Filuren Posted November 7, 2007 Report Posted November 7, 2007 Syn: B Hörsel: A Cykeln: 8 Styrke: 8 Inskrivningsprov: 5 Pliktförmåga: 7 Befälsskattning: 6 Quote
Diaz Posted November 8, 2007 Report Posted November 8, 2007 Jag mönstrade igår och blev minst sagt positivt överraskad av resultaten, trots att de inte var några höjdar-resultat. Med tanke på att jag har natt jobbat i ca tre månaders tid nu och inte har kunnat löpa mer än 1 gång i veckan samt druckit en hel del alkohol under denna tid så fick jag det här: 174 cm 64 kg Inskrivning: 6 Styrka: 7 Kondition: 8 Syn: C (kasst!) Hörsel: Godkänd Pliktförmåga: 6 Befälslämplighet: 6 Efter samtalet med förättaren så kom vi fram till att det var säkrast att satsa på antingen sjukvårdare på livgardet eller som beriden bevakningssoldat (högvakt) på livgardet eftersom jag verkligen vill göra lumpen. Jag har en fråga bara. Var 8 max på betygsskalan hos psykologen? Quote
Guest erik_a Posted November 8, 2007 Report Posted November 8, 2007 Jag mönstrade igår och blev minst sagt positivt överraskad av resultaten, trots att de inte var några höjdar-resultat. Med tanke på att jag har natt jobbat i ca tre månaders tid nu och inte har kunnat löpa mer än 1 gång i veckan samt druckit en hel del alkohol under denna tid så fick jag det här: 174 cm 64 kg Inskrivning: 6 Styrka: 7 Kondition: 8 Syn: C (kasst!) Hörsel: Godkänd Pliktförmåga: 6 Befälslämplighet: 6 Efter samtalet med förättaren så kom vi fram till att det var säkrast att satsa på antingen sjukvårdare på livgardet eller som beriden bevakningssoldat (högvakt) på livgardet eftersom jag verkligen vill göra lumpen. Jag har en fråga bara. Var 8 max på betygsskalan hos psykologen? Nio. Quote
Munken_swe Posted November 8, 2007 Report Posted November 8, 2007 Mönstrade i dag Muskelstyrka:7 Fysisk arbetsförmåga (kondition): 6 Färgseende: 0 fel Syn: C Hörsel: Godkänd Blodtryck: 120/70 (bra) Testresultat (intelligens): 8 Befälslämplighet: 5 Plikttjänstförmåga: 5 --------- Sammanvägd tjänstbarhet: A, Stridande befattning med stor rörlighet Placering: 1. Bevakningsgruppbefäl P4 Kvarn 2. Bevakningsgruppbefäl MarinB 3. Sjöbevakningsgruppbefäl Ska ringa i februari för att höra om något roligare blivit ledigt, om jag inte får förstavalet. Quote
Semper Fi Posted November 10, 2007 Report Posted November 10, 2007 Inskrivningsprov: 7 Cykel: 8 (när jag slutade sa han "du skulle fortsatt för du hade bara 5 sek till en 9a ) Muskelstyrka: 9 Hörsel:A Syn: B Befälslämplighet: 7 Plikttjänstförmåga: 7 Jägartest: godkänt Jag stötte nog på landets suraste mönstringsförrättare. Eftersom jag var siste man och det fredag så var det ganska tydligt att han bara ville åka hem. Därför gav han mig ingen chans att ställa några frågor utan bara skrev in mig som Jägarplutonbefäl i Arvidsjaur. Någon som kan säga nåt om denna tjänsten? Gå långt, gå tungt och gå kallt? Vad innebär det förresten att vara plutonsbefäl? Angående synen så blev jag väldigt förvånad över att jag bara fick B. Jag började med vänster öga och såg understa raden utan några problem, men när det kom till höger öga fick jag svårigheter att ens se andra raden nerifrån. Rätta mig gärna om jag har fel, men det är ju knappast troligt att jag kommer i en situation där jag inte kan använda mitt vänstra öga vilket betyder att jag sammantaget har fulgod syn. Jaja det är bara att inse sina brister, men det är lite retligt eftersom jag inte kunde söka röjdyk och FJS pga av detta. Quote
