Jump to content

Recommended Posts

• Replies 96
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Skulle visa på stor inkompetens att lägga ner Amf1 som ansvarar för hela (?) ostkusten... Undrar på vilket sätt inskrivningsförättaren sa saken...?

Posted

DU kan lugnt dementera ryktet om att AMF1 skall läggas ner.

Det kommer vara kvar tills det att FM skrotas.

Amf 1, Livgardet, P7 och Amf 4 är det regementen som kommer försvinna sist av alla.

Varför - Därför att de ligger i anslutning till våra tre största städer.

Slut.

Posted

Å andra sidan, vem kunde väl tro att FM skulle lägga ned ett jägarregemente? Men det gjorde de: I 22 åkte ju, och det var väl rätt o-tippat ?

Posted

Det är nog viktigt att inse att det är politiska beslut från våra kära folkvalda som styr försvarsmakten. Arbetsmarknadspolitiska åtgärder, kortsiktig ekonomisk vinning och tyvärr också politisk ideologi vinner nog ofta över mer rationella lösningar.

Posted
Amf 1, Livgardet, P7 och Amf 4 är det regementen som kommer försvinna sist av alla.

Skulle inte bli förvånad om politikerna beslutade att t.ex. A9 ligger i anslutnning till Göterborg och P10 till Stockholm och därmed lade ner både Amf1 och Amf4 även om det verkar ologiskt. Snart har vi bara AMS kvar! :)

• 1 year later...
Posted

Slut.

det sa nog dom som jobbade på Göta livgarde med och på Almnäs som utöver att ligga nära Stockholm fick dit FNS, senare SWEDINT, men inte hjälpte det. :P

Guest hammern
Posted

jag har tänkt på en sak...beslutet om fb tas väl i december. hur lång tid tar det sen innan beslutet verkställs. Med andra ord, jag rycker i på P10 i januari 2005, försvinner då min tjänst omedelbart om p10 skulle läggas ned eller blir min kull då den sista som utbildas?

lite ot men....

Posted
jag har tänkt på en sak...beslutet om fb tas väl i december. hur lång tid tar det sen innan beslutet verkställs. Med andra ord, jag rycker i på P10 i januari 2005, försvinner då min tjänst omedelbart om p10 skulle läggas ned eller blir min kull då den sista som utbildas?

lite ot men....

Senaste gången togs beslutet sent -99 och första regementena (tex Lv3 och KA2) rök i oktober 2000. F16 å andra sidan var kvar till 2003.

Jag håller inte för otroligt att man genomför någon slags kompromiss även på amfibiesidan. Tex att Amf 4 läggs ner organisatoriskt men viss verksamhet behålls som detachement till Amf 1, eller "sidobas" om man nu vill kalla det för det.

Posted
Jag håller inte för otroligt att man genomför någon slags kompromiss även på amfibiesidan. Tex att Amf 4 läggs ner organisatoriskt men viss verksamhet behålls som detachement till Amf 1, eller "sidobas" om man nu vill kalla det för det.

Är en sådan kompromiss att föredra framför fullständig nedläggning av ett av regementena?

Posted (edited)
Är en sådan kompromiss att föredra framför fullständig nedläggning av ett av regementena?

Jag hävdar bestämt det, även fast det egentligen är att välja mellan pest och kolera. Men man kan åtminstone behålla tex ett par bevakningsbåtar, truppserviceförrådet (för att underlätta för Hv motsv) mm.

En annan fördel är ju att en eventuell återtagning blir enklare då man behåller åtminstone en del av området. Frågan är om FM har "balls" nog att kasta ut civil verksamhet om en återtagning av ett helt avvecklat regemente är nödvändigt. Kanske skrivs det avtal om sånt när mark, byggnader mm säljs/arrenderas ut, någon som vet?

Edit: FM har att välja mellan att avveckla amfibieverksamheten på endera kust, och båda valen är dåliga. Hade man i FB00 avvecklat dåvarande KA4 och behållt KA2 hade valet förmodligen varit betydligt enklare av olika skäl.

Edited by AdamKalle
Posted

Slut.

och att T2 är det enda UH regementet som desutom ansvarar för NL03/4 är inget som politikerna tänker på?

Posted
och att T2 är det enda UH regementet som desutom ansvarar för NL03/4 är inget som politikerna tänker på?

Dom kanske helt enkelt skapar en Trängbat och placerar den under I19... inget är omöjligt i försvarsbeslutens bakvatten!

Generellt tror jag att allt som ligger så att säga ensamt är i farozonen. De stora garnisonsstäderna har en större chans att överleva då grundläggande ekonomiskt tänkande förespråkar centralisering.

Posted
Dom kanske helt enkelt skapar en Trängbat och placerar den under I19... inget är omöjligt i försvarsbeslutens bakvatten!

Förr eller senare kommer de väl på att skapa en bat för varje funktion och lägga under I19, och lägga ner allt annat. 8-/:D

Posted

Förstår inte varför folk envisas med att vissa regementen sitter säkert pga det där och det där! För det första så kan alla och allting flyttas! KJ kan flyttas till K3 och bada i vättern, Swedint kan flyttas till Amf4 då de nya lokalerna kanske inte känns 100%iga och då kan man lägga ner LG. Inga är 100% säkra tex kanske hela I19 med tbh läggs ner då man inser att ingen någonsin kommer att vilja invadera norrland och Sverige bara planerar för att genomföra utlandsmissioner i varmare klimat! Man måste förstå att det är politiker som ligger bakom besluten och de mest förunderliga anledningarna kan leda till ännu mer förunderliga beslut. Att man nyss renoverat lokaler eller flyttat till ett nytt ställe har tidigare inte hindrat att man har blivit nedlagd! Och alla nu existerande regementen o flottiljer mfl har starka skäl till att finnas kvar! Men nu vill politikerna spara pengar och kanske är det rätt? Med tanke på dagens hotbild! Eller fel? Men troligtvis så kommer flera bra regementen o dyl. att läggas ned!!

:D

Ps. Vissa överdrifter existerar i texten för att förtydliga!! Ds.

Posted

Å andra sidan så har Sthlms-området Livgardet som vuxit sig stort med tanke på sammanslagningen med Swedint. Göteborgsregionen har bara Amf4 kvar. Med tanke på detta så vore det mest rättvist att lägga ner Amf1. Jag må vara lite partisk men det ligger något i vad jag säger.

Posted (edited)
Å andra sidan så har Sthlms-området Livgardet som vuxit sig stort med tanke på sammanslagningen med Swedint. Göteborgsregionen har bara Amf4 kvar. Med tanke på detta så vore det mest rättvist att lägga ner Amf1. Jag må vara lite partisk men det ligger något i vad jag säger.

Jag tycker att militära behov, och inte regionalpolitik, ska styra över var förbanden är lokaliserade. Om det ska finnas ett amfibieförband, så tycker jag att det ska ligga i Stockholm, då:

1. Det torde vara större risk att förbandet behöver sättas in i ostkusten än på västkusten.

2. Amf1 verkar ha bästa förmågan att utbilda amfibieförband i Sverige i dagsläget.

3. Sverige och Finland håller på och sätter upp en ATU. Det är avsevärt närmare till Nylands brigad från Stockholm än från Göteborg.

Om detta leder till att göteborgarna anser sig missgynnade ekonomiskt sett, så bryr jag mig inte det minsta om det. Om det finns några militärt skäl till varför Sveriges enda amfibieförband ska ligga i Göteborg istället för Stockholm, så är jag väldigt intresserad av att veta dessa.

Edit: Förtydligande.

Edited by A2Keltainen
Posted

Varför skulle AMFETT finnas kvar när andra förband ryker? Med tiotalet bataljoner som skall skydda hela Sverige och samtidigt vara ute i vida världen är det väl knappast på en amfibiebataljon som vi skall satsa på? Jag tror myclet väl att AMFETT ryker, och detta pga av avsaknaden av 12/80 och RBS15KA. Amfibiebataljonen kan ju inte verka mot någonting med RBS17 och 8 cm grk. Det är ju som att lägga ner en haubitsbataljon men behålla närskydd och stabsdelarna och låta resterna fortfarande ha samma uppgift. Befängt, enligt mig! Det är ju alltid synd när förband läggs ner, men jag tror att vi behöver andra förband än en amfibiebataljon nu när kassan är skral. :camo:

Posted
2. Amf1 verkar ha bästa förmågan att utbilda amfibieförband i Sverige i dagsläget.

