Jump to content

Recommended Posts

Posted

Har försökt att kolla av Forumet efter PEK-övningar, men antingen söker jag fel eller också är utbudet väldigt litet.

Så därför tänkte jag kolla av om Ni har lite tips på bra utvecklande PEK-övningar som ni själva har genomfört.

Det ska vara övningar som ska vara utvecklande för både Insatsplutoner och "vanliga" HV-soldater.

Tacksam för tips eller litteratur! :D

Posted (edited)

Brukar finnas lite da och da pa tradera. Sag en PEK 1 tidigare idag sa sok sa skall du finna...

Edited by coolhand
Posted

Tänkte mest på om det finns nya inspirerande skjutövningar som håller sig efter SÄKI.

Eller om det finns någon i detta avlånga land som har "nya fräsha" PEK-övningar att dela med sig av....

Men tack ändå för tanken...

Posted

Jag har skjutit några "SIB"-övningar på bana som var för mig utvecklande.

I målstället fanns tre figurer. På banan fanns det tre skjutplatser. Skjutplatserna var markerade med en uppställd 10-ringad tavla.

Som skytt stod man hitom hindret mao. Hindret hade ett A4-papper fastsatta i kanten (låg, mellan, hög position alternativt på höger sida eller vänster sida)

Som ensam skytt startade man på startpostion, sprang ram och tog est enligt anvisning (dvs mellan vänster innebar man hade hindret till höger om sig, skjutandes knst v axel) dubbelskott, säkra, förflyttning nästa est osv.

Efter ett tag så kompletterades skjutpostionerna med ett A4-papper i överkant. Detta betydde att man som skytt skulle kasta hgr (blind) före eldöppnadet. Går att göra med övningshgr också.

Det var en kul övning. Förutsätter dock att man har en bana som man kan röra sig över, fäigheten på soldaten skall medge en sådan övning, skjutledaren skall kunna rodda den, tar lång tid på grund att man gör den en och en. Har man canaxamål går den lite snabbare. Som skytt får man träna förflyttning, magbyte, skjutställning, hgrkast i olika ställningar

/K

Posted (edited)

Några varianter vi körde var följande (Tror det är standardövningar från PEK-boken)

Stående skjutställning, X antal skott, därefter med språng 25m framåt för att slänga sig ner på marken. Liggande maggbyte och därefter x antal skott från liggande skjutställning.

Alternativet är att vända på det och börja liggande, därefter frr och sen stående.

En annan: Stående skjutställning, x antal skott, därefter frr 25m och slutligen skjuta ett antal jaktskott på hyffsat nära håll. Ger ju bra SIB träning.

Antal skott samt träff och tidskrav är ju bara att anpassa efter egna förutsättningar.

Generellt gillar jag det är bra med springa och skjuta övningar (givetvis inte samtidgt). Tyckte det var dom som gav mest träning och en uppfattning om hur pressat det kan vara på riktigt. Många PEK övningar tenderar att vara alldels för lugna tycker jag. Spring så man blir lite flåsig och stressad (då tränar man samtidgt på att jobba med säkringen). Ett skrapt läge är ju inte direkt som en solig dag på PEK-banan med nästan vilopuls :)

Är man riktigt ambitiös och har lite resurser kan man ju även försöka bygga nåt liknande som Gardets PF banor. Dom ger grymt bra träning. Är ju dock mer komplicerat att genomföra än en vanlig PEK skjutning. Där har du dock väldigt mycket snabbskytte, skjuta från "fel" axel. Kort sagt ganska SIB inriktad. Lät som det var något du efterlyste. Ni kanske kan gå ihop med nåt närliggande HV förband och driva en ihop.

Edited by Svempa
Posted

Tack Svempa!

Helt rätt tankegång med vad jag är ute efter.

Ska knåpa vidare med min skjutövningar.

Det gäller ju att alla kan se en utvecklingspotential i skjutpassen, både killen som "bara" gör 10 timmar och insatsnissen som gör 200 timmar.

Därför måste man ha med både ock. (Givetvis inte samtidigt, utan i olika omgångar)

Fortsätt gärna att skicka in tips!

:)

Posted (edited)

Hittade en tidigare tråd på forumet med fler övningsförslag: Länk

Hoppas du kan hitta något som passar där.

/D

Har nu läst igenom hela den tråden och det var inte bara övningsförslag i den. Sorry. :)

Edited by Dexter
Posted

Glöm inte att PEK är grundläggande och inget annat. Så fort man gjort den skall man å de snaraste gå vidare, och börja skjuta praktiskt/tjänst/strid.

