Tackleberry Posted May 30, 2007 Report Posted May 30, 2007 Hur vet jag villken skvadron jag ingår i? Dum fråga kanske, men jag vet faktist inte. Enkelt: Ring pliktverket (din inskrivningsförättare) och fråga vilken skvadron!! Enklare än så kan det inte bli... Quote
Jonas88 Posted May 31, 2007 Report Posted May 31, 2007 Hur vet jag villken skvadron jag ingår i? Dum fråga kanske, men jag vet faktist inte. Enkelt: Ring pliktverket (din inskrivningsförättare) och fråga vilken skvadron!! Enklare än så kan det inte bli... Instämmer med föregående talare (skrivare), har gjort det själv! Quote
Zippan Posted May 31, 2007 Report Posted May 31, 2007 (edited) Dem börjar nog bli trötta på mig där borta på pliktverket, jag har mailat regementet och hoppas på svar. Edited May 31, 2007 by Zippan Quote
Oscars Posted June 5, 2007 Report Posted June 5, 2007 nu va de dags att åka tillbaks till KA4 och göra omlyft för att kunna söka KJ hoppas hårt på en 7a nu ! Quote
Gustav-Thn Posted June 5, 2007 Report Posted June 5, 2007 nu va de dags att åka tillbaks till KA4 och göra omlyft för att kunna söka KJ hoppas hårt på en 7a nu ! Tja! ja ja hoppas du får minst en 7a. ja fick brev igår om att jag fick komma på Kustjägaruttagniongen våren-08 vart är du ifrån? Quote
Oscars Posted June 7, 2007 Report Posted June 7, 2007 blev inget Kj för mig, men fick iaf reda på att jag inte bli någon ridande mp utan säk insats ! på 2 skvadron vilket jag är mkt glad över.. men fudnerar på om jag ska söka FJBS eller röjdyk. jag är från GBG Quote
MatsLennarth Posted June 7, 2007 Report Posted June 7, 2007 blev inget Kj för mig, men fick iaf reda på att jag inte bli någon ridande mp utan säk insats ! på 2 skvadron vilket jag är mkt glad över.. men fudnerar på om jag ska söka FJBS eller röjdyk. jag är från GBG Till FBJS behöver man också en sjua på lyftet. Vad hade du för resultat som gjorde att du inte kunde söka KJ ? Quote
Oscars Posted June 7, 2007 Report Posted June 7, 2007 va just 7an jag inte klara låg precis på gränsen både lyften.. jag kunde söka FBJS med mina resultat:P Quote
Gustav-Thn Posted June 7, 2007 Report Posted June 7, 2007 blev inget Kj för mig, men fick iaf reda på att jag inte bli någon ridande mp utan säk insats ! på 2 skvadron vilket jag är mkt glad över.. men fudnerar på om jag ska söka FJBS eller röjdyk. jag är från GBG Röjdyk är la schyst! va hadde du för värden på allt? jag hadde nog valt det men iof är ja ju dykare privat så..ta det som känns bäst för dig Quote
Oscars Posted June 7, 2007 Report Posted June 7, 2007 jo röjdyk verkar vara en skithäftig utbildning men inte så mkt pangpang som jag vill ha men helt klart cool. att dyka på 60 meters djup och desarmera eller spränga riktiga sprängladdningar. jag hade 7or hos psykologen, 6 på Itestet 7 uthållighet 6 styrka Godkänt jägartest A syn och hörsel bra färgseende och tjänstbarhet A- stridande i rörligt förband. MP insats som jag e skriven på är tydligen en helt ny utbildning. nån som vet något om den ? Quote
Jansson Högberg Posted June 12, 2007 Report Posted June 12, 2007 Någon som vet om man själv kan få vara med lite och styra när man ska få mönstra? Har precis fått reda på att min tid är i slutet av augusti, vilket kan tyckas vara avlägset, men jag skulle helst vilja mönstra i slutet av november eller något i den stilen. Tror ni att de låter en mönstra några månader senare om man ber riktigt snällt? Quote
Guest koenigsegg88 Posted June 12, 2007 Report Posted June 12, 2007 Någon som vet om man själv kan få vara med lite och styra när man ska få mönstra? Har precis fått reda på att min tid är i slutet av augusti, vilket kan tyckas vara avlägset, men jag skulle helst vilja mönstra i slutet av november eller något i den stilen. Tror ni att de låter en mönstra några månader senare om man ber riktigt snällt? För mig gick det, ring och prata med pliktverket, men se till att ha en bra anledning varför just du skulle få mönstra senare. Quote
twintip Posted June 12, 2007 Report Posted June 12, 2007 Någon som vet om man själv kan få vara med lite och styra när man ska få mönstra? Har precis fått reda på att min tid är i slutet av augusti, vilket kan tyckas vara avlägset, men jag skulle helst vilja mönstra i slutet av november eller något i den stilen. Tror ni att de låter en mönstra några månader senare om man ber riktigt snällt? Varför inte augusti? Quote
Guest Saian831 Posted June 12, 2007 Report Posted June 12, 2007 Med tanke på att så få 89:or komemr få göra värnplikt och att så många tas in under första och mitten delen av året.. kommer inte dem som mönstrar sent på året få rsterande tjänster eller då slipper mönstra p.g.a av alla tjänster är tillsatta? Quote
