Jump to content

Används Robot 55C - TOW ?


karbinhake

Recommended Posts

God Afton

 

Min fråga ikväll är om försvaret har kvar sina robot 55c. Jag saxar här ur mtrl-planförsörjning 2014-2021: "Pvrbsyst 55C vidmakthålls minst intill 2025".

 

Detta måste ju betyda att vi har kvar dem. Jag har, vad jag kan minnas, inte under de senaste åren sett en enda bild, video eller hört något om robotarna. Inte heller står det något om vapnet på fm.se.

 

Så, kan någon bekräfta att de finns kvar och vilka förband är det då som använder dem?

Är det info jag inte bör ta del av så säg självklart ingenting :D

 

/kabinhake

Edited by henke
Ny titel, taggar
Link to comment
Share on other sites

TOW (Rb 55C) och NLAW (Rb 57) är två helt olika system. TOW är en tung, trådstyrd pansarvärnsrobot med över 4 km räckvidd och ett stort tungt avfyrningsrör och tripod-/fordonsmontering som kan återanvändas medan NLAW är en semistyrd, korträckviddig, axelavfyrad fire and forget-robot som slängs efter att raketen avfyrats. De används till totalt olika saker.

 

Rb 57 är en uppgradering av ett tungt pansarskott med en viss möjlighet till styrning genom att roboten kan programmeras att känna av skyttens rörelser före avfyrning så om man följer målet kommer roboten att styra sig enligt de rörelserna. Skulle målet dock stanna upp kommer roboten att flyga förbi.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...