Kör man PEK över tiden som ersättning för innan nämnda aktiviteter så lär man in skjutbanebeteende. Och i militärt syfte är det helt förkastligt. Att hålla på med PEKövningar är INTE att öva mot uppgiften, i varken grön eller blå uniform!

Posted
Glöm inte att PEK är grundläggande och inget annat. Så fort man gjort den skall man å de snaraste gå vidare, och börja skjuta praktiskt/tjänst/strid.

Kör man PEK över tiden som ersättning för innan nämnda aktiviteter så lär man in skjutbanebeteende. Och i militärt syfte är det helt förkastligt. Att hålla på med PEKövningar är INTE att öva mot uppgiften, i varken grön eller blå uniform!

Sant, men ibland är man begränsad till en skjutbana utan tillgång till skjutfält och då gäller det att försöka "skoja" till det så mycket man kan inom ramarna som finns, övningstruppens, övningsledarens kompetens. Begränsingar på banan etc.

Jag tycker man kan kombinera lite fysisk aktivitet med skjutbaneskjutning, samtidigt eldöppnande, tillbakaryckning, ordergivning etc. Oljefat kan placeras ut för att simulera t.ex. hörn.

Öva gärna på att skjuta med "fel" axel.

Gör bara en övningsplan som du får godkännt innan du försvinner för långt bort från SÄKI.

Posted

Kan man inte öva mot uppgiften så bör man kanske fundera på vad man pysslar med. Skytteförening eller tjänst?!?

Öva skjutning från fel axel anser jag (mfl från högre skolor) att man skall undvika. Man kan pröva det nån gång. Men det är inget man skall öva in. För när fekalierna får närkontakt med den roterande konvektorn, då är endast det enkla möjligt. Då är det bättre att öva ordentligt på det som man kommer använda.

K.I.S.S

Posted
Kan man inte öva mot uppgiften så bör man kanske fundera på vad man pysslar med. Skytteförening eller tjänst?!?

Tillgången till skjutfält är och förblir begränsad. Att lägga in regelbundna pass på skjutbanan under övrig utbildning är väl ändå att föredra framför att vapnen är kvar i kassun?

Posted

SANT, min tanke är att man ska göra skjutpassen på "bana" så intressanta och utvecklande som möjligt.

Givetvis är det ibland ännu bättre att köra på skjutfält med vikmål m.m. men detta medföljer att man ska avlysa fält, måste ha en Yoff som övn.ledare, högre sjv-beredskap m.m. Som Hv-kompani har man en budget som ska följas, så när man kör ett skjutfältspass, så kostar det mer (bla Yoff ska ha minst instruktörspeng)

Så därför håller "jag" mig till skjutbana istället där omkringmomenten är smidigare och framförallt för att Hv-soldaterna ska kunna få så "många" skjutpass som möjligt, för att vapenhantering och träffsäkerheten ska öka. Till skillnad mot vpl /GU som hanterar sitt vapen varje dag, så måste vi i Hv ta varje vapenmoment i akt och utnyttja till fullo.

Så därför ber jag om vidare tips om " utvecklande intressanta banskjutningar" för Hv-soldater, som inte har tillgång till skjutfält varje skjutpass.

Hoppas att Nifelhel förstår att jag är på jakt efter " utvecklande intressanta banskjutningar" för Hv-soldater!

:rockon:

Posted
Öva skjutning från fel axel anser jag (mfl från högre skolor) att man skall undvika. Man kan pröva det nån gång. Men det är inget man skall öva in. För när fekalierna får närkontakt med den roterande konvektorn, då är endast det enkla möjligt. Då är det bättre att öva ordentligt på det som man kommer använda.

K.I.S.S

Jag håller nog inte riktigt med. Visst är det så att i krig är endast det enkla möjligt.

Dock kan det uppkomma situationer där det är lämpligt att kunna använda AK:n från i mitt fall vänster axel och då är det lämpligt att ha övat detta. Sedan skall man givetvis inte lägga lika mycket tid på detta som från den "riktiga" axeln.

SANT, min tanke är att man ska göra skjutpassen på "bana" så intressanta och utvecklande som möjligt.

(---)

Så därför ber jag om vidare tips om " utvecklande intressanta banskjutningar" för Hv-soldater, som inte har tillgång till skjutfält varje skjutpass.

Målspela.

Genomför pekövningen som ett anfall. Ge en order till gruppchefen, låt han (henne) leda sin grupp framåt till skjutplatsen. Ryck tillbaka.

Posted

Tack Lt.E

...målspela, hade faktiskt inte tänkt på det alls...nyttja banan som terräng och frr...Grch leder sin grupp... det blir till att sätta sig på kammaren i helgen och knepa lite sådana övningar, medan man har det färskt i huvudet.