Dizzy_keys Posted June 13, 2007 Report Posted June 13, 2007 Med undantag för väldigt få tjänster så har alla chansen på den befattning man söker, om man lyckas få tillräckligt höga värden under mönstringens alla delar. Quote
Guest erik_a Posted June 13, 2007 Report Posted June 13, 2007 Det är möjligen ingen här som placerats på tjänsten Signalspaningsplutonsbefäl (HC710) mer än jag? Förövrigt hade det varit schysst av någon forumit att beskriva tjänsten, vilket de inte lyckats så himla bra med på lumpen.nu. Sökte efter några trådar om tjänsten på forumet men det kom mer upp om livet som HC710:are, inte hur det fungerar i tjänst och så (Kan ju ha missat det också, men hjälp önskas i vilket fall ) /Erik Quote
Guest Saian831 Posted June 13, 2007 Report Posted June 13, 2007 Med undantag för väldigt få tjänster så har alla chansen på den befattning man söker, om man lyckas få tillräckligt höga värden under mönstringens alla delar. Då måste Mönstringsbetygen nästan va de bästa på både styrka, kondition, IQ-testet osv. Quote
Dizzy_keys Posted June 13, 2007 Report Posted June 13, 2007 (edited) ja, kanske det, men du har fortfarande samma chans att få den tjänsten oavsett om du mönstrade 19 september eller 19 december. Edited June 13, 2007 by Tikkanen Quote
033 Posted June 14, 2007 Report Posted June 14, 2007 De enda tjänsterna där inte alla som uppfyller kraven kan söka är några SANS-tjänster, då deras ansökningstid går ut nånstans i början av november (blev nekad att söka UNDASS av den anledning, Tolk har också tidsgräns, kanske någon mer - det får någon med mer koll svara på). Quote
Vic Posted June 14, 2007 Report Posted June 14, 2007 ja, kanske det, men du har fortfarande samma chans att få den tjänsten oavsett om du mönstrade 19 september eller 19 december. Nepp.. Det har man inte. Har redan haft denna diskussion med någon i "Mönstring 2006"-tråden. Det kanske t.o.m var med dig? Quote
Dizzy_keys Posted June 14, 2007 Report Posted June 14, 2007 Det var nog inte med mig, jag kommer inte ihåg den iaf. tjänsterna delas ut jämnt under året med 25% per kvartal, Den med högst resultat per kvartal får tjänsten man är inskriven på. Undantaget är när tjejer skrivs in, dom får platsen med en gång, vilket jag bittert fick erfara. Quote
twintip Posted June 15, 2007 Report Posted June 15, 2007 Det är fan diskriminering om något... samtidigt så är det heller inte gynnande för tjejerna - ingen har förtroende för någon som kommit in på andra villkor. Quote
033 Posted June 15, 2007 Report Posted June 15, 2007 (edited) Det är fan diskriminering om något... samtidigt så är det heller inte gynnande för tjejerna - ingen har förtroende för någon som kommit in på andra villkor. Villkoren är fortfarande desamma (på papperet iallafall, finns ju undantag, som hon som blev jägarPB med fyra i styrka) Edited June 15, 2007 by Stratoknaster Quote
twintip Posted June 15, 2007 Report Posted June 15, 2007 Hon som hade 4 på styrka orkade ju heller inte med fysen och fick därför lite pikar och kände sig utfryst av de andra (har jag hört). Detta hade inte skett om pliktverket inte sysslat med felintag och diskriminering... krävs nog att en tjej på jägarförbanden är bättre än de flesta killarna om hon ska accepteras, alla har ju alltid ögonen på den som sticker ut ur mängden... så är det iallafall inom allt annat. Quote
Sandberg Posted June 15, 2007 Report Posted June 15, 2007 OT: Män har ju vart de som försvarar och slåss i alla tider. Även fast det kanske inte är jämlikt för kvinnor att inte kunna nå vissa positioner utan de rätta kvalifikationerna så är det det enda rätta enligt mig Back to topic! Quote
nexs Posted June 17, 2007 Report Posted June 17, 2007 Det var nog inte med mig, jag kommer inte ihåg den iaf. tjänsterna delas ut jämnt under året med 25% per kvartal, Den med högst resultat per kvartal får tjänsten man är inskriven på. Undantaget är när tjejer skrivs in, dom får platsen med en gång, vilket jag bittert fick erfara. Man skrivs även in direkt om man mönstrar det året man går ut gymnasiet (som jag, gillade det starkt - kan inte tänka mig hur jobbigt det lär vara att behöva vara med i ett urval för sin plats, med väntetiden och allt). Quote
Neemo Posted July 23, 2007 Report Posted July 23, 2007 Ruskar liv i den här tråden! Inga fler 89:or som har eller ska mönstra(t) nyligen? Jag själv har inte fått det slutgiltliga beskedet om att få mönstra, men när jag mailade Pliktverket så ska jag mönstra preliminärt den 12 oktober i Stockholm. Hade bäst! /Neemo Quote
anden_ Posted July 26, 2007 Report Posted July 26, 2007 (edited) Äntligen har Pliktverket hört av sig! Trodde nästan att dom inte ville ha mig ett tag, men nu är det dags för mönstring i Stockholm den 12 September. Någon annan som har mönstring då? Andreas Edited July 26, 2007 by anden_ Quote
Recommended Posts