HvU Posted January 7, 2003 Report Share Posted January 7, 2003 Ska läsa en bok som utspelar sig i sverige under 90-talet. Några förslag? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest -A3- Skoleleven Posted January 7, 2003 Report Share Posted January 7, 2003 Alexander Skantze - Rikets Tjänst. Handlar om tre grabbar som rycker in i det militär. De ska utbildas till befäl vid ett signalistregemente i norra Sverige. Jaja inte så mycket "Tarmpaket utanför" Men men det visar hur det kan va lumpen. Är rätt kul! Robert Karjel - Gå över gränsen Lite Jan Guillou, eller mer jäkligt mycket. Handlar om en jäkligt avancerad jaktrobot som utlånas till Sverige från USA, Sen är det några typer som snor den, det vanliga typ. Så sätter dom ihop en kommandostyrka av fyra specialutbildade svenskar som ska ta sej in på rysk mark och ta tillbaka roboten. ----- mvh Tony Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lutscher Posted January 7, 2003 Report Share Posted January 7, 2003 Coq Rouge Link to comment Share on other sites More sharing options...
daan Posted January 7, 2003 Report Share Posted January 7, 2003 Operation GARBO I-III Link to comment Share on other sites More sharing options...
facit Posted January 7, 2003 Report Share Posted January 7, 2003 Operation GARBO I-III Författar namnet till GARBO är en pseudenom. Det är/var tre majorer vid karlsborg som skrev böckerna. Börjar läsa den tredje nu. Den blir lite långtråkig ibland och för POLITISK. Den är utgiven på ett förlag som tillhör ett visst parti nämlingen. Men den är bra annars. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raffsec Posted January 7, 2003 Report Share Posted January 7, 2003 Hmm åh jag har blivit senil försöker komma på vem som skrivit böckerna missilen samt farsot jvlgt bra böcker skriven under pseudonym av en kille från FRA Link to comment Share on other sites More sharing options...
snake Posted January 7, 2003 Report Share Posted January 7, 2003 "Gå över gränsen" av Robert någonting....har tyvärr tappat bort efternamnet på författaren. Handlar iaf om en stöld av en missil från Malmen, som har den på provning från jänkarna... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Sudden Posted January 7, 2003 Report Share Posted January 7, 2003 Operation GARBO I-III Författar namnet till GARBO är en pseudenom. Det är/var tre majorer vid karlsborg som skrev böckerna. Börjar läsa den tredje nu. Den blir lite långtråkig ibland och för POLITISK. Den är utgiven på ett förlag som tillhör ett visst parti nämlingen. Men den är bra annars. Vad handlar Operation Garbo böckerna om? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonte11 Posted January 7, 2003 Report Share Posted January 7, 2003 "Missilen" och "gå över gränsen" är 2 olika böcker.. Missilen är för övrigt skriven av Carl-Johan Brenner. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonte11 Posted January 7, 2003 Report Share Posted January 7, 2003 Garbo böckerna handlar om en sovjetisk invasion av sverige.. Ganska underhållande.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raffsec Posted January 7, 2003 Report Share Posted January 7, 2003 "Missilen" och "gå över gränsen" är 2 olika böcker.. Missilen är för övrigt skriven av Carl-Johan Brenner. så var det han hette han har skrivit några till det är lite en svensk Clancy över honom förutom att han har militär bakgrund själv. I missilen så påpekas vissa brister med JAS. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Dahlberg Posted January 7, 2003 Report Share Posted January 7, 2003 "Missilen" och "gå över gränsen" är 2 olika böcker.. Missilen är för övrigt skriven av Carl-Johan Brenner. Någon som vet var man kan få tag på dom? PÅ Adlibris hittade jag inget... Link to comment Share on other sites More sharing options...
F10H Stril Posted January 8, 2003 Report Share Posted January 8, 2003 I missilen så påpekas vissa brister med JAS. I Flygrevyn nr 2/1999 intervjuar man författaren till Missilen och där utvecklar han sin kritik mot Sverige i allmänhet och JAS 39 Gripen i synnerhet. SAAB bemöter dock den kritiken på ett konstruktivt och bra sätt i anslutning till artikeln. Heder åt redaktionen som ger SAAB en chans att bemöta hans påståenden! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonte11 Posted January 8, 2003 Report Share Posted January 8, 2003 Hmmm, undrar vart man ska få tag i det nummret. Får kolla på bibblan.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fbj972 Posted January 8, 2003 Report Share Posted January 8, 2003 Operation GARBO I-III Grymt vassa böcker! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fbj972 Posted January 8, 2003 Report Share Posted January 8, 2003 Operation GARBO I-III Författar namnet till GARBO är en pseudenom. Det är/var tre majorer vid karlsborg som skrev böckerna. ... och om jag inte missminner mig så är det "Harry Winter" som skrivit dessa... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus Posted January 8, 2003 Report Share Posted January 8, 2003 Facit: Har hört att det var några officerare från nedlagda I2 i Karlstad som skrivit den. Men det du skriver om att de kommer från K3 kan mycket väl stämma. Författaren av "Gå över gränsen" heter Robert Karell trot jag. Jag har den boken här hemma nånstans, hittade den på Åhléns bokrea för 29:- Link to comment Share on other sites More sharing options...
