twintip Posted May 20, 2007 Report Share Posted May 20, 2007 (edited) I de allra flesta filmer, bilder från IRA så ser man den mycket vackra Heckler & Koch G41(eller G33??), men så vitt jag vet så är det ingen försvarsmakt som använder de som reguljära bössor utan det verkar bara vara specialförband som brukar dem. Någon som testat/läst mycket om G41 och kan berätta lite om hur de är? Tåliga? Ömtåliga? Stor risk för eldavbrott? Hur är rekylen? Ja helt enkelt så efterfrågas alla tankar ni kan tänkas ha om vapnet! Edit: Efter Sytares inlägg så lade jag till så att även diskussioner om G33 är välkommna i tråden. Någon jämförelse på dessa vapen hade varit nice! Är ju relativt lika på utsidan iallafall! Edited May 20, 2007 by twintip Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sytare Posted May 20, 2007 Report Share Posted May 20, 2007 (edited) I suspect the one thing that killed the G41 more than any other factor was price. Where the M16 could be procured world wide for a song, the G41 was being priced in the U.S. at $1700.00 per copy for law enforcement. That would buy more than a few M16s. Though heavier, the G41 is a truly great rifle, capable of anything the M16 series is. As most know by now, the G41 was cancelled, and the HK50, better known as the G36 was adopted as the new Bundeswehr service rifle for the foreseeable future. HKpro om G41 Edited May 20, 2007 by Sytare Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
twintip Posted May 20, 2007 Author Report Share Posted May 20, 2007 Jodå har läst en del liknande sidor men någon här kanske kan ge personliga erfarenheter..? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sytare Posted May 20, 2007 Report Share Posted May 20, 2007 (edited) ingen försvarsmakt som använder de som reguljära bössor utan det verkar bara vara specialförband som brukar dem. Är du helt säker på att det är just H&K G41 du sett i filmerna, och inte den betydligt vanligare HK33? Den finns det nog desto mera erfarenheter kring också. /EDIT: Visst f-n, knäckt av Knekt Edited May 21, 2007 by Sytare Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
twintip Posted May 20, 2007 Author Report Share Posted May 20, 2007 Jo den är det nog... kan ju utvidga tråden till att även innefatta G33 då Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knekt Posted May 21, 2007 Report Share Posted May 21, 2007 "HK33" heter vapnet. "Inte HKG33". //Vän av ordning Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskil Posted May 21, 2007 Report Share Posted May 21, 2007 Så, vad är det för skillnad på G41 och G33? på HKpros websida är alla bilder på G33 tagna från vänster medan (nästan) alla bilder på G41 är tagna från höger. Det gör det lite svårt att jämföra bara med hjälp av bilderna... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
404 Skenberg Posted May 21, 2007 Report Share Posted May 21, 2007 (edited) Eskil Ett snabbt svar då. G33 är en G3 i 5,56 G41 är en modiferad G33 klon/version. Skillnader: Anpassad till att ta M16 magasin med samma system för att byta dvs push button release. Bärhandtag skyddslucka för utkastar hålet Samma tyst stängande av mekansimen som Psg1 Det är flera andra förändringar på vapnet som jag ej nu kommer ihåg. Lägger till denna infon från Hkpro The HK G41. Truly a great rifle, and an excellent attempt on the part of Heckler & Koch to produce the next generation of military rifle for Germany, but it was not to be. The engineers took the best of all NATO standards for a battle rifle, and incorporated them into the G41. Features such as 1:7 twist rifling for the stabilization of the NATO standard SS109 62 grain projectile, a forward assist, a carrying handle, a bolt that locked open on the last round fired, and in the most overt desire to win over the M16 users, the ability of the rifle to accept actual M16 magazines. Only available with a three round burst trigger group, (in HK vernacular a three round burst group is also capable of full automatic fire. (See page on trigger groups) The gun was to be everything an M16 lover wanted, but in a more robust package, featuring the time tested roller locking design. Mvh 404 Skenberg Edited May 21, 2007 by 404 Skenberg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted May 24, 2007 Report Share Posted May 24, 2007 Det var ett par år sedan jag senast rattade och sköt med G41'an, men då var min åsikt att det var ett ytterst stabilt vapen som sköt väl och lungt. Flera av de som var med delade den åsikten, det kändes "rätt" helt enkelt. Svårt att förmedla känslan i text givetvis. G3/Ak4 har för mig alltid känts som för stopr,. för lång - fupplig, G41 kändes mer som en Mp5, kompakt och "lagom". Lite för mig en gåta varför det inte blev mer lyckat än det blev? "Timing is everything"(???) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts