Guest Posted October 19, 2002 Report Share Posted October 19, 2002 Någon som vet var jag kan läsa om handhavandet av grg. Behöver ordergång och arbetsordning vid följande. Ladda. Patron ur. Åtgärder vid avfyrning. Kommandon osv. Någon som vet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nifelhel Posted October 19, 2002 Report Share Posted October 19, 2002 Här finns det lite om handhavande http://www.fmuhc.mil.se/fmpub/pubdok/soldr...l_vapen_grg.pdf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted October 19, 2002 Report Share Posted October 19, 2002 Ladda: Vid kommando "Ladda" så spänner skytten upp mekanismen och säkrar. Därefter säger han "Ladda" till laddaren som repeterar, öppnar slutstycket, kontrollerar lopp och slutstycke så att det inte finns några främmande föremål. Därefter laddar han med rätt ammunitionssort, stänger slutstycket och anmäler "Klart". Patron ur: Vid kommando "Patron ur" så spänner skytten upp mekanismen och säkrar. Därefter säger han "Patron ur" till laddaren som repeterar, öppnar slutstycket samt tar ut granaten/tomhylsan genom att slå fram bygeln så att granaten/tomhylsan åker ur. Därefter kontrollerar laddaren loppet, stänger slutstycket och anmäler "Klart". Skytten anmäler "Skott kommer" varvid laddaren anmäler "Klart bakåt" och skytten blindavfyrar. Vid avfyring så har skytten fått ett eldkommando från omgångschefen. Det kan låta så här: Fältet, kl. 11. pansar, 200. 2 spårljuspansarspräng. ELD. Skytten repeterar avstånd och ammunitionsinsats. Om vapnet inte är laddad genomförs laddning enligt ovan. Om vapnet är laddat roppar skytten "Skott kommer" när han är klar och laddaren svarar "Klart bakåt". Om det INTE är klart bakåt säger laddaren ingenting, han kan även föra fram bygeln för att på så sätt förhindra en avfyring. Efter första skottet kommenderar skytten "Ladda" när han spänt upp och säkrat och laddning genomförs enligt ovan. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted October 19, 2002 Report Share Posted October 19, 2002 Annars fins en del i "SoldR Mtrl G -90" (bra bok, massa prylar) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted October 19, 2002 Report Share Posted October 19, 2002 Ja i denna eminenta publikation som jag läst så finns åtgärderna vid eldavbrott, ladda, patron ur och omladdning. Dock inget om ställningar, och kommando vid avfyrning. Ni vet det där (skytt) skott kommer, (laddare) klart bakåt kkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk så länge det är klart bakåt. Finns detta nånstans mer dokumenterat än i mitt huvud. såg att det kommit lite medan jag skrev detta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted October 19, 2002 Report Share Posted October 19, 2002 Ing. Sold Mtrl G gäller inte längre. Den är ersatt av Sold Mtrl Vapen 2001. I den serien har varje vapen ett eget häfte. Vad gäller att säga "kkkkkkkkkkkkkkkkk" så länge det är klart så ska inte det behövas. Så fort laddaren sagt "Klart bakåt" så ska det smälla. Skytten ska inte ange "Skott kommer" förrän han är beredd att avge eld och när då laddaren direkt säger "Klart bakåt" så ska skytten skjuta. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nifelhel Posted October 19, 2002 Report Share Posted October 19, 2002 Annars fins en del i "SoldR Mtrl G -90" (bra bok, massa prylar) Sorry Ing, men den gäller inte längre ??? Så här står det i början på SoldR Mtrl Vapen 2000, grg 8,4cm. "Därmed upphävs SoldR Mtrl G kapitel 3 Pansarvärnsvapen, 8,4cm grg m/48 och m/86. 1990 års utgåva(M7742-101031)" Jaha slagen av pansargurun med en hel minut :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted October 19, 2002 Report Share Posted October 19, 2002 Det var väl faaan då. *Ing river sönder, eldar upp, och gräver ner resterna av boken, ställer sig därefter och skämms i ett hörn* Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted October 19, 2002 Report Share Posted October 19, 2002 Om du är riktigt, riktigt snäll så kanske jag kan fixa det nya reglementet åt dig Ing. The Swede Kraaaam, Swede! :inlove /Ing Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest GRG_SKYTT Posted October 19, 2002 Report Share Posted October 19, 2002 För mej så kan laddaren skrika va fan som helst brukar smälla på första bokstaven och då är det bra om han inte säger nått om det inte är klart =) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted October 19, 2002 Report Share Posted October 19, 2002 För mej så kan laddaren skrika va fan som helst brukar smälla på första bokstaven och då är det bra om han inte säger nått om det inte är klart =) Det där e nog inge bra.. Min grupps grg-par hade under en övning (medelst barlast) lyckats gruppera precis framför en betongmur, och SKOTT KOMMER - K.. avbryt... De hade nog sett konstiga ut i nacken om de skjutit i det läget. Finns nog anledning till "klart bakåt" ;) (fråga inte mig hur de lyckats hamna där de gjorde.. jag var inte på plats.) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted October 19, 2002 Report Share Posted October 19, 2002 Jag håller med Ing om att man nog ska lyssna klart vad laddaren säger, fast det är inte alltid det hjälper. Jag fixade sandstorm in i våran vagn pga att laddaren sa klart bakåt när det inte var så... vagnen stod nästan rakt bak 10 meter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted October 19, 2002 Report Share Posted October 19, 2002 För mej så kan laddaren skrika va fan som helst brukar smälla på första bokstaven och då är det bra om han inte säger nått om det inte är klart =) Det där e nog inge bra.. Min grupps grg-par hade under en övning (medelst barlast) lyckats gruppera precis framför en betongmur, och SKOTT KOMMER - K.. avbryt... De hade nog sett konstiga ut i nacken om de skjutit i det läget. Finns nog anledning till "klart bakåt" ;) (fråga inte mig hur de lyckats hamna där de gjorde.. jag var inte på plats.) Det är just därför som laddaren ska hålla näbben stängd om det INTE är klart. En väldrillad grg-omgång är så intrimmad att det smäller på första stavelsen när laddaren öppnar limpsaxen. Därför är det också bra om laddaren lär sig att slå fram låsbygeln om det inte är klart när skytten anmäler "Skott kommer". På det viset spärrar han slagstången och förhindrar en avfyring. Sen är det en annan sak hur man kan vara så blåst att man lägger sig precis framför en betongmur. Säkerhetsavstånd till större vertikala föremål är 5 meter. Jag har själv legat c:a 5 meter framför en klippa när vi sköt fullbumpa på Stentäppsmalmen på Utö och det blåste till rätt friskt med kottar och skit i nacken så närmre än 5 meter vill jag nog inte vara. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LeadHead Posted October 19, 2002 Report Share Posted October 19, 2002 Ing. Sold Mtrl G gäller inte längre. Den är ersatt av Sold Mtrl Vapen 2001. I den serien har varje vapen ett eget häfte. Ok, så var ska man nu läsa om annan gemensam materiel såsom tält, sambandsmtrl och NBC-skyddsmtrl? Eller är det bara de delar som har ersatts som inte gäller längre? Låter lagom smart om man skulle ha råkat ändra någon viktig procedur. - Man kan väl inte räkna med att alla har benkoll på vilka delar i den gamla boken som har ersatts av nya...? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted October 19, 2002 Report Share Posted October 19, 2002 Det är just därför som laddaren ska hålla näbben stängd om det INTE är klart.En väldrillad grg-omgång är så intrimmad att det smäller på första stavelsen när laddaren öppnar limpsaxen. Därför är det också bra om laddaren lär sig att slå fram låsbygeln om det inte är klart när skytten anmäler "Skott kommer". På det viset spärrar han slagstången och förhindrar en avfyring. Sen är det en annan sak hur man kan vara så blåst att man lägger sig precis framför en betongmur. Säkerhetsavstånd till större vertikala föremål är 5 meter. Jag har själv legat c:a 5 meter framför en klippa när vi sköt fullbumpa på Stentäppsmalmen på Utö och det blåste till rätt friskt med kottar och skit i nacken så närmre än 5 meter vill jag nog inte vara. The Swede Är inte varken skytt eller laddare själv, bara testat på och vet på ett ungefär hur det fungerar. Det där var bara historien som de berättade när de kom tillbaks. "Sen är det en annan sak hur man kan vara så blåst att man lägger sig precis framför en betongmur." Alltså.. *hrm* Jaadu.. hihi.. spännande killar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest GRG_SKYTT Posted October 20, 2002 Report Share Posted October 20, 2002 Inom fem meter vill inte jag heller vara en gång stod det en pebba på 10 meter bakom nerluckat förstås och de sa att det var en bra smäll Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted October 20, 2002 Report Share Posted October 20, 2002 Så har man då skjutit sex granater idag och laddat sex till. (De har infört en maxgräns(6 skott) pga trycket tyvärr) MMMMMMMMmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm :) :) :) :) :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Gson Posted October 20, 2002 Report Share Posted October 20, 2002 mig veterligen så är det 6 skott allt som allt, alltså du får inte ladda 6 och sen skjuta 6. Det är hur många skott du utsätts för, inte hur många du laddar/skjuter. 6 + 6 = 12, någon bröt mot någon regel, eller? rätta mig den som vet bättre....... tillägg, vi snackar fullbumpor nu Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ERI Posted October 20, 2002 Report Share Posted October 20, 2002 Fu Gson, du har så rätt det bara kan bli. Men om man kliver ur tryckzonen som ladddare kan det vara annorlunda! /ERI Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted October 20, 2002 Report Share Posted October 20, 2002 Gson. Helt korrekt men ERI gav dig svaret, jag laddade och sedan rullade jag tre meter bakåt. Fattar inte hur jag överlevde min värnplikt och hur tiotusentals andra män gjort det samma. Vi sköt hur många som helst på raken. Långt mer än 6 stycken iaf. Kanske 10 ladda, tio skjuta. Men det är iofs bra med säkerhetsgrejer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted October 20, 2002 Report Share Posted October 20, 2002 Att ladda och sen kuta ut ur tryckzonen är helt förkastligt. Du övar in ett felaktigt beteende som kan straffa sig om du skulle hamna i en skarp situation. Dessutom kan du som laddare inte spärra slagstången genom att föra fram säkringsbygeln om du ligger 3 meter från vapnet. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aron Posted October 20, 2002 Report Share Posted October 20, 2002 Fu Gson, du har så rätt det bara kan bli. Men om man kliver ur tryckzonen som ladddare kan det vara annorlunda! /ERI Verkar mycket underligt... Sysslar man med det nuförtiden också? Jag var själv laddare och hörde aldrig talas om något liknande. Laddningstiden måste stiga drastiskt om man ska hålla på och rulla runt...? /Aron Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Gson Posted October 20, 2002 Report Share Posted October 20, 2002 Man skulle ju kunna tänka sig att det är försvarbart att agera som t.ex 111 SSK i vissa lägen. Jag vet att det uppstod situationer under min vpl då man både hade fullbumpor kvar och personer som inte fått iväg 6 st ut i terrängen men ingen laddare. I det läget så kan ju någon ladda för att sedan förflytta sig ur riskzonen. men som Swede säger så är det ju inte att föredra, dock slipper man besväret med överbliven ammo Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted October 20, 2002 Report Share Posted October 20, 2002 Vi fick aldrig några konkreta regler om antal bulor/dygn när jag gjorde lumpen utan det gällde alltid att tömma lådorna innan det roliga var slut... En annan sak när vi ändå pratar GRG, hur hanterade ni vapnet för att slippa eventuell is etc under vintern? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aron Posted October 20, 2002 Report Share Posted October 20, 2002 En annan sak när vi ändå pratar GRG, hur hanterade ni vapnet för att slippa eventuell is etc under vintern? Man kan använda mynningsskyddet och slutstycksfodralet som det heter att sätta på ändarna på "köttröret" för att slippa få in snö och skit i loppet. Eller så kan man bygga egna engångsskydd med lite papper/plast eller nåt och en gummisnodd eller snöre. Annars är det väl grym vapenhantering som gäller, speciellt om man använder sim-granatgeväret som för övrigt inte alls är kul på vintern. Snö och is kommer på linsen som hindrar strålen från att träffa målet. Kommer det sedan snö/is på kontaktstiftet på sim-granaten går den inte att ladda och vapnet blir i princip oanvändbart. Inte fältmässigt alls. /Aron Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Casca Posted October 20, 2002 Report Share Posted October 20, 2002 Angående 6-skotts regeln. Det nya dygnet bör börja 12.00 under övning med understödsvapen. Casca Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted October 21, 2002 Report Share Posted October 21, 2002 Aron>> Vi använde plast och eltejp, detta fungerade inte speciellt bra... eltejp + kyla = underkänt Casca>> Alltså kan man förlägga en övning rent tidsmässigt så att man kan "panga" lite mer Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted October 21, 2002 Report Share Posted October 21, 2002 Heh, okej, hur många fler än jag, 111'an och ERI (?) var ute i Almnäs och pangade grg igår då..?? Swede: under de här betingelserna är det ok att ladda och sedan kliva ut ur tryckzonen, dvs när man ligger i lugn och ro på vallen mest i syfte att bekanta sig med vapnet. Givetvis gjorde vi inte så hela tiden, men jämnade ut det så att alla kunde dra iväg 6 bulor i alla fall. Inte heller under min GU hörde jag ett ord om säkerhetsbestämmelser om grg...eller någonting annat heller för den delen.. Annars tyckte jag att det allt gick för långsamt och var lite för trista "övningar", mycket prat och lite verkstad.. Men, kom ihåg att det är KUL att skjuta grg! :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted October 21, 2002 Report Share Posted October 21, 2002 Heh, okej, hur många fler än jag, 111'an och ERI (?) var ute i Almnäs och pangade grg igår då..?? Swede: under de här betingelserna är det ok att ladda och sedan kliva ut ur tryckzonen, dvs när man ligger i lugn och ro på vallen mest i syfte att bekanta sig med vapnet. Givetvis gjorde vi inte så hela tiden, men jämnade ut det så att alla kunde dra iväg 6 bulor i alla fall. Inte heller under min GU hörde jag ett ord om säkerhetsbestämmelser om grg...eller någonting annat heller för den delen.. Annars tyckte jag att det allt gick för långsamt och var lite för trista "övningar", mycket prat och lite verkstad.. Men, kom ihåg att det är KUL att skjuta grg! :) Jag försökte framföra det på utvärdering men den där j-vla rövslickaren (stf kompch från nånstans) stod ju bara och höll med majoren och eftersom ingen annan sa nåt heller så kommer det inte nog inte bli nån ändring tyvärr... Synd att man inte kände till Cascas fina dygnsregel :( Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted October 21, 2002 Report Share Posted October 21, 2002 111'an: ehm...du råkar inte vara en lång och gänglig herre, bär AK'n på ett relativt ovanligt sätt och har ett efternamn som börjar på "L"..? Isf delade vi ev på samma grg.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts