Jump to content

Recommended Posts

Posted

Svt sänder dokumentären Dragon X på påskdagen 21.40.

Länk till programmet på SVT.se

Upplägget känns lite märkligt. (saxat från svt.se)

Idag behövs flexiblare soldater med starkt psyke och psykisk uthållighet, menar kritikerna som vill införa olika krav på kvinnor och män i jägartjänst. Hela utbildnings- och kravsystemet till jägarbataljonen är nu under förändring.

I mina ögon är det samma krav som skall gälla oavsett kön för samma befattning/tjänst.

Antingen får man då sänka kraven så "alla" klarar dom eller får man själv se till att uppnå dom!

• Replies 70
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Idag behövs flexiblare soldater med starkt psyke och psykisk uthållighet, menar kritikerna som vill införa olika krav på kvinnor och män i jägartjänst. Hela utbildnings- och kravsystemet till jägarbataljonen är nu under förändring.

I mina ögon är det samma krav som skall gälla oavsett kön för samma befattning/tjänst.

Antingen får man då sänka kraven så "alla" klarar dom eller får man själv se till att uppnå dom!

Olika krav på män och kvinnor med samma tjänst, det är en diskussion som poppar upp ibland. Blir alltid lika upprörd, Tänk på följande scenario. Olika fyskrav på kvinnliga och manliga brandmän. En kvinnlig och manlig rökdykare arbetar, något händer med den manliga rökdykaren, men tyvärr klarar den kvinnliga inte av att bära ut sin skadade kollega, varpå han dör.

Då spelar det ingen roll vilken åsikt man har om kvinnliga brandmän, vem kommer att vilja jobba med henne ifortsättningen?

Posted (edited)

Olika krav på män och kvinnor med samma tjänst, det är en diskussion som poppar upp ibland. Blir alltid lika upprörd, Tänk på följande scenario. Olika fyskrav på kvinnliga och manliga brandmän. En kvinnlig och manlig rökdykare arbetar, något händer med den manliga rökdykaren, men tyvärr klarar den kvinnliga inte av att bära ut sin skadade kollega, varpå han dör.

Då spelar det ingen roll vilken åsikt man har om kvinnliga brandmän, vem kommer att vilja jobba med henne ifortsättningen?

Försök tänka ett steg längre. Vad händer om det är en man som inte klarar av sin manlige kollega? Det händer ju ofta!

Man ska inte ha olika krav, absolut inte sänka kraven för kvinnor. Men klarar en tjej de uttagningstester som krävs så varför inte? Jag känne ett flertal tjejer som är bättre i alla aspekter än många av mina killkompisar som är i samma ålder. (och jag är själv ganska vältränad och det är tufft vid fysiska och psykiska utmaningar mot dessa damer)

Så vafan liksom! Allt tyder på att en mångfald fungerar hur bra som helst, speciellt i samband med missioner då kvinnor utomlands inte har samma status som männen. Då är det ett tillskott att ha ngn som kan ge den underrätelse som bara kvinnor kan inhämta från andra kvinnor.

Detta är en diskusion som kan pågå för evigt. Bästa vore om man kunde ha en försöksperiod under säg 4 kullar och sen ha en uppföljning och låta de som bestämmer fatta ett beslut utefter det.

Edited by Raveomaniac
Posted
Tror nog att dom flesta är eniga om att det inte spelar någon roll om en tjej eller kille får en tjänst så länge det är på samma vilkor.

Tack för det inlägget! Håller fullständigt med dig!

Posted (edited)

Det ska iallafall bli kul att se om det blir flipp eller flopp. (Har en stark magkänsla att det blir flopp).

Härligt initiativ från SVT, hoppas bara de inte förvränger verkligheten för mycket.

Edited by Raider88
Posted

Ang. nya kravsystemet så skall fystesterna utformas på ett sådant sätt att kvinnor inte får sämre villkor.

Har sett filmen, tycker tyvärr att den ger en lite fördomsfull bild av utbildningen - dessutom är ju hela dokumentären filmad på sommaren. Men döm gärna själva, det är vackra bilder som tagits!

