Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Tjena!

Vad ska man göra om man vill så mycket militär erfarenhet innan mönstring som möjligt? I era ögon är jag nog ingen möp, men i mitt umgänge så skulle jag nog bli kallad extrem möp. Det är bara det att jag inte har varit på någon kurs elelr ungdoms pryl alls. Vad finns det och välja mellan och vad rekomenderar ni? :)

Edited by vikwil
Posted (edited)

Det finns två olika sorters ungdomsverksamhet i Försvarsmakten.

Den ena är olika sommarkurser och vinterkurser som arrangeras av de olika förbanden, ibland med stöd av olika frivilligorganisationer. De här kurserna är normalt välförsedda med resurser och man kan få testa på både det ena och det andra.

Den andra är den som frivilligorganisationerna bedriver själva. Den här verksamheten skiftar ganska mycket från plats till plats. Vissa bedriver sin verksamhet en gång i veckan, vissa varannan helg, vissa någon gång i månaden samt vissa mer sällan, men då som längre övningar på lov och liknande. Den här verksamheten arrangeras mestadels av Försvarsutbildarna och Hemvärnet, men även FRO, FVRF, SVK, SLK m.fl. har såndan verksamhet. Den lokala verksamheten har oftast ganska mindre resurser.

Jag har gjort 2,5 år i lokal verksamhet, 3 sommarkurser och 2 vinterkurser och kan bara säga att båda sorterna har sin tjusning.

Här kan du läsa mer om lokal verksamhet:

Försvarsutbildarna

Hemvärnet

Här kan du läsa om och söka till sommarkurser:

RekryC

Edited by Skoog
Posted

Ok, tack för alla svar. Kommer nog gå någon sorts sommarkurs i sommar, såfort jag får reda på datumen från RekryC :rockon:

Hemvärnet känns så himla gubbigt, eller är det så? Om jag skulle gå med i något skulle det bli i Stockholsregionen, är det någon som är med och kan rekomendera någon frivilligorganisation däromkring?

Hur ofta träffas man på t.ex. FBU?

vad gör man när man träffas?

Posted
Ok, tack för alla svar. Kommer nog gå någon sorts sommarkurs i sommar, såfort jag får reda på datumen från RekryC :)

Hemvärnet känns så himla gubbigt, eller är det så? Om jag skulle gå med i något skulle det bli i Stockholsregionen, är det någon som är med och kan rekomendera någon frivilligorganisation däromkring?

Kan inte svara på hur Sjövärnskårerna i Stockholm har det med utbildning och hemortsutbildningar riktigt, men i Göteborg SVK så kör vi två gånger per månad cirkus.

Då har vi uniform (Eftersom vi är inhyrda hos CFB-u, eller så var det tvärtom) och pluggar navigation och övar lite sjukvård, samband osv.

Både nyttigt och kul, SVK/CFB-u (FBU) rekommenderas starkt:)

Posted

Det finns två huvudgrupper av ungdomsutbildning; den som Försvarsmakten själv utför och den som några av de frivilliga försvarsorganisationerna anordnar på uppdrag av Försvarsmakten.

1. Den ungdomsutbildning som Försvarsmakten själv utför består av framförallt lite längre kurser på central nivå samt den ungdomsutbildning (såväl central som regional och lokal) som finns inom krigsförbandet Hemvärnet.

2. I den ungdomsutbildning som några de frivilliga försvarsorganisationerna anordnar på uppdrag av Försvarsmakten finns det såväl kurser på central, regional och lokal nivå. Hur denna är organiserad är oftast upp till respektive organisation och nivå att själv organisera.

Sjövärnskåren anordnar ungdomsutbildning med marin inriktning och flygvapenfrivilliga anordnar ungdomsutbildning med flyginriktning.

Ungdomsutbildning med arméinriktning anordnas framförallt av Försvarsutbildnarna, men även av några av de frivilliga försvarsorganisationer som utbildar avtalspersonal till krigsförbandet Hemvärnet.

Posted
Kan inte svara på hur Sjövärnskårerna i Stockholm har det med utbildning och hemortsutbildningar riktigt, men i Göteborg SVK så kör vi två gånger per månad cirkus.

Södertörns SVK kör hemortsutbildning en gång i veckan mellan GK och FK då man läser skärgårdsskepparintyget och en gång i veckan mellan FK och PK då man läser kustskepparen. På de här tillfällena har man även viss annan utbildning, men riktigt vad kan jag inte svara på då jag har fått läsa mina kurser här hemma.

I övrigt, erik_a, så har CFB/FBU bytt namn till Försvarsutbildarna.

@ nilsson, jag skulle vilja påstå att Hemvärnets egen U-vht är lika utbredd som FUs, även om det inte är någon större skillnad.

Posted

Södertörns SVK kör hemortsutbildning en gång i veckan mellan GK och FK då man läser skärgårdsskepparintyget och en gång i veckan mellan FK och PK då man läser kustskepparen. På de här tillfällena har man även viss annan utbildning, men riktigt vad kan jag inte svara på då jag har fått läsa mina kurser här hemma.

I övrigt, erik_a, så har CFB/FBU bytt namn till Försvarsutbildarna.

@ nilsson, jag skulle vilja påstå att Hemvärnets egen U-vht är lika utbredd som FUs, även om det inte är någon större skillnad.