MatsLennarth Posted November 10, 2007 Report Posted November 10, 2007 Inskrivningsprov: 7 Cykel: 8 (när jag slutade sa han "du skulle fortsatt för du hade bara 5 sek till en 9a ) Muskelstyrka: 9 Hörsel:A Syn: B Befälslämplighet: 7 Plikttjänstförmåga: 7 Jägartest: godkänt Jag stötte nog på landets suraste mönstringsförrättare. Eftersom jag var siste man och det fredag så var det ganska tydligt att han bara ville åka hem. Därför gav han mig ingen chans att ställa några frågor utan bara skrev in mig som Jägarplutonbefäl i Arvidsjaur. Någon som kan säga nåt om denna tjänsten? Gå långt, gå tungt och gå kallt? Vad innebär det förresten att vara plutonsbefäl? Angående synen så blev jag väldigt förvånad över att jag bara fick B. Jag började med vänster öga och såg understa raden utan några problem, men när det kom till höger öga fick jag svårigheter att ens se andra raden nerifrån. Rätta mig gärna om jag har fel, men det är ju knappast troligt att jag kommer i en situation där jag inte kan använda mitt vänstra öga vilket betyder att jag sammantaget har fulgod syn. Jaja det är bara att inse sina brister, men det är lite retligt eftersom jag inte kunde söka röjdyk och FJS pga av detta. Fullgod syn = 1.0 båda ögonen. JägarPB = gå långt, tungt och kallt. Som PB tas du ut till gruppchef, stf. gruppchef, sjukvårdare m.m. Muckar som sergeant. Quote
Agentorange67 Posted November 11, 2007 Author Report Posted November 11, 2007 Lycka till men vad siktar du på? Quote
MikaelD Posted November 13, 2007 Report Posted November 13, 2007 Siktar på AmfibieUnderhåll. Verkar vara en givande och bra tjänst. /MikaelD PS: 9 Dagar Kvar! Quote
Filuren Posted November 13, 2007 Report Posted November 13, 2007 Siktar på AmfibieUnderhåll. Verkar vara en givande och bra tjänst. /MikaelD PS: 9 Dagar Kvar! Kanske ses då, har det som 1:a handsval Quote
dahl Posted November 15, 2007 Report Posted November 15, 2007 Innan jag mailar pliktverket och frågar tänkte jag kolla här. Har genomfört mönstringen och gjort jägartestet med godkänt resultat. Kan man på något sätt få göra fallskärmsjägarnas extramönstring som årskull 90 kommer göra? Dvs "hoppa över" ett år. Eller är det bara att acceptera att vi lyckats pricka in ett riktigt olycksår? Quote
Squaddy Posted November 15, 2007 Report Posted November 15, 2007 Innan jag mailar pliktverket och frågar tänkte jag kolla här. Har genomfört mönstringen och gjort jägartestet med godkänt resultat. Kan man på något sätt få göra fallskärmsjägarnas extramönstring som årskull 90 kommer göra? Dvs "hoppa över" ett år.Eller är det bara att acceptera att vi lyckats pricka in ett riktigt olycksår? Dunno actually, en polare som frågade mönstringsförrättaren sa att vi födda 1989 inte kunde söka. Å andra sidan verkar vissa av oss få extramönstra. Själv glömde jag att fråga. Anser att det börjar bli lite patetiskt med alla wannabes som siktar mot fallskärmsjägeriet då antagligen 99% inte skulle bli godkända på extramönstringen och än mindre andel klara av tjänsten. Quote
dahl Posted November 15, 2007 Report Posted November 15, 2007 Innan jag mailar pliktverket och frågar tänkte jag kolla här. Har genomfört mönstringen och gjort jägartestet med godkänt resultat. Kan man på något sätt få göra fallskärmsjägarnas extramönstring som årskull 90 kommer göra? Dvs "hoppa över" ett år.Eller är det bara att acceptera att vi lyckats pricka in ett riktigt olycksår? Dunno actually, en polare som frågade mönstringsförrättaren sa att vi födda 1989 inte kunde söka. Å andra sidan verkar vissa av oss få extramönstra. Själv glömde jag att fråga. Anser att det börjar bli lite patetiskt med alla wannabes som siktar mot fallskärmsjägeriet då antagligen 99% inte skulle bli godkända på extramönstringen och än mindre andel klara av tjänsten. Nu ska vi kanske vara en aningen försiktiga med att kasta sten i glashus.. Quote
Guest BBQ Posted November 15, 2007 Report Posted November 15, 2007 Anser att det börjar bli lite patetiskt med alla wannabes som siktar mot fallskärmsjägeriet då antagligen 99% inte skulle bli godkända på extramönstringen och än mindre andel klara av tjänsten. Håller med. Jag förstår inte varför vissa strävar efter de jobbigaste tjänsterna när det finns både roliga och lärorika befattningar. Quote
Guest erik_a Posted November 15, 2007 Report Posted November 15, 2007 Anser att det börjar bli lite patetiskt med alla wannabes som siktar mot fallskärmsjägeriet då antagligen 99% inte skulle bli godkända på extramönstringen och än mindre andel klara av tjänsten. Håller med. Jag förstår inte varför vissa strävar efter de jobbigaste tjänsterna när det finns både roliga och lärorika befattningar. En jobbig tjänst kan väl vara både rolig och lärorik den med? Men jag förstår vad du menar /Erik Quote
