Jump to content

Nya skor till FM

Vainikainen

Recommended Posts

Äntligen så har en skrivelse kommit om att FM ska skrota dom gamla Lejondojjorna. Inte en dag för tidigt enligt mej! Dock så vet jag inte när utbytet kommer att börja ske och vad ersättaren kommer att vara för sko, men hey, inget kan väl vara sämre än dom som används idag? Sjukorna svämmar över av VPL som vid inryck klagar över att dom har ont i benhinnor, knän motsv p.g.a att dom får använda dåliga skor. Det här kommer alla att tjäna på.

Det var verkligen på tiden! Har stundtals fortfarande småont i mina knän och benhinnor efter att ha varit korkad nog att använda Kronans Blå. Och det är ändå nästan tre år sedan...

När konstigt att de inte bytt tidigare har ingen erfarenhet av dessa men, när folk börjar klaga på att benhinnorna värker så är det illa. Benhinneinflamation håller kan om jag inte missminner mig hålla på resten av livet.

Jag tror mer på att soldaterna marscherar mycket i början när de inte är vana och därför får problem med benhinnorna än att enbart skylla på ett par träningsdojor som i alla fall vi inte använde så jäkla mycket.

Men vad vet jag.

/D

Veklingar som får sånt ska inte vara i försvaret!

Har väl knappast att göra med om man är vek eller inte, en del folk har ju inte råd att köpa egna dojor och får därmed gå i Kronans blå.

Varför tror du man nu byter ut skorna? Förmodligen för att man har hittat en samband mellan inryck-dojor-skador.

Nä, för det är ju jävligt tufft och roligt att springa omkring i ett par dojor som har lika lite dämpning som träskor. Eller? :Malaj:

Edited by Ekvall

En sko som sulan släpper på efter 3 turer ute i skogen är inte av militär kvalité och att prata om att folk är veka när dom får ont i fötterna när dom använder vissa or är bara kort tänkt och visar på din egen osäkerhet

Dit inlägg tillför inget konstruktivt till diskussionen utan retar bara upp folk. Till och med jag kan komma på något mera konstruktivt.

Med det sagt hoppas även jag att det blir ett par rejäla pjuck att springa i och inte någon bilig skit toffla den här gången.

Problemet är grunnar sig i flera saker, exempelvis: dåliga marschkängor och gymnastikskor men även ovana vid att gå i kängor.

Dagens ungdomar går i gympadojor hela dagarna och de får skador när de börjar gå med marschkängor. Den här ovanan började uppkomma i min generation men problemet verkar bara bli värre och värre och det hjälper ju inte direkt när Marschkänga 90-1 inte är något under av stabilitet och stötdämpning.

Jag hörde aldrig talas om marschfraktur under min GU och ingen kan nog påstå att Jägare inte går mycket?

Begreppet marschfraktur förknippar jag främst med Ka/Amf men det kanske bara därifrån som problemet har gjorts hörd i någon större omfattning?

Jag trodde dessa skor var utraderade för länge sedan, det är ju mer ett skämt att de fortfarande finns kvar. Redan när jag gjorde lumpen för ca 7 år sedan så tog det mig inte mer än ett par sekunder att konstatera att dessa skor aldrig skulle sitta på mina fötter. Något mer vedervärdigt i löparskos väg är svårt att finna. Nej det vore bättre om man fick ett inköpsbidrag för just löparskor när man ryckte in. Alla fötter är olika en del har Pronation (man har en tendens att springa mer på insidan av foten) och en del är Neutrala i sin fot isättning samt att ett fåtal springer mer på yttersidan av foten (kommer ej ihåg vad detta heter). Om man då får på sig ett par träklumpar a la lejonsko så är detta en säker källa till förslitningsskador. Nu kanske jag är lite kräsen i dag då inget annat en ett par Asics Gel-Kyano kommer på mina fötter. Men bra skor är ett måste om man kommer att springa så mycket som man gör när man ligger inne. Mitt råd är att man köper ett par löparskor när man börjar träna inför inryck och sedan att man köper ett nytt par när man rycker in. Tar med båda skorna och använder det gamla paret för marschträning och de ny för löp passen. Det kan kosta en ca 2000:- på två år men jag tar hellre den utgiften än ett avhopp.

Mitt råd är att man köper ett par löparskor när man börjar träna inför inryck och sedan att man köper ett nytt par när man rycker in. Tar med båda skorna och använder det gamla paret för marschträning och de ny för löp passen.

Marschtränar man i löpardojor under lumpen?

Mitt råd är att man köper ett par löparskor när man börjar träna inför inryck och sedan att man köper ett nytt par när man rycker in. Tar med båda skorna och använder det gamla paret för marschträning och de ny för löp passen.

Marschtränar man i löpardojor under lumpen?

Jag vet att vissa förband som Marschtränar stora mängder och som bär tungt, "belastningstränar" sina vänpliktiga på barmark under GSU:n och vid dessa tillfällen förkommer det att man blir tillsagd att använda löparskor för att inte dra på sig onödiga förslitningsskador under uppbyggnadsfasen. Man kan säja att man tränar i två fronter, en front med kängor och mindre packning och en front med mer packning och löparskor skor. Den ena använda för att vänja fötter och knän för belastning i kängor och den andra används för att bygga upp axlar och rygg för att klara av den höga vikten.

Jag vet att vissa förband som Marschtränar stora mängder och som bär tungt, "belastningstränar" sina vänpliktiga på barmark under GSU:n och vid dessa tillfällen förkommer det att man blir tillsagd att använda löparskor för att inte dra på sig onödiga förslitningsskador under uppbyggnadsfasen. Man kan säja att man tränar i två fronter, en front med kängor och mindre packning och en front med mer packning och löparskor skor. Den ena använda för att vänja fötter och knän för belastning i kängor och den andra används för att bygga upp axlar och rygg för att klara av den höga vikten.

Att köra tung packning och löparskor låter för mig som att be om vrickningar och vristskador. Men funkar det är det väl bra.

Att köra tung packning och löparskor låter för mig som att be om vrickningar och vristskador. Men funkar det är det väl bra.

Ja det är inget du gör i skogen, utan på mil och åter mil av grusväg.

Nu förstår jag ingenting.

Använd alltid kängor och öka efterhand vikten på ryggsäcken.

Känns som att kängor är bättre att träna i, oavsett om du bär eller inte bär packning. Skulle säga att det mer sannolikt att man får slitningar genom att gå i skor som inte är gjorda för att gå långt i.

Detta var på den tiden man inte fick ut sina kängor i förtid.

Detta var på den tiden man inte fick ut sina kängor i förtid.

Får alla verkligen ut kängorna i förtid? Om inte kan man ju alltid lägga ner en 500:- för ett par 90kängor, alltid bra att ha två par under GSUn kan ju tänkas.

Äntligen så har en skrivelse kommit om att FM ska skrota dom gamla Lejondojjorna. Inte en dag för tidigt enligt mej! Dock så vet jag inte när utbytet kommer att börja ske och vad ersättaren kommer att vara för sko, men hey, inget kan väl vara sämre än dom som används idag? Sjukorna svämmar över av VPL som vid inryck klagar över att dom har ont i benhinnor, knän motsv p.g.a att dom får använda dåliga skor. Det här kommer alla att tjäna på.

Det kan inte vara så enkelt att skiten helt enkelt slutat tillverkats och att eventuellt lager nu har tagit slut? Ett beslut som tvingats fram helt enkelt. Att FM skulle börja bry sig om de värnpliktigas ben och fötter känns inte så FM helt enkelt.

Får alla verkligen ut kängorna i förtid? Om inte kan man ju alltid lägga ner en 500:- för ett par 90kängor, alltid bra att ha två par under GSUn kan ju tänkas.

Jag skulle spara de pengarna till de kängor man köper efter GSU om man är på ett marschintensivt förband.

Det kan inte vara så enkelt att skiten helt enkelt slutat tillverkats och att eventuellt lager nu har tagit slut? Ett beslut som tvingats fram helt enkelt. Att FM skulle börja bry sig om de värnpliktigas ben och fötter känns inte så FM helt enkelt.

