Jump to content

Textillim

MatsLennarth

Recommended Posts

Har en ryggsäck där den tidigare ägaren har varit snäll nog att LIMMA på märken från diverse Fjällturer. :) Dessa märken vill jag dock inte ha kvar.

Någon som har en ide om hur jag ska göra för att lösa upp limmet och ta bort märkena på ett snyggt sätt?

Bilden ligger inne som min profilbild.

Tack på förhand

//MatsLennarth

Hej

Har en del erfarehet av sömnad och måste tyvärr meddela att rester av textilllim är knepiga att få bort. Lite beroende på typen av lim, så brukar det gå att "fnasa" bort det mesta men det som ligger fast nere i tyget brukar inte gå. Kan prova att sprätta bort det med en nål eller, om tyget tål det, en lite grövre borste och borsta bort det. Är du verkligen säker att det är textillim då? Det ska vara gummiaktigt och svagt vitaktigt till genomskinligt. Har du hårda limrester så är det nåt annat lim. Ibland kan det funka att lägga tyget i frysen ett tag och sen prova om det kommer av om man "fnasar" och gnider. Upprepa vid behov. Lycka till

Lova

Jag klickade runt lite på Via direkt och de rekommenderade oljefri aceton. Är ryggsäcken i någon form av syntetmaterial är det nog dåligt och aceton är nog inte vidare snällt mot färgen heller. Kolla på något dolt ställe att det inte ställer till med något innan du ger dig på limmet.

/mdn

Ryggsäcken är en FJS-orginal, gjord av Sacodra 950 väv. Huruvida den är syntetisk eller inte har jag ingen aning om.

Man kan ju säga att människan som ägde säcken innan som har limmat på sina märken inte har tänkt efter riktigt. Ser ju förjävligt ut.

Jag ska testa lite olika saker som jag har fått tips om, tackar så ödmjukast.

Ryggsäcken är en FJS-orginal, gjord av Sacodra 950 väv. Huruvida den är syntetisk eller inte har jag ingen aning om.

Man kan ju säga att människan som ägde säcken innan som har limmat på sina märken inte har tänkt efter riktigt. Ser ju förjävligt ut.

Sacodra är 100% syntet har jag lärt mig.

Denna fråga kanske är offtopic, men den har med textillim att gjöra så jag kan lika gjärna ställa den här :baskerPa:

Vad är det bästa textillimmet?

Tåligast, bäst vattenbeständingt, gjärna minimal lukt dessutom.

Kommer inte att behöva plocka bort limmet sen så det spelar ingen roll hur förjäkligt det är att få bort :camo:

Sacodra är 100% syntet har jag lärt mig.

Är det verkligen det? källa?

Denna fråga kanske är offtopic, men den har med textillim att gjöra så jag kan lika gjärna ställa den här :)

Kommer inte att behöva plocka bort limmet sen så det spelar ingen roll hur förjäkligt det är att få bort :banana

följ mitt råd och skippa limmet. sy istället, blir lite enklare att ta bort sedan... slipper förstöra något överhuvudtaget.

Sedan så verkar det ändå inte för OT...

Denna fråga kanske är offtopic, men den har med textillim att gjöra så jag kan lika gjärna ställa den här :dribble:

Kommer inte att behöva plocka bort limmet sen så det spelar ingen roll hur förjäkligt det är att få bort :rockon:

följ mitt råd och skippa limmet. sy istället, blir lite enklare att ta bort sedan... slipper förstöra något överhuvudtaget.

Sedan så verkar det ändå inte för OT...

Det är inte för märken, det är för klädesplagg som jag ska fixa.

som sagt, skiter i hur jobbigt det blir att ta bort, kommer inte gjöra det ändå.

Denna fråga kanske är offtopic, men den har med textillim att gjöra så jag kan lika gjärna ställa den här :uzi

Kommer inte att behöva plocka bort limmet sen så det spelar ingen roll hur förjäkligt det är att få bort :)

Har använt liquisole för att limma fast tygmärken på en jeansjacka, dom sitter fortfarande kvar..

Ca 12år sen..otaliga tvättar under dom första 6åren..sedan har jackan använts mer sparsamt.

Stryk på på båda sidor tryck sedan ihop lätt och låt torka något dygn eller 2.

Det beror lite på vad du har för material, men liquisole funkar på det mesta :) även skor som spricker i sidor, stövlar mm...

Tror macgyver skulle ha det som favoritlim :D

Tror macgyver skulle ha det som favoritlim

word

Jag ha använt iquisole vid några tillfällen, gör man rätt så sitter det som berget.

OT.

Macgyver hade kokat eget lim av ficklampsbatterier och det radioaktiva innehållet i en brandvarnare.

Han är rätt skön den där grabben..

Limmet på min ryggsäck är inget vanligt lim har jag fått reda på, det är sånt lim som sitter på baksidan av tygmärken när man köper dem i affären. Man stryker då in det och det sitter som berget. Klistermärkena har åkt av, men det är några riktigt fula limfläckar kvar.

Limmet på min ryggsäck är inget vanligt lim har jag fått reda på, det är sånt lim som sitter på baksidan av tygmärken när man köper dem i affären. Man stryker då in det och det sitter som berget. Klistermärkena har åkt av, men det är några riktigt fula limfläckar kvar.

Om det satt som berget. Varför har det då rammlat av??

Om det satt som berget. Varför har det då rammlat av??

Han kanske menar att han har plockat bort dom. (slang)