dahl Posted November 16, 2007 Report Posted November 16, 2007 Anser att det börjar bli lite patetiskt med alla wannabes som siktar mot fallskärmsjägeriet då antagligen 99% inte skulle bli godkända på extramönstringen och än mindre andel klara av tjänsten. Håller med. Jag förstår inte varför vissa strävar efter de jobbigaste tjänsterna när det finns både roliga och lärorika befattningar. Öh eftersom jag spelat battlefield 2 varenda dag i två år är det klart jag vill bli det! Eller kan det vara för att man vill visa för sig själv att man klarar av det? Men skulle inte direkt gråta om jag fick nån annan tjänst. Sålänge man är nöjd med den själv så spelar det ju ingen roll vad det är för nån. Quote
Squaddy Posted November 17, 2007 Report Posted November 17, 2007 Öh eftersom jag spelat battlefield 2 varenda dag i två år är det klart jag vill bli det! Eller kan det vara för att man vill visa för sig själv att man klarar av det? Därav patetiskt. Majoriteten av dagens wannabes lever i en värld där ingen annan tjänst är jämförbar med fallskärmsjägeriet, trots att dom inte har den blekaste om hur utbildningen genomförs (förutom det uppenbara, exempelvis att man hoppar fallskärm och att det är allmänt krävande). Min uppfattning är att skillnaderna mellan de flesta jägartjänster och andra likartade tjänster är subtila sett till "hårdhet". Quote
Guest erik_a Posted November 17, 2007 Report Posted November 17, 2007 Öh eftersom jag spelat battlefield 2 varenda dag i två år är det klart jag vill bli det! Eller kan det vara för att man vill visa för sig själv att man klarar av det? Därav patetiskt. Majoriteten av dagens wannabes lever i en värld där ingen annan tjänst är jämförbar med fallskärmsjägeriet, trots att dom inte har den blekaste om hur utbildningen genomförs (förutom det uppenbara, exempelvis att man hoppar fallskärm och att det är allmänt krävande). Min uppfattning är att skillnaderna mellan de flesta jägartjänster och andra likartade tjänster är subtila sett till "hårdhet". Samtidigt så har nog majoriteten av dessa människor (Inklusive jag själv) inte den blekaste aning om hur någon av de svenska värnpliktsutbildningarna genomförs idag, mer än det som står i de olika befattningsutbildningarnas beskrivningar. Och kanske är det just det som eggar de som söker SANS-tjänsten Fallskärmsjägare, att ge sig in i det okända, kämpa och förhoppningsvis klara av utbildningen. Erik Quote
dahl Posted November 18, 2007 Report Posted November 18, 2007 Öh eftersom jag spelat battlefield 2 varenda dag i två år är det klart jag vill bli det! Eller kan det vara för att man vill visa för sig själv att man klarar av det? Därav patetiskt. Majoriteten av dagens wannabes lever i en värld där ingen annan tjänst är jämförbar med fallskärmsjägeriet, trots att dom inte har den blekaste om hur utbildningen genomförs (förutom det uppenbara, exempelvis att man hoppar fallskärm och att det är allmänt krävande). Min uppfattning är att skillnaderna mellan de flesta jägartjänster och andra likartade tjänster är subtila sett till "hårdhet". Alla människor är ju som tur är väldigt olika. Vad som är krävande för vissa kan vara lättare för andra. Jag personligen skulle aldrig klara av röjdyk eller ubåtstjänst på ett bra sätt. Men tror jag skulle klara av en jägartjänst bättre eftersom det innebär uppgifter som jag tycker är mycket roligare och som jag passar bättre för, samtidigt som det är en utmaning som i alla fall jag värdesätter. Vad som sedan har mest status skiter jag fullständigt i. Får jag återigen fråga vad du åsyftar när du kallar folk "wannabes"? Det var ju det här med att kasta sten i glashus. Quote
