Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Hej!

Eftersom jag med jämna mellanrum sitter och läser Michael Yon's bloggar om Irak och dylikt, så hittade jag idag en blogg som kan vara av intresse för er vapenfantaster.

Enligt Michael Yon så hade inte någon av de militära personer som han talat med vapnet om och visat bilden för, kunnat identifiera det. Så nu hade han bett om hjälp på sin sida om identifiering. Jag tänkte det likaså vore en rolig nöt för er vapenintresserade att ge er på, för att se om det är någon av er som kanske har bättre koll än US Army ;) Om ni har det, kan ni ju alltid gå in på Michael Yon's hemsida och upplysa honom om vad för vapen det är.

Bild på vapnet kommer nedan.

Mystery-Weapon.jpg

Skall tilläggas också, att i nedre delen av bilden så är det en RPG inlagd för att storleken på "Mysterievapnet" skall synas likväl.

Klarar ni detta tro?

Michael Yon's sida:

www.michaelyon-online.com

Direktlink till själva bloggen:

http://www.michaelyon-online.com/wp/what-i...rld-is-this.htm

PS. Bilden är tagen av Michael Yon mig veterligen. Den är tagen från hans blog, och lagt på Photobucket med anledning av att jag inte vill "hotlinka" hit till forumet. Om det är något copyright problematiskt iblandat med detta så ber jag om ursäkt och ber någon mod att i sådant fall ta väck bilden, så får jag länka till bloggen istället. DS.

PS2. Hade för mig att Michael Yon's blog skulle vara lite småkänd här, därför som jag inte skrev ner direktlink till bloggen. Vill även påstå att han inte har direkt näsa för att skämta så mycket med sina läsare. Han verkar vara rätt seriös med tanke på hans andra bloggar. DS2.

Edited by Handvulp
Posted

Om det över huvud taget är ett vapen så är det inte ett eldhandvapen det saknar magasins styrning så vit jag ser.

Annars ser det ut som en sminkad apelsin kanon.

Posted
Hej!

Eftersom jag med jämna mellanrum sitter och läser Michael Yon's bloggar om Irak och dylikt, så hittade jag idag en blogg som kan vara av intresse för er vapenfantaster.

(---)

Och Michael Yon är? (förutom 1.150.000 träffar på google)

En länk till bloggen hade inte varit fel...

Posted
Om det över huvud taget är ett vapen så är det inte ett eldhandvapen det saknar magasins styrning så vit jag ser.

Är något i den här stilen du menar ? Apelsinkanon :happy:

Fler bilder på www.linienmc.dk

/LIQUID_

Posted

Precis min tanke också. En upphottad variant av ett "spudgun", ni vet, ett sånt där hemmabygge man skjuter iväg potatisar med.

Så jag säger - Spudgun!

Posted

Jag tror inte att det är något "potatis vapen". Varför skulle man då sätta på ett kikar sikte

och vem bygger ett "spudgun" och springer omkrig och leker med under ett krig?

Min okvalificerade gissning är att det är någon slags granat kastare modell större än Multi grenade launcher

• Forumsledning
Posted

Klistrade in hans namn i adressfältet i FireFox.

Hamnade här...

http://www.michaelyon-online.com/

Direktlänk till posten om vapnet

http://www.michaelyon-online.com/wp/what-i...rld-is-this.htm

Ser ut som någon form av Pansarvärnsvapen med bakblås. Avtryckaren ser helt klart hemmabyggd ut utan varbygel.

Även om finnarnas KSP är ett serietillverkat vapen utan varbygel så är avsaknad av sådan ett tydligt tecken på hemmabygge.

Posted

Sådana vapen snickrade jag ihop hemma i garaget som liten när jag lekte krig.

ett trasigt kikarsikte ska väl inte vara så svårt att hitta.

Tror det är en hembyggd leksak och att blogaren driver med sina läsare.

