Jump to content

Gamla tiders utrustning.

Adam Wilhelm

Recommended Posts

Guest Dedicated

Saknar en bild på M59, läderlivrem, skyddsmaskväska m/39 samt grön tygväska, lämplig för termos. Bruna kängor. Så såg jag ut i början av min Hv-karriär! Glömde Gevär M96, samma som min farfar en gång haft!

När jag ryckte in 1986 så fick vi ut sprillans nya stridsbälten 304K.

Jösses va glada vi var som slapp dom gamla stridsselarna.

Tänk vad det kan ändra sig, nu gnäller alla över stridsbältet och vill ha västen. :D

Förövrigt så är uniform m/58 helt underbar på vintern. Man kan lägga sig att sova i en snödriva utan att frysa.

The Swede

*Som hade uniform m/58 och bruna kängor under GU*

Gubbar... :)

Det är lite kul med de gamla uniformerna, jag hade [tack och lov] M90 under GU, vi hade dock en M/59 och var det den som skulle på så visste man att nu var det jobbig/extra skitig tjänst på gång...

Den är ju inte helt fel faktiskt. Ett bra val helt enkelt.

Men uniformerna från slutet av 1800-talet är mördande vackra tycker jag. Fast jag är iofs mycket för det ståtliga och pampiga.

En fundering. Undra om de numera "mindre" vackra/ ståtliga/ pampiga/ snygga uniformerna bidragit till att minska officerskårens anseende och respekt. Jag tror det faktiskt.

Den är ju inte helt fel faktiskt. Ett bra val helt enkelt.

Men uniformerna från slutet av 1800-talet är mördande vackra tycker jag. Fast jag är iofs mycket för det ståtliga och pampiga.

En fundering. Undra om de numera "mindre" vackra/ ståtliga/ pampiga/ snygga uniformerna bidragit till att minska officerskårens anseende och respekt. Jag tror det faktiskt.

Man ser ju väldigt sällan en officer i kostym-87:an nuförtiden. I regementsstaden Halmstad har jag t.ex. aldrig sett någon. Däremot ser man ibland en och annan filur i m/90, både vpl och officerare. Men det är väldigt sällsynt det med.

Förr i världen var det ju uniformstvång för vpl och därmed så klädde sig nog också officerarna i uniform offentligt.

Det var väl egentligen inget fel på m/58 och 59 systemen ? Jag tycker personligen byxorna var fullt jämförbara med 90-dito.

Vapenrocken kunde kanske gjorts lite rymligare och försetts med dragkedja men annars...

Håller med om att m/58 är bra vintertid, fick ut den (den riktiga 58:an) när jag gick med i Hv och när 90-systemet infördes fick vi behålla det gamla. Jag använder 58-byxorna civilt i skogen om vintern, ett härligt rejält tilltagna byxor modell gubbe, rejäl midjehöjd och gott om plats.

Tillbringade ett antal år i 59:an som FBU/Fv-ungdom.

• 3 weeks later...

Nostalgi? Jag änvänder själv ett par byxor m/39 civilt på vintern. Drar man åt damaskerna lite så är man varm som framför datorn när det blir ruskigt ute. Öht vill jag påstå att m/39 och än mer m/58 var och till viss del är ett konkurrenskraftigt uniformssystem.

Fel Lynx

M / Ä är det enda som e nått att ha. Eller om den hette M / 1896 eller 1878.

Rak krage och  mörkblå med vackra revärer.

Ingen messig kammo eller annat trams :wub:

Hah! Infanterister! MÖRKBLÅ?! Att man ska behöva höra såna svordomar på sin ålders höst (*host*). \:D

En riktig man ser ut så här:

R13_B15_N22_Drottningholm.jpg

Där har vi en m/ä för Livgardets Kavalleri (4.skv), något ljusare i tonen, med en vacker silverhjälm på toppen. Det är post 1 och 1:2 på Drottningholm för den som undrar. Det finns ju dock en m/ä för Livgardet till fots (Livkompaniet), men den är mörkare och långt ifrån lika vacker. :)

Nostalgi? Jag änvänder själv ett par byxor m/39 civilt på vintern. Drar man åt damaskerna lite så är man varm som framför datorn när det blir ruskigt ute. Öht vill jag påstå att m/39 och än mer m/58 var och till viss del är ett konkurrenskraftigt uniformssystem.

Visst, helylle har sina fördelar om det är rejält kallt (dvs torrt!).

Men man har några gånger sett t ex ett cykelgyttjekomp svärande kämpa sig igenom blåst och regn i m/39-58. Jo, det var många nya svärord man fick lära sig.

På natten visiterade jag deras rödeldade barrack med torkande persedlar överallt. Vilka doftsensationer! Jag är inte kräsmagad, men hoppade över frukosten den morgonen.

PS: Det hade inte varit vare sig ärtsoppa eller bruna bönor till middag den dagen. DS :D