Posted

Vi fick se den precis innan muck. Tycker den är väldigt vinklad och den fick inte så bra respons från befäl och värnpliktiga. Det mest komiska kanske var att 2 av de 3 hoppade av 2 veckor in i utbildningen. Så det var rätt roligt att lyssna på vad de sa innan de skulle rycka in..

Posted

Jag blev oerhört besviken på dokumentären... hade väntat mig en ny verison av "blod svett och bajs".. men åandra sidan kan man la inte begära sånt av svt. Tycker det var för mycket svartvita bilder alldelles för lite film från K4.

Posted
Jag blev oerhört besviken på dokumentären... hade väntat mig en ny verison av "blod svett och bajs".. men åandra sidan kan man la inte begära sånt av svt. Tycker det var för mycket svartvita bilder alldelles för lite film från K4.

Håller med till 100%!

Dokumentären var ett skämt för sverige.

Posted (edited)

Lite samma känsla fick jag också. Kändes väldigt anonymt. Vad var egentligen meningen med dokumentären?

Edited by Ekvall
Posted (edited)

Jag tyckte den var rätt hyffsad estetiskt sätt, innehållet var ju lite mindre bra dock.

Sen förstår jag inte hur någon med åsikten att "jag kan aldrig tänka mig skjuta med ett vapen, utan vill helst göra vapenfri tjänst" får göra VPL, ännu mindre som jägare.

Sen undrar jag också, med tanke på alla som hade glasögon; får man verkligen ha det som Jägare på AJB? :|

Edited by almkvist
Posted

Varför skickar man en kille som avskyr våld i alla dess former, inte kan tänka sig döda en annan människa annat än i självförsvar och allmänt är emot vapen till AJB? Det blev jag ganska irriterad på. Antingen så var han inte ärlig under mönstringen eller så har Pliktverket gjort ett hyggligt snedsteg... Jag menar, det var ju inte direkt oväntat att han skulle hoppa av.

Sen ni som klagar på att den inte var som "Blod, svett och bajs"... Tanken var väl knappast att göra någon skandaldokumentation som jag antar att Tv3 försökte med? Vad tanken var med det här kan man ju iofs fråga sig.

/L

Posted

Man fick ju sig ett gott skratt iallafall... =) Materialet är från 05-06 året och är väldigt vinklat.

Ta med er att bara en av dom blev soldat, så det är inte någon dokumentär om jägarbataljonen.

Något "blod svett och bajs" passar inte riktigt ihop med Arvidsjaur

Posted

Jag tycker det var dåligt. Det var bara en massa svart-vita bilder och stön. Sedan så var det inte konstigt att värmläningen bröt, han verkade ju leva på månen. Han ville bli astronaut och gillar inte vapen, tur att han hamna med personer på samma nivå som han själv till slut, hehe. Skulle vilja se filmer istället, men befälen blir väl gnälliga om dom avslöjar något av utbildningen.

Posted

När jag hörde sången á la USMC så tänkte jag stänga av teven..men jag fortsatte titta och tyckte den var sådär. Jag saknade "efter utb."-intervju, de pratade ju mycke om vad de hade för förväntningar, men vad tyckte de sen (nu var det ju bara en som klarade utbildningen).

Jag kommer ihåg den korta dokumentären (kortfilm som sändes mellan programmen) om en K4:a major som gick på Discovery Channel för 6-7 år sedan, den gav en bättre bild men den var ju bara 5 min. Det hade varit kul och se motsvarande fast 30 min istället.

Posted

Jag tyckte att det kändes som en modernare variant av klippet "debatt om KJ" som cirkulerar på David Cesar.

Och jag tycker inte att det var en bra dokumentär.

Posted (edited)
Vad var egentligen meningen med dokumentären?

Du verkar inte vara den enda i denna tråd som inte hade mål och syfte med dokumentären klart för dig. ;) Någon dokumentär om utbildningen i sig var det ju inte tal om.

"De har olika motiv till att de vill genomgå den tuffa utbildningen och filmaren Jenny Jansdotter försöker ta reda på hur soldaterna uppfattar manlighet." Källa:svt.se

Edited by Dexter
Posted (edited)

Jag vet inte vad det tänkte göra för dokumentär men bra vart den inte.

