Jump to content

PV-robot fastmonterad på Pbv 302?


627olsson

Recommended Posts

Om vi får spinna vidare i vilda fantasier så borde en vagn med normal vapenhuv och en vapenhuv al la epbv på vagnchefsplats vara en klockren pv-robotvagn.

Två rb 55 laddade och ett antal i reserv i grischaktet.

Robotarna till vapenhuven fylls på genom högra stridsluckan.

 

The Swede :Malaj:

Link to comment
Share on other sites

Om jag inte minns fel så pratades det en hel del om pvrb och PBV302 när jag gjorde lumpen på PB8/P2.

Är nästan helt säker på att sådana försök gjordes i Hässleholm.

 

Var skulle ni vilja ha sådana vagnar i dåtidens pansarbrigader?

I pvrbkomp? I pskkomp?

Mina tankar går till att haft en fjärde pluton i pskkomp med tre PBV302 /pvrb.

Link to comment
Share on other sites

Nu ska jag göra ett inlägg som är lite sisådär vad gällande källkritik... Men det var tydligen så på p18 några år innan jag gjorde lumpen (2000-2001) att man gjorde försök med att låta robotvagnen ha en fastsatt "robotramp" (rb56) uppe på vänstra (el. alt. högra) skytteluckan. Rampen bemannades på sedvanligt sätt. Tror de skrotades då det kördes sönder en hel del dyra prylar.

Källa: en plutonskamrat under ks06.

.

 

 

 

edit: robotvagnen= en pbv i varje pluton inhyste en robotgrupp (rb56). När jag lumpade så fick de gå ur vargen för att gruppera sig.

Edited by Jimbo
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Vad kul det är när man kan återuppliva gamla trådar.

Jag fick igår en bibba med papper från FMV där bl.a studierna av ombeväpning till robot finns med.

 

1982 gjorde man en studie angående utvecklingsmöjligheterna för pbv 302 och ikv 91.

Vad gäller pbv 302 så utredde man ombeväpning till 25 mm akan samt pvrb 56 BILL.

Man tittade även på rb 55 men det skulle innebära för stora förändringar och en drastisk minskning av transportkapaciteten.

 

De system man då hade tittat på avseende rb 55 var dels den amerikanska Hammerhead:

pbvtow_0001a.jpg

Dels den norska Heureka:

pbvtow_0002a.jpg

Den amerikanska Hammerhead finns i drift på bla M113 (M901)

Den norska varianten finns även den på M113, används bla av Kanada

Båda varianterna kallas även för TUA (TOW Under Armour)

Även om man inte gick vidare med rb 55 ansåg man från FMV sida att alternativ 2, HEUREKA, borde hållas öppet då det inte innebar lika stor minskning av trupptransportkapaciteten.

Skulle en ombeväpning till pvrb senare beslutas för pbv 302 är TOW (HEUREKA) ett konkurrensalternativ som kan tas upp parallellt med BILL.

 

För rb 56 tittade man på en modifierad orginalhuv.

pbvbill_0001a.jpg

 

1984 gjordes en ny studie avseende ombeväpning till 25 mm akan alternativt till rb 56.

Man tittade då på två alternativ, antingen behåller man ordinarie 20 mm vapenhuv och placerar vagnchefen där.

På tidigare vagnchefsplats placeras då en robothuv där skytten placeras.

pbvbill_0002a.jpg

pbvbill_0003a.jpg

Det andra alternativet var att sätta robothuven på skyttens plats och montera en ksp-huv på vagnchefsplats.

pbvbill_0004a.jpg

pbvbill_0005a.jpg

I båda alternativen var robothuven identisk med två skjutklara robotar i en pansrad utskjutningslåda.

Kulsprutehuven skulle vara handriktad och manöverbar innifrån, typ strv 103.

pbvrbksphuv_0001a.jpg

 

Synd att man inte gjorde något av detta, istället fick vi "Hasande hämnaren" Pvrbv 551.

 

The Swede :sniper:

Link to comment
Share on other sites

För att den hasade sig fram, knappt med styrfart.

Toppfarten på den vagnen låg på 41 km/h enligt I-boken.

Vagnen vägde 9700 kg och var utrustad med en bensindriven Ford-motor på 136 hk.

Den lät garanterat mer än den gick.

 

Mer info om den vagnen kan du få här:

http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=4499&hl=pvrbv

http://www.pansarmuseet.se/ikv102-103-pv-lvrb.htm

 

The Swede :D

Link to comment
Share on other sites

Nja, ideal vagnen för PbrigPv resp. PbrigLv kompanierna var nog definitivt originalförslagen på IKV91 chassit. Men Pvrb56 på 302 hade varit smutt till Pbats pvplutoner samt Pspanplutonerna.

 

Ja. Att ha haft PBV 302 sedan 1968 utan att ha gjort en vapenuppgradering en enda gång känns otroligt halvhjärtat. Med robot skulle PBV 302 få otroligt mycket högre stridsvärde.

Link to comment
Share on other sites

Nja, ideal vagnen för PbrigPv resp. PbrigLv kompanierna var nog definitivt originalförslagen på IKV91 chassit. Men Pvrb56 på 302 hade varit smutt till Pbats pvplutoner samt Pspanplutonerna.

 

Ja. Att ha haft PBV 302 sedan 1968 utan att ha gjort en vapenuppgradering en enda gång känns otroligt halvhjärtat. Med robot skulle PBV 302 få otroligt mycket högre stridsvärde.

 

Där har du ju ett nytt projekt Swede! När det nuvarande är färdigt :baskerPa: Har du möjligen bilder på IKV varianterna? En fråga till 86-87 var jag på P10 ,vet du om vi hade strv101 eller 102 eller till och med 104?

Link to comment
Share on other sites

Nja, ideal vagnen för PbrigPv resp. PbrigLv kompanierna var nog definitivt originalförslagen på IKV91 chassit. Men Pvrb56 på 302 hade varit smutt till Pbats pvplutoner samt Pspanplutonerna.

 

Ja. Att ha haft PBV 302 sedan 1968 utan att ha gjort en vapenuppgradering en enda gång känns otroligt halvhjärtat. Med robot skulle PBV 302 få otroligt mycket högre stridsvärde.

 

Där har du ju ett nytt projekt Swede! När det nuvarande är färdigt :baskerPa: Har du möjligen bilder på IKV varianterna? En fråga till 86-87 var jag på P10 ,vet du om vi hade strv101 eller 102 eller till och med 104?

86-87, samma år som jag låg inne, hade P10 strv 101.

Några bilder på ikv-varianterna har jag tyvärr inte i dagsläget.

 

The Swede :baskerPa:

Link to comment
Share on other sites

Nja, ideal vagnen för PbrigPv resp. PbrigLv kompanierna var nog definitivt originalförslagen på IKV91 chassit. Men Pvrb56 på 302 hade varit smutt till Pbats pvplutoner samt Pspanplutonerna.

 

Ja. Att ha haft PBV 302 sedan 1968 utan att ha gjort en vapenuppgradering en enda gång känns otroligt halvhjärtat. Med robot skulle PBV 302 få otroligt mycket högre stridsvärde.

 

Där har du ju ett nytt projekt Swede! När det nuvarande är färdigt :baskerPa: Har du möjligen bilder på IKV varianterna? En fråga till 86-87 var jag på P10 ,vet du om vi hade strv101 eller 102 eller till och med 104?

86-87, samma år som jag låg inne, hade P10 strv 101.

Några bilder på ikv-varianterna har jag tyvärr inte i dagsläget.

 

The Swede :baskerPa:

Låg på 1.a span på Nyköpings kompani.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...