Jag undrar jag, när jag muckade fick vi som inte använt dessa skor (och som alltså fortfarande hade dem i helt skick, då använda = slita ut i detta fall) ta med dem hem om vi ville. Och som jag förstått det är det inte ett alltför ovanligt förfarande. Befälen tycks ändå räkna med att de gympaskor de lämnar ut kommer de inte få tillbaka, eftersom de går sönder hela tiden.

(Som en liten notis kan jag dock tillägga att en polare till mig tog hem sina oanvända Lejon-attack när han muckade, och han har nu använt dem till vardagsbruk i flera år sedan dess. Så tydligen kan de hålla ihop också, om man inte sliter dem alltför hårt.)

Äntligen! Var verkligen på tiden, dem "skorna" är ju som skapta för att förstöra fötter och ben.. inte undra på varför dem kalla "knäknäckarna".. :rockon:

Under min vpl så var jag för lat och fattig för att köpa mig ett par civila idrottsskor så jag använde försvarets men efter en månad var halva sulan under ena skon borta.. det hindrade mig inte från att springa en mil med dem men jävlar i min lilla låda vad jag fick lida i fötterna efteråt.

Hur som haver så är det ju bara att säga grattis till FM som tagit sitt förnuft till fånga och till alla kommande värnpliktiga som slipper trasa itu fötterna.

Jag hade tagit med egna gympaskor när jag ryckte in men fick vid ett tillfälle använda dom tilldelade ändå. Efter 1 timmes fys så var båda stortåna blåa och till slut lossnade stortånageln på vänster fot. Inte nog med att dom var obekväma dessutom verkar dom inte finns i stora storlekar. Efter det så jag alltid till att min privata gympa skor kom med till Boden.

Jag hade tagit med egna gympaskor när jag ryckte in men fick vid ett tillfälle använda dom tilldelade ändå. Efter 1 timmes fys så var båda stortåna blåa och till slut lossnade stortånageln på vänster fot. Inte nog med att dom var obekväma dessutom verkar dom inte finns i stora storlekar. Efter det så jag alltid till att min privata gympa skor kom med till Boden.

Jag känner igen det där. Fick ut ett par lejon i (min storlek - 1.5) ungefär... Självklart glömde jag mina löpskor hemma en vecka och fick jogga en 8 km i för små skor, obra övning.

Uppenbarligen är jag väldigt unik här men jag har alltid haft mina blåa skor från kronan. Sprang många mil under lumpen och har använt dem sen dess. De håller mycket bra, jag fick ändå ut dem för 6 år sedan. Jag har ett par civila löparskor och av dem får jag skoskav och blödande sår så fort jag använder dem i princip. Har troget hållit mig till kronans blåa. Var ute och sprang med dem så sent som iförrgår. Det enda som kan vara lite dåligt är att första gången man använder dem på ett tag får man en smärre blåsa vid insidan av vänster stortå, men det beror på att insidan av sulan är lite nersliten just där. Vad annat kan man vänta sig efter så lång tid! Har haft dem när jag sommarjobbat förr i tiden med och de håller ändå.

Summa sumarum tycker jag att de är väldigt bra!

Kommer dock ihåg att vi i vår pluton fick ut flera olika typer av skor som befälen tyckte var likvärdiga. Men vissa hade en väldigt tunn sula, som inneskor, och var verkligen inte avsedda för att gå/springa på grus då man kände varenda liten sten trycka upp sulan och foten på obekväma sätt. Men jag hade tur och fick ett par med tjockare sula och det var jag glad för.

• 1 year later...

Upphandling av nya träningsskor hos FMV....

http://www.fmv.se/WmTemplates/page.aspx?id=4115

http://www.fmv.se/upload/Bilder%20och%20do...dsinfordran.pdf

Sidan 36 i PDf dokumentet..

Ser skon som dom vill upphandla bekant ut?..

Det dära med "COTS" har nog inte slagit igenom riktigt där borta hos FMV eller hos dom på HKV som upphandlar??

:D

Hmm, sen kan man ju undra varför FMV upphandlar detta. Men OK, det är väl materiel, och gud förbjuda att man skulle låta någon del av Försvarsmakten som faktiskt kan det här med upphandling göra sånt här.

Avdelningen "Finn 5 fel", se hur många fel du hittar i anbudsinfordran (om nu någon bryr sig).