 - Sveriges absolut snyggaste uniform. Lynx_39 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
111 SSK BAT Posted January 31, 2003 Report Share Posted January 31, 2003 Fel Lynx M / Ä är det enda som e nått att ha. Eller om den hette M / 1896 eller 1878. Rak krage och mörkblå med vackra revärer. Ingen messig kammo eller annat trams Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lynx_39 Posted January 31, 2003 Report Share Posted January 31, 2003 Håller med dig om att m/ä är snygg. Titta här, en m/23: Visst är det tjusigt.. Lynx_39 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted January 31, 2003 Report Share Posted January 31, 2003 Gubbar... Det är lite kul med de gamla uniformerna, jag hade [tack och lov] M90 under GU, vi hade dock en M/59 och var det den som skulle på så visste man att nu var det jobbig/extra skitig tjänst på gång... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Kjellberg Posted January 31, 2003 Report Share Posted January 31, 2003 Säger som Lt. Payne. Been there! Done that! Efter 20 år i hv har man använt många uniformsystem. Fick inte ut M/58 utan den äldre modellen tillverkad 1944 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KP2 Posted January 31, 2003 Report Share Posted January 31, 2003 stövlar och koppel, värdigt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
111 SSK BAT Posted January 31, 2003 Report Share Posted January 31, 2003 Den är ju inte helt fel faktiskt. Ett bra val helt enkelt. Men uniformerna från slutet av 1800-talet är mördande vackra tycker jag. Fast jag är iofs mycket för det ståtliga och pampiga. En fundering. Undra om de numera "mindre" vackra/ ståtliga/ pampiga/ snygga uniformerna bidragit till att minska officerskårens anseende och respekt. Jag tror det faktiskt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Informatör Posted January 31, 2003 Report Share Posted January 31, 2003 Den är ju inte helt fel faktiskt. Ett bra val helt enkelt. Men uniformerna från slutet av 1800-talet är mördande vackra tycker jag. Fast jag är iofs mycket för det ståtliga och pampiga. En fundering. Undra om de numera "mindre" vackra/ ståtliga/ pampiga/ snygga uniformerna bidragit till att minska officerskårens anseende och respekt. Jag tror det faktiskt. Man ser ju väldigt sällan en officer i kostym-87:an nuförtiden. I regementsstaden Halmstad har jag t.ex. aldrig sett någon. Däremot ser man ibland en och annan filur i m/90, både vpl och officerare. Men det är väldigt sällsynt det med. Förr i världen var det ju uniformstvång för vpl och därmed så klädde sig nog också officerarna i uniform offentligt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KP2 Posted January 31, 2003 Report Share Posted January 31, 2003 t-banan till stadion en morgon vid 08 massor med 87:a, att den sen inte syns så ofta ute är ju för att vid ett regemente bär 95% av de anställda 90:a Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mjukis Posted February 1, 2003 Report Share Posted February 1, 2003 Tråkigt att se varken den gamla ammunitionsgördeln eller damaskerna på bild. Jag skulle kunna dra på mig allt men jag har ändå ingen kamera här... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Axial Posted February 2, 2003 Report Share Posted February 2, 2003 Det var väl egentligen inget fel på m/58 och 59 systemen ? Jag tycker personligen byxorna var fullt jämförbara med 90-dito. Vapenrocken kunde kanske gjorts lite rymligare och försetts med dragkedja men annars... Håller med om att m/58 är bra vintertid, fick ut den (den riktiga 58:an) när jag gick med i Hv och när 90-systemet infördes fick vi behålla det gamla. Jag använder 58-byxorna civilt i skogen om vintern, ett härligt rejält tilltagna byxor modell gubbe, rejäl midjehöjd och gott om plats. Tillbringade ett antal år i 59:an som FBU/Fv-ungdom. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Malaj Posted February 23, 2003 Report Share Posted February 23, 2003 Sicken jämra nostalgi! M/59 var väl OK. Men all den gamla skiten. Skärp er grabbar och tjejer! Der Hauptmann Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mjukis Posted February 23, 2003 Report Share Posted February 23, 2003 Nostalgi? Jag änvänder själv ett par byxor m/39 civilt på vintern. Drar man åt damaskerna lite så är man varm som framför datorn när det blir ruskigt ute. Öht vill jag påstå att m/39 och än mer m/58 var och till viss del är ett konkurrenskraftigt uniformssystem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Shock Posted February 23, 2003 Report Share Posted February 23, 2003 Fel Lynx M / Ä är det enda som e nått att ha. Eller om den hette M / 1896 eller 1878. Rak krage och mörkblå med vackra revärer. Ingen messig kammo eller annat trams Hah! Infanterister! MÖRKBLÅ?! Att man ska behöva höra såna svordomar på sin ålders höst (*host*). \ En riktig man ser ut så här: Där har vi en m/ä för Livgardets Kavalleri (4.skv), något ljusare i tonen, med en vacker silverhjälm på toppen. Det är post 1 och 1:2 på Drottningholm för den som undrar. Det finns ju dock en m/ä för Livgardet till fots (Livkompaniet), men den är mörkare och långt ifrån lika vacker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest mutley Posted February 23, 2003 Report Share Posted February 23, 2003 (edited) Haha, tuffast är; Karl XI:s (älgskinn) och Karl XII:s http://hem.passagen.se/stein/album/drabant1.jpg Båda används under drabantvakt på Slottet... Edited February 23, 2003 by mutley Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Malaj Posted February 23, 2003 Report Share Posted February 23, 2003 Nostalgi? Jag änvänder själv ett par byxor m/39 civilt på vintern. Drar man åt damaskerna lite så är man varm som framför datorn när det blir ruskigt ute. Öht vill jag påstå att m/39 och än mer m/58 var och till viss del är ett konkurrenskraftigt uniformssystem. Visst, helylle har sina fördelar om det är rejält kallt (dvs torrt!). Men man har några gånger sett t ex ett cykelgyttjekomp svärande kämpa sig igenom blåst och regn i m/39-58. Jo, det var många nya svärord man fick lära sig. På natten visiterade jag deras rödeldade barrack med torkande persedlar överallt. Vilka doftsensationer! Jag är inte kräsmagad, men hoppade över frukosten den morgonen. PS: Det hade inte varit vare sig ärtsoppa eller bruna bönor till middag den dagen. DS Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts