Dass Posted January 9, 2003 Report Posted January 9, 2003 om man ska bli i en bra och slug härförare som alla kommer minnas i alla tider måste man kunna sin strategi och taktik. nu satsar jag inte på att bli en härförare men jag tycker att det är väldigt intressant med taktik och strategi, se är det bra tt kunna ifall chefen skulle försvinna och stefen skulle vara på toa finns det några böcker ni skulle kunna tipsa om? hur strategi och taktik i dag men även hur man tror det kommer fungera i framtiden? även böcker om organisation och logestik är intressant Quote
Fu Dahlberg Posted January 9, 2003 Report Posted January 9, 2003 Sun Tzu - the art of war Gamal måhända, men den undervisas fortfarande i. Quote
Casca Posted January 9, 2003 Report Posted January 9, 2003 om man ska bli i en bra och slug härförare som alla kommer minnas i alla tider måste man kunna sin strategi och taktik.nu satsar jag inte på att bli en härförare men jag tycker att det är väldigt intressant med taktik och strategi, se är det bra tt kunna ifall chefen skulle försvinna och stefen skulle vara på toa finns det några böcker ni skulle kunna tipsa om? hur strategi och taktik i dag men även hur man tror det kommer fungera i framtiden? även böcker om organisation och logestik är intressant Vilken nivå tänker du på? Pluton, kompani, bataljon, brigad? Stridens grunder är en bra bok tycker jag. Finns med M-nummer. Casca Quote
KP2 Posted January 9, 2003 Report Posted January 9, 2003 Ökenrävar och ökenråttor - Rommels krig i Afrika... Quote
Dass Posted January 9, 2003 Author Report Posted January 9, 2003 Vilken nivå tänker du på? Pluton, kompani, bataljon, brigad? Stridens grunder är en bra bok tycker jag. Finns med M-nummer. Casca kompani och uppåt Quote
Guest Sudden Posted January 9, 2003 Report Posted January 9, 2003 När jag var på bilblioteket senast tittade jag igenom en mycket intressant bok. Handlade om just taktik och sånt. Det var många väldigt bra och snyggt illustrerade kartor (hittar inte rätt ord) över slag och oparationer. Allt från 1800-talet till Falklandskriget. Tyvvär kommer jag inte ihåg vad den hette... Quote
Larsleo Posted January 9, 2003 Report Posted January 9, 2003 stridens grunder heter den om inte jag är ute och cyklar(finns på det lokala bibloteket här uppe med) Quote
Unicorn Posted January 9, 2003 Report Posted January 9, 2003 Sudden: Troligen den bok Casca nämnde: "Om Stridens grunder" av Marco Smedberg. von Clausewitz vill säkert också vara med i strategernas skara... Quote
SFC Posted January 9, 2003 Report Posted January 9, 2003 "Om Stridens Grunder" av Marco Smedberg är en utmärkt bok att börja med. Den avhandlar analyser av fältslag och operationer genom historien samt krigföringens grundprinciper avseende taktik. "Modern Krigskonst" av Nils Marius Rekkedal är en tung pjäs och på en ganska hög nivå, men mycket mycket intressant. Innehållet fokuseras på modern militärteori och dess historiska bakgrund. Vad det gäller rena reglementen är "BrigR A Komp" och "BrigR A Bat" att rekommendera. Quote
Dobberman Posted January 9, 2003 Report Posted January 9, 2003 "Lidell-Hart, a study of his military thought" av Bond, Brian. "Clausewitzian friction and future war X" av Watts, Barry. " Strategisk läsebok" Rimstrand, Torbjörn Smedbergs som flera redan har nämnt är suverän........... Quote
Recommended Posts