När jag tänker tillbaka på min Hv-tid, så gjorde vi detta i "början" av min karriär, men det har fallit i glömska....

Näh, nu får jag sätta mig i bilen och kuska hemåt och nyttja fredagskvällen med ett A4-block och penna i näven.

Ha det gott kamrater, tervlig helg!

Posted

@KD803

Som jag sa "Kan man inte öva mot uppgiften så bör man kanske fundera på vad man pysslar med".

Ja jag tycker att det är bättre vapnet står i kasunen än att man lär in felaktiga beteenden.

@Knighthawk

Jag förstår vad du menar, och din tanke är god.

Dock är jag emot att man lär in felaktiga beteenden. För när man väl övat in dom är dom svåra att få bort.

Glöm inte att fi kan kommer från flera håll. Står man mycket på bana så tenderar folket att titta åt samma håll allihopa.

@Lt.E

Och det är inte krig vi övar mot???

Jag kan bara påtala vad jag fått lära mig och det jag fått talat om för mig, av de som jobbat på riktigt. Men du vet säkert bättre, så visst öva du med "fel" axel.

Tycker att har man ont om tid så borde man absolut öva på det enklaste.

Posted
Ja jag tycker att det är bättre vapnet står i kasunen än att man lär in felaktiga beteenden.

Då måste jag tyvärr upplysa dig om att FM numera har bestämt att vapnet ska fram ur kassunen med jämna mellanrum så att soldaterna inte ska tappa vapenvanan. För de som inte har strid med ehv som huvudsysselsättning så innebär det för det mesta skjutbanan. Däremot behöver skjutbanan inte innebära liggande med stöd på 100 meter...

Posted

Då måste jag tyvärr upplysa dig om att FM numera har bestämt att vapnet ska fram ur kassunen med jämna mellanrum så att soldaterna inte ska tappa vapenvanan. För de som inte har strid med ehv som huvudsysselsättning så innebär det för det mesta skjutbanan. Däremot behöver skjutbanan inte innebära liggande med stöd på 100 meter...

Bara för att FM bestämt en sak så betyder inte det per automatik att det är bra. Snarare långt ifrån!

Men då kanske man skall utrusta dom med nåt annat som inte är så farligt, typ Emilbysse motsvarande. :rockon:

Med tanke på de flestas vapenhantering inom hv, så bör man nog hellre se över en avväpning anser jag. :)

Posted
Bara för att FM bestämt en sak så betyder inte det per automatik att det är bra. Snarare långt ifrån!

Det är onekligen sant. Men jag hävdar nog att det är bättre att plocka ut vapnen ur kassun med jämna mellanrum, även om det bara innebär att soldaterna får vänja sig vid att använda dem. Men visst vore det trevligt om man fick så mycket tid på skjutfält som man ville, men så ser ju tyvärr inte verkligheten ut.

Posted

Även på skjutbana så kan man ordna till det inom givna ramar, tex. använda sig av eobusare, gemensamt eldöppnande, försvåra övningarna som finns i SkjutRA, mm mm.

Hur man gör beror ju på vilka utbildningsmål som ska uppnås.

/K

Posted

Passa er jävligt noga bara när ni "utvecklar" skjutbaneövningarna. SäkI lämnar väldigt lite utrymme för annat än PEK (som den definieras i reglementet) när man befinner sig på skjutbanan. Riskområdena är helt enkelt inte anpassade till stridsövningar. Det är exempelvis förbjudet med oljefat (som föreslogs ovan) för att skapa någon typ av SIB-lightmiljö. Innan ni vet ordet av har ni en rikoschett utanför blinderingen.

Posted

@Bob

Tanken med oljefatet är inte att det skall stå på skjutbanan, utan det skall stå vid skjutplatsen, där övande trupp då får gå runt fatet och till sina eldställningar.

Sen så får man hysa en stilla förhoppning att skjutledarna vet vad de gör, och att de läst igenom de lokala bestämelserna för banorna i fråga.

Posted
Sen så får man hysa en stilla förhoppning att skjutledarna vet vad de gör, och att de läst igenom de lokala bestämelserna för banorna i fråga.

Jo, det var just det... Det dyker upp alla möjliga konstruktiva förslag här i tråden - "canaxamål", "försvåra övningarna i SkjutRA", "genomför pekövningen som ett anfall" osv osv. Att tro att det är ok att genomföra en stridsövning (se skjutRA PEK) på skjutbanan är att "lura systemet" och att utsätta omgivningen för fara. Att man ska hålla hemvärnskompaniets budget är inte argument nog.

