MikaelD Posted May 28, 2007 Report Posted May 28, 2007 Färgseende 1? vad för slags färgblindhet har du? är själv väldigt lätt rög-grön färgblind, det är därför jag undrar MVH MikaelD Quote
MatsLennarth Posted May 28, 2007 Report Posted May 28, 2007 ERV: Har du tur så kanske vi hamnar på samma regemente När är inryck preliminärt? Quote
Guest Erv Posted May 29, 2007 Report Posted May 29, 2007 De skiljer bara på fullt färgseende och ej fullt färgsseende, dvs man får antingen 1 eller 9. Jag är grön-beige någonting-färgblind. Jag rycker in i januari 09 Quote
Timmi Posted May 29, 2007 Report Posted May 29, 2007 Tjötade precis med min inskrivningsförrättare och har nu möjlighet att bli inskriven på MP/SÄK på LG inryck juli 2008. Tackar jag ja till platsen är den min, jag är mkt kluven. Hilfe bitte! Quote
Back Posted May 29, 2007 Report Posted May 29, 2007 Tjötade precis med min inskrivningsförrättare och har nu möjlighet att bli inskriven på MP/SÄK på LG inryck juli 2008. Tackar jag ja till platsen är den min, jag är mkt kluven. Hilfe bitte! Vilka tjänster har du att välja på då? Quote
Ignis nitidus Posted May 29, 2007 Report Posted May 29, 2007 Tjötade precis med min inskrivningsförrättare och har nu möjlighet att bli inskriven på MP/SÄK på LG inryck juli 2008. Tackar jag ja till platsen är den min, jag är mkt kluven. Hilfe bitte! Ta den! Det är en bra tjänst och om du får den om du vill så finns det inget att snacka om. Quote
Dizzy_keys Posted May 29, 2007 Report Posted May 29, 2007 Jag instämmer med ignis! Ta den Den verkar bättre än den andra! Quote
Timmi Posted May 29, 2007 Report Posted May 29, 2007 Tjötade precis med min inskrivningsförrättare och har nu möjlighet att bli inskriven på MP/SÄK på LG inryck juli 2008. Tackar jag ja till platsen är den min, jag är mkt kluven. Hilfe bitte! Vilka tjänster har du att välja på då? Den mer eller mindre. Jo, lutar helt klart åt att jag kommer ta den. Känns alltid bra att få lite uppbackning från annat håll också. Quote
Back Posted May 29, 2007 Report Posted May 29, 2007 (edited) Tjötade precis med min inskrivningsförrättare och har nu möjlighet att bli inskriven på MP/SÄK på LG inryck juli 2008. Tackar jag ja till platsen är den min, jag är mkt kluven. Hilfe bitte! Vilka tjänster har du att välja på då? Den mer eller mindre. Jo, lutar helt klart åt att jag kommer ta den. Känns alltid bra att få lite uppbackning från annat håll också. Valde själv den för att den verkade vara en intressant och bred tjänst. Men du vet om att det finns tre "sorters" MP? Eller, en av dem är säkman på andra skvadron. En av dem är sedvanlig MP till häst på livskvadron och den sista är MP Insats, MP Vakt/Eskort på livskvadron eller 5:e skvadron. (Det är tydligen väldigt osäkert med detaljer vad gäller den sistnämnda som undertecknad också är inskriven på). Edit; För att undvika att jag drar iväg Off-topic - kolla denna tråd om du är nyfiken på MP/Säk; MP/Säk Edited May 29, 2007 by Back Quote
Timmi Posted May 29, 2007 Report Posted May 29, 2007 Då var mailet till Pliktverket inskickat då, med meddelandet att jag med glädje vill skrivas in som MP/SÄK GB på LG till nästa sommar Nu jävlar hoppas jag på att det inte blir fler missöden för mig Quote