KOB Posted November 20, 2007 Report Posted November 20, 2007 Innan jag mailar pliktverket och frågar tänkte jag kolla här. Har genomfört mönstringen och gjort jägartestet med godkänt resultat. Kan man på något sätt få göra fallskärmsjägarnas extramönstring som årskull 90 kommer göra? Dvs "hoppa över" ett år.Eller är det bara att acceptera att vi lyckats pricka in ett riktigt olycksår? Dunno actually, en polare som frågade mönstringsförrättaren sa att vi födda 1989 inte kunde söka. Å andra sidan verkar vissa av oss få extramönstra. Själv glömde jag att fråga. Anser att det börjar bli lite patetiskt med alla wannabes som siktar mot fallskärmsjägeriet då antagligen 99% inte skulle bli godkända på extramönstringen och än mindre andel klara av tjänsten. Härlig inställning... not. Missat att fyskraven inför extramönstringarna egentligen inte är så hårda? Så länge någon har motivation och är bra allmäntränad lär det gå bra! Döm inte folk på förhand, en person som verkar halvmotiverad kanske i själva verket undanhåller sin motivation då det är hans ensak... mvh Quote
Agentorange67 Posted November 20, 2007 Author Report Posted November 20, 2007 Varför är alla så kåta på fallskärm de genomför bara ett få antal hopp? Typ ca 20. Det är bara söka till en lokal fallskärmsklubb, svårare än så är det inte. Eller är det att folk vill säga att de var fallskärmjägare? Tror inte det spelar någon roll om du har det i ditt CV eller ej. Quote
KOB Posted November 20, 2007 Report Posted November 20, 2007 Varför är alla så kåta på fallskärm de genomför bara ett få antal hopp? Typ ca 20. Det är bara söka till en lokal fallskärmsklubb, svårare än så är det inte. Eller är det att folk vill säga att de var fallskärmjägare? Tror inte det spelar någon roll om du har det i ditt CV eller ej. Utbildningen i övrigt då? Sen tror jag inte man får hoppa nattetid och med halo/haho på lokala fallskärmsklubbar direkt... speciellt inte under så jobbiga förhållanden (myrar o.sv??). Angående CVt så är det kanske inte så viktigt mer än i militära sammanhang, men om någon har som personligt mål att vara fallskärmsjägare är det väl bara att respektera personens målsättning och eventuellt ge lite råd så han lyckas. Alla människor förtjänar att behandlas med respekt, speciellt de med lite målsättningar och visioner. Quote
Agentorange67 Posted November 20, 2007 Author Report Posted November 20, 2007 Vad gäller hoppa nattetid så tror jag att det finns olika certifikat. Visst är det bra om man ska söka till fjs sen. Men vem vill satsa på en militär karriär när man får en sådan låg lön? Gör du lumpen för att försvara Sverige eller ser du det som en kul utbildning? Quote
KOB Posted November 20, 2007 Report Posted November 20, 2007 Vad gäller hoppa nattetid så tror jag att det finns olika certifikat. Visst är det bra om man ska söka till fjs sen. Men vem vill satsa på en militär karriär när man får en sådan låg lön? Gör du lumpen för att försvara Sverige eller ser du det som en kul utbildning? Vem bryr sig om lönen så länge man trivs på sitt jobb? Skulle hellre jobba 10h/dygn med halvkass lön på ett jobb jag älskar än att sitta 6-8h/dygn på ett skittråkigt jobb med bra lön. De som vill satsa på att jobba inom försvaret lär göra det för att de gillar verksamheten och brinner för det de gör, inte för att tjäna pengar. Och lönen är väl förövrigt klart duglig :P. Jag gör lumpen främst för jag gillar friluftslivet och sen ska man väl aldrig underskatta möjligheten till o få nära vänner. Quote
Cesium Posted November 20, 2007 Report Posted November 20, 2007 (edited) Varför är alla så kåta på fallskärm de genomför bara ett få antal hopp? Typ ca 20. Det är bara söka till en lokal fallskärmsklubb, svårare än så är det inte. Eller är det att folk vill säga att de var fallskärmjägare? Tror inte det spelar någon roll om du har det i ditt CV eller ej. Uhm, vilken otroligt konstig inställning! Inte tänkt på att utbildningen är känd för att vara en av de hårdaste och svåraste att klara av? Vissa vill helt enkelt klara av det många bara kan drömma om. Andra vill göra det för att skydda sitt land, andra för att de tycker hela sättet som fallskärmsjägare agerar och uppträder på är tufft/bra/etc. Vissa tror att de är bra för CVt Vissa är kåta som fan på KJ, och de hoppar så vitt jag vet inte ens fallskärm, ändå är vissa askåta på den utbildningen. En bekant är glad som fan för AmRöjj, de får skjuta AG90, det uppskattar han. Edited November 20, 2007 by Cesium Quote
Agentorange67 Posted November 20, 2007 Author Report Posted November 20, 2007 Varför är alla så kåta på fallskärm de genomför bara ett få antal hopp? Typ ca 20. Det är bara söka till en lokal fallskärmsklubb, svårare än så är det inte. Eller är det att folk vill säga att de var fallskärmjägare? Tror inte det spelar någon roll om du har det i ditt CV eller ej. Uhm, vilken otroligt konstig inställning! Inte tänkt på att utbildningen är känd för att vara en av de hårdaste och svåraste att klara av? Vissa vill helt enkelt klara av det många bara kan drömma om. Andra vill göra det för att skydda sitt land, andra för att de tycker hela sättet som fallskärmsjägare agerar och uppträder på är tufft/bra/etc. Vissa tror att de är bra för CVt Vissa är kåta som fan på KJ, och de hoppar så vitt jag vet inte ens fallskärm, ändå är vissa askåta på den utbildningen. En bekant är glad som fan för AmRöjj, de får skjuta AG90, det uppskattar han. Tanken var att man valde det för att "fan va coolt att hoppa fallskärm". Ska du springa till farmor och berätta hur jobbigt det var, hon fattar ändå inget. Satsa på nåt som roligt, som de har förkunskaper om. Det finns inget som slår erfarenhet. Jag förstår inte vitsen med att välja en "tuff" utbildning, framför en mer spännande? Quote
KOB Posted November 20, 2007 Report Posted November 20, 2007 Tanken var att man valde det för att "fan va coolt att hoppa fallskärm". Ska du springa till farmor och berätta hur jobbigt det var, hon fattar ändå inget. Satsa på nåt som roligt, som de har förkunskaper om. Det finns inget som slår erfarenhet. Jag förstår inte vitsen med att välja en "tuff" utbildning, framför en mer spännande? Vad säger att det inte är lika/mer spännande på en tuff utbildning? Snacka om att vända kappan efter vinden... fått en ny livsåskådning sen du inte kom in på FBJ eller? Mvh. (inlägget lät lite otrevligt dock, men ta det på ett bra sätt) Quote
Guest erik_a Posted November 21, 2007 Report Posted November 21, 2007 På det perfekta internet skulle människan få ha drömmar och hans eller hennes nästa skulle respektera dessa drömmar. För vissa av dessa människor så stannar just drömmen vid en dröm. Andra människors drömmar blir, kanske efter hårt slit, verklighet. Och först då vet han eller hon om detta är vad man vill syssla med. Istället för att uppmuntra varandra så sitter människor och försöker ta reda på varför någon har sökt en viss tjänst, nästan som att de är missunsamma och tvivlar. Är det för att det är coolt? Är det för att man får kalla sig fallskärmsjägare? Är det för att man får hoppa fallskärm? Är det för att man får kalla sig jägare? Eller är det för att man har en dröm, ett mål? Osv osv. Människan har väl rätt att tvivla, men måste man göra något för att man har rätten till det? Det är lite halvtaskig stämning i tråden nu, känns som om den kan eskalera rätt snabbt. Låt människan ha drömmar, hur orealistiska de än må vara (och vice versa) och kom ihåg, det där klichéaktiga men ack så sanna uttrycket, "I dagens försvarsmakt behövs alla människor." Lycka till! Erik Quote
MikaelD Posted November 21, 2007 Report Posted November 21, 2007 Håller med dig till fullo Erik_A har dock inte skrivigt så mycket i tråden men läst den desto mer. En del människor kanske föds med för mycket avundsjuka i kroppen, vad vet jag. I morgon är det mönstring som gäller, hoppas på en plats i Amfibie Underhåll. Med Vänlig Hälsning MikaelD Quote
Agentorange67 Posted November 21, 2007 Author Report Posted November 21, 2007 Kob har delvis rätt, det tog jävligt på psyket, efter min mönstring. Det sög helt enkelt musten ur mig! Det förklara mina inlägg, men eftersom ord står mot ord, kommer vi ingen vart. Till Mikke D kan jag du få lite tips: Tänk att du ska sälja dig till pliktverket/FM. De skiter i hur det går för dig, ingen sympati (så kände jag iaf). Quote
Recommended Posts