@A2Keltainen

Jag är ingen speciell Amf4-fan men jag undrar lite vad du menar med det? Är det din personliga åsikt och vad är den i så fall baserad på? Eller är det officiella fakta, och i så fall, var kan jag läsa om detta?

Ur en annan synvinkel kanske det är det bästa för Försvarsmakten att lägga ner Amf1, ur en PR-synvinkel. 80% av alla skriverier i pressen om förnedrade värnpliktiga skulle helt plötsligt försvinna utan Amf1... :P

Jag håller med de som redan uttryck att INGEN sitter säker.

Posted

Enligt en källa med mkt god insyn så har marinledningen bland annat föreslagit att:

KJ och bev.båtar --> Berga Muskö (närhet till skjutfält är Utö).

Övrig Amf --> Amf 4

Det finns fler aspekter och inget är klart, allt är politik och ekonomi. Den som tror att militära behov är något som styr skall se till att vakna upp o sluta drömma.

Dessutom så följer ju detta mönstret, vi rustar upp Amf 1 för att sedan lägga ned...

Nå jag spär på ryktena, den som lever får se!!

//C

Posted

@A2Keltainen

Jag är ingen speciell Amf4-fan men jag undrar lite vad du menar med det? Är det din personliga åsikt och vad är den i så fall baserad på? Eller är det officiella fakta, och i så fall, var kan jag läsa om detta?

Det är min personliga åsikt baserad på det jag läst och fått höra i diskussioner. Jag skrev "verkar" för att understryka att jag inte ser det som någon absolut sanning. I mina (kanske något fördomsfulla) ögon så ÄR Amf1 de svenska amfibieförbanden.

Posted (edited)
Lt P: jo självklart är det så... men det är ju folket som röstar fram dom.. allstå finns det något annat land förutom Sverige som rustar ned så in i h...e? eller är det bara vi som har så inkompetenta politiker? (läs mp,v och s)

Massor av länder skär ner, kan inte jämföra i siffror men tex italien skär o sågar i alla ändar på sitt försvar..

I Insats&Försvar visade de förslagen för olika neddragningar..

Gren Nu +3mdr Grundalt. -3mdr -6mdr

Mek, inf 7 (Går samman med kav/jäg/art)

Kav/jäg 2(?)-- 5-6 5-6 5 4/0

Art 1 (Går samman med kav/jäg/mek/inf)

Lv 1 1 1 1 1/0

Ing 1 1 1 1 0/1

Sign/Led 1 1 1 1 1

Träng 1 1 1 1 1

Hkpflot 1 1 1 1 1

Strifgsflotled 4 3 3 3 2

Marinbas 2 1(H+s) 1(h+s) 1(h+s) 1(H+s)

Amf 2 1 1 1 1/0

flygflot 4 3 3 2 2

Mhs 3 1 1 1 1

Totalt

antal

Plattformar 30 19-20 19-20 19 14

(H+S)= Huvudbas+sidobas

Det kommer uppenbarligen karvas grovt... :unsure:

Edited by Nimitz
Posted
En annan fördel är ju att en eventuell återtagning blir enklare då man behåller åtminstone en del av området. Frågan är om FM har "balls" nog att kasta ut civil verksamhet om en återtagning av ett helt avvecklat regemente är nödvändigt. Kanske skrivs det avtal om sånt när mark, byggnader mm säljs/arrenderas ut, någon som vet?

I de flesta fall säljer/överför FortV regementsfastigheterna från nedlagda regementen och garnisoner till det statligt ägda fastighetsbolaget "Vasallen". Vasallens uppdrag är att utveckla de gamla regementsområdena, företrädesvis till kommersiella fastigheter för att på lång sikt sälja av dem till andra fastighetsägare. (www.vasallen.se).

Så försvaret behåller ingen "återköpsoption" eller liknande. De blir egendom helt utanför försvarets kontroll.

Guest Skandevall
Posted

Tyvarr 111 SSK bat haller jag inte med dig dar. Jag tror att bade P7 och amf4 kan ligga illa till i det kommande forsvarsbeslutet.

Vad skulle handa som vi i framtiden skulle behova rusta upp var krigsmakt igen, och aven breda ut den pa en geografiskt storre yta av landet? Vi maste alltsa bygga nya regementen... ;)