2105 Posted March 23, 2007 Report Share Posted March 23, 2007 (edited) Är detta förnämliga plagg fortfarande tillåtet att bära till m/90-uniformen? Den nämns inte i UniR FM 2003. EDIT: Hilfe! Posten ligger i fel ämne. Hjälp, Blågul, hjälp!!! Edited March 23, 2007 by 2105 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Schmutte Posted March 23, 2007 Report Share Posted March 23, 2007 Är detta förnämliga plagg fortfarande tillåtet att bära till m/90-uniformen? Den nämns inte i UniR FM 2003. Det tror jag väl.. Vi i Hv får ut den och använder den.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2105 Posted March 23, 2007 Author Report Share Posted March 23, 2007 Är detta förnämliga plagg fortfarande tillåtet att bära till m/90-uniformen? Den nämns inte i UniR FM 2003. Det tror jag väl.. Vi i Hv får ut den och använder den.. Varför finns den då inte med i UniR FM 2003? I UniR 1999 omnämns den åtminstone, men utan instruktioner för när och hur den får bäras. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted March 23, 2007 Forumsledning Report Share Posted March 23, 2007 flyttat / BlåGul Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vikström Posted March 23, 2007 Report Share Posted March 23, 2007 Du besvarar ju frågan själv i ditt första inlägg. Den tas inte upp i reglementet, ergo det är inte tillåtet att bära den. Dock är min högst personliga uppfattning i frågan att när det gäller halsduk som används för att hålla värmen så är det ok när fältlystran råder. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Furir Razer Posted March 24, 2007 Report Share Posted March 24, 2007 Håller med Schmutte, alla inom HV har väl fått ut den och flera hos oss andvänder den. Så varför skulle den inte vara tillåten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MatsLennarth Posted March 24, 2007 Report Share Posted March 24, 2007 Har för mig att Hjälmunderlaget skall fylla den funktion som m/59 halsduken hade. Eller om det var så att man fäller upp kragen när det behövs.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vikström Posted March 24, 2007 Report Share Posted March 24, 2007 Så varför skulle den inte vara tillåten.För att den inte tas upp i reglementet? Behöver det verkligen förklaras ytterligare? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted March 24, 2007 Forumsledning Report Share Posted March 24, 2007 så allt som inte tas upp i reglementet är inte tillåtet att använda ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vikström Posted March 24, 2007 Report Share Posted March 24, 2007 @Kimster Ja, fast reglementet öppnar ju för vissa avsteg tex "förbandschef bestämmand". Samt att det finns en del tillägg, nyligt exempel är enkelvinkelns återinföranden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted March 24, 2007 Report Share Posted March 24, 2007 Det finns styrningar inom FM som inte regleras i reglementen utan i skrivelser, TFG:er och annat och eftersom FM tillförts en hel del nyheter sedan senaste utgåva av UniRFM och att nämnda reglemente var en mindre lyckad utgåva så får man se det lite större. Annars skulle tex M/90 Ö och T inte kunna användas liksom A-dyk och FJS-ställen. Delas det ut så får det bäras. /K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted March 24, 2007 Forumsledning Report Share Posted March 24, 2007 Så vi kan konstatera att bara för att det inte finns med i reglementet så betyder det inte automatiskt att det är förbjudet att använda. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2105 Posted March 24, 2007 Author Report Share Posted March 24, 2007 Hmm, det tycks inte vara så lätt att bringa klarhet i frågan. Bör kanske nämna att jag i egenskap av medlem i FV-frivilliga blev tillsänd en m/90-uniform på långlån från F7, och bland alla pinaler jag fick hemskickat så fick jag ett stycke grön bomullshalsduk m/59. Kan tillägga att jag även fick gröna axelhylsor med FV-emblemet på, något som väl också ska vara avskaffat numera. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chaplain Posted March 24, 2007 Report Share Posted March 24, 2007 Jag använde min senast i dag utan problem. Vad skulle jag göra utan detta förnämliga plagg? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Schmutte Posted March 24, 2007 Report Share Posted March 24, 2007 Så vi kan konstatera att bara för att det inte finns med i reglementet så betyder det inte automatiskt att det är förbjudet att använda. Exakt, utifall fallet skulle vara så så skulle vi ju inte få använda t.ex. sv2000 eller Pro-Tec hjälmen som jägarna använder i viss utsräckning.. Svaret: Det behöver inte finnas med i reglementet, men bara därför är inte allt tillåtet att bära.. Hmm, det tycks inte vara så lätt att bringa klarhet i frågan. Bör kanske nämna att jag i egenskap av medlem i FV-frivilliga blev tillsänd en m/90-uniform på långlån från F7, och bland alla pinaler jag fick hemskickat så fick jag ett stycke grön bomullshalsduk m/59. Kan tillägga att jag även fick gröna axelhylsor med FV-emblemet på, något som väl också ska vara avskaffat numera. Är du ungdom? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frantic Posted March 24, 2007 Report Share Posted March 24, 2007 *Snipp* Är du ungdom? Med tanke på att han har gjort GU så tror jag inte det Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2105 Posted March 25, 2007 Author Report Share Posted March 25, 2007 Är du ungdom? Nix. Frågar du med anledning av axelhylsorna, eller? Jag kom på att jag ljög lite i min förra post. Så här var det: M/90-uniformen kom hem i brevlådan utan kragspeglar. Eftersom jag inte är ungdom påpekade detta för frivilligavd. på F7, så de skickade hem kragspeglar till mig. I detta kuvert låg även de förut nämnda axelhylsorna. Det finns således ingen chans att de trodde jag var ungdom när de skickade axelhylsorna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Schmutte Posted March 25, 2007 Report Share Posted March 25, 2007 Är du ungdom? Nix. Frågar du med anledning av axelhylsorna, eller? Jag kom på att jag ljög lite i min förra post. Så här var det: M/90-uniformen kom hem i brevlådan utan kragspeglar. Eftersom jag inte är ungdom påpekade detta för frivilligavd. på F7, så de skickade hem kragspeglar till mig. I detta kuvert låg även de förut nämnda axelhylsorna. Det finns således ingen chans att de trodde jag var ungdom när de skickade axelhylsorna. Exakt, missade att du hade gjort GU dessutom.. Förlåt! Axelhylsorna får väl andvändas? Du är ju trots allt inte en ungdom och tillhör en organisation under FM.. [OT] Vart har du köpt din brevlåda? Jag vill också ha en som rymmer M/90 [/OT] Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted March 25, 2007 Report Share Posted March 25, 2007 Axelhylsorna får väl andvändas? Nope, från och med 030701 (pga UniR FM 2003) bär alla arméns gradbeteckningar till fältuniform, grön tröja m/87 mm. Alltså är hylsor med propellrar (FV-emblem) inte längre tillåtna och meniga bär alltså ingenting på axelklaffarna/gradbeteckningsflärpen till grön m/87, 90L mm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts