Jump to content

Sjövärnskåren ungdom i skåne?


coq noir

Recommended Posts

hej

jag undrar hur sjövärnskårens ungdomsutbildning ser ut i skåne, funderar starkt på att gå med där och har redan anmält mig till en av marinens sommarskolor. Vet dock inte om det automatiskt ger medlemskap i sjövärnskåren eller om det ska ansökas om separat. Tacksam för svar.

Link to comment
Share on other sites

Du ansöker om medlemskap separat.

Jag kan dock inte svara på hur utbildningen ser ut i skåne. Jag svarar gärna på andra frågor.

 

Gemensamt för SVK är att du läser in Förarbevis och Kustskepparintyg under vintrarna emellan gk och fk och fk och pk.

Sen kan givetvis kåren ha andra aktiviteter.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Som Tikkanen sa så ansöker du om medlemskap i din lokala kår efter sommarskolan (om du vill fortsätta, vilket du givetvis kommer vilja :) ). Men du är givetvis även välkommen att bli medlem redan nu om du vill.

Ungdomsutbildningen i Skåne är gemensam för alla skånekårerna (Nordvästra Skånes SVK, Öresunds SVK och Sydöstra Skånes SVK), och genomförs på kåren i Malmö ungefär en gång var tredje vecka (i regel på lördagar!). Utbildningen genomförs kursvis där GK läser till förarbevis, FK till kustskepparintyg och PK läser ledarskap.

 

Vi har en enkel hemsida Ungdomsutbildningen i Skåne, men om du har fler frågor så är du givetvis välkommen att ställa dom här...

 

Vilken skola har du sökt?

 

PB-Syte / Instruktör vid ungdomsutbildningen i skåne :)

Link to comment
Share on other sites

Jag har en lite undring när ni skriver kustskepparintyg är för någe.

Är de samma sak som skepparexamen klass VIII?

 

Det är samma sak som skepparexamen, ja, men inte Klass VIII. Det är två olika saker, där Klass VIII är en yrkesinriktad utbildning.

 

Hur långe är sommarskola?

 

Och slutligen va fan är fk o gk?

 

De brukar vara runt 3 veckor, exakta datum och tider kan du hitta på SVKRFs hemsida.

 

GK = Grundkurs

FK = Fortsättningskurs

Link to comment
Share on other sites

@Xantos. Skilj på äpplen och päron, Kustskepparintyg är en behörighet för folk som kör på på fritiden.

Tro mig, det kan köra det mesta med den, dock finns det begränsningar.

Klass 8 är för folk som använder båten för att arbeta (mindre taxibåtar och så).

 

@Coq noir, Grattis till ett jättebra val! Du kommer inte att ångra dig, Märsgarn är det finaste du kan tänka dig!

Fråga Skoog, vårt eget värmlandstroll,som efter flera år i HVu och diverse andra organisationer så valde han flottan, just på grund av Sjövärnskåren på märsgarn!

Link to comment
Share on other sites

jag har sökt till mäsgarns juli läger

 

Underbart! Som Tikkanen glömde säga, är Märsgarn 2 den absolut bästa sommarskolan att gå. Jag har gjort mina tre år där och som Tikkanen vänligt nog påpekade, så var det faktiskt PK (dvs Praktikkursen, det tredje året) som fick mig att byta bort min tjänst som Kvartermästare i Armén till en tjänst i Flottan.

 

Har du riktigt tur/otur kan du få mig som instruktör.

Link to comment
Share on other sites

Tikkanen: Aa men nu är de så att jag håller på o utbilda mej till matros o kommer väldigt troligt att gå sjöbefälshögskolan i Kalmar efter det.

Jag skulle tro att klass VIII är bäst för mej :unsure:

 

Då borde du nästan läsa Klass VIII i skolan.

Link to comment
Share on other sites

Tikkanen: Aa men nu är de så att jag håller på o utbilda mej till matros o kommer väldigt troligt att gå sjöbefälshögskolan i Kalmar efter det.

Jag skulle tro att klass VIII är bäst för mej :unsure:

 

Då borde du nästan läsa Klass VIII i skolan.

 

Aa de gör jag.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...