Posted
Passa er jävligt noga bara när ni "utvecklar" skjutbaneövningarna. SäkI lämnar väldigt lite utrymme för annat än PEK (som den definieras i reglementet) när man befinner sig på skjutbanan. Riskområdena är helt enkelt inte anpassade till stridsövningar. Det är exempelvis förbjudet med oljefat (som föreslogs ovan) för att skapa någon typ av SIB-lightmiljö. Innan ni vet ordet av har ni en rikoschett utanför blinderingen.

Lugn Bob!

Det finns många sätt att utveckla övningarna i SkjutRA utan att åsidosätta säkerheten. Jag sätter inte likhetstecken mellan utvecklande och osäkert.

Exempel:

Svårare tidskrav än vad böckerna anger.

Tightare krav på spridning.

Kombinationer av övningar.

Stående i stället för knästående.

mm mm.

/Krook

Ps. Lucky Lips. Ds.

Posted (edited)
Det finns många sätt att utveckla övningarna i SkjutRA utan att åsidosätta säkerheten. Jag sätter inte likhetstecken mellan utvecklande och osäkert.

Må så vara, så länge du håller dig till de variationer du räknade upp. Men jag vidhåller att stridsövningar, kulisser och fallmål (dvs att skytten inte med säkerhet vet var målet är) faller utanför ramen.

Ps. Lucky Lips. Ds.

Inte ett dugg sur, faktiskt.

Edited by Bob
Posted
Men jag vidhåller att stridsövningar, kulisser och fallmål (dvs att skytten inte med säkerhet vet var målet är) faller utanför ramen.

Jag ser inga hinder för att använda fallmål på skjutbana. Finns till och med skjutbanor med rörligt mål. Det viktiga är att man som skjutledare har koll på bestämmelserna för den aktuella banan, hur risken ser ut osv. Det vanligaste är att man inte får skjuta "korsvis" på skjutbanan vilket kan vara en begränsning, men på vissa banor så går även det. Även kulisser går bra.

Posted (edited)
Men jag vidhåller att stridsövningar, kulisser och fallmål (dvs att skytten inte med säkerhet vet var målet är) faller utanför ramen.

Jag ser inga hinder för att använda fallmål på skjutbana. Finns till och med skjutbanor med rörligt mål. Det viktiga är att man som skjutledare har koll på bestämmelserna för den aktuella banan, hur risken ser ut osv. Det vanligaste är att man inte får skjuta "korsvis" på skjutbanan vilket kan vara en begränsning, men på vissa banor så går även det. Även kulisser går bra.

Skillnaden mellan rörligt mål och fallmål är stor, eftersom det tidigare är synligt och kan målföljas. Fallmål kan ju placeras fritt och är därför i teorin okänt för skytten och faller (:) ) därför inte inom de ramar/krav som SäkI ställer på skjutbanemål.

Med tillstånd av HKV får man placera ut kulisser. På vilka banor finns sådant tillstånd?

Edited by Bob
Posted
Fallmål kan ju placeras fritt och är därför i teorin okänt för skytten och faller (:) ) därför inte inom de ramar/krav som SäkI ställer på skjutbanemål.

Nu har jag ju inte SäkI hemma, så du kanske kan citera aktulla moment i SäkI som du stödjer dig på? Rent spontant känns det nämligen lite konstigt. Visst, fallmål kan i princip placeras var som helst. Men fallmål placerade på samma ställen som ordinarie fasta mål kan jag inte se skulle vara något problem. Risken på skjutbanan är att skytten skjuter utanför gräns höger-vänster eller ovanför kulfånget, det ser jag inte kan uppstå i det fallet. Säger SäkI säger något annat är det givetvis bara att ställa in sig i ledet, men eftersom jag sett just detta arrangemang i verkligheten så undrar jag. Såvida detta inte är nytt i 2007 års utgåva.

Att däremot försöka "gömma" fallmålen för skytten är ingen bra idé.

Posted

Har inte SäkI framför mig, men det står något om att målen ska vara avsedda för skutbana och ska placeras i därför avsedda ställ. Du kan ju kolla i Säki Ehv/pv.

Posted
På skjutbana får endast därför avsedd godkänd målmateriel användas. Målmaterielen skall placeras i ordinarie målställ.

Inga temporära byggnationer, t ex kulisser, får uppföras mellan skjutvallen och kulfånget utan särskilt tillstånd av HKV.

Vad gäller soldatens personliga eldhandvapen ser jag inte nackdelarna med att pallra sig iväg till skjutbanan och genomföra ett pass instinktivskytte, om alternativet är att inte se sitt vapen på månader?