HvU Posted January 8, 2003 Author Report Share Posted January 8, 2003 Tack så mycket!! Jag ska nog försöka med Garbo, men kollar upp de andra i alla fall. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Odeys Posted January 8, 2003 Report Share Posted January 8, 2003 Skantze har skrivit en svit om tre böcker som börjar med Grattis gud,forstätter med Plus Minus Noll och avslutas med Rikets tjänst. Dessa är fristående men jag rekomenderar att man läser de i ordning för bra effekt =) Missilen av Carl Johan Brenner fortsätts av Farsot, som dock _inte_ är skriven under namnet Brenner utan under författarens riktiga namn Peter Buggert. Annars är Ta vad man vill ha av Louise Boije af Genäs klart läsvärd /O Link to comment Share on other sites More sharing options...
HvPrsk Posted January 8, 2003 Report Share Posted January 8, 2003 Tack så mycket!! Jag ska nog försöka med Garbo, men kollar upp de andra i alla fall. Lycka till med att få fatt i dom... Slut på förlag och stulna på bibliotek brukar vara ett genomgående öde för dom. ;) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Dahlberg Posted January 8, 2003 Report Share Posted January 8, 2003 Tack så mycket!! Jag ska nog försöka med Garbo, men kollar upp de andra i alla fall. Lycka till med att få fatt i dom... Slut på förlag och stulna på bibliotek brukar vara ett genomgående öde för dom. ;) Japp.... Skitsvåra att få tag på... Finns lite andra böcker av "winters" typ "op: Poltava" att få tag på men Garbo är mycket svår.. Ingen som kan ta reda på vilket förlag som gav ut "Op:Garbo"? NYTRYCK AV "OP:GARBO" NU!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
HvPrsk Posted January 8, 2003 Report Share Posted January 8, 2003 Ingen som kan ta reda på vilket förlag som gav ut "Op:Garbo"? AB Timbro förlag, tryckt av Bonniers Grafiska Industrier, Stockholm 1988 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Dahlberg Posted January 8, 2003 Report Share Posted January 8, 2003 Jag har mailat förlaget med lite frågor om ett ev. nytryck... Får se vad dom svarar.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
nifer Posted January 8, 2003 Report Share Posted January 8, 2003 Sune Anderssons Anfall mot Sverige läste jag i mina ungdoms dagar, den var bra. Lite osäker på när handlingen utspelades dock Beställ boken Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Dahlberg Posted January 9, 2003 Report Share Posted January 9, 2003 Jag har mailat förlaget med lite frågor om ett ev. nytryck... Får se vad dom svarar.... Jag har nu fått ett svar som lyder: "Boken är helt slut på förlaget. Tyvärr planerar vi inget nytryck. Mitt enda tips är att du frågar på antikvariat." Så det enda sättet skulle väl vara om tillräkligt många mailar och frågar ;) kolla www.timbro.se Link to comment Share on other sites More sharing options...
HvPrsk Posted January 9, 2003 Report Share Posted January 9, 2003 Jag har mailat förlaget med lite frågor om ett ev. nytryck... Får se vad dom svarar.... Jag har nu fått ett svar som lyder: "Boken är helt slut på förlaget. Tyvärr planerar vi inget nytryck. Mitt enda tips är att du frågar på antikvariat." Så det enda sättet skulle väl vara om tillräkligt många mailar och frågar ;) kolla www.timbro.se Man kanske ska föreslå dom en "print on demand" tjänst... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus Posted January 9, 2003 Report Share Posted January 9, 2003 Fu Dahlberg: Exakt samma svar jag fick när jag mailade och frågade Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Dahlberg Posted January 9, 2003 Report Share Posted January 9, 2003 Så många som möjligt får skicka och tjata ;) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Casca Posted January 9, 2003 Report Share Posted January 9, 2003 Operation GARBO I-III Författar namnet till GARBO är en pseudenom. Det är/var tre majorer vid karlsborg som skrev böckerna. Börjar läsa den tredje nu. Den blir lite långtråkig ibland och för POLITISK. Den är utgiven på ett förlag som tillhör ett visst parti nämlingen. Men den är bra annars. Falska rykten och diversion. Karlsborg har inget med Garboböckerna att göra. Dom är producerade av två frontsvin från IB 2/Karolinen under pseudonymen "Harry Winter". En av dem brukar synas på Televisionsapparaten lite då och då, kommenterandes militärstrategiska nyheter och oroligheter i vår omvärld. Casca Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus Posted January 9, 2003 Report Share Posted January 9, 2003 Casca: Har du namnet på "gubben i rutan"? Är det den vithåriga mannen du menar? Iofs så är väl dom flesta som kommit upp sig i åren vithåriga.. Vet du vad dom gjorde när dom jobbade här i Karlstad? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.