Jump to content

Draken gör kobran

Saerdna

Recommended Posts

Visste inte att Draken var så vass, kan alla plan göra denna manöver?

http://www.youtube.com/watch?v=Hax3rhqGJcQ&amp...ted&search=

Kan och kan...

Du kanske noterar att de gör manöver på åtskilliga tusen meters höjd och inte på "flyguppvisningshöjd" som ryssarna gör. I det näst sista genomförandet ser man varför. Det flygplanet ser ut att hamna i spinn.

Visste inte att Draken var så vass, kan alla plan göra denna manöver?

http://www.youtube.com/watch?v=Hax3rhqGJcQ&amp...ted&search=

Kan och kan...

Du kanske noterar att de gör manöver på åtskilliga tusen meters höjd och inte på "flyguppvisningshöjd" som ryssarna gör. I det näst sista genomförandet ser man varför. Det flygplanet ser ut att hamna i spinn.

Ser snarare ut som superstall

Kobra och kobra.

Tror att Danne är den som vet bäst och mest, men mitt intryck av kobran är att det är en manöver som utförs i låg hastighet där det endast är motorkraften som håller planet i luften.

Drakens manöver ser mer ut som en tvärbromsning där den hela vingytan används som luftbroms, och att rörelsen sker i förhållande till ett annat rörligt föremål.

Mr. Propellerhead är välkommen att upplysa mig om jag är helt ute i mangegén och cyklar på fyrkantiga hjul.

Drakens manöver ser mer ut som en tvärbromsning där den hela vingytan används som luftbroms, och att rörelsen sker i förhållande till ett annat rörligt föremål.

Jo, den ser väl inte exakt ut som den manöver man sett ryska plan göra.

Finns den någon nytta med sådana här inbromsningar under tex en luftstrid eller

är det bara i Top Gun (filmen alltså) sånt händer?

Saerdna, stridsflygarens första och enda budord, oavsett religös tillhörighet är "Fart är liv".

Efter en sådan manöver så är Draken lika utlämnad till en ev. motståndare som kycklingarna är när räven går in i hönshuset.

Det som däremot är aktuellt och en skillnad är en s.k. hög alfa-manöver, där en pisksnärt med i huvudsak bibehållen rörelseenergi kan resultera i att ett plan kan lägga AKAN-eld på ett annat. Detta kan vara en fördel, men jag är inte helt säker, då moderna kortdistans-robotar såsom den israeliska Python 5 kan avfyras över axeln med styrinformation från ett hjälmsikte.

Jag har inga djupgående kunskaper om aerodynamik och luftstrid, men jag tror att fighten ang. hög alfa-manövrar har genomförts någon annanstans på forumet.

Häftig manöver är det dock, och jag avundas spakapan som sitter däri, även om superstall-förfarandet tydligen skall vara rätt så svettigt när det måste genomföras.

Den uppmärksamme noterar att det rör sig om 35C, troligtvis saa är det ett led i superstallträning vilket idkades just med 35C, spinnstabiliseringskärm var monterad i aktern ifall Ff skulle misslyckas med att ta sig ur superstallen.

Detta är typiska superstall övningar.

Man kan se hur ena vingen doppar strax innan det "viks upp", dom första så är det snabb urgång ur initierad en supperstall (hur man gör urgången har jag ingen anning om).

Den sista ser ut att vara en "fullt utvecklad" superstall.

Ryssarnas Cobra manöver gissar jag var mer kontrollerad än dessa.

När man superstallar med en Draken vill man gärna ha några tusen meter på sig att ta sig ur, därför var lägsta höjd för ingång i superstall 10 000 m.

Edited by petur

Detta är typiska superstall övningar.

Man kan se hur ena vingen doppar strax innan det "viks upp", dom första så är det snabb urgång ur initierad en supperstall (hur man gör urgången har jag ingen anning om).

Den sista ser ut att vara en "fullt utvecklad" superstall.

Ryssarnas Cobra manöver gissar jag var mer kontrollerad än dessa.

När man superstallar med en Draken vill man gärna ha några tusen meter på sig att ta sig ur, därför var lägsta höjd för ingång i superstall 10 000 m.

Man får försöka "gunga" sig ur med höjdroder och sen gaspådrag, gäller att få ned nosen så att säga.

Man får försöka "gunga" sig ur med höjdroder och sen gaspådrag, gäller att få ned nosen så att säga.

Låter inte helt enkelt.

Känns som det är mycket "känsla" i den manövern?

Nej inte så enkelt, många av mina gamla vänner och kollegor som var drakriddare upplevde dessa manövrer som "mindre skojiga", och ibland gick det inte att komma ur ändå, då var det bara att försöka hinna kliva av innan terra firma mötte upp...

Varför är inte denna tråd stängd för? Exakt samma länk finns ju postad i "Filmsalen" för länge sedan. Så inte nog med att den är postad i fel forum så är det dessutom en gammal repris...

Jag har förstått att man på detta forum är väldigt noga med att inte starta för många trådar (många >= 2) som handlar om samma sak men det måste väl finnas gränser för hur mycket man skall behöva anstränga sig för att inte råka länka till något som någon annan länkat till tidigare?

Måste en tråd som länkar till ett filmklipp alltid ligga i "fimsalen" även om det inte är själva filmen som är poängen med inlägget? Om jag hade ställt samma fråga utan att länka till klippet hade jag gjort rätt då?

Edited by Saerdna

Varför är inte denna tråd stängd för? Exakt samma länk finns ju postad i "Filmsalen" för länge sedan. Så inte nog med att den är postad i fel forum så är det dessutom en gammal repris...

Tja, det var väl en berättigad fråga kanske.

Personligen har jag inte låst och kastat tråden eftersom Draken är ett flygplan, ett mycket vackert sådant, och diskussionen handlar ju om Draken och superstall, och jag tycker allt att det är ett passande ämne för TPC luft. Du kanske inte håller med mig?

Någon annan BG kanske gärna vill låsa och kasta, men då är det upp till dem.

En Drakentråd kan aldrig vara fel :D

/E