UAV Posted March 27, 2007 Report Share Posted March 27, 2007 Varför äter man inte varm mat vid alla måltider? Det är ju mycket godare. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JTS Posted March 27, 2007 Report Share Posted March 27, 2007 Jag håller med. Och varför har man inte sex varje kväll och varje morgon? Det är ju hur gött som helst! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ekvall Posted March 27, 2007 Report Share Posted March 27, 2007 Fast även kall mat har ju sin charm. Se bara på potatissallad och vanlig sallad... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Schmutte Posted March 27, 2007 Report Share Posted March 27, 2007 Varför äter man inte varm mat vid alla måltider? Det är ju mycket godare. Syftar du på det gröna elelr i allmänhet? Tycker att båda är lika gott.. Kallrätter som potatissallad och kallskuret kött är urgött samtidigt som varm köttfärssås och spaghetti också är underbart.. min åsikt iaf.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ekvall Posted March 27, 2007 Report Share Posted March 27, 2007 Varför äter man inte varm mat vid alla måltider? Det är ju mycket godare. Detta är egentligen en ganska djup och filosofisk frågeställning. Ungefär som: "Varför blir det fint när man krattar" och "Hur är färgen gul?". Är det kanske upplagt för en långkörartråd? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted March 27, 2007 Report Share Posted March 27, 2007 Själv tycker jag att varmrätter är godast varma och kallrätter godast kalla. Jag vet inte varför, det bara är så. /K Link to comment Share on other sites More sharing options...
Berg Posted March 27, 2007 Report Share Posted March 27, 2007 Själv tycker jag att varmrätter är godast varma och kallrätter godast kalla. Jag vet inte varför, det bara är så. /K Det låter jävligt logiskt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mikael Posted March 27, 2007 Report Share Posted March 27, 2007 Själv tycker jag att varmrätter är godast varma och kallrätter godast kalla. Jag vet inte varför, det bara är så. /K Men en kebabrulle är både god varm som kall. Det kanske finns någon sorts gyllende medelväg? Link to comment Share on other sites More sharing options...
King Kill Posted March 27, 2007 Report Share Posted March 27, 2007 Man kan ju blanda varm och kall mat också, tex kalvsylta med mosad potatis. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Strv S Posted March 27, 2007 Report Share Posted March 27, 2007 eller varma köttbullar och rödbetssallad? Link to comment Share on other sites More sharing options...
dxl Posted March 27, 2007 Report Share Posted March 27, 2007 Allt beror ju på situation och tillfälle. Att efter en SIB övning i ösregn få kallskuret att äta utomhus i regnet är rätt så kass. Däremot kan samma mat vara gudomlig om man får den vid t.ex. ett bröllop. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SG OLSSON Posted March 27, 2007 Report Share Posted March 27, 2007 Efter nogranna prov under strikt militärt kontrollerade former kan jag meddela att glass är betydligt godare kall än den ovan nämda spaggetin (0 gradig) och köttfärssås (5 gradig). Detta är nogrant utprovat på älvdalens övningsfält Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apone Posted March 27, 2007 Report Share Posted March 27, 2007 Själv tycker jag att varmrätter är godast varma och kallrätter godast kalla. Jag vet inte varför, det bara är så. /K "Kallt vin till kall mat, varmt vin till varm mat" lärde vi oss på sommelier-skolan. Eller ja, i stort sett.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Schalldämpfer Posted March 28, 2007 Report Share Posted March 28, 2007 Själv tycker jag att varmrätter är godast varma och kallrätter godast kalla. Jag vet inte varför, det bara är så. /K Sen ska vi ju i crossover-cookingens namn inte glömma bort kraftigt underskattade fenomen som varm smörgåstårta. Kanongott när man hämtat sig efter chocken. Kocken på förra jobbet gillade den lilla touchen. Så här gör du: Hacka lök och paprika. Bryn löken först mjuk men inte brun. Lägg åt sidan. Bryn paprikan till den är mjuk. Lägg tillbaks löken och häll på en burk krossade tomater. Red av med lite mjöl utrört i mjölk till lagom krämig konsistens. Låt svalna lite. Hacka persiljan och blanda med smör. Du måste blanda så mycket att det täcker en våning av tårtan. Skär formfranska i långa skivor. (Eller köp färdiga smörgåstårtefranskor). Täck en långpanna med franska och bred på persiljesmör. Lägg ett nytt lager med franska och här lägger du lök+paprika+tomat-stuvningen. Sen är det dags för sista lagret med franska. Vispa några äggvitor med majonnäs och bred på tårtan. Gratinera i 250 grader tills äggsmeten får färg. Servera med en grönsallad. EDIT: Kompletterade med receptet Link to comment Share on other sites More sharing options...
DaRaven Posted March 28, 2007 Report Share Posted March 28, 2007 Jag har en enkel tonfisksallad med mig som matlåda idag, den är väldigt god kall... För 2 port. 1 burk tonfisk 2 ägg 2.5 dl kinamix (ärtor, majs och paprika) 1.5 dl ris (innan det kokats d.v.s.) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus Posted March 28, 2007 Report Share Posted March 28, 2007 Personligen gillar jag inte kall mat, men inte heller för varm. Ljummet ska det var vara. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stocken Posted March 28, 2007 Report Share Posted March 28, 2007 OT... "om man står med ena foten i en hink med isbitar och med den andra på en het spisplatta så har man det i genomsnitt ganska bra" /Stocken Link to comment Share on other sites More sharing options...
martinator Posted March 28, 2007 Report Share Posted March 28, 2007 tycker kall mat i vissa samanhang är lite godare än varm. Tex om det är 40°C i skugga så är ju en kall rätt bättre än en varm. Å andra sidan passar en varm rätt bättre om kvicksilvret kryper ner mot -40°C. Kontentan blir att matens temp ska vara motsatt yttertempen... /martinator Link to comment Share on other sites More sharing options...
RU01 Posted March 28, 2007 Report Share Posted March 28, 2007 Måste erkänna att jag alltid haft bekymmer me det här med varm saft.....eller dryck som man vackert militäriskt kan kalla det! Link to comment Share on other sites More sharing options...
M00nStalker Posted March 28, 2007 Report Share Posted March 28, 2007 Måste erkänna att jag alltid haft bekymmer me det här med varm saft.....eller dryck som man vackert militäriskt kan kalla det! Håller med till 100%! Finns inte mycket i dryckesväg som är vidrigare än detta skumma påhitt (skulle vara vin då) som serveras i tid och otid, tur att man var kompis med kockarna så man kunde få fram lite varmt vatten och chokladpulver! Håller också med om att det ska anpassas efter situation, efter vårt "baskerprov" fick vi rostbiff, potatissallad och pepsi! Det var då säkert runt 30 grader, något som det hade varit hela den veckan så att avsluta den med kall mat var perfekt! Link to comment Share on other sites More sharing options...
DaRaven Posted March 28, 2007 Report Share Posted March 28, 2007 Måste erkänna att jag alltid haft bekymmer me det här med Håller också med om att det ska anpassas efter situation, efter vårt "baskerprov" fick vi rostbiff, potatissallad och pepsi! Pepsi? Pratar vi fångförhörsövning med tillhörande tortyr?? EDIT: Kan inte quota Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scouten87 Posted March 28, 2007 Report Share Posted March 28, 2007 Det beror på vad det e för mat rätt tycker jag..e man helt utsvulten efter en övning kan man nästan äta vad f*n som helst..likaså under övning. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ekvall Posted March 28, 2007 Report Share Posted March 28, 2007 Kall mat är varmare än god, som man brukar säga... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard N Posted March 29, 2007 Report Share Posted March 29, 2007 Även pizza funkar varm och kall. Angående varm saft anser jag det vara en grymt underskattad dryck när det är svalt ute. Kan vara nostalgiska minnen från uterinken hemma när det började närma sig -10... Tillägg, man får ner en pizza i snuskburken genom lite vikande, funkar det i jägarköket? Link to comment Share on other sites More sharing options...
daddlar Posted March 31, 2007 Report Share Posted March 31, 2007 Varför får man inte en riktig måltid på morgonen för? Motsvarande pyttipanna, pasta och sås, stekt potatis med ägg och bacon/fläsk osv i lumpen? Jag är ingen "grötmänniska" direkt och gillar inte mackor och mat som krasar och har sig... särkilt inte på morgonkvisten. (jag äter frukosten varje dag ändå) Link to comment Share on other sites More sharing options...
daddlar Posted March 31, 2007 Report Share Posted March 31, 2007 Även pizza funkar varm och kall. Angående varm saft anser jag det vara en grymt underskattad dryck när det är svalt ute. Kan vara nostalgiska minnen från uterinken hemma när det började närma sig -10... Tillägg, man får ner en pizza i snuskburken genom lite vikande, funkar det i jägarköket? Varm saft är så jävla gött! Definitivt underskattad och förstår inte de som verkligen vill ha kall saft mitt i vinterblåsten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.