/martinator

Posted

Är något i den här stilen du menar ? Apelsinkanon :clap:

Fler bilder på www.linienmc.dk

/LIQUID_

Ja något i den stilen fast något sminkad.

Spudgun, apelsin kanon eller potatis kanon sak samma ett hemma gjort vapen som skjuter frukt, grönsaker eller rot fukter. (Fick jag med allt nu?)

Hur som helst inget serie tillverkat vapen och jag betvivlar att det är ombyggt från ett serietillverkat vapen.

Men det är ju jag det man vet ju aldrig det kanske är den första laser geväret för militärt bruk. :ph34r:

Posted
Jag tror inte att det är något "potatis vapen". Varför skulle man då sätta på ett kikar sikte

och vem bygger ett "spudgun" och springer omkrig och leker med under ett krig?

Min okvalificerade gissning är att det är någon slags granat kastare modell större än Multi grenade launcher

Man har inte roligt, om man inte gör något. Exempel hämtat ur annan tråd.

Ser ut som någon har kul med sitt hemmabygge. Me like.

Posted

Dom främsta anledningarna till att jag tror att det är en potatispicka är att "bakblåset" sitter alldeles för nära där axeln ska vara och att det är två olika kalibrar på rören. Jag är långt ifrån expert, men vanligtvis brukar ju röret vara jämntjockt hela vägen (förutom diverse trattar fram eller bak) på rekylfria vapen, eller hur?

Posted

Nu är jag ingen expert på RPG7 men ser inte eldröret ut att vara lika långt på ett ungefär som det är på en RPG7.. Man kör ju ner själva raketen i röret framifrån och den biten ser ut att vara exakt lika lång som själva "skaftet" på en RPG7 raket. Dock ser ju bakre delen farligt kort ut och borde hamna rätt bakom axeln på skytten.. Sen tänkte jag mest på att kikarsiktet är mest praktiskt med en raket..

Posted
Jag satt också och funderade på om det kunde vara en hemmagjord avfyrningsdel för rpg7-granater. Frågan är väl bara: Why bother?

därför det är svårt att få tag på "the real thing" ? fast det borde det inte vara i den delen av världen.. så det är lite skumt.. borde vara svårare att få tag på raketerna isf..

Posted

Om det vore ett hemmabygge för RPG 7 granater, varför då slänga på ett optiskt riktmedel? Känns som man behöver provskjuta det ett antal gånger innan man träffar något över huvud taget.

Varför kamomåla det á la amerika-stuk?

Jo, därför några/någon amerikansk soldat har haft ett litet hobbyprojekt. Och då är det med stor sannolikhet inte ett riktigt vapen.

Posted
Jag satt också och funderade på om det kunde vara en hemmagjord avfyrningsdel för rpg7-granater. Frågan är väl bara: Why bother?

Nja, knappast för RPG-granater. Men Mujahideen har visat sig vara ovanligt fiffiga och händiga på att tillverka diverse hanburna "avfyrningsredskap" för gammla attackraketer som vanligtvis användts i helikopterburna raketkappslar. Kanske är det något sådant.

Men det där med apelsinkanonen såg osedvanligt roligt ut! :) Är det någon som råkar veta hur man bygger sig en sån där tro??

Posted (edited)

Det är en leksak och ett photoshopjobb.

http://img184.imageshack.us/img184/2406/toysoldiernk8.jpg

http://img254.imageshack.us/img254/7376/toyenlargeddi5.jpg

Lite *för* lik för att man ska tro på det hela.

Nu kommer väl USA gräva upp någon leksaksleverantör som sålt dessa till Iran, skulle inte förvåna mig det minsta.

Edit:

Fast, å andra sidan - det här är ju en ganska intressant bild också:

http://wizbangblog.com/2005/02/01/terroris...-us-soldier.php

Förpackningen från bilderna ovan - eller? Vem photoshopppade först? Internet var enklare förut. :-(

Edited by Barracuda