Jump to content

Guest Roos

Recommended Posts

Hallo!

Är ny på forumet, civilist men intresserad av "militära frågor".

Min undran är:

Vad jag har förstått så är Pansrvärnsrobotbandvagn-551 utfasad ur krigsorganisationen, finns det en ersättare, PBV-401? eller någon annan bärare av TOW-systemet eller är det oxå utfasat?

The Swede kanske kan svara, han verkar vara en "guru" på området...

//Roos

Link to comment
Share on other sites

Ja, så vitt jag förstår så är både PvRbBv551 och LvRbBv701 (samma chassie) utfasade ur organisationen. Dock så står båda fordonen med i nya SÄKI :ph34r:

Vad jag vet så används PvBv2062 som bärare för Rb55, bl.a. P7 utbildar på systemet, eller gjorde så sent som ifjol.

I övrigt vet jag inte.

 

The Swede

Link to comment
Share on other sites

Under vår senaste batövning slogs vi mot 401:or med Rb 56 från A9. Pratade med en "fiende" förare som sa att de hade monterat på vissa vagnar så att de kunde skjuta den från vagnen. Han pratade om att den satt på "tornet" på vissa och vid stridsluckorna på vissa tror jag.

 

På pansarbrigaderna skall det finnas ett pv-kompani med Strf 9040 och robotgrupp i stridsutrymmet. Dock måste gruppen göra avsittning för att gruppera roboten.

 

I mekskytte skall det väll finnas sådana system på lägre nivå vad jag har hört?

 

Kan inte sluta tjata om hur mycket jag skulle vilja ha en dubbellavett med Rb 56 på min 90a, skulle inte behöva vara omladdningsbar och föraren skall kunna skjuta eftersom han inte har något annat för sig när man skjuter.

Link to comment
Share on other sites

Jaja, men det verkar som om Rb 55 har mer och mer fått stryka på foten för Rb 56, det var min poäng.

 

Men Rb 55 har väll fördelen av längre räckvidd (5500 m har jag hört mot Rb 56 2200 m, fast det är bägge mycket långa skjutavstånd i Svensk terräng gissar jag). TOW finns väll också i takslående version numera (TOW 2?), fast det har vi väll inte några.

 

PV-terrängbilarna med Rb 56 verkar väll inte finnas kvar? Kan ju nämnas att det står radvis med 1111 bilar utan kanon vid MILO-verkstan i Skövde, nya ser de ut att vara... De var väll de man monterade Rb 56 på efter den rekyllösa pv-kanonen?

Edited by Mats
Link to comment
Share on other sites

RB 55 TOW har en räckvidd på ca 3750 m, är tyngre än RB 56 Bill.

Sverige har väl även (improved) ITOW med tandemstridsdel?

 

På norrlandsskyttekompaniet under min KFÖ 95, fanns det 4 st BV 2062 "Cabbe" med rb 56 på PV-pluton. Under Gu fanns det 2 st PV-pjäs på BV 2062, och 2 st RB 56 grupper i varsin BV 206.

Edited by jonte72
Link to comment
Share on other sites

Jo, Rb56 monterades på Pvpjtgb 1111.

Jag tror dock inte att den används för robot längre.

K3 har väl använt/använder 1111:an för sina jägargrupper.

 

Vad gäller varianter på Rb55 så finns det i Sverige 5 olika (A-E)

Nu har jag inte aktuell bok här hemma men om jag kommer ihåg rätt så är D och E olika versioner av TOW2 och A omgjord till övningsrobot.

 

Naturligtvis så heter PvRb versionen av bandvagnen 2063 och inget annat.

 

The Swede

Link to comment
Share on other sites

RB56 Skulle monteras på CV90 men jag vet inte hur långt dom kommit. Lösningen skulle se ut som Bradlyns montaget. Har sett en bofors film med försöket på en 401 såg ut som ett stort skåp som satt på skytten lucka hög och otympligt i den satt fyra 56or samt ett sikte. TOW2 hade väl en räckvidd på strax över 3000 meter.

Link to comment
Share on other sites

Fråga är ju som sagt ifall Rb 55 används längre?

 

551an borta. Hkp 9 har ju utgått som pvhkp. Jägarna har väll bara 56.

 

Har vi någonsin använt Rb 55 till fots? D.v.s. inte monterat på något fordon?

