Stocken Posted May 6, 2007 Report Share Posted May 6, 2007 (edited) Konstigt på ett sätt vilka saker som försvinner... afseprislista 2006.pdf /Stocken Edited September 4, 2018 by henke Värnpliktsnytt lades ner och länken dog. Laddat upp bilagan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rhdf Posted May 6, 2007 Report Share Posted May 6, 2007 framförallt rätt mycket konstigt som affsas "PLASTPÅSE HUNDTRÄCK 0,00 20 0,00 kr" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Schmutte Posted May 6, 2007 Report Share Posted May 6, 2007 (edited) Håller med förgående talare: ÖRNGOTT BOM 55X65CM 14,00 640 8 960,00 kr EDiT: Blev inte som jag tänkt mig Edited May 6, 2007 by Schmutte Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ekvall Posted May 6, 2007 Report Share Posted May 6, 2007 Skulle vara intressant att veta vad som "försvunnit" och vad som verkligen har försvunnit. Men det lär vi nog aldrig få någon statistik på... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tinhead Posted May 6, 2007 Report Share Posted May 6, 2007 Ser ut att vara en konstig lista. Det ser mer ut som en lista på det som går sönder och kasseras, försvinner osv..dvs allt som går att skriva eller måste skrivas en "AFSE" på inte bara det som har försvunnit.. framförallt rätt mycket konstigt som affsas "PLASTPÅSE HUNDTRÄCK 0,00 20 0,00 kr" Längst ner i listan står det Observera att de materiel som det står 0 kronor på är sådant materiel som ska avvecklas och därför inte köps in Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
antonanton Posted May 6, 2007 Report Share Posted May 6, 2007 Slarva bort ett par strumpor händer väl den bäste, men hur man slarvar bort en AK5a är för mig en gåta. Fast det är klart, han kanske tappade den i vattnet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rhdf Posted May 6, 2007 Report Share Posted May 6, 2007 (edited) "försvunnit" är ju en definitionsfråga det kan ju vara så enkelt som att vissa saker bara ligger på fel ställe, nån har en gång räknat fel, miss i redovisning mm mm sen har nog en å annan sak hamnat på afse-blankett utan att egentligen försvunnit, dvs man har bara letat upp en pryttel o lagt till den "för skoj skull" vid tex MUCK. Vi afsade en hel del roligt då om jag inte missminner mig, tex ett eldrör till en 7,5/57 tapj (lite svårt att slarva bort) framförallt rätt mycket konstigt som affsas "PLASTPÅSE HUNDTRÄCK 0,00 20 0,00 kr" Längst ner i listan står det Observera att de materiel som det står 0 kronor på är sådant materiel som ska avvecklas och därför inte köps in Ja men om man börjar kolla på vad som har 0:- så kan det väl inte stämma, tror mer på de saker som har *AMF* framför sig Edited May 6, 2007 by rhdf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ekvall Posted May 6, 2007 Report Share Posted May 6, 2007 "försvunnit" är ju en definitionsfrågadet kan ju vara så enkelt som att vissa saker bara ligger på fel ställe, nån har en gång räknat fel, miss i redovisning mm mm Ja, det var det jag menade. Det intressanta vore att få veta hur mycket grejer som har "försvunnit" hem under permissionen och aldrig hittat tillbaka. Det är nog en ganska stor andel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MastY Posted May 6, 2007 Report Share Posted May 6, 2007 Är det borttappad materiel för ett år? 25 stycken vinröda baskrar tycker jag var intressant! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tinhead Posted May 6, 2007 Report Share Posted May 6, 2007 Ja, det var det jag menade. Det intressanta vore att få veta hur mycket grejer som har "försvunnit" hem under permissionen och aldrig hittat tillbaka. Det är nog en ganska stor andel. Man får ju hoppas att dom dära 450st comtacs har gått sönder genom överkörning av fordon på olika övningar och inte återuppstått hemma hos någon.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ekvall Posted May 6, 2007 Report Share Posted May 6, 2007 Ja, det var det jag menade. Det intressanta vore att få veta hur mycket grejer som har "försvunnit" hem under permissionen och aldrig hittat tillbaka. Det är nog en ganska stor andel. Man får ju hoppas att dom dära 450st comtacs har gått sönder genom överkörning av fordon på olika övningar och inte återuppstått hemma hos någon.. Tyvärr vet jag att ett antal av dessa 450 (samt diverse andra persedlar) numera befinner sig hemma hos ett antal f d plutonskamrater. Det är såna som ni som gör att Hv inte får saker i tid! Usch! Skämmes! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rhdf Posted May 6, 2007 Report Share Posted May 6, 2007 dessutom är väl en hel del "omfördelat" via Tradera (vilket vi har en egen tråd för) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard N Posted May 7, 2007 Report Share Posted May 7, 2007 Skyddsutrustning 90A /S, skall den utgå? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Engström Posted May 7, 2007 Report Share Posted May 7, 2007 Behöver jag verkligen påminna att AFSE även avser skadad mtrl.? Såvitt jag förstår så gäller följande för en del saker ni skrivit om: Basker- AFSE skrivs på alla som stukas och används, eftersom de inte kan återanvändas. Varför man bara redovisat FJS basker vet jag dock inte. AK5- Med största sannolikhet trasig Comtacs- Bör vara 50/50 på stulna och trasiga 304K- Flera TSF tar inte in den nu från avrustande HVmän, anmäler dessa nog som slutförbrukade istället Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stocken Posted May 7, 2007 Author Report Share Posted May 7, 2007 (edited) AFSE=Anmälan Förlorad Skadad Effekt (Enligt en öfu jag hade som befäl i lumpen). Behöver jag verkligen påminna att AFSE även avser skadad mtrl.? Edited May 7, 2007 by Stocken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DaRaven Posted May 7, 2007 Report Share Posted May 7, 2007 Säkert en hel del materiel som fortfarande finns kvar inom FM i form av att den dyker upp i Hv som medhavd mtrl.. T.ex. Comtacs och delar av FU90. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning henke Posted May 7, 2007 Forumsledning Report Share Posted May 7, 2007 Hur fan affsar man 108st 2kg PAPPÅSAR. Vissa saker känns befälaffsade, dvs "Baskern får ni behålla, men vi affsar den och ni slipper pröjsa" "ALLA SOM SAKNAR FÖRSTA FÖRBAND FÅR FYLLA I EN AFSE NU! och några som "pojkstreck" "Undrar vad Kapten säger om jag afsar en diskskudde..." Det vore även skoj att söka ur Traderas och Blockets databaser och se hur väl de överensstämmer med försvunna antalet av lite mer stöldbegärlig mtrl såsom COMTACs, Enmanstält 2000, osv. 35st 6x4m presenningar... känns lite sådär som att någon nära regementet behövde ha hemma på tomten snarare än bortsupen eller nedpackad i trossväskan hem. De är ju rätt tunga och DYRA de där i vinyl. Slutligen är det kul att se priserna, även om de inte är helt rättvisande, men en hel del saker är billigare på Ö&B så man kanske skulle ha företagskonto där istället för FMLog... INFYXA sliten sedan 1960 med eggskydd, sprucket skaft, övermålad 15 gånger -110kr.. Tex 90-skjorta för 106 kr när de sprojtans kostar 25 kr INKL Moms på Ö&B... Borde inte allt som säljs på Ö&B och dyl vara 0kr eftersom man anser sig kunna sälja det som överskott? Intressant med termoskrivaren Mp400 för 4000kr. Ännu en gång visar sig ett exempel på "befälspriser" inte stämma. Hörde under KS06 att "pajjar ni en sån skrivare i bilen genom att koppla fel, då kostar det 50 000 kr bla bla bla..". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
102:an Posted May 7, 2007 Report Share Posted May 7, 2007 Appropå märkliga saker i listan Krigsfånge 1 st. Jag undrar vad som hände där. Borttappad, skadad?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rhdf Posted May 7, 2007 Report Share Posted May 7, 2007 (edited) Behöver jag verkligen påminna att AFSE även avser skadad mtrl.? Såvitt jag förstår så gäller följande för en del saker ni skrivit om: Basker- AFSE skrivs på alla som stukas och används, eftersom de inte kan återanvändas. Varför man bara redovisat FJS basker vet jag dock inte. Det finns några ströposter med baskrar med, tex en mörkgrön AK5- Med största sannolikhet trasig Det borde ju gått sönder mer än 1 AK5 på ett år ( eller vad listan spänner över) Comtacs- Bör vara 50/50 på stulna och trasiga Sant, enligt uppgift så trivdes de tex inte så bra i