Jump to content

Vintergatan 2007

Recommended Posts

får hvu-folk gå med??

:unsure:

Bara så du vet arvid så är det inte FBU-Ungdom dom talar om.

Så chanserna är nog inte så stora

Chanserna är nog rätt så obefintliga faktiskt

Edited by HvU-johan

:unsure:

Bara så du vet arvid så är det inte FBU-Ungdom dom talar om.

Så chanserna är nog inte så stora

Chanserna är nog rätt så obefintliga faktiskt

jag vet men det stod ju ändå "öppen för alla medlemmar i frivillig försvarsorganisation."

man kunde ju alltid hoppas

"Anmälningstiden har gått ut och startfältet är fullt."

Kolla innan.

Och så är det väl rätt så uppenbart att HVU och FBU-U inte får vara med på såna här grejer.

Om man kollar in Ungdomsavdelningen så står det där att det finns Ak4B utb med bara ungdommar.

Kolla upp det istället

Och så är det väl rätt så uppenbart att HVU och FBU-U inte får vara med på såna här grejer.

Säger du det? Jag har varit med på minst en skjutning som har varit arrangerad av FU (eller ja, FBU). De enda kraven är ju att man är medlem i någon av de frivilliga försvarsorganisationerna samt att man kan hantera Ak4. Stockholmsskjutningen verkar inte vara full eftersom man anmäler sig på plats.

Säger du det? Jag har varit med på minst en skjutning som har varit arrangerad av FU (eller ja, FBU). De enda kraven är ju att man är medlem i någon av de frivilliga försvarsorganisationerna samt att man kan hantera Ak4. Stockholmsskjutningen verkar inte vara full eftersom man anmäler sig på plats.

Mmm men du kan ju knappast vara med såvida du inte fyllt 17 med tanke på att det är automatvapen som används. Så för ganska många ungdomar så är tävlingen stängd.

I stand corrected.

Men om hur kom du in på den?

Jag kan ju iallafall tänka mej att jag inte bara kan anmäla mej till valfri FU/FBU kurs?

Jag kan väl inte tex åka ner till stockholmskjutningen och anmäla mej?

:rolleyes:

Jo, det tror jag faktiskt att du kan. En kompis till mig anmälde sig till en SIB kurs i Halmstad i FUs regi och hamnade först som reserv, men blev sedan uppringd och tillfrågad om han ville delta. Han är också Hv/FU-ungdom och var vid tiden för kursen 18 år.

Mmm men du kan ju knappast vara med såvida du inte fyllt 17 med tanke på att det är automatvapen som används. Så för ganska många ungdomar så är tävlingen stängd.

Självklart, men då uppfyller man ju inte heller kravet att kunna hantera en Ak, vilket skulle vara samma för stabslottan Karin, 43, som är utbildad på Kpist m/45.

Edited by Skoog

Nu vet jag inte hur reglerna ändrats de senaste åren men tidigare har Vintergatan (Sthlm) varit öppen för ungdomar.

Jag har själv deltagit ett antal gånger som ungdom med en tredjeplats som bästa individuella resultat och en förstaplats i lag.

The Swede :rolleyes:

Nu vet jag inte hur reglerna ändrats de senaste åren men tidigare har Vintergatan (Sthlm) varit öppen för ungdomar.

Jag har själv deltagit ett antal gånger som ungdom med en tredjeplats som bästa individuella resultat och en förstaplats i lag.

The Swede :rolleyes:

Fast var inte det på den tiden när HV-u utgjorde hemvärnsområdenas rörliga spaningsresurs? :rockon:

Jo, det tror jag faktiskt att du kan. En kompis till mig anmälde sig till en SIB kurs i Halmstad i FUs regi och hamnade först som reserv, men blev sedan uppringd och tillfrågad om han ville delta. Han är också Hv/FU-ungdom och var vid tiden för kursen 18 år.

Det är ju helt jävla bissart - det är en kurs som jag vet att fler söker än vad som det finns platser för. Ungdomar har ju ingen stridsutbildning i grunden och KAN därför inte göra någon vettig insats på en dylik övning, sen hoppas jag att det är som så att de INTE FÅR vara med just pga det stridande innehållet och att ungefär alla andra som bär uniform är mer lämpade att gå den kursen jämfört med en ungdom.

@ johanp

Jag håller med. Både jag och min kompis var mycket förvånade, vi anmälde oss mest på skoj och för att se om det funkade. Jag tror faktiskt att det var en person från det här forumet som är ungdom som var med på en sådan kurs.

• 3 weeks later...

Tidsplanering?... Ganska så obefintlig sådan tycker jag.

-10, stjärnklart, lite blåst, månen lös som en strålkastare, 4½h trevlig promenad med automatvapen... Kunde inte bli mycket bättre :camo:

En fråga, dom (arrangörerna) påstod att det hade kommit nya regler som sa att en skyddsvakt var tvungen att gå med runt i dom patruller som hade lånevapen. Dessutom påstod dom att det inte gick att utse en av deltagarna som skyddsvakt i den patrullen...

Det tycker jag låter väldigt konstigt iom att dom flesta som gick är utbildade skyddsvakter och enda skillnaden var att dom hade varit där hela dagen.

Någon som vet vad som gäller?

För övrigt var det minst en patrull med fbu-u på plats som hade med sig egna (som inte inte lånade på plats) ak-5:or. Så vintergatan är öppen för ungdomar. Det är inte en stridsskjutning...

Är det någon som vet var eller om man kan se resultaten på webben?

Har varit inne på www.forsvarsutbildarna.se men där hittar jag bara en kalender, ingen resultat lista..

http://www.forsvarsutbildarna.se/stockholm/utb/kalender/

någon som vet?

Tror att PUL sätter stopp för det, men är inte säker... Om du skrev din adress på ett kuvert vid inskrivningen så kommer dom att skicka resultatet till dig.

Om inte, kan du få det av mig när jag får det.

När jag åkte var det en kille som hade 43 av 44 poäng, missade ett skott på andra stationen. Rätt bra gjort...

Är det någon som vet var eller om man kan se resultaten på webben?

Har varit inne på www.forsvarsutbildarna.se men där hittar jag bara en kalender, ingen resultat lista..

http://www.forsvarsutbildarna.se/stockholm/utb/kalender/

någon som vet?

Tror att PUL sätter stopp för det, men är inte säker... Om du skrev din adress på ett kuvert vid inskrivningen så kommer dom att skicka resultatet till dig.

Om inte, kan du få det av mig när jag får det.

När jag åkte var det en kille som hade 43 av 44 poäng, missade ett skott på andra stationen. Rätt bra gjort...

När jag åkte var det en som hade 44 av 44 :rolleyes:

Är deltagarnas poäng överlag högre nu när man får använda rödpunktssiktet eller har man även ökat svårighetsgraden på delmomenten?

/D (som stannade hemma och kurerade en förkylning istället för att delta)

Är deltagarnas poäng överlag högre nu när man får använda rödpunktssiktet eller har man även ökat svårighetsgraden på delmomenten?

/D (som stannade hemma och kurerade en förkylning istället för att delta)

Jag har högre poäng med rödpunkt än med järnsiktet... Men dom har försökt göra det svårare genom att ha rött ljus osv, men så svårt är det inte.

Nyhet för i år var att vi hade 7 skott på varje station iställer för 8, dom stationer som hade två mål hade max poäng 4 för varje mål så du fick välja vilken du sköt fyra skott på. Lite skoj :baskerPa: