MatsLennarth Posted December 30, 2006 Report Posted December 30, 2006 Har en ryggsäck där den tidigare ägaren har varit snäll nog att LIMMA på märken från diverse Fjällturer. Dessa märken vill jag dock inte ha kvar. Någon som har en ide om hur jag ska göra för att lösa upp limmet och ta bort märkena på ett snyggt sätt? Bilden ligger inne som min profilbild. Tack på förhand //MatsLennarth Quote
ERK Posted December 30, 2006 Report Posted December 30, 2006 T-Röd brukar lösa det mesta inom limväg. Jag har ingen erfarenhet av textillim, men min erfarenhet är att T-Röd löser de flesta lim utan att skada nått annat Quote
Karl_Swe Posted December 30, 2006 Report Posted December 30, 2006 (edited) Det kan funka att ta och koka vatten och låta ångan lösa upp limmet jag tror och hoppas att detta kan lösa dina problem. Edited December 30, 2006 by Karl_Swe Quote
Lova Posted December 30, 2006 Report Posted December 30, 2006 Hej Har en del erfarehet av sömnad och måste tyvärr meddela att rester av textilllim är knepiga att få bort. Lite beroende på typen av lim, så brukar det gå att "fnasa" bort det mesta men det som ligger fast nere i tyget brukar inte gå. Kan prova att sprätta bort det med en nål eller, om tyget tål det, en lite grövre borste och borsta bort det. Är du verkligen säker att det är textillim då? Det ska vara gummiaktigt och svagt vitaktigt till genomskinligt. Har du hårda limrester så är det nåt annat lim. Ibland kan det funka att lägga tyget i frysen ett tag och sen prova om det kommer av om man "fnasar" och gnider. Upprepa vid behov. Lycka till Lova Quote
mdn Posted December 30, 2006 Report Posted December 30, 2006 Jag klickade runt lite på Via direkt och de rekommenderade oljefri aceton. Är ryggsäcken i någon form av syntetmaterial är det nog dåligt och aceton är nog inte vidare snällt mot färgen heller. Kolla på något dolt ställe att det inte ställer till med något innan du ger dig på limmet. /mdn Quote
Ringo Posted December 31, 2006 Report Posted December 31, 2006 En lärdom man kan dra av detta är: Sy alltid - Limma aldrig!!! Det lilla pillet med nål och tråd kan va värt mycket i framtiden Quote
MatsLennarth Posted December 31, 2006 Author Report Posted December 31, 2006 Ryggsäcken är en FJS-orginal, gjord av Sacodra 950 väv. Huruvida den är syntetisk eller inte har jag ingen aning om. Man kan ju säga att människan som ägde säcken innan som har limmat på sina märken inte har tänkt efter riktigt. Ser ju förjävligt ut. Jag ska testa lite olika saker som jag har fått tips om, tackar så ödmjukast. Quote
Groaghach Posted January 2, 2007 Report Posted January 2, 2007 Ryggsäcken är en FJS-orginal, gjord av Sacodra 950 väv. Huruvida den är syntetisk eller inte har jag ingen aning om. Man kan ju säga att människan som ägde säcken innan som har limmat på sina märken inte har tänkt efter riktigt. Ser ju förjävligt ut. Jag ska testa lite olika saker som jag har fått tips om, tackar så ödmjukast. Sacodra är 100% syntet har jag lärt mig. Quote
Berg Posted January 2, 2007 Report Posted January 2, 2007 Denna fråga kanske är offtopic, men den har med textillim att gjöra så jag kan lika gjärna ställa den här Vad är det bästa textillimmet? Tåligast, bäst vattenbeständingt, gjärna minimal lukt dessutom. Kommer inte att behöva plocka bort limmet sen så det spelar ingen roll hur förjäkligt det är att få bort Quote
MatsLennarth Posted January 2, 2007 Author Report Posted January 2, 2007 Ryggsäcken är en FJS-orginal, gjord av Sacodra 950 väv. Huruvida den är syntetisk eller inte har jag ingen aning om. Man kan ju säga att människan som ägde säcken innan som har limmat på sina märken inte har tänkt efter riktigt. Ser ju förjävligt ut. Jag ska testa lite olika saker som jag har fått tips om, tackar så ödmjukast. Sacodra är 100% syntet har jag lärt mig. Är det verkligen det? källa? Denna fråga kanske är offtopic, men den har med textillim att gjöra så jag kan lika gjärna ställa den här Vad är det bästa textillimmet? Tåligast, bäst vattenbeständingt, gjärna minimal lukt dessutom. Kommer inte att behöva plocka bort limmet sen så det spelar ingen roll hur förjäkligt det är att få bort följ mitt råd och skippa limmet. sy istället, blir lite enklare att ta bort sedan... slipper förstöra något överhuvudtaget. Sedan så verkar det ändå inte för OT... Quote
Berg Posted January 2, 2007 Report Posted January 2, 2007 Denna fråga kanske är offtopic, men den har med textillim att gjöra så jag kan lika gjärna ställa den här Vad är det bästa textillimmet? Tåligast, bäst vattenbeständingt, gjärna minimal lukt dessutom. Kommer inte att behöva plocka bort limmet sen så det spelar ingen roll hur förjäkligt det är att få bort följ mitt råd och skippa limmet. sy istället, blir lite enklare att ta bort sedan... slipper förstöra något överhuvudtaget. Sedan så verkar det ändå inte för OT... Det är inte för märken, det är för klädesplagg som jag ska fixa. som sagt, skiter i hur jobbigt det blir att ta bort, kommer inte gjöra det ändå. Quote
tinhead Posted January 2, 2007 Report Posted January 2, 2007 Denna fråga kanske är offtopic, men den har med textillim att gjöra så jag kan lika gjärna ställa den här Vad är det bästa textillimmet? Tåligast, bäst vattenbeständingt, gjärna minimal lukt dessutom. Kommer inte att behöva plocka bort limmet sen så det spelar ingen roll hur förjäkligt det är att få bort Har använt liquisole för att limma fast tygmärken på en jeansjacka, dom sitter fortfarande kvar.. Ca 12år sen..otaliga tvättar under dom första 6åren..sedan har jackan använts mer sparsamt. Stryk på på båda sidor tryck sedan ihop lätt och låt torka något dygn eller 2. Det beror lite på vad du har för material, men liquisole funkar på det mesta även skor som spricker i sidor, stövlar mm... Tror macgyver skulle ha det som favoritlim Quote
MatsLennarth Posted January 3, 2007 Author Report Posted January 3, 2007 Tror macgyver skulle ha det som favoritlim word Quote
gislemark Posted January 3, 2007 Report Posted January 3, 2007 Tror macgyver skulle ha det som favoritlim word Jag ha använt iquisole vid några tillfällen, gör man rätt så sitter det som berget. OT. Macgyver hade kokat eget lim av ficklampsbatterier och det radioaktiva innehållet i en brandvarnare. Quote
MatsLennarth Posted January 4, 2007 Author Report Posted January 4, 2007 Han är rätt skön den där grabben.. Limmet på min ryggsäck är inget vanligt lim har jag fått reda på, det är sånt lim som sitter på baksidan av tygmärken när man köper dem i affären. Man stryker då in det och det sitter som berget. Klistermärkena har åkt av, men det är några riktigt fula limfläckar kvar. Quote
gislemark Posted January 4, 2007 Report Posted January 4, 2007 Han är rätt skön den där grabben.. Limmet på min ryggsäck är inget vanligt lim har jag fått reda på, det är sånt lim som sitter på baksidan av tygmärken när man köper dem i affären. Man stryker då in det och det sitter som berget. Klistermärkena har åkt av, men det är några riktigt fula limfläckar kvar. Om det satt som berget. Varför har det då rammlat av?? Quote
Berg Posted January 4, 2007 Report Posted January 4, 2007 Han är rätt skön den där grabben.. Limmet på min ryggsäck är inget vanligt lim har jag fått reda på, det är sånt lim som sitter på baksidan av tygmärken när man köper dem i affären. Man stryker då in det och det sitter som berget. Klistermärkena har åkt av, men det är några riktigt fula limfläckar kvar. Om det satt som berget. Varför har det då rammlat av?? Han kanske menar att han har plockat bort dom. (slang) Quote
MatsLennarth Posted January 4, 2007 Author Report Posted January 4, 2007 Jo jag har tagit bort märkena, för de tillhörde inte mig. Jag kom över säcken begagnat och då hade dess förre ägare limmat på dessa. Jag vill inte ha dem där, och tänkte snygga till lite efter dem också. Quote
Knekt Posted January 5, 2007 Report Posted January 5, 2007 Kan du inte sätta några andra märken över limresterna? Eller kanske lite PALS, eller dylikt, för att fästa lite extra prylar?! Quote
MatsLennarth Posted January 5, 2007 Author Report Posted January 5, 2007 PALS?? förklara gärna... Quote
Knekt Posted January 6, 2007 Report Posted January 6, 2007 Prylar med MOLLE/PALS http://www.spectergear.com/modular_load_bearing_systems.htm Quote
MatsLennarth Posted January 6, 2007 Author Report Posted January 6, 2007 Aha okej. Tack så mycket för tanken, men jag tror inte att jag har användning för sådant... Quote
MatsLennarth Posted January 12, 2007 Author Report Posted January 12, 2007 Jag har i alla fall löst problemet genom att köra med ett strykjärn upprepade gånger över lim-området och sedan gnaga bort med en slö kniv. Det är inte helt borta, men det syns inte för mycket. Quote
Berg Posted January 12, 2007 Report Posted January 12, 2007 Något mellan strykjärnet och limmet? Låter lite riskfullt att bara köra på med strykjärn direkt på lim. Fast, det beror ju helt på fabrikat.. Quote
MatsLennarth Posted January 13, 2007 Author Report Posted January 13, 2007 jag använde morsans gamla resestrykjärn. började med 2lager hushållspapper emellan, men struntade sedan i det. så fort limmet blev varmt lossnade det ganska enkelt. dock syns fortfarande lite granna. Quote
Gusten Posted January 13, 2007 Report Posted January 13, 2007 Har du provat med kylspray? Vet inte om det fungerar men kan vara värt ett försök. /Gusten Quote
MatsLennarth Posted January 13, 2007 Author Report Posted January 13, 2007 Jag är nog relativt nöjd med resultatet. Jag har testat att frysa skiten i 2 dygn eller ngt, men det gav inget större resultat. Quote
Recommended Posts