Eavo Posted May 29, 2007 Report Posted May 29, 2007 Jag har varit på mönstring nu i igår och idag. Det var en rolig upplevelse med mycket kul och spännande saker. Det var iofs jobbigt att behöva sitta och vänta på allt hela tiden, men det gick annars mycket bra. Fick följande betyg: Styrka: 8 <- Missnöjd var riktigt nära 9 Provet: 6 Kondition: 9 Psykolog: 7, 7 Klarade jägartestet <- Var inte så svårt/jobbigt som jag trodde. Jag skrev in mig på MP/SÄK, men jag vet inte om jag fick den med ridning, jag skulle gärna vilja byta bort den så jag slipper vakt och ridning, kan man göra det? Satt och valde mellan, kustjägare, amfibie, stadsskytt, skyttesoldat, falskärmsjägare samt Militärpolis. Jag vill försöka fördjupa mig i prickskytte senare så det var därför jag valde MP/SÄK, pluss att det är i Stockholm, nära hem till Nyköping. Quote
MatsLennarth Posted May 29, 2007 Report Posted May 29, 2007 (edited) Ska man bli fallskärmsjägare, flygbasjägare eller kustjägare skickar man in en lapp om att få extramönstra på de förbanden. Man får då en annan inskrivning preliminärt. Om man nu kallas till extramönstring hos de här förbanden och klarar den, så ändras den preliminära inskrivningen till den extramönstringen man klarade. Att skicka in den här lappen kallas Särskild Ansökan, SANS Edited May 29, 2007 by MatsLennarth Quote
Eavo Posted May 29, 2007 Report Posted May 29, 2007 Nej jag hoppade över det. Tänkte ju gjort det. Men som sagt är mer för bebyggelse samt nära. Men kan någon snälla förklara det där med olika MP/SÄK? Jag vill värkligen inte rida eller stå vakt Jag vill köra mycket strid, sen fördjupning pricksytt och sedan FN! Quote
Skalman Posted May 29, 2007 Report Posted May 29, 2007 Om du är mer förtjust i bebyggelse ska du inte bli prickskytt... I och för sig har Livskvadron (de MP/SÄK som rider) också prickskyttar, men exakt hur deras arbetsuppgifter ser ut vet jag inte, men det finns andra på forumet som vet. Tråd om MP/SÄK: http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=9677 Quote
Eavo Posted May 29, 2007 Report Posted May 29, 2007 Stod inget om ridningen som jag har frågat där, har redan tittat. Mina kompisar fick två olika MP/SÄK LG, men man såg ingen skillnad på pappret vad dem gjorde. Men kan någon snälla bara förklara det där med ridning och inte? Vill bara byta så fort jag kan så jag får det gjort. Quote
twintip Posted May 29, 2007 Report Posted May 29, 2007 Felet med en SANS till FJS är ju att man får vänta till sommaren 2009 såvida 88-orna rycker in nu till vintern... Quote
MatsLennarth Posted May 29, 2007 Report Posted May 29, 2007 Så därför gör man den till FBJS istället!! Quote
Eavo Posted May 29, 2007 Report Posted May 29, 2007 Utdrag från Lumpen.nu "Andra skedet I nästa skede, som är 6-11 veckor, blir du militärpolis. Skedet innehåller mycket teori där du läser juridik, allmän polislära och straffrätt. Olika praktiska övningar genomförs där du praktiserar de teoretiska kunskaperna genom att koppla lagar och föreskrifter till dina ingripanden som militärpolis. Stridsutbildningen fortsätter och involverar nu hela gruppen. För MP-kompaniets del innehåller skedet även grundläggande ridutbildning, för att du senare ska kunna ingå i den beridna högvakten." Jag har MP/Säk, kommer jag då ha ridutbildningen alltså? Suck...Vill värkligen inte rida eller på något sett ha med högvakt att göra. Är det ingen Militärpolis-avdelning som inte har Högvakt eller ridning? Om det finns, vad heter då den tjänsten så jag vet vad jag ska byta till? Jag har som sagt för nuvarande PA805 MP/SÄK-Gruppbefäl. Quote