 

Den är ju som sagt tyngre än 56.

 

Försöken med 56 på 9040 är avbrutna av kostnadsskäl.

Edited by Mats
Link to comment
Share on other sites

Jaja, men det verkar som om Rb 55 har mer och mer fått stryka på foten för Rb 56, det var min poäng.

 

Men Rb 55 har väll fördelen av längre räckvidd (5500 m har jag hört mot Rb 56 2200 m, fast det är bägge mycket långa skjutavstånd i Svensk terräng gissar jag). TOW finns väll också i takslående version numera (TOW 2?), fast det har vi väll inte några.

 

PV-terrängbilarna med Rb 56 verkar väll inte finnas kvar? Kan ju nämnas att det står radvis med 1111 bilar utan kanon vid MILO-verkstan i Skövde, nya ser de ut att vara... De var väll de man monterade Rb 56 på efter den rekyllösa pv-kanonen?

Nej detta är fel, räckvidden i Bill är 500-2500m Medan TOW 2B har 100-3750m. Skillnaden på robotvikten är också en sak som spelar in. Tow är inte takslående men dess storlek gör att man har kunnat sätta in större "dubbelverkansdelar"" för bättre penetration. vikten ligger på ca 25 kg för Bill samt ca 75 kg för TOW 2B

 

Ollevarm

Edited by ollevarm
Link to comment
Share on other sites

Som den observante ser här så finns det ett glapp i den svenska arméns infanteri PV-vapen räckvidd som Fi kan utnyttja, något som man inte berätts för en i lumpen. P-skott är effektiv till ca 200, Grgen har bättre precition (optiken) men har samma Ammo så räckvidden blir inte effektiv på mer än 300m. RBS 55 Bill kortaste räckvidd är 500m beroende på att roboten måste stiga upp en bit för att kuna verka takslående. Detta gör att fis Psk-fordon och lättre Strv kan stå relatift säkra på ett avstånd på mellan +300m till 500m. Jag är personligen övertygand om att detta är något som fi vet och kan utnyttja.

 

 

Ollevarm, som inte tror att han får stå oemotsaggd

Link to comment
Share on other sites

Psk-fordon och lättre Strv kan stå relatift säkra på ett avstånd på mellan +300m till 500m

 

De förband som löper störst risk att komma i strid med pansarskyttefordon och stridsvagnar är väll jägarna och mek/pansarförband. De senare har antingen 120 mm kanoner eller 40 mm kanoner som på 300-500 m träffar i stort sett 100%. 40 mm förslår ju inte mot stridsvagn i front utan då är det dags att chappa in i skogen och ta dem i sidan med sina pansarskott.

 

För jägarna har det väll gått på röven när de träffar på ett pansarskyttefordon eller stridsvagn om det inte är i betäckt terräng där de sannolikt kan gömma sig tills de får pansaret innom skotthåll.

Link to comment
Share on other sites

PV-terrängbilarna med Rb 56 verkar väll inte finnas kvar? Kan ju nämnas att det står radvis med 1111 bilar utan kanon vid MILO-verkstan i Skövde, nya ser de ut att vara... De var väll de man monterade Rb 56 på efter den rekyllösa pv-kanonen?

Här är en bild från K3 hemsida.

grptgb.jpg

Den främre bilen har en 40mm granatspruta men den bakre har ett Rb56 system monterat.

Har vi någon som ligger inne på K3 nu som kan sprida ljus över om PvPjtgb111 fortfarande används på K3?

 

The Swede

Link to comment
Share on other sites

Här är en bild från K3 hemsida.

Är det bara jag som inte skulle vilja sitta i någon av de två bilarna vid sammanstöt med fientligt pansar? Men det är klart, det oplanerade, oförutsedda och oväntade händer ju aldrig i krig, så en sådan sammanstöt skulle följdaktligen aldrig kunna ske / ha skett...

Link to comment
Share on other sites

Med hälsningar från The Swede:

 

 

Uppgifterna kommer från BrigR A Komp Tlg 1 1998 Vapenprestanda.

 

/Thord

 

RBS 56

 

Följande amtyper finns (är under införande)

 

RB 56 (BILL1) Har en 30 gr. snedställd RSV-verkansdel för takverkan

RB 56B (BILL2) Två st vinkelrätt riktade RSV-verkansdelar för vertikal

takverkan från högre banhöjd

IRV-kapacitet kommer att tillföras ett antal system.