Kan kanske vara så att de försökte visa tjänsten från tre olika personer och synsätt, men när två av tre hoppa av så sprack allt och materialet vart bara en massa skräp. Detta är bara en hypotes men SVT brukar göra mycket bättre ifrån sig.

Dexter@ manlighet diskuterbars ju knappt, Det framkommer ju inte än vad deras syn på manlighet är och vad de baseras sin ståndpunkt på, nej detta var ett ren botten.

Edited by 3924
Posted (edited)

Rent spontant så blev min reaktion inte mer än ett förvånat "Jaså?". Tyckte att det var en ganska oförarglig "dokumentär" utan några direkta krokar eller några djupare tankar och dessutom ganska informationsfattig (trots de fina texrutorna). För mig hade filmen inget existensberättigande (om man får vara riktigt hård) eftersom jag tycker att den varken väcker debatt eller skildrar något på ett intressant sätt. Resultatet blev utan tvekan splittrat och tunnt. Hade man dock valt att koncentrera sig på en enskild individs tankar och funderingar eller fördjupat sig mer i de tre (längre dokumentär?) hade nog filmen blivit mycket mer intressant. Dessutom kan man väl kosta på sig lite mer än stillbilder när man gör en dokumentärfilm? Svartvita bildspel med lumpenbilder kan jag göra själv i Powerpoint. Det behöver jag inte ha public service-TV till...

Edited by Ekvall
Posted (edited)
Vad var egentligen meningen med dokumentären?

Du verkar inte vara den enda i denna tråd som inte hade mål och syfte med dokumentären klart för dig. ;) Någon dokumentär om utbildningen i sig var det ju inte tal om.

"De har olika motiv till att de vill genomgå den tuffa utbildningen och filmaren Jenny Jansdotter försöker ta reda på hur soldaterna uppfattar manlighet." Källa:svt.se

Syftet var i alla fall inget som framgick med önskvärd tydlighet i dokumentären. Jag var helt på det klara med syftet innan men jag förstår ändå inte meningen med en dokumentär som syftar till att ta reda på hur tre enskilda individer uppfattar manlighet när filmen saknar just detta innehåll.

Edited by Ekvall
Posted

Satt och zappade och hammnade en bit in i dokumentären ca 10 min och satt och väntade på att den skulle "börja" hela tiden. Sen när man fick se dom rörliga bilderna från inrycket tänkte jag att den skulle börja men då var det ju bara 5 minuter kvar, så jag håller med dom flesta andra i denna tråd att denna "dokumentär" kändes fruktansvärd meningslös.

/Jeppe

Posted

Jag blev grymt besviken, visade inget och man skäms fan som gammal Dragon!

Man kan undra varför hon gjorde denna film, förmodligen eftersom hennes sambo låg inne samtidigt!

Posted

Jag tyckte dokumentären speglade rätt bra tre killars tankar om lumpen och varför de vill göra lumpen just på K4. Det var ju inte en dokumentär om utbildningen på K4 så då räcker det ju med några få bilder för att få lite stämning.

Tyckte killarnas åsikter och inställning lät rätt lika det man kan läsa i flera trådar i Pliktverket och på lumpen.nu.

Håller med om att man saknade en återkoppling efter utbildningen.

/D

Posted (edited)

Kändes som att dom ville göra en dokumentär om skandaler, pennalism kvinnoförtryck osv osv i försvaret men att dom inte hittade något.

Edit:30 minuter nonsens var de kanske inte riktigt, men ja tycker inte det var något givande.

Edited by BuddhaSWE
Posted

Kvalitativt lärde man sig att AJB:s gossar inte rekryteras för deras förmåga till skönsång de heller och sen vart det inte så mycket mer..men det var fina bilder ibland. :rolleyes:

Angående manlighetstemat, en viss form av tro om manlighet kom väl fram genom den i bakgrunden lagda slingan om vad man ska ha flickorna till? *reservation för att ha missuppfattat texten*

/M