J1mmy Posted May 29, 2007 Report Posted May 29, 2007 Rätta mig om jag har fel men det är bara livsskadron på livgardet där militärpoliser får en grundläggande ridutbildning. På 2. skvadron finns inte detta. Kolla här: http://www.livgardet.mil.se/ ang: högvakt, det är något som de flesta får befatta sig med oavsett förband. Jag tycker du ska vara glad som fått en så bra tjänst. Quote
Eavo Posted May 29, 2007 Report Posted May 29, 2007 Hur vet jag villken skvadron jag ingår i? Dum fråga kanske, men jag vet faktist inte. Quote
Oscars Posted May 29, 2007 Report Posted May 29, 2007 Hur vet jag villken skvadron jag ingår i? Dum fråga kanske, men jag vet faktist inte. hej jag ska göra om lyften om en vecka, men fanns det en tjäns som hette stadskytte? isf e jag grymmt intresserad av den ! Quote
MatsLennarth Posted May 30, 2007 Report Posted May 30, 2007 Jag kunde välja PA810, mp/säk GB. Frågan är vilket som är vilket. Quote
os frontale Posted May 30, 2007 Report Posted May 30, 2007 Jag har MP/Säk, kommer jag då ha ridutbildningen alltså? Suck...Vill värkligen inte rida eller på något sett ha med högvakt att göra. Är det ingen Militärpolis-avdelning som inte har Högvakt eller ridning? Om det finns, vad heter då den tjänsten så jag vet vad jag ska byta till? Jag har som sagt för nuvarande PA805 MP/SÄK-Gruppbefäl. Om du läser det du citerat. "MP-kompaniets del innehåller skedet även grundläggande ridutbildning" Så kan du snabbt dra slutsatsen att det är MP som har ridutb inte MP/SÄK, dock verkar det ett rent lotteri var du hamnar, kompisen fick MP/SÄK men hamnade på Liv Quote
Eavo Posted May 30, 2007 Report Posted May 30, 2007 Snackar med en kompis som gick K3. Jag börjar fundera lite på jägare iaf. För er som gått MP/SÄK, kan ni inte berätta lite vad ni fick göra? Vet att det står i papprerna man får men, blev det mycket strid mm? Någon som var prickskytt kanske? Skulle ni säga att jägartjänsterna är mer strid än MP/SÄK? Riktigt tacksam för svar, vill inte bli missnöjd med mitt val sen när jag rycker in. - Eavo Quote
twintip Posted May 30, 2007 Report Posted May 30, 2007 De jägartjänsterna som går att söka för årskull 89 handlar mest om spaning så vitt jag vet. Quote
Back Posted May 30, 2007 Report Posted May 30, 2007 (edited) Snackar med en kompis som gick K3. Jag börjar fundera lite på jägare iaf.För er som gått MP/SÄK, kan ni inte berätta lite vad ni fick göra? Vet att det står i papprerna man får men, blev det mycket strid mm? Någon som var prickskytt kanske? Skulle ni säga att jägartjänsterna är mer strid än MP/SÄK? Riktigt tacksam för svar, vill inte bli missnöjd med mitt val sen när jag rycker in. - Eavo Läs i MP/Säk tråden vi postade länken på nyss.. Där står det mesta som mjölkats ur hela MP/Säk-snacket. Men i korthet; Återigen, 3 slags MP; MP till häst (Livskvadron) Dessa är sedvanliga militärpoliser och sysslar med ordning och säkerhet inom FM, men också beriden högvakt. Säkman (2:a skvadron) Dessa är säkmän som utbildas för att spana/nedkämpa fientliga sabotörer, samt sysslar med underrättelseinfo och liknande. MP/insats el. MP Vakt/Eskort (5:e skvadron) Dessa utbildas till Militärpoliser för att sedan ingå i vakt/eskort/insats grupper som sedan kan sättas in mot "säkerhetshotande verksamhet", eskorter bla bla.. eller något i den stilen.. verkar inte vara fastställt i dagsläget. (Eller?) Edit; Och ännu en gång, det är inget lotteri var ni hamnar när ni skrivs in på MP/Säk PA805, det är endast så att de slagit samman alla skvadronerna under en beteckning, nämligen MP/Säk. Ni får sedan försöka påverka på vilken skvadron ni vill hamna. Edited May 30, 2007 by Back Quote
Recommended Posts