Libera (2:hands info) 304K- Flera TSF tar inte in den nu från avrustande HVmän, anmäler dessa nog som slutförbrukade istället ..Och då bör de väl inte heller hamna på en lista över saker som är bortkommna/trasiga Alla ovan nämda saker gör att alla försök till att försöka få nån form av statistik över hur mycket som stjäls / slarvas bort från från FM havererar, såvida det inte i systemet finns en markering för vad det är för "typ" av afse Edited May 7, 2007 by rhdf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sg-ocra Posted May 7, 2007 Report Share Posted May 7, 2007 hmm.... "PINNE 0,97 1 0,97 kr" väldigt oprecis beskrivning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskil Posted May 7, 2007 Report Share Posted May 7, 2007 (edited) 2340 st SLÄCKPULVER NA 40KG wtf! Vem har tappat bort nästan hundra ton släckpulver!? Edited May 7, 2007 by eskil Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stocken Posted May 7, 2007 Author Report Share Posted May 7, 2007 Jag har läst "någonstans" (på mil.se?) att ett antal 304K skänktes till något av länderna i Baltikum... /Stocken 304K- Flera TSF tar inte in den nu från avrustande HVmän, anmäler dessa nog som slutförbrukade istället Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FCR2 Posted May 7, 2007 Report Share Posted May 7, 2007 Tycker det verkar vara lite av vissa artiklar. När jag minns GU så bar vi varje månad ner några säckar grejer till förrådet som folk hade tagit extra vid tvätt bytet. Så jag är mer förvånad över att det inte är så mycket Ok släckmedlet var lite udda. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Engström Posted May 7, 2007 Report Share Posted May 7, 2007 Rörande AK5an var det kanske den enda som skrotades. Annars är den ju på rep. Att FMLOGS datasystem är undermåligt är nog de flesta ense om. Sen beror det ju på enskilda användare av systemet om man rapporterar saker som utgångna (34K) alternativt slutförbrukade/kasseras, troro det finns ett stort spann av möjliga hanteringar i systemet. Att överhuvudtaget förbrukningsmtrl tas med är ju minst sagt udda (hushållspapper brukar till exemple inte återredovisas). Släckningsplulvret har ngn slagit helt fel på. Antingen har det utgått, och redovisas som förlorad istället för kasseras, eller så har det distribuerats ut och reggats felaktigt. M60 persedlarna har säkert skrivits av (eftersom uniformssystemet utgår) från pers som har det ute. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
south_37 Posted May 7, 2007 Report Share Posted May 7, 2007 (edited) 2340 st SLÄCKPULVER NA 40KG wtf! Vem har tappat bort nästan hundra ton släckpulver!? Kanske några som skulle på skumparty på Ibiza och ville bidra Edited May 7, 2007 by south_37 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
south_37 Posted May 7, 2007 Report Share Posted May 7, 2007 MOPED 101 MT 2530,50 1 2530,50 kr Vad är det för moped? Bild någon? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LeadHead Posted May 7, 2007 Report Share Posted May 7, 2007 Flakmoppe? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Svejk Posted May 7, 2007 Report Share Posted May 7, 2007 Hur mycket prylar kan egentligen försvinna när det knappt finns några värnpliktiga som utbildas längre? Hur mycket prylar försvann egentligen för 20 år sedan? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EO4 Posted May 8, 2007 Report Share Posted May 8, 2007 Slutligen är det kul att se priserna, Ja, frågan är dock bara vad priserna visar. Är de baserade på någon slags internt återanskaffningsvärde eller är det ett slags genomsnittligt restvärde som motsvarar förtida avskrivning pga förlust? Någon som vet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
martinator Posted May 8, 2007 Report Share Posted May 8, 2007 (edited) 94/95 kostade en AK5 4.500 kr. Det var vad vi blev skyldiga vid förlust. Stog på den lapp vi fick ut samtidigt med vår urustning. En liknande lista som i tråden fast utan antalet bortslarvade:) Blev uppriktigt förvånad över att den inte kostade mer... /martinator Edit: omformulering Edited May 8, 2007 by martinator Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts