syte Ericsson Posted January 30, 2003 Report Share Posted January 30, 2003 Hörde lite löst att Kpisten ska ersättas av Ak5 med den korta pipan. Är det nån som har lite information och bilder om detta? Jag misstänker att detta är långt fram i tiden, men ändå....... // En som inte vill ha K-pist i händelse av ofred...... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thern Posted January 30, 2003 Report Share Posted January 30, 2003 Enligt vad jag har hört så ska k-pisten kanske ersättas med den belgiska P90. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Doyle Posted January 30, 2003 Report Share Posted January 30, 2003 Enligt vad jag hoppas så kommer kpisten att ersättas av ett vapen i kalibern 9 mm från H&K. Här finns lite information om Ak5D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thern Posted January 30, 2003 Report Share Posted January 30, 2003 (edited) Det står ett par rader om att fordons-, pjäspersonal m.fl. behöver ett enkelt vapen med hög träffsäkerthet på FMV. Då kan P90 vara ett alternativ. Står även lite om Ak5D där. Edited January 30, 2003 by Thern Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Radarjägare Posted January 30, 2003 Report Share Posted January 30, 2003 Enligt vad jag har hört så ska k-pisten kanske ersättas med den belgiska P90. ett himla skojsigt vapen att skjuta med, å många skott är det med Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
syte Ericsson Posted January 30, 2003 Author Report Share Posted January 30, 2003 Osch! här går det undan..... Tackar för precis det jag ville veta, nu har jag fått lite koll på det.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thern Posted January 30, 2003 Report Share Posted January 30, 2003 Enligt vad jag har hört så ska k-pisten kanske ersättas med den belgiska P90. ett himla skojsigt vapen att skjuta med, å många skott är det med Den ser hyfsat konstig ut. Känns den bra när man håller i den?? Verkar ju vara konstigt utformad... 50-60 ptr/mag eller nåt sånt va?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Doyle Posted January 30, 2003 Report Share Posted January 30, 2003 Caliber: 5.7x28mm SS190 Weight: 2.54 kg empty; 3 kg loaded with magazine with 50 rounds Lenght: 500 mm Barrel lenght: 263 mm Rate of fire: 900 rounds per minute Magazine capacity: 50 rounds Effective range: 200 meters Taget härifrån Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted January 30, 2003 Report Share Posted January 30, 2003 Den ser hyfsat konstig ut. Känns den bra när man håller i den?? Verkar ju vara konstigt utformad... Nu är ju smaken som baken, och jag har bara haft glädjen att leka med airsoft-versionen av P90, men de ska ju vara lika i formen så.. Jag tycker inte den är specielt konstig att hålla i, men den är lite "trång" eftersom den är så liten. Vänsterhandens "övre del" (högerhanden för högerskyttar) skaver emot "underbeslaget" för mig, och händerna hamnar rätt nära varandra. Man behöver ju dock inte hålla om båda pistolgreppen, man kan ju lägga bössan på den främre handen a'la konventionell bössa om man vill. Frågan är hur den klarar av de svenska kraven på att allt ska kunna hanteras med de största tänkbara handskar man kan hitta Hade gärna haft den i lumpen då den är liten och kompakt. Man hade ju lätt kunnat spänna fast den på sin person medan man jobbar med annat (ex mekanikerjobb, brobyggen, eller som i mitt fall klargöring av hkp). TR-versionen med FM´s nya rödpunktssikte hade varit perfa.. Största nackdelen är väl dess främsta styrka. Den nya ammunitionen. Hade FM bytt ut alla pistoler mot Five-Seven samtidigt så kanske det hade varit intressant, men frågan är hur intressant det är med ännu en ammunitionstyp? Det som gör P90an smidig är ju inte bara storleken (eller brist på) utan även att den är så lådformad. Inte mycket som sticker ut och hakar i annan utrustning. mvh Erik G Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recon Posted January 30, 2003 Report Share Posted January 30, 2003 Det ska tydligen vara problem med P90 magasinen, när dom inte är helt fulla och får en stöt så hamnar patronerna fel så vapnet inte kan mata. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vapenfett 101 Posted January 30, 2003 Report Share Posted January 30, 2003 Nu undrar jag bara när 2Sharp skall dyka in och basunera ut tillfället när han öppnade eld med den lilla gynnaren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted January 30, 2003 Report Share Posted January 30, 2003 Nu undrar jag bara när 2Sharp skall dyka in och basunera ut tillfället när han öppnade eld med den lilla gynnaren. Hehe, vem, jag?? Det var kul... hopp-hopp.. Då testade man ju FN P90, HK Mp5K och Steyr TMP, Steyr'n gick ju sönder, jag tycker man bör välja Mp5K, konstruktion/funktion är bekant, ammo finns i drivor. Vi får väl se hur det blir, säkert P90 så att det blir så dyrt som möjligt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LimpFish Posted January 30, 2003 Report Share Posted January 30, 2003 ang kpistar å sånt... vilka e d i FM som använder kpist idag????? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Doyle Posted January 30, 2003 Report Share Posted January 30, 2003 (edited) Är det nån i dom "reguljära" styrkorna som använder m/45 pisten idag? Annars så är det Hemvärnets avtalspersonal och hundförarna som använder den. Senast jag var i kontakt med dom iaf Edited January 30, 2003 by Doyle Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted January 30, 2003 Report Share Posted January 30, 2003 hudförarna som använder den. Senast jag var i kontakt med dom iaf Hudförarna? du ÄR sjuk?? vattenskadad under GU?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thern Posted January 30, 2003 Report Share Posted January 30, 2003 (edited) Detta vapnet kanske skulle funka å ha som PDW istället för kpist m/45... Caliber: 4.6mm proprietary (4.6x30mm) Weight: 1.5 kg empty Lenght (stock closed/open): 340 / 540 mm Barrel lenght: 180 mm Rate of fire: 950 rounds per minute Magazine capacity: 20 or 40 rounds Effective range: 200 meters Edit: Eller det klart...då hade vi det där med ammon igen....var kanske inte nån vidare bra idé. ;) Edited January 30, 2003 by Thern Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Doyle Posted January 30, 2003 Report Share Posted January 30, 2003 (edited) Hudförarna? du ÄR sjuk?? vattenskadad under GU?? Nog för att jag är sjuk och definitivt vatten skadad Men hundförarna i Hemvärnet i Västmanland använder sig av dom. (Så där, nu blev det rätt stavat) Edited January 30, 2003 by Doyle Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adam Wilhelm Posted January 30, 2003 Report Share Posted January 30, 2003 Jepp...hos oss också. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted January 30, 2003 Report Share Posted January 30, 2003 Hudförarna? du ÄR sjuk?? vattenskadad under GU?? Nog för att jag är sjuk och definitivt vatten skadad Men hundförarna i Hemvärnet i Västmanland använder sig av dom. (Så där, nu blev det rätt stavat) Jasså, dem Säkert inget fel på HK's PDW, men då det alltid är aktuellt att spara pengar tycker jag det är vettigare att satsa på ett system som är beprövat än att köpa in ett som inte är använt speciellt mycket. Mp5 har ju använts av länsman och FM så det finns kunskap, erfarenhet och kompetens om den redan, använd det då! Det måste ju bli enorma kostnader om man skall köpa in en ny vapenmodell och det skall till reservdelar, ammo, tester och utbildning av service personal, är det ett system som liknar det vi har och det finns nationell kunskap/erfarenhet så borde det väl bli billigare?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Dahlberg Posted January 30, 2003 Report Share Posted January 30, 2003 hmm ak5david och Mp5, längd? Verkar ju vettigare att satsa på ett kort 5.56 vapen istället för ett med en annan ammosort, delvis ur Logistiknivå, delvis på utbildningsnivå... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted January 30, 2003 Report Share Posted January 30, 2003 hmm ak5david och Mp5, längd? Verkar ju vettigare att satsa på ett kort 5.56 vapen istället för ett med en annan ammosort, delvis ur Logistiknivå, delvis på utbildningsnivå... Kan bara hålla med! men av de testade tycker jag att Mp5 är det bästa valet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Dahlberg Posted January 30, 2003 Report Share Posted January 30, 2003 Hur menar du då? Mp5 bättre än p90 eller ak5David? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fairfax Posted January 30, 2003 Report Share Posted January 30, 2003 P90 skall tydligen vara lite svårhanterad av oss nordbor, då vi har lite större kroppshydda, händer samt längre armar över lag. Att handen hamnade i närheten/framför flamdämparen var ett av problemen. Sen har jag inte mycket förtroende för den när det gäller skyttet. Fick tillfälle att skjuta en del med den.. Ja det var inget resultat som gjorde mig glad kan jag säga. Att P90 sen ligger på protptypstadiet gör ju inte heller att det hela blir billigt. Även Am. var prototypklassat vilket gjorde att varje plugg kostade 100* 5,56... Mp5 var däremot ett ypperligt vapen.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted January 30, 2003 Report Share Posted January 30, 2003 Hur menar du då? Mp5 bättre än p90 eller ak5David? Bättre i det avseendet att vapentypen är bekant i Sverige, vi har och har använt ammunitionen under lång tid, det finns drivor med ammunitionen. 9mm har ju använts så vi "vet" dess prestanda. Av de vapen jag vet att man har testat tycker jag att Mp5K verkar vara det mest kostnadseffektiva alternativet. [av de som testades] Jag hade inga problem med att hantera P90, att handen skall hamna framför mynningen lär ju i sådana fall gälla för alla kortare vapen? (jag är 1.81 lång/kort) Att bara glida fram från det främre greppet är ju knappast troligt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recon Posted January 30, 2003 Report Share Posted January 30, 2003 Jag röstar på AK5D. Nån som har längd uppgifter på den? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted January 30, 2003 Report Share Posted January 30, 2003 Jag röstar på AK5D.Nån som har längd uppgifter på den? Celsius spec. blad på CG A5 P anger längden som 820mm, kolven vikt 560mm. 260mm piplängd. Jag tror inte att det skiljer nämnvärt på dem (CG A5 P och Ak5D). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recon Posted January 30, 2003 Report Share Posted January 30, 2003 Jag röstar på AK5D.Nån som har längd uppgifter på den? Celsius spec. blad på CG A5 P anger längden som 820mm, kolven vikt 560mm. 260mm piplängd. Jag tror inte att det skiljer nämnvärt på dem (CG A5 P och Ak5D). Väldigt hanterligt, skulle aldrig vilja ha en k-pist som soldat, finns ingen orsak att ha det. Tex borde alla stridande förband hålla sig till 7.62x51 och 5.56x45 för logistiska skäl, finns ingen orsak att börja dela ut 9x19 i stora mängder under ofred. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted January 30, 2003 Report Share Posted January 30, 2003 Tex borde alla stridande förband hålla sig till 7.62x51 och 5.56x45 för logistiska skäl, finns ingen orsak att börja dela ut 9x19 i stora mängder under ofred. Kanske inte det, men det man har tänkt ersätta k-pisten med har ju varit en PDW, den är ju inte främst tänkt till stridande personal. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recon Posted January 30, 2003 Report Share Posted January 30, 2003 Kanske inte det, men det man har tänkt ersätta k-pisten med har ju varit en PDW, den är ju inte främst tänkt till stridande personal. Jag omformulerar Alla förband med beväpnad personal Ser helt enkelt ingen orsak att blanda in en PDW/k-pist i krigsorganisationen. Förse den beväpnade personalen som har ickestridande tjänster med tex AK5D. Utbildning och logistik blir enklare samt om nöden kräver är en AK bättre än en k-pist i en strid(enligt mig). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted January 30, 2003 Report Share Posted January 30, 2003 Ahh... kan bara hålla med, MEN, om man nu bestämmer sig för att man skall ha ett vapen i PDW klassen så tycker jag att det är smartast att välja den enklaste vägen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts