Jump to content

Recommended Posts

Posted

Som de flesta skyttar är medvetna om så är det beslutat om att allt skytte (även jakt) ska ske med blyfria kulor. Detta på grund av att när man fick höra om att bly i bensin var giftigt så ansåg man att allt bly skadade miljön,

Det har då bevistats att kulor som kommer från Karl XII tid inte har läckt bly vilket regeringen har struntat i.

Barnes har sedan länge gjort kopparkulor vilka funkar bra på afrikanst vilt vilket är hårdare än vårat svenska. Lapua har nu upfunnit en ny teknik med blyfria expanderande kulor som ska fungera lika bra om inte bättre än vanliga jaktkulor.

Men än så länge så anses det vara omöjligt att klara av att göra kal .22 Lr ammunition som kommer att vara fungerande med blyfria alternativ.

är det nån som vet nåt mer om det här?

• Replies 81
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Lite OT:

Jag vet att man gjort mätningar i diken/bäckar där det pumpas ut 100 000 tals kulor varje år och att värdena man fick vísade att blyhalten var knappt kännbar i vattnet... <_<

Ibland undrar man på vilka underlag som det fattas beslut på... :lol:

Posted

Det är ju även så att skjutvallar sållas ungefär vart tredje år.

Trots det så kommer det att krävas "Miljökulfång" på skjutbanor i framtiden

Posted
Det är ju även så att skjutvallar sållas ungefär vart tredje år.

Trots det så kommer det att krävas "Miljökulfång" på skjutbanor i framtiden

Ja, och den blysaneringen är inte gratis på en stor bana... :(

• BlåGul -1
Posted

Utan att glida in på partipolitik så kan jag meddela att det nyligen lagts fram ett antal motioner från olika riksdagsmän om att slopa denna urkorkade idé.

Vi kan ju alltid hoppas...

Posted

Blyförbudet grundar sig på att man tog fram en miljöproposition som sa att all användning av tungmetallerna bly, kvicksilver och kadmium på sikt skulle upphöra. Med det som utgångs punkt gjorde man sedan en massa "delplaner" för olika användningsområden och brancher - ammunitionsbranchen fick dommen "Total stopp 31december 2007 (lite osäker på datumet) om man har fått fram ett fullgott alternativ".

Sedan fanns det en del andra datum som låg tidigare t.ex. jakt med hagel i våtmark, skjutbanor etc.

Att utveckla en bly fri kula är inte särskilt svårt men att få den tillräckligt bra och få det till ett pris som kunden är beredd att betala är betydligt svårare. Jag och studiekolega kom en bra bit på vägen i vårt examens arbete tillsammans med Norma Precisions för snart två år sedan.

Är det någon som har någon mer info. om Laupas blyfria kula?

Posted

Alvarligt talat... tänk er själva om ni vore små pippifåglar:

Ni flyger genom er lugna skog och plötsligt får ni syn på något smaskigt... ni mumsar i er dom små kornen och upptäcker inte att det är blyhagel och så är ni DÖDA! :D

Tänk på djuren i naturen. :unsure::angry:

Posted

Det är ju såhär att bly i metallisk form.. dvs blyhagel går rakt igenom matsmältningssystemet utan någon fara samma gäller djur som blir skjutna av blyhagel, haglen kapslas in i kroppen och gör ingen skada där de är... jag har själv tre blyhagel ikroppen sen en jakt. är det däremot stålhagel som är det mest realistiska alternativet som det ser ut idag så rostar dom och tar dod på djuret som äter dom eller blir skjutna av dom efter ca 1 - 6 veckor s tid.

Posted

Historian går såhär:

Efter en klappjakt på räv så gick jag hem och tog en dusch då jag upptäckte att jag hade tre små hål på höger axel. Efter duschen gick jag och tittade på jackan där det också var tre små hål. Jag trodde att det var en gren eller nåt som hade stuckit hål på jackan (jag hade inte känt nåt) så jag lät det vara. En tid efteråt så såg jag att där såren läkt var mörkare, jag tryckte då emot "fläckarna där kändes det som kulor. jag gick till en läkare en dag och frågade vad det var för nåt han kunde då konstatera att det var tre små blyhagel som låg där.

Han ville inte göra nåt eftersom de "sitter bra där de sitter" eftersom kroppen kapslar im bly i en sorts broskgrej. och att det inte skulle göra nåt om de satt där resten av livet samt att det skulle finnas större riska att sprida blyet i kroppen om man skar ur haglen.

idag så syns det inget av dom man kan dock känna dom om man nyper åt på det stället därt de sitter.

Posted

Såg en dokumentär på Discovery om en gammal tant i USA som dog av blyförgiftning.

Tydligen hade sonen vådaskjutit mamman några år tidigare och läkarna hade låtit kulan vara kvar.

Kulan satt kvar i knät och ledvätskan(?) löste upp kulan och så blev hon blyförgiftad.

Hade hon blivit träffad i mjukdelarna så hade kroppen kapslat in kulan.

-Grattis grabben, du dödade morsan... :(

Posted
Såg en dokumentär på Discovery om en gammal tant i USA som dog av blyförgiftning.

Tydligen hade sonen vådaskjutit mamman några år tidigare och läkarna hade låtit kulan vara kvar.

Kulan satt kvar i knät och ledvätskan(?) löste upp kulan och så blev hon blyförgiftad.

Hade hon blivit träffad i mjukdelarna så hade kroppen kapslat in kulan.

-Grattis grabben, du dödade morsan...    :(

Måste tyvärr såga ditt påstående, men jag har för mig att det behövs syra för att kunna lösa upp bly. Och jag tror inte att hon hade syra till ledvätska, såvida hon inte var en alien.. ;-)

Posted

ingen aning det var väl antagligen ett s.k. randhagel som hade kommit från nån på ett avstånd av en 300-500m eller nåt

randhagel = hagel som har blivit deformerade av pipan och som direkt avviker från huvudsvärmen

Posted

Har för mig att led vätska och de flesta andra vätskor i kroppen är svaga syror (dvs. pH under 7. t.ex. så har huden pH5) vilket kan räcka för att börja lösa upp ev. blyoxid.

Fåglar som äter blyhagel får problem med muskelmagen vilket ofta leder till döden. Främst så är det dock sjöfåglar som får för sig att äta hagel och det är därför det var över öppet vatten och våtmark som man först förbjöd användandet av blyhagel.

Kan ju tillägga att om Innuendos hagel hade varit järnhagel hade han antagligen fått operera ut haglen illa kvickt eller fått en krafftig inflammation som hade kunnat leda till blodförgiftning.

Järnhagel är skit och de andra alternativ hageln är för dyra.

Posted
Har för mig att led vätska och de flesta andra vätskor i kroppen är svaga syror (dvs. pH under 7. t.ex. så har huden pH5) vilket kan räcka för att börja lösa upp ev. blyoxid.

Fåglar som äter blyhagel får problem med muskelmagen vilket ofta leder till döden. Främst så är det dock sjöfåglar som får för sig att äta hagel och det är därför det var över öppet vatten och våtmark som man först förbjöd användandet av blyhagel.

Kan ju tillägga att om Innuendos hagel hade varit järnhagel hade han antagligen fått operera ut haglen illa kvickt eller fått en krafftig inflammation som hade kunnat leda till blodförgiftning.

Järnhagel är skit och de andra alternativ hageln är för dyra.

Amen på det!

• 2 weeks later...
Posted

Har provskjutit försvarets miljövänliga ammunition under plutonchefskursen på HvSS och jag kunde inte märks någon avgörande skillnad så för mig får det gärna vara blyfri ammunition.

Jag kan dock tänka mig att det är viss skillnad på kul-och hagelammo.

Fast det sabbar ju uttrycket "mycket bly i luften"

Nifelhel: du gick ju på samma kurs, vad tycker du ?

Posted
Har provskjutit försvarets miljövänliga ammunition under plutonchefskursen på HvSS och jag kunde inte märks någon avgörande skillnad så för mig får det gärna vara blyfri ammunition.

Jag kan dock tänka mig att det är viss skillnad på kul-och hagelammo.

Fast det sabbar ju uttrycket "mycket bly i luften"

Nifelhel: du gick ju på samma kurs, vad tycker du ?

Jag tycker att det var lite mer knall och rekyl, med stålam'en.

Tycker förövrigt att blyförbudet är ett totalt ogenomtänkt beslut av politikerna. Blykulor avger inga blyföroreningar i naturen. Såvida man inte häller koncentrerad syra direkt på. Och det händer ju vääääldigt ofta :D

Posted
Låter nte som om det är någon skillnad på bly och stål kulor eller?? annars spelar det väl ingen roll om det är stål eller bly

Jo det är en avsevärd skillnad på pris för oss civilaskyttar. Då förbudet gäller alla i sverige :(

Posted
Utan att glida in på partipolitik så kan jag meddela att det nyligen lagts fram ett antal motioner från olika riksdagsmän om att slopa denna urkorkade idé.

Vi kan ju alltid hoppas...

Klart intressant! Vilka riksdagsmän? Vad heter motionerna?

• Forumsledning
Posted

En fördel med stålkulprj som ju finns nu till Ak5 är att det skall ge ökat genomslag på tex. kroppsskydd.

Vi hade uteslutande ståkullprj i Kosovo, antagligen eftersom skjutvallarna där och övningsfälten inte saneras i samma omfattning som i Sverige och att de är livrädda att nån journalist tar upp ämnet "Sverige förgiftar Kosovo" om vi skulle skjuta med blyammo. Nu är det ju så att Kosovo redan är TOTALT nedsmutsad av gamla läckande fabriker och kemikalier. Det skiter ju Aftonbladet, etc. i, huvudsaken det säljer lösnummer så är ju det i linje med "medborgarnas intresse".

För att återgå till ammon i sig.

OM man läser boken Blackhawk Down där de är utrustade med pansarbrytande 5,56 vilket gjorde att det var jättesvårt att "fälla" de fiender man sköt mot. Kulorna bara gick igenom och Fi. kunde fortsätta framryckning, ofta en 5 skott krävdes.

Det leder mig in på tankebanan att det är helt fel tid att byta am. Vi går mot en värld där vi alltmer möter andra typer av fiender än den väl beväpnade och uppsuttna fienden, tex. i fredsbevarande och fredsframtvingande uppdrag. Invasionskriget är inte nära företående enligt alla de forskningar som gjorts, ej heller förefaller det troligt att vi skall angripa en väl utvecklad försvarsmakt på annan plats. Terrorister, banditer, kriminella, etc. vilka numera är troliga fiender i de oroshärdar där FM sätts in är oftast INTE utrustade med bepansrade fordon, kroppsskydd med extra inläggsplattor, etc.. Vi själv är det allt oftare. På så sätt ökar vi risken att själva minska effekten i vårt eget skydd vid tex vådabeskjutning och genom att ha ökad genomslagsförmåga minskar vi effekten i våra oskyddade mål (Fi.)

I Kosovo var vi ju själva och även en del andra nationer skyddade med moderna kroppsskydd i princip hela tiden då vi var i tjänst och ALLTID på skjutbana. En potentiell Fi som skulle behöva bekämpas med EHV skulle troligen INTE vara utrustad med kroppsskydd, ändå hade vi enbart stålkulprj då det troligen både varit billigare och bättre verkan på blyprj.

• BlåGul -1
Posted
Klart intressant! Vilka riksdagsmän? Vad heter motionerna?

Har det inte här, en kompis med bra koll informerade mig. Kan ta reda på det och PMa dig!

• 1 year later...
Posted

För att återgå till detta ämne igen då förbudet kryper närmare och närmare. Nu har ju jaktstigsskyttarna fått dispens, och om DE får dispens så borde ju jakten få det utan några problem. Det finns ju 2st ganska mäktiga motståndare till jakt med stålhagel, det är:

naturvårdsverket (för att alternativ hagel skulle bli plågsammare för djuren)

Skögsbolagen (då stålhagel förstör virket i skogen)

Nån som har några mer nyheter om hur det kommer att bli i framtiden, nu när jaktstigsskyttet fått dispens?.

Annars så börjar det ju bli dags att kolla efter ett nytt hagelgevär snart då mitt gamla inte klarar stålhagel.

Posted

Jag ser inte någon fördel med blyhagel vad gäller miljön?

Att en fågel som äter bly inte mår bra är ju ingen nyhet så varför sprida ut mer bly? Det hamnar ju tillslut i antingen oss eller andra topkonsumenter.

Stålhagel rostar ju bort med tiden...