Som tillägg till Skoogs svar kan jag säga att undervisningen sker i försvarshögskolans lokaler och att vi är civilklädda.

Posted
Det finns två huvudgrupper av ungdomsutbildning; den som Försvarsmakten själv utför och den som några av de frivilliga försvarsorganisationerna anordnar på uppdrag av Försvarsmakten.

1. Den ungdomsutbildning som Försvarsmakten själv utför består av framförallt lite längre kurser på central nivå samt den ungdomsutbildning (såväl central som regional och lokal) som finns inom krigsförbandet Hemvärnet.

2. I den ungdomsutbildning som några de frivilliga försvarsorganisationerna anordnar på uppdrag av Försvarsmakten finns det såväl kurser på central, regional och lokal nivå. Hur denna är organiserad är oftast upp till respektive organisation och nivå att själv organisera.

Sjövärnskåren anordnar ungdomsutbildning med marin inriktning och flygvapenfrivilliga anordnar ungdomsutbildning med flyginriktning.

Ungdomsutbildning med arméinriktning anordnas framförallt av Försvarsutbildnarna, men även av några av de frivilliga försvarsorganisationer som utbildar avtalspersonal till krigsförbandet Hemvärnet.

Jaha, se där:) Kan erkänna att jag följer Sjövärnskårens utveckling mer än Försvarsutbildarnas, tack för att du rättade mig iaf!:rockon:

Vikwil: Hur gammal är du? Ska du mönstra snart eller dröjer det ett tag?

Posted
Ok, tack för alla svar. Kommer nog gå någon sorts sommarkurs i sommar, såfort jag får reda på datumen från RekryC :wacko:

Då har vi uniform (Eftersom vi är inhyrda hos CFB-u, eller så var det tvärtom) och pluggar navigation och övar lite sjukvård, samband osv.

Både nyttigt och kul, SVK/CFB-u (FBU) rekommenderas starkt:)

Hmm, mitt finurliga cirka där känns lite fel:P

Menar INTE Cirkus om ev. missuppfattning uppstår^^

Posted
Vikwil: Hur gammal är du? Ska du mönstra snart eller dröjer det ett tag?

Det är kanske 1-1,5 år kvar till mönstring. Jag är endast intresserad av armen, inte marinen eller flyget.

Posted

inget svar men iaf...

i Skaraborg kommer FU (FörsvarsUtbildarna) ta över ALL ungdomsverksamhet...

Hemvärnet kommer mao inte längre bedriva U-vht men kommer "sponsra" FU med resurser och del av budgeten (samt instruktörer?)

hur det kommer se ut i övriga sverige kan jag inte svara på, men som det verkar så går det mer och mer åt det hållet.

Posted
inget svar men iaf...

Hemvärnet kommer mao inte längre bedriva U-vht men kommer "sponsra" FU med resurser och del av budgeten (samt instruktörer?)

hur det kommer se ut i övriga sverige kan jag inte svara på, men som det verkar så går det mer och mer åt det hållet.

Just här i Värmland ser det ut att gå åt andra hållet för tillfället, men det har mest att göra med att Batch är mycket intresserad av verksamheten, medan FU mest pratar. Dock så verkar det logiskt, men tråkigt att FU tar över.

• 4 weeks later...
Guest GSkoglund
Posted
inget svar men iaf...

Just här i Värmland ser det ut att gå åt andra hållet för tillfället, men det har mest att göra med att Batch är mycket intresserad av verksamheten, medan FU mest pratar. Dock så verkar det logiskt, men tråkigt att FU tar över.

Tråkigt att du upplever det så. Jag själv är Bitr. U-led i Kristianstad Försvarsutbildar Förening (som vi bytte namn till idag) Och Skåne har varit en "testzon" där ALL ungdomsverksamhet har gått över till FU. Detta har varit en förhållandevis smidig övergång där efter det sedvanliga bråket ("vi vill ha det som det alltid har varit") har avslutats och verksamheten börjar på allvar. Fördelarna är uppenbara. Allt ligger under samma tak. det eviga gnabbet om vilka som är "bäst" har försvunnit. Frid och fröjd.

Posted

Tja, vi har inte det problemet här idag eftersom vår ungdomsavdelning är både FU och HV. Däremot så upplever jag att det är smidigare att få tillgång till resurser från utbildningsgruppen när man är underställd hemvärnsbataljonen istället för en frivorg. Dessutom så finns det en viss samhörighetskänsla med det riktiga hemvärnet när man på sätt och vis tillhör samma förband (och ja, jag vet att ungdom inte tillhör förband osv).

• 2 weeks later...
Posted

Sedan kan man ju påpeka att erfarenhet inom någon typ av ungdomsverksamhet inte BARA är ett plus vid mönstring. Det beror ju helt på hur du är som person annars. Då jag var hos psykologen då jag mönstrade så blev man nästan misstrodd då man pratade om att man tyckte att det var roligt att vara ute i skogen på övningarna och man fick hela tiden frågor om varför man inte var med i scouterna eller någon liknande organisation. Enligt henne så påverkades min lämplighet något negativt på grund av detta. Sen är det ju säkert olika från psykolog till psykolog och det ordnade ju sig hos mönstringsförättaren senare :) . Men gå med Hv-ungdom eller liknande, det är ju kul ändå.