 

Praktisk skottvidd: 500-2000m

 

RBS 55 och RBS 55C

 

Systemet består av utskjutningsenhet med IRV-kapacitet i version C.

Följande amtyper med vissa skillnader i kapacitet och verkan finns i

armén.

 

RB 55B (I-TOW) ca 13 cm verkansdel (konverterad till övningsrobot)

RB 55C (TOW2) ca 15 cm verkansdel + IR-kapacitet

RB 55D (TOW2A) ca 15 cm verkansdel + IR-kapacitet + förpenetrator

RB 55E (TOW2B) Två st RSV 4 takslående verkansdelar med zonrör +

IR-kapacitet.

 

IR-kapacitet innebär att RBS 55C-systemet automatiskt utnyttjar robotens

kodade IR-källa med hjälp av systemets IRV-sikte då störning förekommer.

 

Alla robottyperna kan verka inom 100-3700 m.

 

mvh

Erik G, språkrör eller taltratt för The Swede

Link to comment
Share on other sites

Anledningen till att PvRbBv551 har utgått är pga ålder, bristande prestanda samt bensinmotor.

Bristande prestanda måste ju den där skiten haft sedan dag 1... :D

Den Hasande Hämnaren hade definitivt ett vilseledande ljud då man med enbart hörselobservation misstänkte att något kom framryckande med extremt hög hastighet genom terränglådan... B)

 

Det måste väl räknas in på plus-kontot?

Link to comment
Share on other sites

Anledningen till att PvRbBv551 har utgått är pga ålder, bristande prestanda samt bensinmotor.

Bristande prestanda måste ju den där skiten haft sedan dag 1... :D

Den Hasande Hämnaren hade definitivt ett vilseledande ljud då man med enbart hörselobservation misstänkte att något kom framryckande med extremt hög hastighet genom terränglådan... B)

 

Det måste väl räknas in på plus-kontot?

Nja, jag skulle iaf räkna det som ett större plus om man fick den att låta som en cykel.

Link to comment
Share on other sites

Den Hasande Hämnaren hade definitivt ett vilseledande ljud då man med enbart hörselobservation misstänkte att något kom framryckande med extremt hög hastighet genom terränglådan...  B)

 

Det måste väl räknas in på plus-kontot?

Ungefär som 401:orna. När man hör ett kompani brumma omkring, så kan man lätt missledas till att tro

att det en hel stridsvagnsataljon som kommer för att utkräva hämd.

Link to comment
Share on other sites

Det är redan bestämt att Sverige ska anskaffa det.

Hur många är ju en annan fråga...

 

---

 

Läste i Janes News Briefs att dom håller på att utveckla ett nytt anti-tank system som man man kan skjuta iväg med gamla TOW enheter.

Skulle kunna slå ut en tank flera tusen meter bort och flygtiden var under 3 sekunder...

Edited by Vpl8107
Link to comment
Share on other sites

Läste i Janes News Briefs att dom håller på att utveckla ett nytt anti-tank system som man man kan skjuta iväg med gamla TOW enheter.

Skulle kunna slå ut en tank flera tusen meter bort och flygtiden var under 3 sekunder...

US-Norwegian hypervelocity missile addresses multiple requirements

Raytheon and Norwegian company NAMMO conducted a further two unguided firings of boost test vehicles under their joint Hypervelocity Anti-Tank Missile (HATM) program in late 2002, demonstrating a speed in excess of M6.6, following an initial trial in August. This latest series was originally intended to conclude the effort, but Raytheon is continuing work on HATM as a candidate for the US Army's Compact Kinetic Energy Missile (CKEM) program. The two companies also see a potential for a variant of the weapon to be fired from existing TOW missile launchers, permitting the engagement of targets up to main battle tanks from a range of 5km with a time of flight of less than 3s. The HATM fire-control system is based on the Improved Target Acquisition System (ITAS) already used with TOW, with the addition of a dual-mode (infrared/millimeter-wave radar) system for autonomous target tracking and beam-riding guidance.

[Jane's International Defense Review - first posted to http://idr.janes.com - 17 January 2003]

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...